handdator

Visa fullständig version : Träna med snorkel


Cardiofreak
2012-04-04, 10:30
Hej! jag såg på tv när en kille sprang på ett band med snorkel och grejer på. tror det var någon ufc\kampsport eller något. han såg ut att ha grym kondis och de sa att det var för att få bättre kondis (flås) och därför började jag också med det. jag kör med snorkel när jag cyklar och så men tänkte kanske börja med de när jag lyfter också??vad tror ni?? tänkte att det kanske kan bli styrka och kondition i ett liksom?

\mattias

Tompann
2012-04-04, 10:33
Enda sättet att få reda på det är att testa, filma och lägga upp länken här så fort du har gjort det.

Rusk
2012-04-04, 11:14
Enda sättet att få reda på det är att testa, filma och lägga upp länken här så fort du har gjort det.

What he said:laugh:

stridis
2012-04-04, 11:26
Snorkel och springa? Eller öht kombinera snorkel och annan aktivitet? Idoti.

En kampsportare skulle möjligtvis ha nytta av att springa med tandskydd och att inte flåsa med öppen mun iom att man inte har tillfälle till sådant under match vanligtvis. Iofs så tycker jag man skall träna mer specifikt, löpning är bara för att man kanske inte har tid eller tillfälle att träna i lokalen.

z_bumbi
2012-04-04, 11:30
Det finns två alternativ.
a Tränaren kan inget om hur kroppen fungerar
b Tränaren och den aktiva drack minst 10 öl var och började fundera på hur ska vi kunna driva mest med folk på internet och som inte redan är gjort?

Kischen
2012-04-04, 11:31
Om någon skulle cykla förbi med snorkel tror jag att jag skulle rofl.

King Grub
2012-04-04, 11:35
Mindre luft in och ut = mindre syreutbyte = ineffektivare träning.

Cardiofreak
2012-04-04, 11:38
hej! tack för alla svar :) okej det låter ju inte så bra.. men alltså om det blir mindre syre så blir det väl jobbigare och det är ju bättre eller hur? typ som det är bättre att köra med 100 kilo än med 10 för det blir högre belastning = bättre utveckling? jag ska testa idag på gymmet när jag kör mark och berättar sen hur det gick!

King Grub
2012-04-04, 11:40
Nej, det är inte bra. Hade den jobbiga intensitetsnivån du nämner inte varit så jobbig i och med att du haft tillgång till mer syre, hade du kunnat lega på en högre intensitetsnivå, uträttat mer arbete och fått bättre resultat. Att träna som du beskriver begränsar både arbetskapaciteten och resultaten.

the_matsson
2012-04-04, 11:53
Kan man jämföra det här med höghöjdsträning på något vis? Det är ju ändå något som verkar ge resultat i form av fler röda blodkroppar, och jag antar att det är på grund av den mindre mängden syre som finns i samma luftvolym.

Även detta borde ju leda till en försämrad träningsprestation för de som tränar på hög höjd (vilket det mycket möjligt gör i början), men i slutändan verkar det ju ändå vara positivt.

Vad blir skillnaden mellan att få i sig lite luft via snorkel jämfört med luften på hög höjd?

EeJay
2012-04-04, 12:53
Kan man jämföra det här med höghöjdsträning på något vis? Det är ju ändå något som verkar ge resultat i form av fler röda blodkroppar, och jag antar att det är på grund av den mindre mängden syre som finns i samma luftvolym.

Även detta borde ju leda till en försämrad träningsprestation för de som tränar på hög höjd (vilket det mycket möjligt gör i början), men i slutändan verkar det ju ändå vara positivt.

Vad blir skillnaden mellan att få i sig lite luft via snorkel jämfört med luften på hög höjd?

Jag var inne i samma tankebanor!

