handdator

Visa fullständig version : Fredrik, en nybörjare och övergödd rackare [91]


Fredrik9
2012-04-03, 21:08
Halloj!
Nybliven medlem av Kolozzeum och på gymmet :n00b

Lite kort fakta
Namn: Fredrik
Ålder: 21 (91a)
Längd: 180cm
Vikt: 76-77kg
Tränar på Actic Gym.

Började träna gym för ca 1 månad sedan, innan detta så har jag suttit och latat mig hemma i ca 4 år (Bortsett från lite gym för 1 år sedan, detta höll väl i max 2 veckor)

Startar denna journal då jag sett att det hjälper många att hålla koll på sin träning samt även få lite feedback från de andra användarna :)

Vågar inte riktigt än ladda upp de allra första "före" bilderna, men de kommer en vacker dag kan jag lova!

Fått lite tips och trix från kompisar om tillskott och träning, idag så äter jag kreatin (inne på min 15e dag idag) och tar aminosyror EAA före och efter träning, sedan på kvällarna så brukar jag runda av med en kesin (?) protein shake, en seg protein som får verka över natten, hört att detta skall vara bra.

Har redan nu efter 1 månad märkt skillnad i att jag lyckats ta mer på gymmet, vilket känns bra som fan, är ordentligt taggad på att fortsätta att ösa!*flex*

Har inget ordentligt träningsschema då jag inte vet hur jag skall lägga upp träningen för att det skall bli optimalt, men uppdaterar varje dag med vad det blev. Försöker hålla mig till samma pass på samma dag, varje vecka iallafall ;)

Detta får räcka som en liten kort presentation utav mig, tills vidare!

Fredrik9
2012-04-03, 21:19
Idag vart det rygg och biceps träning!

Marklyft
75kg x 8
75kg x 8
75kg x 8
Får väl ta detta som mitt PB då jag inte gymmat ordentligt förut :em:

Gymmar med en kompis så efter detta blev det
Negativa i maskin
Negativa x 8
Negativa x 8
Negativa x 8
Vet inte riktigt hur jag skall förklara denna eller vad övningen eller maskinen heter :smash: Börjar med att sitta och spänna skulderblad/rygg med armarna utåt på ett par "kuddar" och skall sedan hålla emot när han drar ihop dem.

Rygg rodd(?)
50kg x 8
50kg x 8
50kg x 8

Latsdrag
50kg x 8
50kg x 8
57kg x 8 PB*flex*

Biceps på cable(stång)
42kg x 8
42kg x 8
42kg x 8

Negativa biceps
Negativa x 8
Negativa x 8
Negativa x 8

Som ni märker, nybörjare på gymmet, vet knappt vad prylarna heter som jag gör :Virro

Var helt slut efter detta, hur skönt som helst!

Fredrik9
2012-04-04, 22:43
Idag vart det ben och mage för fulla muggar! Lite luddigt eftersom jag glömde uppdatera idag direkt så minns inte allt till 100%

Ben insida lår
64kg x 8
64kg x 8
64kg x 8

Ben utsida lår/hip abduction
64kg x 8
64kg x 8
64kg x 8

Vader i ben press
100kg x 12
119kg x 8
119kg x 8

Ben press
136kg x 8
150kg x 8
150kg x 8

Liggande ben curls (baksida)
50kg x 8
50kg x 8
50kg x 8

Sittande ben curls (framsida)
50kg x 8
50kg x 8
50kg x 8

Mag maskin (Minns ej namnet)
50kg x 8
57kg x 8
57kg x 8

Mage sittandes på golv med boll
Boll x 20 ish
Boll x 20 ish
Boll x 20 ish

Mage liggandes på rygg och kasta upp ben
20 repetitioner ish
20 repetitioner ish
20 repetitioner ish

Kommentar:
Riktigt skönt gympass faktiskt, vart helt slut i benen och i magen efter detta :)
Fortsätter att ösa på, snart får man väl hoppas på lite mer resultat, när man börjat komma in i det :D

FredrikC
2012-04-05, 00:17
Tjena killen. Kul att du är igång och kör! Ett tips är att kika in under träningsdelen och hitta ett schema att följa (ex: 3-1-3, Z_bumbis eller 5x5). Blir lättare så.

Fredrik9
2012-04-05, 20:32
Tjena killen. Kul att du är igång och kör! Ett tips är att kika in under träningsdelen och hitta ett schema att följa (ex: 3-1-3, Z_bumbis eller 5x5). Blir lättare så.

Tack för tipset! Skall kika på det! :) På vilket sätt blir det lättare? kör ju i princip samma övningar på samma dagar, tex: måndag - bröst, triceps, axlar.

