handdator

Visa fullständig version : Dricka mjölk efter träning?


wcanka
2012-04-04, 17:22
Är det en okej "måltid" att dricka 1L röd mjölk direkt efter träning, isf hur länge kan man vänta innan man äter riktig mat? :)

Fugly
2012-04-04, 17:26
inom en timme

wcanka
2012-04-04, 17:46
Tips på lättlagat som man kan äta när man kommer hem från gymmet? :)

Fugly
2012-04-04, 17:49
Tips på lättlagat som man kan äta när man kommer hem från gymmet? :)

kyckling, kvarg, mackor av olika slag, ris, potatis, pretty much anything...

wcanka
2012-04-04, 17:52
kyckling, kvarg, mackor av olika slag, ris, potatis, pretty much anything...

Okej :)

Så att dricka mjölk efter passet är bra eller?
,

Finns det några enheter för hur mycket, protein, kolhydrater, fett man ska ha efter ett pass?

vicarious
2012-04-04, 17:58
Okej :)

Så att dricka mjölk efter passet är bra eller?

Ja.



Finns det några enheter för hur mycket, protein, kolhydrater, fett man ska ha efter ett pass?

Nej.

blondyz
2012-04-04, 18:26
Om ni har kyl på gymmet så släng ihop några tonfiskmackor.. Bröd, gärna tunnbröd eller rostat, 50ml felix vitlöksdressing, 1 burk tonfiskfilé i vatten. Blanda avhälld tonfisk och dressing, rosta bröd. Placera bröd i plast, gegga i burk. Placera burk i kyl och bröd i skåp.

Efter träning, sleva gegga på/i bröd drick ½L mjölk till.

Passar utmärkt om man behöver något innan man kommer hem, jag kör dessa ibland när jag tränar på ställen där det tar 45 min i bil till gymmet. Grymt skönt att slippa svälta ihjäl vid ratten, riktigt gott och sen rejält med mat på detta. Om mackorna har någon större effekt för biffighet vet jag inte, men prova gärna och utvärdera.

wcanka
2012-04-04, 18:36
Om ni har kyl på gymmet så släng ihop några tonfiskmackor.. Bröd, gärna tunnbröd eller rostat, 50ml felix vitlöksdressing, 1 burk tonfiskfilé i vatten. Blanda avhälld tonfisk och dressing, rosta bröd. Placera bröd i plast, gegga i burk. Placera burk i kyl och bröd i skåp.

Efter träning, sleva gegga på/i bröd drick ½L mjölk till.

Passar utmärkt om man behöver något innan man kommer hem, jag kör dessa ibland när jag tränar på ställen där det tar 45 min i bil till gymmet. Grymt skönt att slippa svälta ihjäl vid ratten, riktigt gott och sen rejält med mat på detta. Om mackorna har någon större effekt för biffighet vet jag inte, men prova gärna och utvärdera.

Krävs nog mycket för att jag ska få i mig tonfisk, hehe :)*spy*

Eddie Vedder
2012-04-04, 18:41
Du har redan två trådar om mjölk och det finns dessutom hur många som helst på forumet redan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180346
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181957

Det kan väl inte ha undgått dig att mjölk är bra?

stromming
2012-04-04, 22:27
Du har redan två trådar om mjölk och det finns dessutom hur många som helst på forumet redan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180346
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181957

Det kan väl inte ha undgått dig att mjölk är bra?

Haha. Var snäll, wcanka som är så söt.

Wcanka: du måste ju ha helt brutala nävar efter maxprestationen att pumpa så många inlägg som du gjort? Med 18 per dag i snitt lär du ju stå för hälften av inläggen i träningsforumet per dag

krubkungen
2012-04-04, 22:32
Haha. Var snäll, wcanka som är så söt.

Wcanka: du måste ju ha helt brutala nävar efter maxprestationen att pumpa så många inlägg som du gjort? Med 18 per dag i snitt lär du ju stå för hälften av inläggen i träningsforumet per dag

Hans avatar säger ALLT. hehe.

Ont: Ja mjölk funkar bra.

