handdator

Visa fullständig version : Fördelning av protein, fett och kolhydrater vid deff


clavain
2012-04-04, 13:56
Hur stor roll spelar fördelningen av protein, fett och kolhydrater vid deff?

(under förutsättningen att man får i sig ett par gram protein per och ett gram fett per kg kroppsvikt)

För min del gäller ca 160g protein och 80g fett, vilket ger ungefär 1400 kcal vilket innebär att jag kan äta ca 900 kcal till under en vilodag och 1100 kcal till på en träningsdag för att ligga på ett underskott på ca 500kcal per dygn.

Om vi bortser från att vissa livsmedel är bättre ur en hungersynpunkt spelar det någon roll ur deffhänseende vad man spenderar sin kaloribudget på?

vicarious
2012-04-04, 14:54
Hur stor roll spelar fördelningen av protein, fett och kolhydrater vid deff?

(under förutsättningen att man får i sig ett par gram protein per och ett gram fett per kg kroppsvikt)

För min del gäller ca 160g protein och 80g fett, vilket ger ungefär 1400 kcal vilket innebär att jag kan äta ca 900 kcal till under en vilodag och 1100 kcal till på en träningsdag för att ligga på ett underskott på ca 500kcal per dygn.

Om vi bortser från att vissa livsmedel är bättre ur en hungersynpunkt spelar det någon roll ur deffhänseende vad man spenderar sin kaloribudget på?

Det du kan ha i åtanke är väl vitaminer och minersaler. Brukar fixas rätt enkelt med ett multivitamin/mineraltillskott. Samt fettet som kanske inte bör nollas helt. 1g/kg fett är dock inget måste.

Kortfattat kan du göra lite som du vill så länge proteinintaget är högt.

SassyFit
2012-04-04, 15:00
Jag tycker det har betydelse eftersom vissa mat binder vätska mer än en annan... Snabba kolhydrater t.ex. Men i övrigt så är det väl som vicarious säger.

Dreas
2012-04-04, 15:03
Jag tycker det har betydelse eftersom vissa mat binder vätska mer än en annan... Snabba kolhydrater t.ex. Men i övrigt så är det väl som vicarious säger.Så om du binder vätska temporärt under deff, vad gör det? Du vill tappa fett. Bunden vätska har en del positiva effekter, dock inte på psyket när man står på vågen eller kollar spegeln.

SassyFit
2012-04-04, 15:04
För min del är det psyket. Och vågen visar ju mer än vad man vill vid deff. Det är ju inte direkt kul att ha gått upp ett kilo istället för ner även om man vet att man går ner det kilot på två dagar.

Zenot
2012-04-04, 15:17
Men du lägger ju inte på dig vätska i all oändlighet, en vecka kanske du får ett lite "felaktigt" utslag, men från det är det ju bara smooth sailing. Och sedan när du börjar käka normalt kommer du ju ändå lägga på dig vätska och gå upp ett par kg om det inte hänt innan, så den enda skillnaden är egentligen tidpunkten för när det sker.

SassyFit
2012-04-04, 15:20
Det vet jag väl men tänkte bara tala om min åsikt, kanske man skulle tänka på att skippa lite skräpmat om man nu inte vill kroppen ska binda mer vätska än normalt.

Jag sa min åsikt, att det hade en viss betydelse. Får man inte det? För mig har det en betydelse. TS kanske skiter i det och då är det ju upp till honom.

Inge Enveten
2012-04-04, 15:28
Kolhydrater hjälper ju med energi till träningen som i sin tur är en central del av deffen så visst spelar det roll. Jag tycker att 50 % P 25 % K 25 % F är en rimlig rekommendation förutsatt att allt annat också är bra (proteinintag, kcal-intag, träningen, vilan, eventuella kosttillskott).

Zenot
2012-04-04, 15:54
Det vet jag väl men tänkte bara tala om min åsikt, kanske man skulle tänka på att skippa lite skräpmat om man nu inte vill kroppen ska binda mer vätska än normalt.

Jag sa min åsikt, att det hade en viss betydelse. Får man inte det? För mig har det en betydelse. TS kanske skiter i det och då är det ju upp till honom.
Fan vad defensiv man kan vara. Det enda jag gjorde var att bemöta ditt inlägg, har jag förbjudit dig att ha en åsikt? Är det förbjudet att säga emot dig? Är det här inte ett diskussionsforum?

Sheogorath
2012-04-04, 15:54
Som Cherek säger är det en fråga om prestation. Högt proteinintag behövs för muskelbevarande men kolhydrat behövs för att orka träna ordentligt vilket i sin tur behövs för muskelbevarande. Det är inte alls otänkbart att ett alltför lågt intag av kolhydrat äventyrar prestationen på gymmet så mycket att man faktiskt inte klarar av att prestera tillräckligt för att uppreglera akut och kronisk muskelproteinsyntes så mycket som man annars hade kunnat. Så har man en väldigt snål kaloribudget tycker jag att man ska hålla sitt fettintag lågt, kanske omkring 0,5 g / kv kroppsfett eller ännu lägre om man satsar fullt på maximal fettkvalité/sammansättning och lägga resten på protein och kolhydrat.

För en annan som efter nio veckors diet fortfarande kan äta 2900 kcal / dygn är det än så länge inget problem att hålla även fettet högt (x1) vilket bådar för både godare mat och kanske även gynnsammare hormonmiljö i kroppen. Men i valet av två onda (lågt kolhydrat eller lågt fett) bör man nog i de allra flesta fall välja lågt fett under diet.

clavain
2012-04-04, 16:32
Många bra svar, tack!

Så länge som jag går ner enligt plan och är nöjd med prestationsförmågan på gymmet behöver jag alltså inte optinoja alltför mycket över intaget :)