handdator

Visa fullständig version : Crunches med stora viktplattor


Kreout
2004-01-21, 17:13
Hej!

Jag har sökt och sökt och inte hittat något svar, så slå mig om det redan finns en sån här tråd :D.

När jag kör crunches så har jag dels provat med viktplattor på bröstkorgen, men jag finner att jag inte kan böja magen ordentligt med 10 kg's plattor (och över). Dessutom har mitt gym inte 5 kg plattor utan nästa är 2.5, vilket betyder 8-10 st på bröstkorgen :cryout: . Det andra jag har provat är att lägga eller ställa en hantel på bröstkorgen, men det känns inte direkt bra att balansera en 20-25 kg hantel på bröstet samtidigt som man gör snabba crunches.
Jag kör även cablecrunches, men mitt skitgym har inte mer än 40 kg vikt på kabelmaskinen så det suger också...

Är det någon som har ett bra tips på hur man kan göra crunches med mycket vikt utan att det påverkar rörelsebanan?? Det går ju inte direkt att ha en ryggsäck med vikter heller...Jag är beredd att kyssa någons fötter för ett bra tips
:bow:

Karl_alfred
2004-01-21, 17:23
det låter som att du bör byta gym

Jorgen
2004-01-21, 17:40
Beroende på hur cablecrossen ser ut kan man alltid lägga en hantel över magasinet på cabelcrossen.
Fast byta gym är nog den bästa lösningen.

//jörgen

Kreout
2004-01-21, 17:47
Cablecrossen (som inte är en cablecross utan har de båda linorna 30 cm från varandra) har bara en smal springa där man ser vikterna... och baksidan är mot väggen så där kommer man inte heller åt att stoppa in något. Vet inte om det skulle göra någon skillnad ändå då jag bara väger 70 kg och det inte heller finns någon bänk där man kan sätta fast låren för att inte lyfta.

Byta gym gör jag gärna, men vi har två på min ort; badhus/gym som jag har årskort på nu (750:-), och ett "riktigt" gym som alltid är fullt och där ett årskort kostar 4000:-. Det är dock möjligt att jag byter ändå då min arbetsgivare funderar på att subventionera friskvård bland de anställda.

Kreout
2004-01-21, 18:53
Är det tänkbart att hålla en curlstång eller liknande på bröstkorgen vid crunches? Borde ju isf inte inkräkta för mycket på rörelsebanan...

z_bumbi
2004-01-21, 19:22
Originally posted by Kreout
men det känns inte direkt bra att balansera en 20-25 kg hantel på bröstet samtidigt som man gör snabba crunches.


Varför köra crounches snabbt?
Kör långsammare så behöver du betydligt mindre vikt.
Annars får du hitta en annan magövning som passar t ex köra abwheel-övning fast med skivstång/hantel.

Kreout
2004-01-21, 19:29
z_bumbi: nja, menade inte direkt att jag kör jättesnabbt, utan det var mer för att belysa att det blir lite vingligt med en hantel som sticker ut i 90 graders vinkel samtidigt som man rör på överkroppen. Klumpigt skrivet...
Jag kan säkert hitta andra övningar för att ersätta de hederliga crunches, men jag tycker om dem och vill helst inte byta ut dem. Jag tänkte mest att någon annan kanske har samma problem och hade kommit på något bra sätt att placera vikter så att rörelsebanan blir lika som vid obelastade crunches, och inte några halvcrunches pga att viktskivorna är i vägen.

pettan85
2004-01-21, 19:30
Går tyvärr itne så bra att köra med en curlstång på bröstet då vikterna på stångens ändar slår i golvet innan du når bottenläget i crunches. Däremot går det ju utmärkt att lägga en hantel på bröstet nästan ända uppe vid halsen, som du håller i, och köra. Och precis som bumbi sa varför köra crunches snabbt då mister man ju lite poängen med hela övningen. Magen ska tränas som alla andra muskler, överbelastning bygger muskler !

z_bumbi
2004-01-21, 19:39
Kör man på en bänk så funkar curlstång.

Att hålla vikterna ovanför huvudet kan funka.

Att använda en hiss plus ett tricepsrep funkar också, håll repet i armhålorna.

Går ju även att lägga hanteln ner på bröstet så sänker man vingelfaktorn.

kharon
2004-01-21, 19:56
Varför göra snabba crunches?
Jag kör crunches med en hantel på bröstet, fungerar alldeles utmärkt!


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=14736&highlight=crunches+hantel

lauria
2004-01-21, 20:28
När du kör crunches så fattar ja inte va du menar med att balansera hanteln på bröstet, du får ju hålla fast den :D:D och går det inte att lasta på hantlar på cabelcrossen när du kör cabelcrunches? de brukar ja göra för våran räcker bara till 60:cryout: ....



