handdator

Visa fullständig version : Kaloriunderskott + Lågintensiv träning för fettförbränning?


Kayedm
2012-04-05, 23:06
Hej! Läste att man optimalt bränner kroppsfett vid 50-60% av maxpuls och i ett tempo där man kan hålla en normal konversation.
I normalt arbete t.ex. gå från a till b eller arbeta på kontor läste jag att man förbränner 60% kolhydrater och 40% fett.
Men under lågintensiv träning i optimala förhållanden kan man förbränna 80% fett och 20% kolhydrater.

Så min fråga är; Om jag ligger på kcal underskott såpass att jag går ner ~0.5kg i veckan för att inte förlora allt för mycket muskler. Och i samband med detta kör 3 pass i veckan med 2 timmar lågintensiv träning för fettförbränning, kan jag förlora extra fettvikt utan att riskera att förlora muskler eller bli sjuk pga. för lite energi? Nu talar jag alltså om lagrad energi i kroppsfett som primär förbrukning. Detta i förutsättning att jag konsumerar 20% av förbränd kcal i kolhydrater eller annan energikälla.

Hoppas min fråga inte är allt för krångligt formulerad, jag vill alltså kunna gå ner ytterligare i vikt genom att förbruka kroppsfett som energikälla, är detta möjligt? Och i så fall till vilka gränser?

Tack på förhand.
Mvh. Kay.

Dreas
2012-04-05, 23:30
Du förlorar inte extra fett utan kcalunderskott styr hur stor fettförlust det blir. Ökad temporär fettförbränning jämnas ut.

Kayedm
2012-04-06, 00:06
Tror inte jag riktigt förstår vad du menar med "Ökad temporär fettförbränning jämnas ut". Visst styr kcal underskott fettförlust, men kan man inte utföra aktivitet som använder kroppsfett som förbrukning?

Sheogorath
2012-04-06, 06:05
Tror inte jag riktigt förstår vad du menar med "Ökad temporär fettförbränning jämnas ut". Visst styr kcal underskott fettförlust, men kan man inte utföra aktivitet som använder kroppsfett som förbrukning?

Jo, men kroppen kommer svara med att lagra in mer fett efteråt, på samma sätt som den kommer svara med ökad kolhydratinlagring om aktiviteten förbrukade mer kolhydrat. Kroppen är bra på att anpassa sina förråd till den stress som den tror att den ska utsättas för igen. Du kan skita i allt vad pulszoner och förbränningsträning heter. Det är vilket kcal-underskott du skapat i slutet av mätperioden som kommer avgöra hur mycket vikt du tappar. Val av kardio (eller ens om man ska köra kardio) blir en fråga om smak och tycke. Sen är lågintensiv träning bra eftersom det inte använder upp värdefullt muskelglykogen, det sliter inte på kroppen lika hårt och det påverkar inte muskeluppbyggnaden negativt. Men å andra sidan får du ingen vettig konditionsträning vilket är viktigt för ett långt och hälsosamt liv.

Edit: vidare: den absolut högsta andelen förbränt fett i förhållande till muskelglykogen får du i vila. D.v.s. genom kalorirestriktion. Ju mer högintensiv kardio desto mer glykogen förbränns och andelsmässigt mindre fett. Det gäller även om du jämför vila med promenader.

Sia
2012-04-06, 09:28
Men blir inte efterbränningen av fett högre vid vila runt hela dygnet om man lägger in högintensiv kardio, alltså man bränner kanske inte fett just under träningstillfället men desto mer senare?
Eller på vilket sätt skulle fettförbränningen senare "jämnas ut" av kroppen om personen samtidigt håller koll på kosten?

Dreas
2012-04-06, 09:43
Men blir inte efterbränningen av fett högre vid vila runt hela dygnet om man lägger in högintensiv kardio, alltså man bränner kanske inte fett just under träningstillfället men desto mer senare?
Eller på vilket sätt skulle fettförbränningen senare "jämnas ut" av kroppen om personen samtidigt håller koll på kosten?Det är kcalunderskottet som styr fettförlusten.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1807039&postcount=12

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3180989&postcount=3

Kayedm
2012-04-06, 12:14
Fasen vad synd att det inte var så =/ Älskar ju mat haha. Aja, tack för svaren och länkarna är nöjd med det =)