Fredrik9
2012-04-05, 20:34
Idag vart det ett konditionspass, konditionen är helt åt helvete måste jag säga :)
Vart 5km löpning sedan 2km cykel med upp och nedför backar programmet :)

Så sammanlagt vart det 7km ba.

Imorgon blir det ett ordentligt pass igen *flex*

Fredrik9
2012-04-06, 14:41
Idag vart det bröst, triceps och axlar, riktigt skönt pass, vet dock inte om jag är svag i bröst då när jag kör hantelpress så blir jag helt slut i triceps istället för i bröst, har frågat folk och de säger att jag gör korrekta övningar.

Så här såg det ut idag iallafall:

Uppvärmning
1km löpning på löpbandet så jag vart varm och go :)

Hantelpress
Uppvärmning 12,5kg x 10
15kg x 8
15kg x 8
15kg x 8

Cablecross underifrån, sittandes på knä
18kg x 8
18kg x 8
18kg x 8

Cablecross ovanifrån, ståendes
27kg x 8
27kg x 8
27kg x 10
Förhoppningsvis går jag upp på 36 inför nästa pass :D

Triceps rope extension
27kg x 8
27kg x 8
27kg x 8

Militärpress fast på maskin när man hänger i luften (?)
50kg som hjälpmedel, så lyfte endast 26kg :em:
8 x 2
6 x 1

Negativa bröst i maskin
8 x 3

Axlar utåt, uppåt i maskin (?)
36kg x 8
36kg x 8
36kg x 8

Axlar, icakassar som jag kallar det, håller i vikter och lyfter axlar
23,5kg x 8
23,5kg x 8
23,5kg x 8

Detta gjordes parallellt med ovanstående övning, helt död i axlarna! :D

Kommentar:
Riktigt skönt pass tycker jag, vart helt död i dom små musklerna man har :D

Fredrik9
2012-04-08, 18:53
Har inte blivit av någon träning nu i helgen, det har blivit alldeles för mycket påskmat istället, mumma!

Blir att träna ordentligt imorgon istället :)*flex*

FredrikC
2012-04-08, 18:58
Tack för tipset! Skall kika på det! :) På vilket sätt blir det lättare? kör ju i princip samma övningar på samma dagar, tex: måndag - bröst, triceps, axlar.

Aha, sorry haha. Tänkte mer på känslan av att köra ett redan beprövat schema än sitt egna, så länge man inte är helt 100 på träningen. 5x5 blir ju "lättare" på det viset att det sker en regelbunden progression, dvs. enkelt att följa då du aldrig ligger kvar och gottar dig på samma vikt.

Men givetvis kan du skapa ett eget.

PS. Snyggt namn!

Fredrik9
2012-04-14, 01:40
Aha, sorry haha. Tänkte mer på känslan av att köra ett redan beprövat schema än sitt egna, så länge man inte är helt 100 på träningen. 5x5 blir ju "lättare" på det viset att det sker en regelbunden progression, dvs. enkelt att följa då du aldrig ligger kvar och gottar dig på samma vikt.

Men givetvis kan du skapa ett eget.

PS. Snyggt namn!

Halloj! aa absolut, tänkte börja köra med 5x5 i början på nästa vecka :)

haha, extremt snyggt namn måste jag säga! :cool:

Fredrik9
2012-04-14, 01:47
Har glömt uppdatera med har kört hårt hela denna veckan som varit, men inte hunnit sitta vid datorn :) Dessvärre har jag så kasst minne så minns inte exakt vad jag kört men gått genom hela kroppen iallafall!

Igår (fredag) körde jag i alla fall bröst och triceps, vart positivt överraskad :)

Uppvärmning
Körde bara 1 snabb kilometer för att få igång lite svett

Hantelpress
17,5kg x 8
17,5kg x 8
17,5kg x 8

Kändes nästan för lätt så ska gå upp på 20kg nästa pass :D, känns riktigt bra att gå från 15kgs vikterna måste jag säga :D

Sned hantelpress
17,5kg x 8
15 kg x 8
17,5kg x 8

Tyckte det kändes riktigt konstigt att köra sned hantelpress direkt efter vanlig hantelpress, kändes som att köra 6 reps i samma övning, kanske borde väntat med detta, eller?

Cable cross flys
28kg x 8
28kg x 8
28kg x 8

Cablecross underifrån
23kg x 8
23kg x 8
23kg x 8

Tríceps extension
32kg x 8
32kg x 8
32kg x 8

Kändes rätt lätt, så skall gå upp på 36kg nästa pass, känns bra då jag ökat riktigt bra i denna övningen, tar jag 36kg så har jag ökat med dubblavikter :)

Kommentar:
Lovar att bli bättre med uppdateringarna och tänkte faktiskt våga mig på att ladda upp lite bilder nästa gång, innan jag började träna och det som hänt tills nu