handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång?


asgrym
2012-04-04, 22:12
Hej! Blir första inlägget här, vet ej om det hamnade i rätt kategori...

Jag har x antal frågor men ska försöka sammanfatta det mesta. :)

Snabbinfo;
Tjej, 20 år
168 cm lång

Jag har nu tränat i 4 veckor, senaste två veckorna har jag kört ett morgonpass och ett kvällspass 5 dgr/vecka.
Försöker dela upp i konditionspass förmiddag och sen underkropp eller överkropp på kvällen.
Anledningen till att det har blivit två pass/dag är för att jag tycker att det är så himla kul med träning.
Förut har det varit självplågeri mot en snyggare kropp men nu är det faktiskt ren lycka att gå dit varje dag. :bow:


Så nu till mina "problem";
* Början av träningen var en viktjakt.. och första veckan gick jag ner 2 kg.
Nu pendlar vikten jädrigt mycket istället.
Inte för att vikten "betyder något" längre, men jag blir ändå konfunderad över hur allt fungerar.
Normalt sett när jag inte tränat och ätit "normalt" (dock druckit flera liter cola om dagen) så har vikten legat på 65 kg, men nu pendlar den mellan 66-68 kg trots att jag känner mig mer fast i kroppen nu än då.
Vad beror det på?

* Ju fler veckor som flutit på ju mindre vikter klarar jag av...
Numera på benpressen klarar jag bara hälften av vikten jag hade i början.
Senaste veckan har jag fått sänka arm-vikterna för att jag inte klarar av dem..
Vissa blir jädrigt jobbiga och då har jag ändå på lägsta vikten.
Kan det ha något att göra med att jag kör 4*10 istället för 2*15 som förut?
Det känns konstigt att "bli svagare" av att träna mer...
Även fast jag aldrig varit stark i armarna.

* Och kanske en uttjatad fråga, när kan man börja se resultat på kroppen förutom att man känner sig fräschare, fastare och mår allmänt bättre?

Är jättetacksam om någon skulle vilja svara på min n00biga frågor, men de flesta lär väl ha varit nybörjare någon gång och har lite överseende...
:thumbup:

speedy83
2012-04-05, 07:16
Att du inte orkar lika mycket som förut kan ju bero på att du är övertränad, tränar du två gånger/dag krävs det nog att du äter mycket för bra återhämtning. Att du tappar i benpressen gör att det känns lite så. Du skriver inte vad du gör för konditionsträning men är det tex löpning för ju benen ganska mycket stryk där, ska du sedan smälla på med ett styrkepass samma dag och löpning igen dagen efter typ sliter det nog ganska mycket särskilt om du inte är så grundtränad.

svenbanan
2012-04-05, 09:10
Jag tror nåt liknande.

mikaelj
2012-04-05, 09:24
Välkommen!

Normalt sett när jag inte tränat och ätit "normalt" (dock druckit flera liter cola om dagen) så har vikten legat på 65 kg, men nu pendlar den mellan 66-68 kg trots att jag känner mig mer fast i kroppen nu än då.
Vad beror det på?

Läs den här texten, skrivet av en annan tjej på Kolozzeum: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162018

knix
2012-04-05, 12:34
* Ju fler veckor som flutit på ju mindre vikter klarar jag av...
Numera på benpressen klarar jag bara hälften av vikten jag hade i början.
Senaste veckan har jag fått sänka arm-vikterna för att jag inte klarar av dem..
Vissa blir jädrigt jobbiga och då har jag ändå på lägsta vikten.
Kan det ha något att göra med att jag kör 4*10 istället för 2*15 som förut?
Det känns konstigt att "bli svagare" av att träna mer...
Även fast jag aldrig varit stark i armarna.



Låter ganska mycket som överträning...
Om du inte samtidigt går ner ganska drastiskt i kroppsvikt så ska du bli starkare av styrketräning annars gör du något obra. I det här fallet skulle jag tro att du har tränat för mycket, det tar generellt sett ganska lång tid (år) att bygga upp kroppen så att den klarar 10 pass i veckan.
Om jag var i din sits skulle jag ta en eller två veckors vila från träningen och sedan starta om med en mer rimlig nybörjarträningsmängd.

Min personliga erfarenhet är att överträna är något som man inte ska göra mer än 2-3 veckor och det är bara meningsfullt om man tränar för prestation i någon sport. Om man tränar för uteseende och välmående tycker jag att man kan undvika sådana perioder...

/Ulf

TommieS
2012-04-05, 14:24
Hej! Blir första inlägget här, vet ej om det hamnade i rätt kategori...

