handdator

Visa fullständig version : Studie på att kaffe sänker insulinresistensen?


Erection
2012-04-03, 18:44
Hej

Diskuterar med en vän om kaffe sänker insulinresistensen. Min vän påstår att det inte alls stämmer, denna person jobbar inom sjukvården och läser ständigt studier, så jag har en viss trovärdighet för denna person. Men av vad jag hört så sänker kaffe insulinresistensen, samt att det har påvisats med studier. Jag sa att jag kunde stryka det med studier, nu är grejen så att jag inte kan så värst mycket om studier samt att jag inte vet hur jag ska analysera samt hitta brister. Min vän kommer sedan läsa igenom och analysera lite, någon som har tips på en studie eller liknande som kan hjälpa till?

MVH

astrodog
2012-04-03, 19:04
Det är ett jävla rävpiss, i alla fall på mitt jobb.

King Grub
2012-04-03, 19:17
Menar du inte insulinkänsligheten?

Erection
2012-04-03, 19:20
Menar du inte insulinkänsligheten?

Måste ha tänkt på något annat när jag startade tråden, är nog insulinkänsligheten jag menade :)

King Grub
2012-04-03, 19:21
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5673097&postcount=4

Eddie Vedder
2012-04-04, 10:20
Akut sänkt insulinkänslighet? Ja.

Bidrar till insulinresistens på sikt? Här verkar det snarare vara tvärtom, att moderat kaffekonsumtion (fråga mig inte exakt vad som är "moderat" konsumtion) kanske kan skydda mot utvecklingen av diabetes typ 2. Men det är inte helt lättolkat, kaffe dricks ju ofta i ett sammanhang och sammanhanget tillsammans med andra karaktäristika bland människor inom det sammanhanget kanske är den kausala faktorn.

Apos78
2012-04-04, 14:26
Men det är inte helt lättolkat, kaffe dricks ju ofta i ett sammanhang och sammanhanget tillsammans med andra karaktäristika bland människor inom det sammanhanget kanske är den kausala faktorn.

Haha! Det låter så enkelt det här med kausala samband, gör det inte:).