Jag landar någonstans i att man skulle nog få andas in en tråkig mängd koldioxid utav snorkeln och typ dö. Det är ju inte så att man får en annan luftkomposition på hög höjd, utan bara färre syrebärande molekyler. Sen handlar ju höghöjdsträning om att acklimatisera sig, och gå runt och andas i en snorkel i några veckor låter ju bara dumt. Den akuta effekten av att andas genom en snorkel hämmar nog bara träningspasset rent fysiskt, både resultat och utvecklingsmässigt, psykiskt kan jag tänka mig att den bygger lite.

zegna
2012-04-04, 13:05
Snorkel och springa? Eller öht kombinera snorkel och annan aktivitet? Idoti.

En kampsportare skulle möjligtvis ha nytta av att springa med tandskydd och att inte flåsa med öppen mun iom att man inte har tillfälle till sådant under match vanligtvis. Iofs så tycker jag man skall träna mer specifikt, löpning är bara för att man kanske inte har tid eller tillfälle att träna i lokalen.

http://www.youtube.com/watch?v=pCltcL2-oAw

Gå till ca 4min in Wanderlai Silva hälsar. (Snorkel Training Session with Rafael Alejarra. )

cero
2012-04-04, 13:12
Mindre luft in och ut = mindre syreutbyte = ineffektivare träning.

Hur är det med diverse "gasmasker" som används av elitidrottare?

Är det inte någon slags träning för att få bättre mjölksyreuthållighet (?)

z_bumbi
2012-04-04, 13:15
Hur är det med diverse "gasmasker" som används av elitidrottare?

Är det inte någon slags träning för att få bättre mjölksyreuthållighet (?)

Vilka elitidrottare?

cero
2012-04-04, 13:20
Vilka elitidrottare?

Har sett att många inom MMA använder sig av det:

Men det är den enda sporten jag följer, så.

t.ex:

x8im3htVdNk

U29jeZqyjBw

Titta på beskrivningen på det andra klippet, där står det en förklaring till varför man ska använda masken.


Kunde inte komma på några fler just nu, men jag har även sett en del som gör övningar med snorkel osv.

zegna
2012-04-04, 13:21
Vilka elitidrottare?

Bla pro MMA folk som Sean Sherk

Finns en artikel om det på http://fightercorner.com/gas-mask-training-for-mma

z_bumbi
2012-04-04, 13:25
Fast det faller väl under punkt b eller är tränarna så okunniga i fysiologi?

Cardiofreak
2012-04-04, 13:29
om ufc fighters kör det så är det nice :) de har nog den bästa kondisen av alla idrotter. jag funderar på om man kanske kan ha den i typ skolan\jobbet och så också?? inte i klassrummet typ men kanske gå in på toaletten och andas genom snorkeln i några minuter typ 3 pass om dagen? typ som microcurcuits? gör man det tre gånger om dagen blir det ju en kvart + gymmet kanske 2 timmar. eller måste man anstränga sig samtidigt för att de ska ge full effekt?

zegna
2012-04-04, 13:30
Fast det faller väl under punkt b eller är tränarna så okunniga i fysiologi?

Rafael som tränar Wanderlei Silva (se snorkel videon)
http://www.mmaconditioning.tv/quem-somos/rafael-alejara/?lang=en
verkar ha en hyfsad meritlista så jag vill väl anta han har koll;

"Graduated in physical education by the Lutheran University of Brazil (Ulbra-RS);
Specializing in High Performance Training (Cuba)
Specialization in exercise physiology – URGS
Elected by Fight Magazine as the best strength and conditioning coach of the world for MMA athletes (2009)
Strength and Conditioning coach of the athletes: Cris Cyborg athletes (Strikeforce), junior “Cigano” dos Santos (UFC), Antonio Rogerio “Minotouro” (UFC), Demian Maia (UFC), Wanderlei Silva (UFC), Fabrício “Strawberry” Camões (UFC), Carlo Prater (UFC), Phil Baroni (UFC), KJ Noons (Strikeforce), Mike Whitehead (UFC), Royller Gracie (7x Jiu Jitsu World Champion), Xande Ribeiro (Jiu Jitsu World Champion) and André Galvão (Jiu Jitsu and ADCC World Champion)."

cero
2012-04-04, 13:31
Fast det faller väl under punkt b eller är tränarna så okunniga i fysiologi?

Känns som att det förekommer lite väl ofta (inom MMA i alla fall) för att vara ett skämt.

Kan ju vara att alla är ute och cyklar helt enkelt.

Hur är det med höghöjdsträning? Finns ju vissa städer som ligger ganska högt över vattennivån, skulle det vara negativt att träna på sådana ställen?

zegna
2012-04-04, 13:33
om ufc fighters kör det så är det nice :) de har nog den bästa kondisen av alla idrotter. jag funderar på om man kanske kan ha den i typ skolan\jobbet och så också?? inte i klassrummet typ men kanske gå in på toaletten och andas genom snorkeln i några minuter typ 3 pass om dagen? typ som microcurcuits? gör man det tre gånger om dagen blir det ju en kvart + gymmet kanske 2 timmar. eller måste man anstränga sig samtidigt för att de ska ge full effekt?

Hur tänker du nu?
Det räcker INTE med att andas genom en snorkel/mask.
De har på sig snorkel/mask medan de kör stenhårda konditionspass..
Tror du verkligen att man får kondis genom att sitta på dass och andas igenom en snorkel?

Morty
2012-04-04, 13:39
The return of the optinoja.

z_bumbi
2012-04-04, 13:48
Känns som att det förekommer lite väl ofta (inom MMA i alla fall) för att vara ett skämt.

Vill du fundera på det uttalandet en gång till? :D Hela cirkusen runt MMA gäller ju att väcka uppmärksamhet och det gör man genom att träna med gasmask. Om de sen gör det i så stor omfattning och varför andra tränare får fram tävlande som har minst lika bra testvärden utan gasmask är en annan fråga.
Någon vis man sa en gång om många stora idrottare att de är stora trots den träning de utsätts för istället för tack vare. Vill man vara snällare så kan man säga att även om träningen omfattar pass med idiotiska inslag så kanske det i sig kompenseras av att det mesta andra är bättre för uppgiften.

Hur är det med höghöjdsträning? Finns ju vissa städer som ligger ganska högt över vattennivån, skulle det vara negativt att träna på sådana ställen?

Nej men det är mer effektivt att vistas på högre höjd och träna på lägre höjd dvs tvärt emot det som folk försöker göra med snorkel eller gasmasker.

zegna: Då är det förvånande att han inte vet bättre. Iofs säger inte utbildningarna mig så mycket utom att han verkar vara idrottslärare i grunden men om vi antar att han har läst träningsfysiologi på lite över grundnivå så ser jag det bara som en ploj eller möjligen som någon sorts mental test.

Morty
2012-04-04, 13:54
En poäng som jag ser med att träna med snorkel är att lära sig att ta djupa andetag när man ligger över tröskelpuls. När jag ligger över tröskelpuls och andningen blir ansträngd så drar jag lätt lite korta andetag. Genom att förlänga det "döda rum" med luft som aldrig byts ut vid korta andetag så lär man sig att andas ordentligt även när man ligger över tröskelpuls.

Rent mental träning alltså.

Pretorian
2012-04-04, 14:06
Hade han simfötter också eller kommer det i nästa cykel?

http://www.clipartreview.com/_images_300/A_running_boy_in_snorkeling_gear_100406-231074-145009.jpg

davkei
2012-04-04, 14:22
Jim Wendler brukar ju exempelvis hålla andan vid de tre första repetionerna för att inte störa utförandet. I sådant fall kan snorkel träning öka tiden man kan hålla andan? Ska man köra snorkelträning i samband med vanlig träning eller lägga det på andra dagar?

svenbanan
2012-04-04, 15:49
Man skulle väl eventuellt kunna tänka sig att träna med snorkel/gasmask skulle kunna ge träning liknande den påstådda(?) mjölksyratålightesträningen. Dvs den typen av intervaller då man springer med mycket mjölksyra i musklerna och försöker hålla tempo och teknik uppe trots att man bara vill grina och spy. Alltså inte tröskelhöjande utan tålighet.

