handdator

Visa fullständig version : Första deffen, frågvis som få!


WhatToDo
2012-04-03, 18:11
Hej där! *popcorn*

Jag har nu lyckats få till en relativt fin "bulkad" kropp. Jag har däremot aldrig deffat så jag behöver få några saker klara.

19 år
185
76kg nyvaken (innan runt 80)

66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
66.5 + 1045 + 925 - 128.5 = 1908
x1.6 = 3052

här steppar det oklara in, jag antar att jag kan sätta 1.6 som faktor för aktivitet, studerar 8-17 och sedan tränar samt går hem (30 min).

Om jag nu planerar ligga på ett underskott runt 500-1000 var dag, beroende på hur dagen känns, spelar det då någon större roll om jag äter mycket på kvällen och skippar frukost och lunch? om vi antar att min ork skulle fungera på proteinshakes och banan under dagen? (givetvis orimlig situation).

Och om jag går på 500 minus 3 dagar i rad och sedan slår till med en dag där jag känner att 800 skulle fungera (gillar flexibilitet med en undre gräns på 500), skulle då detta öka min viktnedgång eller endast göra mig trött?(det kanske spelar in om kroppen vänjer sig?)

Använder ShapeUp, ska jag lägga in träningen eller har min aktivitetsfaktor redan dragit av kalorierna jag gör av med var dag? så att jag inte behöver skriva in kalori-förbrukning tänkte jag mig.

EDIT: Och om jag tar en vilodag, bör jag då räkna om mitt värde till en vilodag eller köra på samma som de andra, eftersom jag tränar ungefär 6 dagar per vecka?

Blev säkert jävligt rörigt, men tackar för all hjälp jag kan få!
Utlovar före/efter bilder om 8 veckor, förutsatt att jag lyckas :)

MvH WhatToDo. (och nej, jag har sökt. Tycker du att min sökning var otillräcklig så är jag nöjd med att dina känslor stannar hos dig)

Fredron
2012-04-03, 18:18
Det spelar ingen roll om du äter frukost och lunch eller satsar på ett stort mål endast efter träningen. Försök att se till så att dagens största mål hamnar efter träningen bara, samt massa protein.
Exakt vad din kaloriförbrukning hamnar på är svårt att säga, du kan ju börja med att anta att det är 3052 och sen får du se vad som händer på vågen och i spegeln.
Det är klart att du går ner fortare om du en dag äter inget och sedan ligger på lagom kaloriunderskott de andra dagarna, frågan är dock om det är så smart. Det finns ju en anledning till varför man rekommenderar -500/dag.

Vet inte exakt hur shapeup fungerar men formeln du har använt samt 1.6 är tänkt att inkludera din träning också.

WhatToDo
2012-04-03, 18:43
Detta är nog ganska dumt, men hur gör jag när jag är klar? för att ha denna form "hela" sommaren, så kan man ligga på balans och genom det öka lite i muskler och få ha kvar formen eller måste man bryskt upp i vikt och sådär igen för att kunna lägga på sig iallafall några muskler? vill inte träna för att varken få eller definera! :)

tack för svar!

Edit; Inkludera min träning som i att äta 300 mer om jag sprungit för 300 eller lita på 1.6 är dom 300?

Fredron
2012-04-03, 18:53
Detta är nog ganska dumt, men hur gör jag när jag är klar? för att ha denna form "hela" sommaren, så kan man ligga på balans och genom det öka lite i muskler och få ha kvar formen eller måste man bryskt upp i vikt och sådär igen för att kunna lägga på sig iallafall några muskler? vill inte träna för att varken få eller definera! :)

tack för svar!

Edit; Inkludera min träning som i att äta 300 mer om jag sprungit för 300 eller lita på 1.6 är dom 300?

Väldigt få som känner sig klara men då får du nog satsa på att försöka ligga stilla i vikt och underhålla musklerna ett par gånger i veckan i alla fall.

Du kan ju tänka själv att om du rört på dig väldigt mycket en dag kanske du kan äta lite mer och vice versa.

WhatToDo
2012-04-03, 18:57
Kommer musklerna vara mer definerade om jag kör ner mig 0.7 i veckan istället för 1 kilo? (rent teoretiskt) Eftersom större nedgång måste medföra större muskelförlust i snabb fart. Så om jag tar mina kilon på 8 veckor istället för att bli klar om 5 veckor, bör jag då också få bättre definition eller är det egentligen oväsentligt om man i större mån inte bryr sig om styrka?