////Tobbe

Allan
2004-01-21, 20:35
Kör med skivstången. Där får man på rätt mycket vikt också. Fast då ska man ju vara medveten om att kistan växer...

allan

Kreout
2004-01-21, 21:04
Oj, många svar :hbang:. Okej, för det första, som jag skrev till z_bumbi så menade jag inte att jag kör särskilt snabbt, det var klumpigt uttryckt.
När jag säger att jag balanserar hanteln så menar jag att jag håller den så att den ena änden vilar på bröstkorgen och den andra änden sticker rakt ut. Jag finner det mer skonsamt än att lägga den ned, dock tar den lätt i benen så att man inte kan få full rörelse.
Men jag tror att jag ska ge skivstången en chans. Som z_bumbi säger så kan jag ju använda en bänk. Idén att använda hissen är också bra :D. Ärligt talat spelar det ingen roll om magen växer, det är inte för beachen den ska plågas...

Lauria: Tyvärr går det inte att få in någon hantel i cablecrossen där jag tränar... det finns bara en smal springa där sprinten till vikterna åker upp och ned.

fintelligens
2004-01-21, 21:13
Originally posted by Allan
Kör med skivstången. Där får man på rätt mycket vikt också. Fast då ska man ju vara medveten om att kistan växer...

allan

så man ska inte träna med vikter om man inte vill ha gh-mage?

Örjan
2004-01-21, 21:40
Jag tycker inte att det känns konstigt att ha en hantel liggandes på bröstet, med vardera sida upplyft av pecsen (smått spända). Förstår inte ditt problem? "Inte skonsamt"? Skulle inte bröstkorgen klara 20+ kilo?

En annan variant är att hålla två hantlar; dessa lutandes med ena sidan mot vardera axel, andra sidan rakt ut från kroppen. Då blir det heller inget problem med full rörelse, eftersom hantlarna kommer utanför knäna i toppläge.

Skivstång på bänk funkade inte för mig; blev vingligt. Men det kanske är en träningssak? Det kanske t o m är bra att tvingas balansera. Då tvingas stabiliseringsmuskler jobba, kanske? (Hoppas på någon kommentar till detta antagande!)

Kreout
2004-01-21, 22:26
Örjan: Du kanske har rätt... sist jag provade hade jag precis kört bröst och axlar, och då kändes det inte skonsamt med plattorna liggandes på bröstmusklerna, men det är första gången jag kört utan lösa skivor så vem vet... det kanske känns bättre när jag kombinerar det med andra muskelgrupper än bröst.
Två hantlar är en bra idé!
Jag hoppas också på någon bra kommentar angående skivstång då jag tycker att det borde vara det bästa om man får det att fungera bra. Tar stången i golvet utan bänk ifall man lassar på massa 2.5 kg plattor?

pettan85
2004-01-21, 22:59
Nä, jag tror du klarar dig med 2,5 kg vikter utan att de slår.

Kreout
2004-01-22, 07:47
Pettan95: Det vore jättebra :D.

Tack för alla tips! Jag får helt enkelt prova imorgon på magdagen och se vad som fungerar...

kharon
2004-01-22, 08:25
Originally posted by Kreout
Ärligt talat spelar det ingen roll om magen växer, det är inte för beachen den ska plågas...


:thumbup: :kickass:

mangs
2004-01-22, 12:05
Originally posted by Kreout
Pettan95: Det vore jättebra :D.

Tack för alla tips! Jag får helt enkelt prova imorgon på magdagen och se vad som fungerar...

Nåja, riktig så ung trro jag inte den gode Pettan är? ;)


Förstår inte varför en hantel på magen skulle vara något problem. Bara till att lägga den ner och hålla den upp mot halsen när man crunchar. Skivstång har jag inte provat med med det vore intressant, kan ju vara så att man då även använder stabilisatorerna och får bättre utveckling, helt enkelt en riktig basövning. :D

Kreout
2004-01-22, 12:39
oops, menade ju såklart pettan85, inte 95 :em:. Å andra sidan undrar jag varför du, mangs, direkt antar att det är hans födelseår? Det kan ju lika gärna vara ålder! :D

Ska prova med hantel igen också, men det var som sagt inte så skönt när pecsen redan var ömma efter allt slit... dessutom är den ivägen tycker jag. Så jag hoppas starkt på skivstång :hbang:

mangs
2004-01-22, 12:42
Originally posted by Kreout
oops, menade ju såklart pettan85, inte 95 :em:. Å andra sidan undrar jag varför du, mangs, direkt antar att det är hans födelseår? Det kan ju lika gärna vara ålder! :D


Jo det är sant, men med tanke på hans fysik har jag väldigt svårt att tänka mig att han skulle vara 85 eller 95 år!;)

pettan85
2004-01-22, 12:46
Hehe, klart det är min ålder, 85 bast, gammal i gemet vet ni ;)

Nä men precis som jag sa innan och även mangs påpekade så tycker jag det är klart bästa att ta en hantle och lägga den längst upp på bröstet, trycka hackan mot bröstet och lägga hanteln ända uppe vid hackan och hålla i ändaran på den.

