handdator

Visa fullständig version : Kondition under deff


Mattiays
2012-04-05, 11:59
Tjo har deffat i tre veckor nu på söndag och väger in mig på 79,3kg på tom mage(precis nyvaken delvis). När jag började deffen vägde jag in på 82,7kg. Nu behöver jag ER hjälp för att lyckas med deffen.

Är 177cm lång och väger idag 79,3kg. Rutorna börjar träda fram, dock inte de lägre som är de jobbigaste (för alla?) att träna fram... *gah!*

Får i mig cirka 1200-1500kcal/dag beroende på hungern. Tappar inte mycket styrka alls utan höjde mig istället i bänken från 90kg -> 95kg.

Men! Hur viktig är konditionsträningen under deff? Promenader, snarare powerwalk. Är det något man skall sträva efter att köra ofta? Har nämligen planer på att skippa dessa powerwalks den första månaden, (tänkt deffa 10veckor) och börja med det när 6 veckor återstår(om 10 dagar) för att öka förbränningen. Låter det vettigt eller helt knasigt?:naughty:

Mvh Mattias

begt
2012-04-05, 12:05
Du behöver inte hålla på med konditionsträning alls, om du inte vill ha bättre kondition eller äta lite mer. Troligen så får konditionsträningen en viss negativ effekt på styrketräningen om den sker för tätt inpå. Försök separera dem så mycket du kan- helst olika dagar.

vicarious
2012-04-05, 12:18
Men! Hur viktig är konditionsträningen under deff?

Inte alls viktig. Kaloriunderskottet är det viktiga, inte hur du åstadkommer det.

Mattiays
2012-04-05, 12:18
Okej tack för så snabba svar!! Tycker ni mitt kaloriintag låter lågt eller lagom?

vicarious
2012-04-05, 12:27
Okej tack för så snabba svar!! Tycker ni mitt kaloriintag låter lågt eller lagom?

Låter ganska lågt men då vet vi inte hur mycket energi du förbrukar varje dag heller.

PetterHultin
2012-04-05, 12:32
Jag tycker det låter lågt för att vara en dag framför datorn till och med. Jag är 178 och väger in mig på 79 nu efter 3 veckor deff, och jag går inte under 1800kcal på en vilodag. Men som sagt, det är olika för alla och så länge du känner att du inte tappar styrka/muskler/volym så är det väl egentligen bara positivt att ligga lågt.

Mattiays
2012-04-05, 12:34
Jag tycker det låter lågt för att vara en dag framför datorn till och med. Jag är 178 och väger in mig på 79 nu efter 3 veckor deff, och jag går inte under 1800kcal på en vilodag. Men som sagt, det är olika för alla och så länge du känner att du inte tappar styrka/muskler/volym så är det väl egentligen bara positivt att ligga lågt.

Okej, ne jag känner inte av mycket muskeltapp, minskat 1cm i biceps omkrets.. Vilket jag inte tycker är mycket*cupid* Kanske ni tycker det låter mycket oO

Sniggel
2012-04-05, 12:45
Jag tycker att man ska fokusera på kosten först och främst. När man tycker det börjar bli svårt att få ihop den (maten blir tråkig, man blir väldigt hungrig eller tycker någonting blir alldeles för jobbigt) kanske man kan försiktigt öka mängden aktivitet. T ex i form av konditionsträning.

Jag brukar alltid ha viss konditionsträning när jag deffar. Det vanliga är väl 2 pass på ungefär 1-1½ timme vardera. Då räknar jag inte in vardagsmotionen.

De 2 passen kanske förbrukar 1500 kcal och det motsvarar ca 1½ hekto extra per vecka vilket knappast är mycket. Men den största fördelen för mig är snarare att det hämmar aptiten den dagen och får mig att gå upp tidigare, bli piggare och därmed förbruka några kalorier till pga längre vakenhet och pigghet den dagen. Därför är det nog missvisande att säga att det "bara" förbrukar 1500 kcal extra i veckan eftersom konsekvenserna på kaloribalansen blir mer än bara -1500.

Så kanske det inte fungerar för alla men man kan ju tänka på hur man själv påverkas av konditionsträning utöver enbart hur många kalorier det bränner under passets gång och efter det besluta sig för om det är värt det.

Mattiays
2012-04-05, 14:06
@Sniggel okej!:)

Har en till fråga angående deffen, stämmer det att ju mer fett du får i dig, desto mer fett bränner kroppen (vid underskott av kcal)?

King Grub
2012-04-05, 14:08
Ja, men det är främst förbränningen av dietära fettsyror (fettet från kosten) som ökar, inte förbränningen av kroppsfett.

Mattiays
2012-04-05, 14:16
Ja, men det är främst förbränningen av dietära fettsyror (fettet från kosten) som ökar, inte förbränningen av kroppsfett.
Jaha, så det är inget att sträva efter då alltså?:hbang:

PetterHultin
2012-04-06, 08:02
Jo men du vill ju ha i dig en rejäl mängd fett iaf för att smörja maskineriet så att säga ;D

vicarious
2012-04-06, 08:08
Jaha, så det är inget att sträva efter då alltså?:hbang:

Nej. Du förlorar inte per automatik mer kroppsfett bara för att du äter och förbränner mer fett. Kaloribalansen är det som är avgörande.