handdator

Visa fullständig version : Kan detta verkligen stämma?


Gald
2012-04-04, 18:46
Har fått dessa siffror efter jag räknat ut vad mitt kaloribehov ligger på:

4232 kcal enligt Harris Benedict. Lägg till energibehovet
3971 kcal enligt MD Mifflin and ST Jeor. Lägg till energibehovet

Från: http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp#raknare

Sen -500 på någon av dem, men det känns som båda har räknat jävligt högt kan detta stämma?

Ligger på 90kg
188 cm
19 år

Under min förra deff då jag vägde ca 87 kg har jag för mig att jag låg på 2300 kalorier på underskott.

Men om jag utgår från någon av dessa kmr de bli 3000 + hur som helst även med -500 kalorier, hur har det blivit såhär? :O

Valde Aktivitetsnivå Hård träning dagligen eftersom jag gymmar 5-6 ggr i veckan.

Någon som har en bättre hemsida eller stämmer detta låter jävligt högt.

Mvh

Zenot
2012-04-04, 18:48
Din BMR är inte ~4k, räkna om. ;)

vicarious
2012-04-04, 18:48
Valde Aktivitetsnivå Hård träning dagligen eftersom jag gymmar 5-6 ggr i veckan.

Där har du felet. Styrketräning 5-6 ggr i veckan är inte "hård träning".

Gald
2012-04-04, 18:50
Nehepp, va väljer man för aktivitetsnivå då? :o

Edit: Hur fan kan inte hård gymträning dagligen inte räknas som hård träning?

Sheogorath
2012-04-04, 18:51
Nehepp, va väljer man för aktivitetsnivå då? :o

Där har du hela problemet med att använda formler för att räkna ut sitt energibehov.

Gald
2012-04-04, 18:53
Hmm, lösning på detta? vad ska jag välja eller hur ska jag räkna ut?

Zenot
2012-04-04, 18:57
Nehepp, va väljer man för aktivitetsnivå då? :o

Edit: Hur fan kan inte hård gymträning dagligen inte räknas som hård träning?

Det är jobbigt, men styrketräning bränner inte särskilt många kcal, långt mindre än konditionsträning vid jämförbar "mängd".

312
2012-04-04, 18:58
"Hård träning" räknas nog som att röra på sig otroligt mycket, inte styrketräning, där man bara ligger och pressar/drar vikter, eller sitter och dricker vatten. Det bränner faktiskt inte så mycket, ett gympass. Jag brukar räkna 100-150kcal per gympass.

Ta "En dag framför datorn", sen lägger du på aktiviteter.

För dig blir det: 2383 kcal enligt MD Mifflin and ST Jeor. (vilket brukar vara mest korrekt, vad jag vet)

Sen om du går en timmes promenad, så lägger du på 200-300 kalorier, eller vad det nu bränner. :)

Gald
2012-04-04, 19:02
Fel val av hemsida bara, hitta en som jag använde mig utav förut mkt bättre såhär ser fördelningen ut:

Ditt basala energiintag (BMR) är 1820 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 2820 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att Minska i vikt är 2320 kcal per dag.
Fördelning av energikällor

Energiintaget (2320 kcal / dag) är uppdelat på följande sätt:
Protein

203 gram protein per dag. 812 kcal kommer från protein.

Kolhydrater

203 gram kolhydrater per dag. 812 kcal kommer från kolhydrater.

Fett

77 gram fett per dag. 696 kcal kommer från fett.


Edit: Tack för svar.

Sheogorath
2012-04-04, 19:15
Hmm, lösning på detta? vad ska jag välja eller hur ska jag räkna ut?

Du ska göra den bästa uppskattning du kan baserat på vad du brukar äta när du håller dig viktstabil, sen äter du det med den fördelning av makros du vill ha under en vecka där du loggar vikten. Sen kikar du på vad som händer med vågen och tar det därifrån. Höja, sänka eller ligga kvar? Efter ett par dieter har du fått koll på ett lämpligt ingångsvärde för att tappa lagom fort.

Gald
2012-04-04, 19:36
@Sheo, har deffat tidigare, syftade bara på kaloriintags delen då jag minns att jag låg på ca 2000 kalorier ngt vid förra deffen och började från ca 87 kg 4k kalorier kändes alldeles för högt, använde mig utav en annan hemsida förut denna hemsidan va inte så optimal för att räkna ut kaloriintaget men hittade gammla sidan nu och fick ordning på det.

Men tack för det ändå.

Mvh

Sheogorath
2012-04-04, 19:38
@Sheo, har deffat tidigare, syftade bara på kaloriintags delen då jag minns att jag låg på ca 2000 kalorier ngt vid förra deffen och började från ca 87 kg 4k kalorier kändes alldeles för högt, använde mig utav en annan hemsida förut denna hemsidan va inte så optimal för att räkna ut kaloriintaget men hittade gammla sidan nu och fick ordning på det.

Men tack för det ändå.

Mvh

Men låt säga att du gick ner som du skulle på 2000 kalorier, varför bryr du dig då om vad en formel säger? Nu har du lagt på dig lite massa. Gå in på 2500 kcal och se vad som händer. Tänk mer i de banorna, skulle jag säga.