handdator

Visa fullständig version : Fastnat i benträningen, tips någon ??


mrmacek
2012-04-04, 17:16
Som rubriken säger, ser inte någon större skillnad på mina ben idag gentemot 3 månader sedan. Någon som har lite tips på vad som kan göras för att få ev. större ben i form av övningar/annat?


Lägger in en bild så att ni får ett hum om vart jag befinner mig ungefär :)

http://img801.imageshack.us/img801/5885/20120404164226.jpg

Fishtank
2012-04-04, 17:44
Tyngre knäböj.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

zeusden1
2012-04-04, 17:48
Frontböj är också roligt

Doggeh
2012-04-04, 17:53
Lite bakgrund på hur du har tränat benen kan vara en fördel.

Testa högreppare om du har bara kört tunga och låga reps. Vice versa.

mrmacek
2012-04-04, 18:10
Spelat hockey i nästan 10 år, efter det så har det varit mycket böj, curls, utfall och löpning.

Ska testa frontböjen samt högreppare , brukar i vanliga köra på 90kgx7x5.

Tack för tipsen i alla fall! :)

Fredriiik
2012-04-04, 18:22
prova dropset i knäböjen! Jag kör 20 60 90 90 90 å sen droppar jag till 80 å sen till 60 maxreps. klarar runt sju reps på 90 och det tar förbannat fint!!
Prova även dropset i benpressen, biter nåt så in i benet!

312
2012-04-04, 18:52
Och ingen frågar en av de viktigaste faktorerna. Bulkar du? Balans? Proteinrik kost? Hur ser ditt benpass ut?

Om du ligger på balans så får du nog vänta längre än 3 månader för att se någon större skillnad.

zeusden1
2012-04-04, 20:11
Försök öka vikterna på knäböjen så kommer det hända grejer. Lårspark 12 reppare tar också fint! Med ett kaloriöverskott som grädden på moset kommer de bli bredare.

Oxe
2012-04-04, 22:14
hur är utförandet på knäböjen, den enda röda tråden jag sett är att alla som haft bra men i min umgängeskrets har kört djupa knäböj. hamstrings och vader skall ligga dikt i bottenläget

Bamse79
2012-04-05, 12:42
Ser ingen skillnad skriver du... Hur är måttet då? Samma det också?

hurril
2012-04-05, 13:10
Du har ju lite benmuskler där så något har du gjort rätt. Om jag vore du så skulle jag fokusera på baksidorna insidorna av låren. Mer djup knäböj (kanske med paus) och utfall. (Nej - utfall är inte primärt en rövbyggare.) Och sedan antingen good mornings eller raka marklyft.

Dra upp totalvolymen för benträningen också - träna dem minst två gånger i veckan.

Sist: öka din kroppsvikt. En överätning baserat på rejält med protein och kolhydrater så att du kan träna köttiga pass gör underverk.

Grotesk
2012-04-05, 15:01
Jag är långt ifrån expert men personligen så upplever jag att djupa knäböj är det som bygger lår "bäst". Då jag körde 12set knäböj (sedan lite benpress), back in the days, så växte mina lår bra. Dock var psyket i botten men det är en annan femma.

limenka
2012-04-05, 15:20
Att öka frekvensen (och volymen) är det bästa tips jag kan ge. Gärna 3 gånger i veckan. Behöver inte vara 10x10 varje pass direkt utan successivt ökande.

mrmacek
2012-04-05, 23:02
Bulkar inte, ligger på balans om något, möjligtvis ett litet överskott.

Måtten kommer upp imorgon, hittar inte det där jävla måttbandet hehe.

Och tack för tipsen alla andra, återkommer med nya färska bilder om någon månad får vi se om det syns någon förändring!

Pompere
2012-04-06, 11:47
3 månader och kaloribalans?

Tror inte många ser skillnad på sina lår på så kort tid samt att man ligger på nästintill samma vikt som innan..

RobbanColeman
2012-04-12, 20:02
Vänd på låren, gå ej djupt! Det är mitt tips! Jag har aldrig gjort en godkänd böj vad jag kan minnas.

Kör mycket olika övningar, hitta dina favoriter. Hitta kontakten i övningarna, det A och O.

Lycka till! ;)

aijou
2012-04-12, 20:10
SL 5x5 har gett mina ben en skjuts. Inte för att det är något magiskt med just det programmet. Men att gå från att träna ben en gång i veckan till att träna dem 3 ggr i veckan har satt sina spår.

Nu har jag inte jättestora ben, men jag har märkt stora förbättringar jämfört med innan.

Röda Björnen
2012-04-12, 20:11
Vänd på låren, gå ej djupt! Det är mitt tips! Jag har aldrig gjort en godkänd böj vad jag kan minnas.

Kör mycket olika övningar, hitta dina favoriter. Hitta kontakten i övningarna, det A och O.

Lycka till! ;)

Du har väldigt utvecklade ben för att göra dåliga böj, varför tror du att man inte behöver gå djupt ?

MVH

RobbanColeman
2012-04-12, 20:15
Du har väldigt utvecklade ben för att göra dåliga böj, varför tror du att man inte behöver gå djupt ?

MVH

Jag tror på att träna just låren, för bra lår. Prova sitt på huk eller i jägarvila, var aktiveras låren mest? Jag accelererar ner till den tuffa sitsen och bromsar där upp vikten, tar/bromsar alltså inte fart med ngt annat än just låren.

En benövning helt enkelt, inte ngn helkroppsövning. :)

130 är det tyngsta jag klivit ut med, ska bräcka det till sommaren! :D

Mvh

Pepz
2012-04-12, 20:26
just lårens framsida är väl mest aktiverad vid 90grader i knät. djupare aktiverar andra muskler.

Rusk
2012-04-12, 20:36
3 månader?! Det är ingen tid!
Såvida du inte besitter väldigt bra gener eller är en total rookie så kan du inte förvänta dig mkt om ens något på en så kort period.

Röda Björnen
2012-04-12, 22:00
3 månader?! Det är ingen tid!
Såvida du inte besitter väldigt bra gener eller är en total rookie så kan du inte förvänta dig mkt om ens något på en så kort period.

Dat dere cell tech :cool:

Röda Björnen
2012-04-12, 22:03
Jag tror på att träna just låren, för bra lår. Prova sitt på huk eller i jägarvila, var aktiveras låren mest? Jag accelererar ner till den tuffa sitsen och bromsar där upp vikten, tar/bromsar alltså inte fart med ngt annat än just låren.

En benövning helt enkelt, inte ngn helkroppsövning. :)

130 är det tyngsta jag klivit ut med, ska bräcka det till sommaren! :D

Mvh

hmm, ja du har ju helt klart en poäng men då får man ju ingen användning för solbrillorna, kängorna, tightsen och Ipod som är på repeat med Ronnie Coleman som skriker "LIGHTWEIGHT, YEAH BUDDY" så liknande kommer jag aldrig bli men 130 kg är dock imponerande för en person som inte mäter sin fysik i att öka vikten på stången :)

MVH

mrmacek
2012-06-18, 22:48
dagsläget
http://img94.imageshack.us/img94/4323/sfsy.png

as0k
2012-06-19, 08:33
Jag skulle också vilja ha lite tips för volym på benen. Ni som har grova jävla ben, hur många rep/set kör ni?
Jag har kört mest 8-15 reps på benen nu det senaste men tycker inte att det gett något. Förr körde jag mest 6-10.

Borde jag testa typ 3-5? Jag har fått för mig att låg-reps inte ger lika bra volym, speciellt inte på ben. Är jag ute och cyklar?

Birkharju
2012-06-19, 14:08
Jag skulle också vilja ha lite tips för volym på benen. Ni som har grova jävla ben, hur många rep/set kör ni?
Jag har kört mest 8-15 reps på benen nu det senaste men tycker inte att det gett något. Förr körde jag mest 6-10.

Borde jag testa typ 3-5? Jag har fått för mig att låg-reps inte ger lika bra volym, speciellt inte på ben. Är jag ute och cyklar?

Om du kört mellan 8-15 och det inte gett dig något gör du något fel för det repsintervallet är det absolut inget fel på. Du kan gå över till 3-5 om du vill men det är troligtvis inte repsintervallet det är fel på. Ser över ditt kaloriintag, proteinintag, progression, hur många set per vecka och sådana faktorer.