Ska man inte ha så mycket vikt på så är det nästan bättre att ta två kromade hantlar och hålla i ändaran så de hänger ner på var sin sida om nacken. Lite luddigt kanske men hoppas du förstår.

z_bumbi
2004-01-22, 16:24
Originally posted by Örjan
Skivstång på bänk funkade inte för mig; blev vingligt. Men det kanske är en träningssak? Det kanske t o m är bra att tvingas balansera. Då tvingas stabiliseringsmuskler jobba, kanske? (Hoppas på någon kommentar till detta antagande!)

Jag tänkte mer på en sådan där kort färdiglastad stång än en vanlig skivstång, det lär dock bli ganska vingligt om man inte kan ha fötterna på en tvärställd bänk eller liknande. Att man tränar fler stabilicerande muskler ger jag inte så mycket för faktiskt, bättre att träna det man ska här och låta allt som stabilicerar jobba i böj, marklyft mm. :)

Sparrisen
2004-01-22, 18:36
Själv så använder jag alltid bara min kropp som tyngd vid magträning. Kör mestadels crunches med benen i 90 grader vilandes på en bänk. Därtill lägger jag en kudde (nackskydd till skivstången) i svanken. Första setet gör jag ca 50 reps, och sedan ligger de på runt 20 reps, och det bränner verkligen i magen! Kör riktigt långsamt, blås ut all luft ur lungorna vid kontraktionen och tryck till ordentligt i toppläget. Utför rörelsen långsamt och kontrollerat. Vikter är bara i vägen och kan leda till skador i höftböjare etc.



:nono:

Jorgen
2004-01-22, 19:49
Originally posted by SwedeForce
Själv så använder jag alltid bara min kropp som tyngd vid magträning. Kör mestadels crunches med benen i 90 grader vilandes på en bänk. Därtill lägger jag en kudde (nackskydd till skivstången) i svanken. Första setet gör jag ca 50 reps, och sedan ligger de på runt 20 reps, och det bränner verkligen i magen! Kör riktigt långsamt, blås ut all luft ur lungorna vid kontraktionen och tryck till ordentligt i toppläget. Utför rörelsen långsamt och kontrollerat. Vikter är bara i vägen och kan leda till skador i höftböjare etc.
:nono:
Du är inte ute efter att få en stark magmuskulatur alltså?
Och hur skulle vikter kunna leda till skador på höftböjarna?

//jörgen - frågvis ;)

Spike
2004-01-22, 21:07
Nu har jag inte läst tråden så jag reserverar mig för upprepning.

Att göra cruches tyngre:

*luta bänken
*ha vikten bakom huvudet istället (blir myyyyycket tyngre)
*kör långsammare

Örjan
2004-01-22, 21:15
Originally posted by z_bumbi


Jag tänkte mer på en sådan där kort färdiglastad stång än en vanlig skivstång, det lär dock bli ganska vingligt om man inte kan ha fötterna på en tvärställd bänk eller liknande. Att man tränar fler stabilicerande muskler ger jag inte så mycket för faktiskt, bättre att träna det man ska här och låta allt som stabilicerar jobba i böj, marklyft mm. :)

Hade tänkt gå in och redigera mitt inlägg. Jag tänkte, "Allan har ju redan svarat 'räkna med att kistan växer', och det är väl svar nog." Men så läser jag ditt inlägg nu.

Skulle "kistan" växa pga den ökade viktbelastningen eller pga balanserandet? (Jag skulle gärna ha ett par hårda cm extra runt midjan med tanke på mina abnorma höftben.) Eller skulle den inte växa? Om den skulle växa, skulle det vara på bredden eller utåt?


:confused:

z_bumbi
2004-01-22, 21:28
Örjan: Det är ju ett modeord inom styrketräningen numera att man ska träna stabilasatorerna, helst genom att ha en rörligt/vingligt underlag, det och funktionellträning används ju mycket flitigt.

Att köra en magövning med vikt på bänk där det är vingligt ökar ju risken för att man ska skada sig och då faller den bort pga av det, den lilla skillnad som man får på muskelpåverkan pga att man måste balansera är nog relativt obetydlig.

Vill du få upp midjan så är det lättare att köra tunga magövningar som tar på sidorna, obliqes (sp?) samt köra böj och mark som också belastar midjan mycket.