Dvs att snorkeln gör så man blir trött i förtid (typ sista minuten i rond 5), och sedan måste man försöka plåga sig genom övningen ändå. Lite långsökt kanske, men det kanske är så de resonerat...

Alternativt är det pannbenet som tränas bara.

Fast det mest troliga är nog att det bara är en gimmick.

Matsa
2012-04-04, 16:02
Kan inte träna med snorkel, får inte plats under hinken. :(

svenbanan
2012-04-04, 16:11
Kan inte träna med snorkel, får inte plats under hinken. :(

Här är lösningen!!!!

http://auktionsverket.com/uploads/cache/43/70/4370241b30be96ed825a48c3b29e3ab7.jpg

TheIsh
2012-04-04, 16:38
Vill du fundera på det uttalandet en gång till? :D Hela cirkusen runt MMA gäller ju att väcka uppmärksamhet och det gör man genom att träna med gasmask. Om de sen gör det i så stor omfattning och varför andra tränare får fram tävlande som har minst lika bra testvärden utan gasmask är en annan fråga.
Någon vis man sa en gång om många stora idrottare att de är stora trots den träning de utsätts för istället för tack vare. Vill man vara snällare så kan man säga att även om träningen omfattar pass med idiotiska inslag så kanske det i sig kompenseras av att det mesta andra är bättre för uppgiften.



Nej men det är mer effektivt att vistas på högre höjd och träna på lägre höjd dvs tvärt emot det som folk försöker göra med snorkel eller gasmasker.

zegna: Då är det förvånande att han inte vet bättre. Iofs säger inte utbildningarna mig så mycket utom att han verkar vara idrottslärare i grunden men om vi antar att han har läst träningsfysiologi på lite över grundnivå så ser jag det bara som en ploj eller möjligen som någon sorts mental test.
Va dumma de måste va som tävlar i kampsport isåfall, om allt det går ut på är att väcka uppmärksamhet och träna med "gasmask".. Synnerligen okunnig inom ämnet MMA hör jag.

Vad masken beträffar så kan jag tänka mig att det handlar mer om att styrpa tillförseln så att man psykiskt skall vara mer förberedd för när folk håller för munnen på en, eller att man försatt sig i en body triangle tex. Minns när jag gjorde lumpen, jag blev stressad som fan när jag upptäckte vad mycket det tog från konditionen. Vild gissning dock.

Vet att Bas Rutten har nå patent på en manick som uppfyller samma sak. Tanken med den var väl att styrpa tillförseln av luft så att kroppen skulle bli mer effektiv på att ta upp syret. Hans ord och inte mina.

cero
2012-04-04, 16:48
Förstod inte riktigt vad du menade med "hela cirkusen kring MMA gäller ju att väcka uppmärksamhet, och det gör man genom att träna med gasmask", Zumbi?

svenbanan
2012-04-04, 20:19
Han menade väl kanske att det är en väldigt "högprofil sport" med många stora stjärnor som har mycket mediaexponering så det gäller att sticka ut från mängden om man vill få bra sponskontrakt o.dyl.

Alkro
2012-04-04, 20:28
Att använda en snorkel gör att lungornas "deadspace" ökar, dvs områden där inget gasutbyte sker mellan blod samt luft. Större deadspace ses bland annat vid emfysem. Vad jag vet finns det inga direkta fördelar med att ha emfysem.

cero
2012-04-04, 21:50
Han menade väl kanske att det är en väldigt "högprofil sport" med många stora stjärnor som har mycket mediaexponering så det gäller att sticka ut från mängden om man vill få bra sponskontrakt o.dyl.

Aha, jo, det är ju en vettig förklaring. Sen kan det ju helt enkelt vara något företag som marknadsför utrustningen.

bearwolf
2012-04-04, 22:22
äntligen en post värdig en ny signatur :D

mattilainen
2012-04-04, 22:25
Att använda en snorkel gör att lungornas "deadspace" ökar, dvs områden där inget gasutbyte sker mellan blod samt luft. Större deadspace ses bland annat vid emfysem. Vad jag vet finns det inga direkta fördelar med att ha emfysem.

så sant så sant!

svenbanan
2012-04-05, 06:46
äntligen en post värdig en ny signatur :D

Word up!

Cardiofreak
2012-04-05, 07:33
hej jag tänkte filma igår när jag testade köra! jag började med att springa på bandet för jag pallade inte cykla men simögonen gled ner i ansiktet hela tiden! dom sitter fast i snorkeln annars hade ja tat bort dom såklart.. men nu åkte dom ner hela tiden och tillslut pallade ja inte ta bort dom o sprang på ist tänkte att det inte borde påverka osv. meN! ja såg inte så bra med dom och ramlade o slog armen i en grej bredvid, typ en sån där maskin som det ser ut som man åker skidor med! har fett ont nu och måste vila sa hon som jobbade där :(

shoulder87
2012-04-05, 08:19
haha, underbar tråd, jag gillar att ingen verkar förstå att cardiofreak trollar er så jävla hårt. Angående övriga inlägg om MMA-lirare som kör med det så är väl den enda vettiga förklaringen att de ska vänja sig rent mentalt vid att ha svårt att få luft.

Springer
2012-04-05, 08:44
Är det inte smidigare att bara börja röka? Borde ju bli himla bra träningseffekt av det?

marasl
2012-04-05, 09:24
Varför inte köra med våtdräkt och tuber så har du hela kitet

Cardiofreak
2012-04-05, 09:26
Varför inte köra med våtdräkt och tuber så har du hela kitet

okej och vad skulle våtdräkt göra? smart kille...

zegna
2012-04-05, 09:50
Han menade väl kanske att det är en väldigt "högprofil sport" med många stora stjärnor som har mycket mediaexponering så det gäller att sticka ut från mängden om man vill få bra sponskontrakt o.dyl.

Jag har svårt att tro på att man får bättre sponsorkontrakt genom att tejpa för sin näsa och köra cardiopass med en snorkel instoppad i flabben om jag skall vara ärlig. Men vad vet jag?


Om inte snorkelgrejjen ger något har jag svårt att se varför vissa av MMA proffsen använder den. De har inte råd att fibbla med sin träning.
Att förlora matcher kan kosta dig både pengar och sponsorer.
Och dålig träning är def något som kan kosta dig matcher.
Kanske är det placeboeffekt som trots allt är en effekt? Jag vet inte vet bara de gör det och tydligen tycker de det funkar för dem.
Själv skulle jag nog hellre "dö" än synas på gymmet med en snorkel i flabben lunkandes på löbbandet med saliven rinnande ner för hakan. Jo jag är lite ytlig..

Morty
2012-04-05, 09:53
Att använda en snorkel gör att lungornas "deadspace" ökar, dvs områden där inget gasutbyte sker mellan blod samt luft. Större deadspace ses bland annat vid emfysem. Vad jag vet finns det inga direkta fördelar med att ha emfysem.

Som jag sa. Jag misstänker som sagt att det är för att öva på att dra djupa andetag när man är igång med hög puls och mycket mjölksyra. Grunda andetag + snorkel = andas bara i det döda rummet.

davkei
2012-04-05, 10:06
Blir det inte lite dyrt i fall man måste ha även våtdräkt utöver snorkel bara för få korrekt utförande av snorkelträning?

marasl
2012-04-05, 10:20
Det blir dyrt.. Men vad gör man inte för korrekt snorkelträning?

EeJay
2012-04-05, 16:13
Att använda en snorkel gör att lungornas "deadspace" ökar, dvs områden där inget gasutbyte sker mellan blod samt luft. Större deadspace ses bland annat vid emfysem. Vad jag vet finns det inga direkta fördelar med att ha emfysem.

Jooo, du kan ju kvalificera in till en livsstidsförbrukning utav syrgas!