Jag har x antal frågor men ska försöka sammanfatta det mesta. :)

Snabbinfo;
Tjej, 20 år
168 cm lång

Jag har nu tränat i 4 veckor, senaste två veckorna har jag kört ett morgonpass och ett kvällspass 5 dgr/vecka.
Försöker dela upp i konditionspass förmiddag och sen underkropp eller överkropp på kvällen.
Anledningen till att det har blivit två pass/dag är för att jag tycker att det är så himla kul med träning.
Förut har det varit självplågeri mot en snyggare kropp men nu är det faktiskt ren lycka att gå dit varje dag. :bow:


Så nu till mina "problem";
* Början av träningen var en viktjakt.. och första veckan gick jag ner 2 kg.
Nu pendlar vikten jädrigt mycket istället.
Inte för att vikten "betyder något" längre, men jag blir ändå konfunderad över hur allt fungerar.
Normalt sett när jag inte tränat och ätit "normalt" (dock druckit flera liter cola om dagen) så har vikten legat på 65 kg, men nu pendlar den mellan 66-68 kg trots att jag känner mig mer fast i kroppen nu än då.
Vad beror det på?

* Ju fler veckor som flutit på ju mindre vikter klarar jag av...
Numera på benpressen klarar jag bara hälften av vikten jag hade i början.
Senaste veckan har jag fått sänka arm-vikterna för att jag inte klarar av dem..
Vissa blir jädrigt jobbiga och då har jag ändå på lägsta vikten.
Kan det ha något att göra med att jag kör 4*10 istället för 2*15 som förut?
Det känns konstigt att "bli svagare" av att träna mer...
Även fast jag aldrig varit stark i armarna.

* Och kanske en uttjatad fråga, när kan man börja se resultat på kroppen förutom att man känner sig fräschare, fastare och mår allmänt bättre?

Är jättetacksam om någon skulle vilja svara på min n00biga frågor, men de flesta lär väl ha varit nybörjare någon gång och har lite överseende...
:thumbup:

Jag kan inget annat än att instämma i vad de andra har sagt. Styrkeminskningarna är förmodligen överträning och att du äter för lite/för dåligt för att din kropp ska kunna återhämta sig till nästa pass. Tänk på att äta proteinrik mat osv. Du tränar ju hårt så se till att äta ordentligt. Sedan kanske du borde tänka över vad Ulf skrev angående att ta en till två veckor ledigt från gymmet för att sedan träna lite mindre :) När det gäller svaret på frågan om hur länge det tar innan man ser resultat så är det väldigt individuellt beroende på vad man har för gener, vad man har för mål med träning samt hur seriös man är med kosthållningen, sömnen etc. Träna på så kommer du att se resultat. Hoppas att du är nöjd med svaren.

Fru_Flisa
2012-04-05, 14:34
Nej precis, just träningen bygger inte muskler utan bryter ner dem. Sen under vila så repareras dem och byggs upp. Ifall du inte låter musklerna vila så blir det en spiral av nedbrytning istället för en trappa där du under platåer kommer ikapp och kan klättra uppåt.
Det är svårt att tvinga sig att stå över något som upplevs som roligt men vill du ha resultat är det nåt du kan behöva göra. Elitidrottare och vana motionärer kan träna flera gånger om dagen men de har lång träningserfarenhet och bakgrund. Du kan om det är svårt variera och göra nåt mer avslappnande så som simmning eller yoga om du inte vill vila helt.
När du tränar så mycket så se till att ha koll på kost och näringstiming samt att du får bra med sömn så att det håller i längden.
Viktuppgången är förmodligen vätska, 60-75% av kroppen består av vätska och träning/ökad muskelmassa ökar lagringsförmågan. Vilar du några dagar så kan du se om det släpper några kilo.

asgrym
2012-04-06, 20:34
Hej och tack för alla svar!
Kör på vila ett tag nu och tar upp det igen sen. :-)

Spritter lite i kroppen redan nu men det får bli längre promenader istället. :)

deadich
2012-04-06, 20:46
Normalt sett när jag inte tränat och ätit "normalt" (dock druckit flera liter cola om dagen) så har vikten legat på 65 kg, men nu pendlar den mellan 66-68 kg trots att jag känner mig mer fast i kroppen nu än då.
Vad beror det på?

"onyttig" mat behöver inte betyda att man blir tjock av den. Coca-cola t.ex. är mindre energirikt än röd mjölk. Dessutom kan det lätt bli så att man skippar måltider dagarna man äter dåligt.

asgrym
2012-04-07, 19:07
Deadich
Kan dock tänka mig att kroppen inte mår så jädra bra av 5 liter cola/dag...

Sen så tror jag på allt i lagom mängd...