handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som gillar eller tänker börja gilla stark mat - chili och liknande!


Fatalist
2012-04-04, 22:42
Snott från hemsida: "Ett gammalt talesätt från västindien säger att den bästa heta såsen är en som bränner hål på bordsduken."

Well, jag har under några månaders period smugit ner färsk habanero i nästan allt jag ätit. Det är ju så sjukt gott och sjukt götttt när det bränner satan i käften. Har även införskaffat torkade piri piri, men de var till min besvikelse lite mesigare än habaneron jag får tag på via min lokala dealer (coop).

Kom på tanken att jag borde göra en tråd när jag satt på ett fik i förrgår och öste tabasco över min macka, besviket konstaterande att den var för svag inför mina två medfikare (ingen diss mot tabasco, smaken är underbar). Mina medfikare klarade inte mer än en droppe utav den - jag har helt enkelt ingen som kan relatera till mitt chili-knarkande i min närhet!

Jag är värdelös på att laga mat, så jag har inga bra recept att dela med mig av. Jag är däremot säker på att det finns fler här som diggar stark mat, eller att bara käka chilisarna som de är, som har massa kul att dela med sig utav!

Ska nu äta en liten kvällssoppa med en halv färsk habanero och en hel torkad piri piri-frukt, purjolök, kalvfond och lite soja och sesamolja. Bara för att jag var så sugen på nåt starkt. :thumbup:

Fatalist
2012-04-04, 22:47
http://www.chilihead.se/images/artiklar/habanero010.jpg

iSlash
2012-04-09, 07:11
Ahh kommer ihåg när jag var fast i chiliträsket, skulle ha det på allt. Du kan ju göra så att du köper torkad piri-piri (om du inte redan har det) och har en burk i fickan/väskan/bilen så kan du knarka närhelst suget faller på. Säkert nyttigare än godis :)

Nu blev jag sugen på att ha några plantor habanero i köksfönstret hmmmm

Snorkelfarsan
2012-04-09, 08:32
Jag tror att habanero är den starkaste chilifrukten, eller en av det allra starkaste i varje fall?

Kan ju komma med ett tips när man hackar färsk chili. Det är framförallt det vita inuti frukten, det som kärnorna sitter på, som är det starkaste. Har man flera chilifrukter i sin rätt och vill styra hettan men inte göra avkall på en massa färsk chili kan man då med fördel skrapa eller skära bort de vita strimmorna i en eller flera av frukterna innan man hackar upp dom. Kärnorna spelar mindre roll. Men varför i helvete skulle man vilja gör det?! :D

Kan ju också passa på att komma med ett schysst tips på en mustig Chili con carne. istället för köttfärs använder jag hela köttbitar (fransyska tex) som får koka i 2-3 timmar tills dom faller sönder och blir möra och trådiga. Jag brukar ha en eller två ljusa öl, t ex en schysst lager, som köttet får koka i. Nästan all vätska och all alkohol kokar ju bort under tiden.
Börjar dock med att "svetta" en massa lök i olivolja och sen ner med en massa spiskummin, salt, peppar, lite chilipulver, oregano och ett par hackade chilifrukter. Har i lite tomatpuré, sen ner med köttet. Därefter krossade tomater och öl. Sen är det bara att låta geggan bubbla ett par timmar. Eventuellt behöver man ha lite mer vatten om det blir för torrt. kan vara bra att röra om lite då och då. 20-30 min innan det ska serveras har jag i bönorna, t ex kidney, svarta, vita, stora, små. Det funkar bra att ha i flera olika sorter och det funkar även bra med bara en.

Servera med en stor vit baguett som värmts lite snabbt i ugnen. I övrigt kan man lattja runt med kryddorna och testa att ha i lite vad som, det finns oändligt med variationer. Men detta är en riktigt smarrig grund!

Alfers
2012-04-09, 10:44
Rekommenderar varmt (höhö) boken "eat the heat"
Där hittar du recept som:
"Lantbröd med valnötter och jalapeño
Grillad svärdfisk med två salsas och krispiga tortillastrimlor
Aprikos- & habanerosås
Rödlöksalsa med färsk koriander
Cheesecake caliente
Mandel- och fruktkaka lackad med chilepeppar
Ancho- och maltsirapsflarn
Rostad paprika- & vitlökssås"
Dom recpeten finns på:
http://www.borssen.com/visa_bok.asp?ID=1

Har fått receptet på mitt favoritmos därifrån:
Fräs hackat bacon och lök ihop, vispa ner i potatismos tillsammans med hackad jalapeño.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5651254#post5651254

Dissector
2012-10-17, 18:43
Har nyligen blivit neddragen i träsket. En helt ny värld har öppnat sig efter att ha börjat med Blair´s Mega Death i matlagningen.

Min senaste favoriträtt är resultatet av en liten "kyltömning" som visade sig göra sig riktigt bra som knallstark! Ungefär denna mängden använder jag till 2 portioner:

- ca 300g strimlad kyckling, kycklingkebab eller liknande. Skav av olika sort visade sig också fungera
- 2 dl lätt-creme fraiche Paprika&Chili
- ca 1 dl Ajvar Relish stark
- Några nävar skivade färska champinjoner och eventuellt lite paprika
- 150g Fusili - vit fiberpasta

Koka upp pastan och tillaga övriga ingredienser i en gryta. När alla ingredienser utom pastan är fint ihoprörda i grytan så kan du blanda i någon matsked tabasco habanerosås och lite allkrydda. Därefter är det dags att gå loss med Mega Death. Mängderna styrs helt och hållet av tålighet så provsmaka emellanåt. Rör om ordentligt. Tror alldeles säkert att det med fördel går att komplettera med all möjlig sorts chili. Sista steget är att hälla i pastan.

Ett bra tips till filmkvällen:
- Popcorn kryddade med Blair's Death Rain!

Jode
2012-10-17, 18:47
Jag älskar stark mat och odlar även egen chili. Tycker mat är riktigt tråkigt utan några skedar torkad thaichili. ;)

Wzup2u
2012-10-18, 05:22
käkade så stark mat igår att det bränner i halsen idag & magen e ur balans haha habanero gryta med chiliris & blairs habanero chips & en del pepsi max av törsten. oooo idag blir det bara salt & peppar på maten. habanero is king =)

Akada
2012-10-18, 06:43
Det spårar fort.. lite svartpeppar på pastan -> nån mald chili på burk -> en skvätt tabasco - > halv flaska tabasco -> en skvätt habanero-tabasco -> halv flaska habanero-tabasco.

Det blir trist när man behöver så mycket av kryddan att hela rätten smakar av den och inte bara smakar starkt, snart får man väl köpa dessa extraktsåser.

flooparn
2012-10-18, 09:49
Gillar stark men mat säger som akada, är rädd att det ska spåra. Vill kunna äta mat som inte är sönderkryddad utan att det känns menlöst så äter inte stark mat för ofta :)

HugSeal
2012-10-18, 11:14
Är vääldigt svag för stark mat överlag och naga i synnerhet(fantastiskt fin smak på den).

För starka såser och liknande rekommenderas STARKT att beställa från england(eller ja, storbrittannien). Vet inte hur det är att länka sidor som säljer men kan tänka mig att det är lite no-no så undrar ni får ni PM:a eller något.

Beställer man från england går ofta frakten på en bit extra men priserna ligger fantastiskt mycket bättre. Sen har UK en hel del fantastiskt trevliga företag och odlare. cambridge chilifarm t.ex.



Det blir trist när man behöver så mycket av kryddan att hela rätten smakar av den och inte bara smakar starkt, snart får man väl köpa dessa extraktsåser.

Det är det som är så härligt med chiliutvecklingen som har skett de senaste åren. Från att habanero har varit den starkaste chilin på drygt 300 000 SHU(scoville heat units, mäter styrka helt enkelt) så har nagan länge legat i topp kring miljonen.

