handdator

Visa fullständig version : Mera vila?


MrLomax
2012-04-04, 03:16
Hej alla, här är min första trådstart.
Jag har gått från soffpotatis till träningsfreak på 6 månader och nu har jag försökt träna seriöst i 3 månader. På 9 månader har jag gått ner från 132 kilo till 92 pannor och siktar på ca 80 när 1 årsdagen av min satsning närmar sig.

Det här med styrketräning är lite nytt för mig, jag kör helkroppspass när jag väl är på gymmet. Jag har tre olika pass med olika övningar som jag varierar mellan för att få variation.

Hur mycket bör jag vila mellan styrkepassen?
Senaste passet körde jag i måndags mitt på dagen och jag känner att jag fortfarande är matt/svag/sliten/stum i kroppen. Bör jag då vänta en dag till med nästa styrkepass tills jag inte längre är matt/svag/sliten/stum i kroppen? Har inte träningsvärk, är bara utpumpad liksom.

De dagar jag inte lyfter vikter/kör maskiner på gymmet så kör jag konditionsträning: varierar mycket mellan crosstrainer, simning, löpning/jogging, cykel, powerwalk och vanliga promenader.
Gör konditionsträningen att mattheten efter styrkepasset förlängs?

De senaste veckorna har jag kört ungefär:
Måndag: Styrkepass.
Tisdag: Kondition.
Onsdag: Kondition.
Torsdag: Kondition.
Fredag: Styrkepass.
Lördag: Vila.
Söndag: Kondition.
...osv.

Men jag ville gå över till:
Måndag: Styrkepass.
Tisdag: Kondition.
Onsdag: Styrkepass. <- Extra.
Torsdag: Kondition.
Fredag: Styrkepass.
Lördag: Vila.
Söndag: Kondition.

Problemet är alltså att jag fortfarande är sliten efter måndagspasset och borde alltså inte köra tre styrkepass i veckan?
Bör nybörjare vila mer (två dagar) mellan styrkepassen?

:em:

svenbanan
2012-04-04, 05:34
Du skulle ju kunna minska på konditionsträningen (beror ju på hur tuff den träningen är). Du måste helt klart se till all träning du gör under veckan. Särskilt om du är på kaloriminus så kan det ju tänkas att du har lite sämre återhämtning än om du skulle ligga på plus.

Det där du beskriver som att du är matt och stum skulle kubba vara någon typ av överträningssymptom. Du får vara lite vaksam. Om du är trött och seg hela veckan och aldrig känner dig utvilad måste du nog backa lite, men om du bara är sliten ibland kan det nog funka. Du får väl kanske ta någon vecka här och där då du minskar ordentligt, eller att du varierar vecka till vecka.

Martin
2012-04-04, 05:44
Håller med sniggel i det han skriver.

Utan att veta hur intensiva dina konditionspass är skulle jag testa 2 stycken i veckan och köra mer lågintensivt övriga pass tex promenader. Lägg gärna in lättare perioder både i konditionspassen och styrkepassen. Tex var 4-5:e vecka. Och se till att kost och sömn sköts också.

kaspen
2012-04-04, 05:52
Om du vill träna oftare är väl enklaste lösningen att dela upp passen så du inte kör samma muskelgrupper?

MrLomax
2012-04-05, 00:33
Du skulle ju kunna minska på konditionsträningen (beror ju på hur tuff den träningen är). Du måste helt klart se till all träning du gör under veckan. Särskilt om du är på kaloriminus så kan det ju tänkas att du har lite sämre återhämtning än om du skulle ligga på plus.

Det där du beskriver som att du är matt och stum skulle kunna vara någon typ av överträningssymptom. Du får vara lite vaksam. Om du är trött och seg hela veckan och aldrig känner dig utvilad måste du nog backa lite, men om du bara är sliten ibland kan det nog funka. Du får väl kanske ta någon vecka här och där då du minskar ordentligt, eller att du varierar vecka till vecka.Jo, det är väl så att jag försöker hitta rätt mängd och form av träning som passar mig. Jag tycker ju om att göra så mycket och vill pressa in lite av varje.

Jag tänker inte minska på konditionsträningen, snarare öka den och minska på styrkepassen.

Jo, jag ligger på kaloriminus för att det primära att gå ner i vikt, så det är självklart en delförklaring, bra tänkt!Håller med sniggel i det han skriver.

Utan att veta hur intensiva dina konditionspass är skulle jag testa 2 stycken i veckan och köra mer lågintensivt övriga pass tex promenader. Lägg gärna in lättare perioder både i konditionspassen och styrkepassen. Tex var 4-5:e vecka. Och se till att kost och sömn sköts också.Ett intensivt konditionspass för mig (som är lite överviktig och inte tränat så länge + inte har så bra kondition ännu) är jogging på drygt en halv mil på ca 35-40 min eller något enklare så kan jag köra på i 60-80 min. Min puls kan ligga på 180 som högst och 150 som lägst då.Om du vill träna oftare är väl enklaste lösningen att dela upp passen så du inte kör samma muskelgrupper?Jag ska fundera på den, men jag tror jag går andra vägen och saktar ner på styrkepassen lite.

svenbanan
2012-04-05, 06:44
Svårt att ge dig råd då du inte verkar veta vad du vill. I första inlägget skrev du att du ville gå från 2 till 3 styrkepass i veckan. I förra inlägget skrev du istället att du tänkte öka konditionsträningen och minska styrketräningen...

Enligt mina erfarenheter är det lättare att överträna av löpning än styrketräning, så se till att du inte springer för snabbt (relativt din maxkapacitet).

MrLomax
2012-04-06, 01:57
Svårt att ge dig råd då du inte verkar veta vad du vill. I första inlägget skrev du att du ville gå från 2 till 3 styrkepass i veckan. I förra inlägget skrev du istället att du tänkte öka konditionsträningen och minska styrketräningen...

Enligt mina erfarenheter är det lättare att överträna av löpning än styrketräning, så se till att du inte springer för snabbt (relativt din maxkapacitet).Jo, jag var väl inte så tydlig.
Vill gå från 2 till 3 styrkepass i veckan och även öka konditionsträningen i form av jogging/löpning.
Har hittills bara konditionstränat på crosstrainern och simmat lite, men vill alltså byta ut crossen/simning mot mera jogging/löpning.

Konditionsträningen har högre prio än styrketräningen och när jag inte orkar 3 styrkepass i veckan i kombination med 2 joggingrundor i veckan så minskar jag hellre på styrkepassen än joggingrundorna.

Att jag ändrar mig hela tiden beror på att jag tycks ligga nära eller över max vad min kropp orkar just nu.
Jag vill egentligen inte bli större, jag vill gå ner i vikt. Styrketräningen är för att inte gå ner i muskelmassa, det är fett jag vill tappa.

svenbanan
2012-04-06, 06:20
Jo, jag var väl inte så tydlig.
Vill gå från 2 till 3 styrkepass i veckan och även öka konditionsträningen i form av jogging/löpning.
Har hittills bara konditionstränat på crosstrainern och simmat lite, men vill alltså byta ut crossen/simning mot mera jogging/löpning.

Konditionsträningen har högre prio än styrketräningen och när jag inte orkar 3 styrkepass i veckan i kombination med 2 joggingrundor i veckan så minskar jag hellre på styrkepassen än joggingrundorna.

Att jag ändrar mig hela tiden beror på att jag tycks ligga nära eller över max vad min kropp orkar just nu.
Jag vill egentligen inte bli större, jag vill gå ner i vikt. Styrketräningen är för att inte gå ner i muskelmassa, det är fett jag vill tappa.

Då räcker det troligen med 2 helkroppspass styrka i veckan. Så kan du köra löpträning de andra dagarna. Glöm inte att få i dig ordentligt med protein.