handdator

Visa fullständig version : Lunch Buffé, kött, fisk osv.


jonkel
2012-04-03, 19:52
Tjenare!

Jag käkar ute i bland, brukar ta en lunch buffé. Men hur är det egentligen med näringsinnehållet?

Ni vet "fisk, kallsås och potatis" som man fick i skolan? Dvs panerad torsk om jag inte har fel. (fisken finns alltid på stället där jag beställer buffè)

Innehåller varorna bra med protein? Torsk som man själv köper innehåller ungefär 17 gram protein/100 gram. Jag vet inte hur jag ska förklara mig.

Eller är det "budget-varor"? Annars kan man ju lassa på rejält med fisk =D

the_matsson
2012-04-03, 20:00
Huruvida det är kvalité på varorna kan ju inte vi ha en aning om, utan det beror ju på vad för råvaror restaurangen har.

Fisk är bra mat, men är det processat fram och tillbaka några vändor så är det kanske inte riktigt "fisk" längre. Är det en helt vanligt torskfilé som de har panerat så är det bra mat. Potatis är bra mat. Sås kan också vara bra mat.

Ta en grönsak också!

billyspizza
2012-04-03, 23:16
Optinojjan. ät och håll käften. typ.

blondyz
2012-04-03, 23:22
Näringsinnehåll beror vad det innehåller..

Tanken har slagit mig några gånger, speciellt när man lastat 4-5 överfulla tallrikar med wokad kycklingfilé och biffgryta på kinabuffén.

Det är lönlöst i mitt fall, jag blir sittandes där i 2-3h om jag inte har brådskande ärende, och då väljer jag andra matställen. I 100% av de fall jag kan minnas har jag bara ätit tills det tar stopp, dvs. ignorerat optinojan, folket runtomkring som glor och den något ettriga personalen som egentligen inte vill att man ska äta deras mat.

Exhale_
2012-04-04, 06:16
Beror som sagt på vad restaurangen har köpt in. Oavsett vilket så får du mest troligt i dig "tillräckligt" med protein oavsett kvalitet om du "lassar på" med fisk.