Nebuchadnezzar
2012-04-05, 07:31
http://img846.imageshack.us/img846/3916/cimg1631.jpg

RAUBEZ
2012-04-05, 08:47
Det är nog bättre om du tar lättmjölk eftersom fettet slöar ner matsmältningen, man behöver kolhydrater och proteinet fort så det kan gå till muskelreparationer främst?

vicarious
2012-04-05, 08:51
Det är nog bättre om du tar lättmjölk eftersom fettet slöar ner matsmältningen, man behöver kolhydrater och proteinet fort så det kan gå till muskelreparationer främst?

Tror du verkligen det gör någon skillnad på 0.5% fett eller 3%?

Rubus
2012-04-05, 19:53
Tror du verkligen det gör någon skillnad på 0.5% fett eller 3%?

Eller hur, välj den du tycker är godast :)

Sverker
2012-04-06, 07:09
Klart att det är skillnad. Skillnaden är 25 gram fett som kommer att skicka signaler till magsäcken att minska tömningen.

Men mjölk är fortfarande inte tillräckligt snabbt för att fungera som efter träningendryck. Däremot fungerar mjölk utmärkt alla andra tidpunkter på dygnet.

Therese
2012-04-06, 10:20
Klart att det är skillnad. Skillnaden är 25 gram fett som kommer att skicka signaler till magsäcken att minska tömningen.

Men mjölk är fortfarande inte tillräckligt snabbt för att fungera som efter träningendryck. Däremot fungerar mjölk utmärkt alla andra tidpunkter på dygnet.

Inte för att jag har full koll men oboy borde kanske vara ett alternativ här då?

wcanka
2012-04-06, 10:38
Klart att det är skillnad. Skillnaden är 25 gram fett som kommer att skicka signaler till magsäcken att minska tömningen.

Men mjölk är fortfarande inte tillräckligt snabbt för att fungera som efter träningendryck. Däremot fungerar mjölk utmärkt alla andra tidpunkter på dygnet.

Vadå?

Så nu är mjölk inget alternativ efter träning längre? :O

Hur kan då whey-80 vara ett alternativ, är det inte samma protein?

http://stronglifts.com/milk-post-workout-build-muscle-gains/

vicarious
2012-04-06, 10:44
Vadå?

Så nu är mjölk inget alternativ efter träning längre? :O


Jorå. Proteinet i whey-80 är enbart vassle. Proteinet i komjölk är ca 80% kasein, 20% vassle.

Sverker
2012-04-06, 11:56
Vadå?

Så nu är mjölk inget alternativ efter träning längre? :O

Hur kan då whey-80 vara ett alternativ, är det inte samma protein?

http://stronglifts.com/milk-post-workout-build-muscle-gains/


Till att börja med så bygger din länk på referenser på lättmjölk:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18831752

Tränar du hårt räcker säkert inte mjölksockret till att fylla glykogendepåerna. Mjölksocker är inte tillräckligt snabbt.

Kompromissen blir lättmjölk+maltodextrin. Bättre med näringslöst maltodextrin än näringslöst mjölkfett efter träningen:thumbup:

Eddie Vedder
2012-04-06, 12:11
Tränar du hårt räcker säkert inte mjölksockret till att fylla glykogendepåerna. Mjölksocker är inte tillräckligt snabbt.

Det räcker visst. Finns ju massor av studier på mjölk vs. sportdryck och det är knappast någon jordskredsseger för sportdrycken om man säger så.

Och ska man kompromissa föreslår jag chokladmjölk framför maltodextrinmjölk. ;)

Även fullfet mjölk är studerad, inte lika snabbt men ändå effektivt.

Sverker
2012-04-06, 12:15
Njaa....mjölk är hypertont från början. Första steget blir att späda med hälften vatten. 1.5 liter dryck är inte lätt att få ned.

vicarious
2012-04-06, 12:23
Eller så kan man fylla glykogenet från vanlig mat som man äter lite senare.

cero
2012-04-06, 12:37
Jag skulle personligen undvika att hälla i mig så mycket mjölk. Om du dricker mer mjölk utöver detta, och sedan andra mejeriprodukter så får man lätt en halvkass mage.

Ungefär 25-30 g protein direkt efter träning brukar rekommenderas. Drick en vassledrink.

vicarious
2012-04-06, 12:38
Jag skulle personligen undvika att hälla i mig så mycket mjölk. Om jag dricker mer mjölk utöver detta, och sedan andra mejeriprodukter så får jag lätt en halvkass mage.

Fixed.

cero
2012-04-06, 12:39
Tack. :D

stromming
2012-04-06, 14:57
Sluta noja så mycket. Träna och ät, svårare än så är det inte

Kischen
2012-04-06, 15:00
Det räcker visst. Finns ju massor av studier på mjölk vs. sportdryck och det är knappast någon jordskredsseger för sportdrycken om man säger så.

Och ska man kompromissa föreslår jag chokladmjölk framför maltodextrinmjölk. ;)

Även fullfet mjölk är studerad, inte lika snabbt men ändå effektivt.

Finns det inte en oboy med maltodextrin?

wcanka
2012-04-06, 15:00
Det räcker visst. Finns ju massor av studier på mjölk vs. sportdryck och det är knappast någon jordskredsseger för sportdrycken om man säger så.

Och ska man kompromissa föreslår jag chokladmjölk framför maltodextrinmjölk. ;)

Även fullfet mjölk är studerad, inte lika snabbt men ändå effektivt.

Så lättmjölk hade varit bättre än röd mjölk i det här fallet?

om ja

Är det nått fel med om man dricker röd istället?

Apos78
2012-04-06, 18:50
Vad gäller proteinet får väl ändå mjölk sägas vara ett riktigt bra alternativ efter träningen. Även om laktosen inte skapar den bästa glykogeninlagringen så är väl ändå inte det biten av återhämtningen något problem för någon som tränar i rimliga mängder? Kalla kanske ska välja att lägga till ytterligare kolhydrater men för gemene man är det inte nödvändigt.

Sen kanske det finns en vits med att hålla glykogendepåerna hyfsat välfyllda även vad gäller muskeltillväxten men att välja bort mjölken av den anledningen är väl att gå lite långt.

Om inte annat är mjölk gott som tusan:).

Eddie Vedder
2012-04-06, 19:01
Så lättmjölk hade varit bättre än röd mjölk i det här fallet?

om ja

Är det nått fel med om man dricker röd istället?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5700763&postcount=21

vicarious
2012-04-07, 11:11
Så lättmjölk hade varit bättre än röd mjölk i det här fallet?

Marginellt kanske.


Är det nått fel med om man dricker röd istället?

Nej.

MrLomax
2012-04-07, 15:49
Sluta noja så mycket. Träna och ät, svårare än så är det intePrecis.

Jag brukar göra en stor proteindrink som jag fryser 1 timma innan träning. 7 dl lättmjölk/laktosfri och valfritt proteinpulver. Jag kör med Whey FX (http://www.************.com/whey.html) som finns i många goda smaker. Ta med till gymmet och ställ i skåpet, när du tränat klart är din proteindrink lagom kall och så jävla underbar att dricka.

Drick lite före också. Vad som helst med lite extra energi kanske.
Under träningen dricker jag bara vanligt vatten.

Ta gärna med en skinkmacka som du äter tillsammans med proteindrickan.
Du är ganska liten och ska sluta noja dig om vad du ska äta tycker jag. Ditt mål är att öka i volym, mitt mål är att minska. I ditt fall: Ät träna ät träna ät träna ät träna ät ät ät ät...

312
2012-04-07, 15:56
Precis.

Jag brukar göra en stor proteindrink som jag fryser 1 timma innan träning. 7 dl lättmjölk/laktosfri och valfritt proteinpulver. Jag kör med Whey FX (http://www.************.com/whey.html) som finns i många goda smaker. Ta med till gymmet och ställ i skåpet, när du tränat klart är din proteindrink lagom kall och så jävla underbar att dricka.

Drick lite före också. Vad som helst med lite extra energi kanske.
Under träningen dricker jag bara vanligt vatten.

Ta gärna med en skinkmacka som du äter tillsammans med proteindrickan.
Du är ganska liten och ska sluta noja dig om vad du ska äta tycker jag. Ditt mål är att öka i volym, mitt mål är att minska. I ditt fall: Ät träna ät träna ät träna ät träna ät ät ät ät...

Håller med här. Ät, träna, sov - capish?

Du behöver inte noja så mycket. Det lär skada med än det gynnar, tror jag i alla fall.

Ät > gå till gymmet > träna > ta en proteindrink med vatten/mjölk > gå hem > ät > ät > ät > ät lite till > ät