Nu har en moruga scorpion tagit förstaplatsen med drygt två miljoner SHU i styrka. Detta kan jämföras med drygt 3000-4000 för tabasco och runt 7000 för habanerotabasco.

Det går att hitta REJÄLT starka såser utan att behöva komma i närheten av extrakt som jag tycker smakar ganska illa.

Hennish
2012-10-19, 07:24
I stark-mat-väg så kan jag rekommendera RIKTIG chili. D.v.s. chili gjord på högrev med torkade chilifrukter samt inlagda chipotle som får koka i flera timmar (+4) i öl.

http://extremefood.se/default.asp?firstklick=1&lid=3&ulid=0&show=4&recid=97&reckatid1=&reckatid2=&reckatid3=&extreme=&hot=&sok=

Där har ni ett bra grundrecept. Jag brukar skippa löken och blanda till det med lite annat (typ lite habanero, rödvin etc, bara experimentera!).

Rekommenderas starkt! Höhö.

Mazzo
2012-10-25, 08:48
Tundra Lingon och Chili

Hittade en förbannat god läsk på Systemets alkoholfria hylla. Kunde varit mer chili i för min del, men riktigt god ändå.

Vunnis
2012-10-25, 09:42
Fler texas chili-recept som man kan ha som inspiration till nästa gång man pysslar ihop en gryta. Sätt igång! *cupid*

Kryss
2012-10-26, 22:28
Jag brukar utgå från denna (http://www.foodnetwork.com/recipes/alton-brown/pressure-cooker-chili-recipe/index.html)av Alton Brown, med hemgjort chilipulver (http://www.foodnetwork.com/recipes/alton-brown/abs-chili-powder-recipe/index.html)

Gör det dock i gryta, varierar köttet (oftast bara nöt, ibland lite gris i också), och byter ut chipotle in adobo mot färsk chipotle (färsk? torkad? vad man nu säger), byter salsan mot krossad/passerad tomat och lök/paprika eller vad som finns hemma.

Dvs nästan ett helt annat recept ;D Men grunden till den är väldigt bra, och avsnittet där han lagar det (Good Eats) är grymt.

mTOK
2012-10-30, 11:15
Om ni gillar stark mat så köp "tha bomb" (finns nog 2-3 olika starka) finns på maxi, oftast vid importhyllan, annars fråga någon i personalen. Det är iaf en liten flaska.

den är RIKTIGT stark iaf :) Lycka till!

Ramrod
2012-10-31, 09:23
Fler texas chili-recept som man kan ha som inspiration till nästa gång man pysslar ihop en gryta. Sätt igång! *cupid*

Min standardchili brukar jag göra på:
~2kg fläskkarré
2-3 lökar
3-4 stjälkar selleri
2 morötter
3-4 gröna paprikor
3-5 färska habaneros
5-7 klyftor vitlök
1 tub tomatpurré
Vatten
1 Buljongtärning (höns eller köttbuljong)
2-3 Lagerblad
Massor med spiskummin
Paprikapulver
salt
peppar
kanel

Krydda efter smak och ha i vatten efter vilken konsistens du vill ha, och låt den koka i minst 2 timmar, gärna 3 eller mer. Kan verkligen rekommendera att göra den på fläskkarré, jag har testat lite olika köttyper, nötkokkött och nötfärs, men karré är bäst.

mij82
2012-10-31, 09:36
Ska det vara chili ska det vara chili! Det jag skulle lägga till är en liten bit mörk choklad också.
http://www.hornfeldt.se/chili

Frisim
2012-10-31, 18:15
Slängde ihop min första chilli gryta idag, den står och puttrar på spisen. Jag vill bara utfärda en varning till er att tvätta händerna efter att ha hackat diverse torkade och färska chillifrukter. Jag glömde det och pillade mig själv lite på pungen, ungkarl som jag är, i TV-soffan. Detta resulterade i en otrolig hetta och ett obehag som är svårt att beskriva, samt en klar röd färg. Har dock lyckats kurera det nu med is i påse och lotion.