Örjan
2004-01-22, 21:56
Z_Bumbi:

Stabilisatorer=modeord? Jo, visst används det ofta, men det är väl en konsekvens av att man tror mer på fria vikter än maskiner främst på grund av dessa, och helt i sin ordning trots att det är populärt? Fast jag kanske överskattar det.

(Funktionella muskler är nog så nytt att jag inte stött på det än, men det låter ju käckt. :) I linje med functional food. Något som är funktionellt passar bra i tiden.)

Angående skada vid magträning: När jag kör tunga cruches, med en eller två hantlar så som jag beskrivit ovan, gör det lite ont i en eller ett par revben vid högra sidan om ryggraden. Har iofs skadat de ryggkotorna på annat vis tidigare, men det är lite oroväckande att det smärtar till lite vid just magträning. Alltså, det verkar vara såhär: ryggskada+tunga crunches=ont i revbenen bredvid. Är detta något du menar skulle kunna bero på att jag kör på en vinglig hobbybänk?

Är det dessa delar av revbenen, alltså intill ryggraden, som kallas bröstrygg? Action har ju skrivit om att han bänkade sönder sin bröstrygg, och jag har kännt antydan till smärta vid tung bänk på samma ställe.

(Ja, jag ska gå till kiropraktor med det, men kan ju vara kul att höra vad träningsfolket säger också.)

*Stackars Z_Bumbi som får en hel kaskad av frågor att reda ut.*
:bow: på förhand!

Solle
2004-01-22, 22:15
Originally posted by Spike
*ha vikten bakom huvudet istället (blir myyyyycket tyngre)


Eller så kan man hålla vikten på raka armar över huvudet, lite småjobbigt det med :bpump:

Kreout
2004-01-23, 07:53
Originally posted by Spike
*ha vikten bakom huvudet istället (blir myyyyycket tyngre)


Har provat det, men det är livsfarligt för mig. Om jag håller händerna eller en vikt bakom huvudet kan jag inte låta bli att försöka dra mig uppåt med händerna, alltså tvinga fram huvudet... inte så nyttigt. Fungerar dock säkert bra om man inte har den ovanan.

Sparrisen
2004-01-23, 09:41
Originally posted by Jorgen

Du är inte ute efter att få en stark magmuskulatur alltså?
Och hur skulle vikter kunna leda till skador på höftböjarna?

//jörgen - frågvis ;)

Sorry - jag skrev fel, tänkte på själva höftpartiet. Jag känner flera (3) personer som samtliga har fått problem med höften, vilket de själva säger beror på sin felaktiga belastning under magövningarna, då de använt viktplattor eller dylikt. Visserligen kan de ha kört mera sit-ups liknande stuk...

Ok, visst kör jag en och annan crunches i maskin, men jag kör aldrig med viktplattor, hantlar etc.

Hursomhelst så anser jag det vara tillräckligt att vid crunches enbart använda kroppen som belastning.

;)

Jorgen
2004-01-23, 09:47
Det har jag väldigt svårt att tänka mig. Om du kör i maskin eller med viktplattor kvittar, kroppen vet inte vad det är för vikt bara att det blir tyngre.
Visst, det är helt ok att bara andvända sin egen kroppsvikt, men dom flesta är så pass starka att dom klarar mer än 10-15 reps. Är man ute efter styrka så är det (som vanligt) tung träning som gäller. Även på magen. Men är man (som du?) ute efter uthållighet i musklerna så är det lysande att bränna iväg 50 reppare.

//jörgen

Sparrisen
2004-01-23, 09:55
50 reppare enbart på första setet, sedan håller jag mig till ca 20 reps, som jag skrev. Förr körde även jag med olika typer av vikter etc, eftersom jag ansåg repantalet skena iväg... men sedan jag fann den där "rätta" kontakten under mina crunches så bränner det som satan vid typ 20 reps. Och du - jag är ganska stark i magen...

Just den maskin jag använder känns mkt bra...

Jorgen
2004-01-23, 10:01
Originally posted by SwedeForce
50 reppare enbart på första setet, sedan håller jag mig till ca 20 reps, som jag skrev. Förr körde även jag med olika typer av vikter etc, eftersom jag ansåg repantalet skena iväg... men sedan jag fann den där "rätta" kontakten under mina crunches så bränner det som satan vid typ 20 reps. Och du - jag är ganska stark i magen...

Mjölksyraträning alltså. 20, 50 reps bygger väldigt lite styrka. Det där som bränner är just mjölksyra som bildas i musklerna. Jag säger inte att det är fel att träna på det viset. Det beror på vad man vill uppnå med sin träning, vill man bli stark i sin magmuskulatur så är det helt tokigt men är man ute efter uthållighet så funkar det kanon. :thumbup:

//jörgen

Sparrisen
2004-01-23, 11:35
Kunde inte sagt det bättre själv... :thumbup: