handdator

Visa fullständig version : Exposivitetens vara eller inte vara


Pzorz
2012-04-04, 20:27
Sökte men fann ingen bra tråd. Jag ska nu börja köra fler reps med lättare vikter vilket tillåter en högre lyfthastighet. Nu är då frågan om jag ska försöka lyfta vikten så snabbt som tekniken tillåter eller bibehålla samma "sega" hastighet. Om så, bör jag anpassa hastigheten beroende på övning eller endast vad tekniken/formen tillåter?

mikaelj
2012-04-04, 20:41
Du skall absolut sträva efter maximal lyfthastighet, annars kommer du aldrig att fixa varken ryck eller frivändning.

pwnyou
2012-04-04, 20:44
Du skall absolut sträva efter maximal lyfthastighet, annars kommer du aldrig att fixa varken ryck eller frivändning.Även om jag nu håller med dig i sak, så tror jag dock att trådskaparen inte tänkte på dessa två övningar när han ställde frågan.

mikaelj
2012-04-04, 20:46
Även om jag nu håller med dig i sak, så tror jag dock att trådskaparen inte tänkte på dessa två övningar när han ställde frågan.

Det vet vi inte, för TS producerade en fantastiskt dålig frågeställning. Min gissning är så god som någon.

FrankDrebin
2012-04-04, 20:50
Om man ser till hans journal så är det byggning som gäller så Mikael får en chans till.

mikaelj
2012-04-04, 20:56
Om man ser till hans journal så är det byggning som gäller så Mikael får en chans till.

Jäkla bortskämda latmaskar som inte ids ge tillräckligt med information i sin fråga, utan förväntar sig att man skall gissa/leta själv för att få ynnesten att hjälpa till att svara på en fråga. Så, nej tack.

Dessutom kan jag noll och ingenting om byggning. Det verkar däremot vara ditt gebit?

FrankDrebin
2012-04-04, 20:59
Jäkla bortskämda latmaskar som inte ids ge tillräckligt med information i sin fråga, utan förväntar sig att man skall gissa/leta själv för att få ynnesten att hjälpa till att svara på en fråga. Så, nej tack.

Dessutom kan jag noll och ingenting om byggning. Det verkar däremot vara ditt gebit?

Jag är kass på allt men dessa frågor och många andra är ständigt återkommande tyvärr.

Stefan J
2012-04-04, 21:00
Sökte men fann ingen bra tråd. Jag ska nu börja köra fler reps med lättare vikter vilket tillåter en högre lyfthastighet. Nu är då frågan om jag ska försöka lyfta vikten så snabbt som tekniken tillåter eller bibehålla samma "sega" hastighet. Om så, bör jag anpassa hastigheten beroende på övning eller endast vad tekniken/formen tillåter?

Vill du bli explosiv? Jag förstår inte din fråga. Vill du bli explosiv/snabb ska du givetvis alstra så mycket kraft som du bara kan på dina submaximala vikter. Annars blir det ju bara helt vanlig träning på lätta uppvärmningsvikter. Lätt träning kan ha sin plats också för återhämtningens skull, men du utvecklar inga egenskaper på det.

mikaelj
2012-04-04, 21:01
Jag är kass på allt men dessa frågor och många andra är ständigt återkommande tyvärr.

Du verkade ha en respektabel kroppshydda från Zyzz-tråden dock? Något borde du ha gjort rätt.

Bonuspoäng till Stefan som orkade leka gissningsleken.

FrankDrebin
2012-04-04, 21:06
Du verkade ha en respektabel kroppshydda från Zyzz-tråden dock? Något borde du ha gjort rätt.

Världsmästare i photoshop *cry*

Pzorz
2012-04-04, 21:08
Jäkla bortskämda latmaskar som inte ids ge tillräckligt med information i sin fråga, utan förväntar sig att man skall gissa/leta själv för att få ynnesten att hjälpa till att svara på en fråga. Så, nej tack.

Dessutom kan jag noll och ingenting om byggning. Det verkar däremot vara ditt gebit?

Du får ursäkta min dåliga formulering. Det var inte av lathet som jag utelämnade information. Jag valde att inte precisera övning då jag sökte alla svar som kunde ges oberoende på övning. Du valde att svara på ryck och frivändning och det är jag tacksam för.

För att förhindra vidare missförstånd så omformulerar jag frågan och tillägger att detta är i kontexten muskeltillväxt:
Är det önskvärt att generera ens maximala kraftkapacitet för att förflytta vikten så snabbt som möjligt eller önskar man en längre tid under belastning vilket sker i ett långsammare lyft?

mikaelj
2012-04-04, 21:14
Du får ursäkta min dåliga formulering. Det var inte av lathet som jag utelämnade information. Jag valde att inte precisera övning då jag sökte alla svar som kunde ges oberoende på övning. Du valde att svara på ryck och frivändning och det är jag tacksam för.

Det finns svar, oberoende av övning. För övningen i sig spelar ingen roll. Men då måste man ge mer information, som nedan:

För att förhindra vidare missförstånd så omformulerar jag frågan och tillägger att detta är i kontexten muskeltillväxt:
Är det önskvärt att generera ens maximala kraftkapacitet för att förflytta vikten så snabbt som möjligt eller önskar man en längre tid under belastning vilket sker i ett långsammare lyft?

Du aktiverar olika muskelenheter beroende på om du lyfter med maximal fart eller långsam fart. Maximal fart kräver högre aktivering av typ 2-fibrer, särskilt de maxsnabba. De har högre tillväxtpotential än typ 1. Sedan handlar muskelbygge om att kunna uträtta ett stort arbete under lång tid, och där handlar det väl mest om att utsätta muskeln för arbete, kort och gott. Dvs, hyfsat många reps med ganska kort vila. Göra massa ettor och tvåor och treor ger gissningsvis helt enkelt alldeles för lite stimuli för muskeln att arbete, vilket istället ger huvudsakligen neurologiska anpassningar. Min gissning är att du skall lyfta så snabbt du kan på vägen upp (med tekniken du avser, dvs inte swingcurl för att öka farten i en bicepscurl), och kontrollerad/långsam negativ fas.

Men återigen, jag kan ingenting om byggning.

emi23j
2012-04-04, 21:33
Sökte men fann ingen bra tråd. Jag ska nu börja köra fler reps med lättare vikter vilket tillåter en högre lyfthastighet. Nu är då frågan om jag ska försöka lyfta vikten så snabbt som tekniken tillåter eller bibehålla samma "sega" hastighet. Om så, bör jag anpassa hastigheten beroende på övning eller endast vad tekniken/formen tillåter?


Sök på "explosiv träning en guide" så ska du nog hitta en tråd av major pectoralis.

Explosiv träning utförs med få repetitioner. På maximal lyfthastighet vilken övning du än utför.

Du får ursäkta min dåliga formulering. Det var inte av lathet som jag utelämnade information. Jag valde att inte precisera övning då jag sökte alla svar som kunde ges oberoende på övning. Du valde att svara på ryck och frivändning och det är jag tacksam för.

För att förhindra vidare missförstånd så omformulerar jag frågan och tillägger att detta är i kontexten muskeltillväxt:
Är det önskvärt att generera ens maximala kraftkapacitet för att förflytta vikten så snabbt som möjligt eller önskar man en längre tid under belastning vilket sker i ett långsammare lyft?

Förstår inte vad du menar med frågan?

Explosivit träning innebär så kort tid under belastning som möjligt, ofta i intervallet 30-60% av 1RM.

Fredriiik
2012-04-05, 11:32
att utföra den koncentriska fasen så snabbt som möjligt(med klockren form) har jag för mig ska förstöra mer muskelfibrer än vid långsammare fas.
Om detta är tokigt får ni gärna säga till, men har för mig att det var den store Grub som sa detta.

svenbanan
2012-04-05, 11:53
att utföra den koncentriska fasen så snabbt som möjligt(med klockren form) har jag för mig ska förstöra mer muskelfibrer än vid långsammare fas.
Om detta är tokigt får ni gärna säga till, men har för mig att det var den store Grub som sa detta.

Om du menar förstöra som i på samma sätt som excentrisk träning "förstör" fibrerna och därför gör att man får en sjujävla träningsvärk, så tror jag inte det.

Rakbenta marklyft i ganska långsamt tempo och gå långsamt ned med stången tills man får stretch i hamstrings brukar kunna ge mig brutal träningsvärk i baklåren.

Däremot tunga frivändningar tror jag inte jag någonsin fått träningsvärk av.

Däremot så är det mycket mer belastande för cns med explosiv träning. Så man kan behöva ganska lång vila (3-4dagar) innan man går på't igen, trots att man inte känner sig ett dugg sliten...

mikaelj
2012-04-05, 11:59
Däremot så är det mycket mer belastande för cns med explosiv träning. Så man kan behöva ganska lång vila (3-4dagar) innan man går på't igen, trots att man inte känner sig ett dugg sliten...

Nej, så är det inte.

svenbanan
2012-04-05, 12:09
Nej, så är det inte.

Jasså?

mikaelj
2012-04-05, 12:10
Jasså?

Japp.

svenbanan
2012-04-05, 12:14
Japp.

Tveksamt

FrankDrebin
2012-04-05, 12:15
Träningsvärk är dessutom för mig ett rätt kasst mått på om det har gått bra.

mikaelj
2012-04-05, 12:15
Tveksamt

Nej.

Träningsvärk är dessutom för mig ett rätt kasst mått på om det har gått bra.

Sannerligen.

svenbanan
2012-04-05, 12:18
Nej.


Åjo

Spetälsk
2012-04-05, 12:19
"For instance, many athletes perform maximum strength training on Mondays followed by plyomethric training on Tuesday. Because both sessions tax similar neural pathways, recovery time between the two is inadequate and injury or signs of overtraining may occur... Time for proper recovery is a must for all bodily systems."

Bompa & Carrera Periodization...

Sniggel
2012-04-05, 12:19
Tror det finns för lite forskning för att kunna visa om explosivt utförande gynnar muskeltillväxt eller inte. Det finns massor av antydningar så som att t ex:
* Explosiva muskelfiber har störst tillväxtpotential.
* Umattning bygger bra (trots att sådan träning ej i första hand stimulerar de mest explosiva fibrerna).
* Att sarkoplasmisk tillväxt kan trigga myofibrillär tillväxt (sarkoplasmisk tillväxt är lättare att åstadkomma med icke-explosiv träning).

Sen kan man ju nämna att man i explosiv träning kan skippa den koncentriska fasen (om man har möjlighet/tillåtelse att göra så) och på så vis få mindre träningsvärk och därmed kunna träna oftare. Det kan kanske iofs i "segreppar-träning" också.

svenbanan
2012-04-05, 12:29
Tror det finns för lite forskning för att kunna visa om explosivt utförande gynnar muskeltillväxt eller inte. Det finns massor av antydningar så som att t ex:
* Explosiva muskelfiber har störst tillväxtpotential.
* Umattning bygger bra (trots att sådan träning ej i första hand stimulerar de mest explosiva fibrerna).
* Att sarkoplasmisk tillväxt kan trigga myofibrillär tillväxt (sarkoplasmisk tillväxt är lättare att åstadkomma med icke-explosiv träning).

Sen kan man ju nämna att man i explosiv träning kan skippa den koncentriska fasen (om man har möjlighet/tillåtelse att göra så) och på så vis få mindre träningsvärk och därmed kunna träna oftare. Det kan kanske iofs i "segreppar-träning" också.

Såvitt jag förstått det hela så kan man väl få hypertrofi antingen genom reps, maxtungt, maxexplosivt (enligt Zatsiorsky). Vilket som är allrs mest optimalt lär väl vara skrivet i stjärnorna. Men jag skulle i alla fall satsa mina pengar på en blanding av maxtungt och reps (kanske 30/70).

mikaelj
2012-04-05, 12:31
Åjo

Bah. Kolla hur tyngdlyftare tränar.

emi23j
2012-04-05, 12:33
Tror det finns för lite forskning för att kunna visa om explosivt utförande gynnar muskeltillväxt eller inte. Det finns massor av antydningar så som att t ex:
* Explosiva muskelfiber har störst tillväxtpotential.
* Umattning bygger bra (trots att sådan träning ej i första hand stimulerar de mest explosiva fibrerna).
* Att sarkoplasmisk tillväxt kan trigga myofibrillär tillväxt (sarkoplasmisk tillväxt är lättare att åstadkomma med icke-explosiv träning).

Sen kan man ju nämna att man i explosiv träning kan skippa den koncentriska fasen (om man har möjlighet/tillåtelse att göra så) och på så vis få mindre träningsvärk och därmed kunna träna oftare. Det kan kanske iofs i "segreppar-träning" också.

Detta inlägg gav ju lite mer klarhet i vad tråden verkligen handlar om.

Som jag förstår det undrar alltså TS om explosivt utförande är bättre ur hypetrofi syfte i jämförelse med långsammare rörelsehastighet?
Tråden handlar alltså inte om explosiv träning i sin egentliga mening.

Sniggel
2012-04-05, 12:38
Såvitt jag förstått det hela så kan man väl få hypertrofi antingen genom reps, maxtungt, maxexplosivt (enligt Zatsiorsky). Vilket som är allrs mest optimalt lär väl vara skrivet i stjärnorna.

Ja det är väl det jag tror också. Att det finns många olika sätt och att jag inte tror att någon här kommer att skriva något som kommer att vara övertygande för explosivitetens vara eller icke-vara när det gäller muskeltillväxt.

svenbanan
2012-04-05, 12:40
Bah. Kolla hur tyngdlyftare tränar.

Förklara gärna det du. Glöm inte att få med hur cns inte tar mer stryk av att lyfta explosivt...

Tror du möjligen att intensiteten spelar någon roll?

Wequ
2012-04-05, 12:51
Förklara gärna det du. Glöm inte att få med hur cns inte tar mer stryk av att lyfta explosivt...

Tror du möjligen att intensiteten spelar någon roll?

Satsar en hundring på att han menar att tyngdlyftare tränar hela kroppen hårt med fokus på explosivitet varje dag, vissa även 2 gånger om dagen, dom verkar inte ha något problem med att behöva återhämta sig 3-4 dagar...

Alla tyngdlyftare tränar förstås inte varje dag.

mikaelj
2012-04-05, 12:52
Just precis.

(Intensitet? Det stod att man måste vila 3-4 dagar vid explosiv träning. Ville du haft med det om intensitet i din ursprungstext? Jaha. Synd för dig. Inte mitt fel att du uttrycker dig som en kratta)

tntballe
2012-04-05, 12:53
Angående cns.
Cns ska pressas för att förbättras/förstärkas, undviker man att påfresta denna så leder det bara till att nervsystemet inte klarar mer än den hela tiden gjort.

FrankDrebin
2012-04-05, 12:54
Hög intensitet, volym och mycket failure är väl ett vinnande recept till ett trasigt CNS.

tntballe
2012-04-05, 12:57
På vilket sätt går cns sönder?

svenbanan
2012-04-05, 13:02
Just precis.

(Intensitet? Det stod att man måste vila 3-4 dagar vid explosiv träning. Ville du haft med det om intensitet i din ursprungstext? Jaha. Synd för dig. Inte mitt fel att du uttrycker dig som en kratta)


Jag har inte påstått att man måste vila 3-4 dagar. Jag skrev att man kan behöva vila 3-4 dagar. Mer specifikt så skrev jag att man kan behöva vila 3-4 dagar trots att man inte känner sig sliten. Vilket alltså var i motsats till excetrisk träning då man verkligen känner sig sliten.

Inte mitt fel att du läser som en kratta.

Däremot så är det mycket mer belastande för cns med explosiv träning. Så man kan behöva ganska lång vila (3-4dagar) innan man går på't igen, trots att man inte känner sig ett dugg sliten...

De gånger man kan behöva vila längre efter explosiv träning är då man gjort flera maxtunga singlar. Utan att var nån expert på hur tyngdlyftare tränar så skulle jag inte tro att de lyfter så tungt varje dag...

mikaelj
2012-04-05, 13:08
Jag har inte påstått att man måste vila 3-4 dagar. Jag skrev att man kan behöva vila 3-4 dagar. Mer specifikt så skrev jag att man kan behöva vila 3-4 dagar trots att man inte känner sig sliten. Vilket alltså var i motsats till excetrisk träning då man verkligen känner sig sliten.

Inte mitt fel att du läser som en kratta.

Däremot så är det mycket mer belastande för cns med explosiv träning. Så man kan behöva ganska lång vila (3-4dagar) innan man går på't igen, trots att man inte känner sig ett dugg sliten...

De gånger man kan behöva vila längre efter explosiv träning är då man gjort flera maxtunga singlar. Utan att var nån expert på hur tyngdlyftare tränar så skulle jag inte tro att de lyfter så tungt varje dag...

*gäsp*

Läs på om ämnet och träna lite mer själv innan du fortsätter skriva, är du snäll.

tntballe
2012-04-05, 13:08
De gånger man kan behöva vila längre efter explosiv träning är då man gjort flera maxtunga singlar. Utan att var nån expert på hur tyngdlyftare tränar så skulle jag inte tro att de lyfter så tungt varje dag...

Dom flesta går upp på något max varje dag, vissa även flera gånger om dagen. Tror inte det är många pass i månaden som inte är uppe på minst 90% av max.

*edith*
En rolig detalj är att vissa anser att bara gå till ett dagligt max är en lätt period.

svenbanan
2012-04-05, 13:11
*gäsp*

Läs på om ämnet och träna lite mer själv innan du fortsätter skriva, är du snäll.

gå och lägg dig tomte!

Spetälsk
2012-04-05, 13:12
*gäsp*

Läs på om ämnet och träna lite mer själv innan du fortsätter skriva, är du snäll.man tränar väl upp cns återhämtningsförmåga? jag gissar att nybörjaren behöver vila cns längre tid än den rutinerade efter ett pass med stenhårda explosiva övnigar.

entropy
2012-04-05, 15:46
Att kämpa med tunga, sega lyft är givetvis mer slitsamt för cns än att utföra t ex olympiska lyft, vilka ju inte går att sega i.
Så vitt jag vet så är det också olympiska lyftare som går till max jämt och ständigt, ofta > 1 gång per dag, och inte styrkelyftare.

svenbanan
2012-04-05, 16:28
Att kämpa med tunga, sega lyft är givetvis mer slitsamt för cns än att utföra t ex olympiska lyft, vilka ju inte går att sega i.
Så vitt jag vet så är det också olympiska lyftare som går till max jämt och ständigt, ofta > 1 gång per dag, och inte styrkelyftare.

Varför skulle det givetvis vara mer slitsamt för CNS att lyfta vikter i ett lugnt kontrollerat tempo än att försöka accelerera dem så mycket som möjligt?

Enligt Brian Mac så rekomenderar Tudor Bompa tydligen 48h vila mellan träningspass som tränar upp "explosive power".

http://www.brianmac.co.uk/cns.htm

Såvitt jag kan minnas så rekomenderar Zatsiorsky 72h vila mellan tunga träningspass med "dynamic effort method". Tyvärr verkar jag ha supit bort den boken, så jag ska inte svära på att han skrivit det. Hittar inget på nätet heller. Det är i alla fall därifrån jag fått 3-4dagar som jag skrev tidigare. Så jag har definitivt inte snutit det ur luften.

mikaelj
2012-04-05, 19:44
Okej, skitbra. Jag tycker att du skall berätta din nyvunna kunskap till alla som tränar tyngdlyftning. Tänk vilka bra lyftare vi kommer få här i Sverige efter de har lyssnat på ditt budskap!

svenbanan
2012-04-05, 19:47
Okej, skitbra. Jag tycker att du skall berätta din nyvunna kunskap till alla som tränar tyngdlyftning. Tänk vilka bra lyftare vi kommer få här i Sverige efter de har lyssnat på ditt budskap!

Jag har ju redan sagt åt dig att gå och lägga dig lillbubben.

jonkel
2012-04-05, 20:22
Det är mycket bättre för CNS att lyfta explosivt.

EkarN
2012-04-05, 21:15
Jag har ju redan sagt åt dig att gå och lägga dig lillbubben.

Förtar ju dock inte det faktum att i princip alla framgångsrika tyngdlyftare dagligen tränar tunga och explosiva övningar(ryck, stöt, knäböj/frontböj).

svenbanan
2012-04-06, 06:08
Om du menar förstöra som i på samma sätt som excentrisk träning "förstör" fibrerna och därför gör att man får en sjujävla träningsvärk, så tror jag inte det.

Rakbenta marklyft i ganska långsamt tempo och gå långsamt ned med stången tills man får stretch i hamstrings brukar kunna ge mig brutal träningsvärk i baklåren.

Däremot tunga frivändningar tror jag inte jag någonsin fått träningsvärk av.

Däremot så är det mycket mer belastande för cns med explosiv träning. Så man kan behöva ganska lång vila (3-4dagar) innan man går på't igen, trots att man inte känner sig ett dugg sliten...

Förtar ju dock inte det faktum att i princip alla framgångsrika tyngdlyftare dagligen tränar tunga och explosiva övningar(ryck, stöt, knäböj/frontböj).

Det är inte det jag har argumenterat emot.

Det jag skrev från början var det ovan, och med det menade jag i princip att man efter ett tungt pass med explosiv träning inte känner sig sliten i kroppen på samma sätt som efter "vanlig" eller excentrisk träning, då man typiskt får träningsvärk. Men eftersom den tunga explosiva träningen har såpass stor påverkan på CNS så kan man ändå behöva en längre vila.

Eftersom jag hade för mig att det stod i "Science of strength training" av Zatsiorsky att han rekomenderade upp till 72h efter riktigt tung explosiv träning (har tappat boken, kan inte kolla upp det) så drog jag till med den siffran.

Detta läser mikaelj som att jag skrivit att man måste alltid vila 3-4 dagar efter man har tränat explosivt.

Hursomhelst så har jag aldrig påstått mig vet nåt särskilt om hur tyngdlyftare tränar. Det enda jag skrivit om tyngdlyftare var nåt i stil med att jag inte tror de kör flera dagar i rad med flera maxtunga lyft (typ tävlingsmax). Det tror jag fortfarande inte, med det är väl rätt mycket "beside the point". Men är inte den största delen av tyngdlyftarträningen baserat på 60-80% av 1RM snarare än att maxa varje dag i veckan?

Jaja ganska ointressant. Men jag blev bara less på att försöka försvara nån slags ståndpunkt som jag inte ens hade, bara för att vissa här inte läser som folk och bara verkar vilja dryga sig.

svenbanan
2012-04-06, 06:11
På vilket sätt går cns sönder?

Överträning är väl det som lär ska kunna hända...

mikaelj
2012-04-06, 07:45
Det jag skrev från början var det ovan, och med det menade jag i princip att man efter ett tungt pass med explosiv träning inte känner sig sliten i kroppen på samma sätt som efter "vanlig" eller excentrisk träning, då man typiskt får träningsvärk. Men eftersom den tunga explosiva träningen har såpass stor påverkan på CNS så kan man ändå behöva en längre vila.

Träningsvärk? Det får jag nästan aldrig, och explosiv träning behöver återigen inte någon längre återhämtning. Grislyft (= maxtungt) är betydligt mer ansträngande än ett som är över på kort tid (= explosivt).

Eftersom jag hade för mig att det stod i "Science of strength training" av Zatsiorsky att han rekomenderade upp till 72h efter riktigt tung explosiv träning (har tappat boken, kan inte kolla upp det) så drog jag till med den siffran.

Tung & explosiv går inte ihop. Du får allt trolla fram den där texten du mumlar om, för den går emot hur folk faktiskt tränar.

Hursomhelst så har jag aldrig påstått mig vet nåt särskilt om hur tyngdlyftare tränar. Det enda jag skrivit om tyngdlyftare var nåt i stil med att jag inte tror de kör flera dagar i rad med flera maxtunga lyft (typ tävlingsmax). Det tror jag fortfarande inte,

Hoho, vad har du tagit för piller i morgongröten? Vaddå tror? Nej, jag tror inte på regn. Det hjälper inte när det är stora pölar utanför.

Men är inte den största delen av tyngdlyftarträningen baserat på 60-80% av 1RM snarare än att maxa varje dag i veckan?

Nej. Och de kör explosivt.

Jaja ganska ointressant. Men jag blev bara less på att försöka försvara nån slags ståndpunkt som jag inte ens hade, bara för att vissa här inte läser som folk och bara verkar vilja dryga sig.

Börja med att uttrycka dig bättre och kritisera inte sådant du inte vet nå't om.

svenbanan
2012-04-06, 08:54
Träningsvärk? Det får jag nästan aldrig, och explosiv träning behöver återigen inte någon längre återhämtning. Grislyft (= maxtungt) är betydligt mer ansträngande än ett som är över på kort tid (= explosivt).

Jaha? Intresseklubben antecknar. Men vad har detta med saken att göra? Men för att göra dig glad så kan jag ju berätta att jag håller med om att ett maxtungt marklyft förmodligen innebär att CNS behöver mer vila än en maxtung frivändning.


Tung & explosiv går inte ihop. Du får allt trolla fram den där texten du mumlar om, för den går emot hur folk faktiskt tränar.

Menar du att 1RM i frivändning inte är explosivt? Det jag pratar om är ifall man gör många sådana lyft under ett och samma pass och tröttar ut CNS. Jag har som sagt tappat bort boken. Jag är förövrigt inte ens säker på att det faktiskt står 72h i den. Men eftersom du ju verkade tycka att Bombas rekomendation på 48h bara var värd en gäspning så är det väl ingen vits med att leta upp nån annan bok.



Börja med att uttrycka dig bättre och kritisera inte sådant du inte vet nå't om.
Jag kan inte rå för att du knappt är läskunnig och tror att kan = måsteVad är det du tycker att jag har kritiserat? Du inbillar dig fortfarande att jag försöker tala om för tyngdlyftare hur de ska träna eller? För femtioelfte gången så var det jag skrev att explosiv träning oftanst inte ger nån särskild träningsvärk (eller att man känner sig sliten) till skillnad från excentrisk träning. Följden av detta är att man efter explosiv träning kan tro att man är helt återhämtad innan man är det, medans man efter excentrisk träning oftast känner betydligt mer i musklerna och rimligtvis förstår att man inte är helt återhämtad.

FrankDrebin
2012-04-06, 10:36
Har provat både SL och OL men har faktiskt aldrig varit i närheten av så sliten som man blir av styrketräning för volym.

entropy
2012-04-06, 10:49
Vi måste givetvis anpassa våra teorier efter hur verkligheten ser ut. Nu råkar verkligheten vara sådan att framgångsrika tyngdlyftare ibland tränar maxtunga explosiva lyft mer än 7 pass i veckan. Därför stämmer inte det du säger, svenbanan. Det finns liksom inte så mycket mer att diskutera.

EkarN
2012-04-06, 12:00
Det är inte det jag har argumenterat emot.



Nä 60-80% är det faktiskt inte. I princip alla(undantag finns ju naturligtvis) går all-out i princip varje dag. T.ex kineserna går till dagliga max. Bulgarerna gick till dagligt max 3 ggr om dagen i frontböj, ryck och stöt. Pat Mendes som är så stor på internet gör också så.

Jag vet inte hur mycket dopingen spelar in på hur väl CNS återhämtar sig, men de går till max väldigt ofta och klarar av det. Alltså känns 3-4 dagar inte som helt rimligt. Kanske 3-4 dagar för att bli helt fräsch, men vem säger att man måste vara det för att kunna träna och för att träningen ska ge effekt?

svenbanan
2012-04-06, 12:19
Ni kan ju omöjligt mena att man aldrig behöver återhämta sig om man kör explosiv träning? Det verkar ju bara orimligt.

Min poäng var i princip bara att man inte känner i kroppen när man behöver vila efter explosiv träning (till skillnad från excentrisk träning), och att det som främst "tar stryk" då man tränar explosivt är CNS (och inte musklerna).

Hur ofta tyngdlyftare går till max är inget jag hävdar att jag vet nåt om. Säger ni att det är på nåt visst sätt så är det säkert så. Det jag skrev om detta var bara spekulationer eller nåt liknande.

svenbanan
2012-04-06, 12:23
Det jag har för mig att jag läst i Zatsiorsys bok var alltså hur mycket vila en muskelgrupp kan behöva vila efter ett tufft pass av de olika typerna av träning.

maximum effort: 96h
dynamic effort: 72h
repeated effort: 48h