Vunnis
2012-11-06, 18:37
Okej, hur stark vågar man göra sin chili? Vill man riskera att bajsa på sig både medan och efter att man har ätit den? Blendade ihop ett par habaneros, ett par vanliga chilisar med ett par anchosar och chipotlar med avkok tillsammans med ett par vanliga paprikor. Det vart fräs i när man smakade med gaffel, men det kanske blir lagom tillsammans med ett par kg(orensad) högerev i alla fall..? *jorgen*

HugSeal
2012-11-06, 23:34
Om ni gillar stark mat så köp "tha bomb" (finns nog 2-3 olika starka) finns på maxi, oftast vid importhyllan, annars fråga någon i personalen. Det är iaf en liten flaska.

den är RIKTIGT stark iaf :) Lycka till!


Den har bra hetta beroende på vilken av dem man köper men jag får erkänna att jag inte är särskilt glad i smaken på den, lite för extraktig för mig. Funkar dock fint för att hetta upp frytor och liknande.

Hennish
2012-11-21, 23:32
Okej, hur stark vågar man göra sin chili? Vill man riskera att bajsa på sig både medan och efter att man har ätit den? Blendade ihop ett par habaneros, ett par vanliga chilisar med ett par anchosar och chipotlar med avkok tillsammans med ett par vanliga paprikor. Det vart fräs i när man smakade med gaffel, men det kanske blir lagom tillsammans med ett par kg(orensad) högerev i alla fall..? *jorgen*

Jag brukar alltid köra chipotle + ancho som grund i min chili. Habanero har jag slängt ner nån gång mest för att få fram lite av dess fruktiga "söta" smak, men tycker att en chili står sig bra på chipotle + ancho. Gärna chipotle i adobosås *drool*

Grotesk
2012-11-21, 23:47
Om ni gillar stark mat så köp "tha bomb" (finns nog 2-3 olika starka) finns på maxi, oftast vid importhyllan, annars fråga någon i personalen. Det är iaf en liten flaska.

den är RIKTIGT stark iaf :) Lycka till!

Jorå, den är väl okej stark. Blandade den i starkölen en gång på fest. Fick lite muskelryckningar i ögat i någon timme efteråt. :d

Gober
2012-11-21, 23:52
Tjejen köpte fermenterad Habanero i form av flytande extrakt. Det var något av det jävligaste. Perfekt till Chili. Man njöt den en gång när man åt och sedan fick man njuta av den en gång till på dass.

JohnVoid
2012-11-22, 00:45
Tänk bara på att när du slutar äta riktigt starkt så kommer maten inte smaka någonting alls på ett tag medan smaklökarna återhämtar sig. Typ.

Brukar själv slänga ihop en chilisås någon gång i veckan som jag slänger på nästan allt. Har det i grytor, på mackor, till taco (ofc), till köttet etc..

- Ta godtyckligt med habanero. Brukar ta en 3-5 stycken. Finhacka den alt. mixer om du har.
- En klyfta vitlök, finhackad/mixad/pressad.
- Släng ner habaneron och vitlöken i en stekpanna tillsammans med ett paket krossade tomater, mängden beror på hur mycket sås du vill ha samt hur många habanero du la i. Jag brukar köra på ett 375g tetrapaket.
- En skvätt vitvinäger
- Salt / peppar
- En släng socker för att runda av
- Medelhög värme på spisen och låt såsen koka upp och puttra i 5 min.
- Låt den svalna och in i kylen! Hörde också någongång att om man ställer den i frysen i någon timma så kommer smakerna bli 'större'. Vet inte om detta stämmer, killen som sa det var en hög engelskman i oz.. :P

Man kan även hacka upp lite morot för att få en lite mer 'jordig' smak.

Kanske är en lite sunkig beskrivning men testa gärna, är imo helt ljuvligt!

Mvh
John

Hennish
2012-11-22, 10:36
Tjejen köpte fermenterad Habanero i form av flytande extrakt. Det var något av det jävligaste. Perfekt till Chili. Man njöt den en gång när man åt och sedan fick man njuta av den en gång till på dass.

Good chili burns twice ;)