handdator

Visa fullständig version : timanställd utan ersättning i sommar?


Makrill
2012-04-03, 12:45
Hejsan, fick precis arbetsschemat för resten av året och som det ser ut kommer jag vara ledig fyra veckor i sommar, v. 27-31. Är som sagt timanställd men har jobbat heltid i över 2 år på företaget, har under denna tiden inte lagt undan några av de pengar som betalas ut som sem.ersättning varje månad.
Det har tidigare alltid funnits jobb hela sommrarna så räknade aldrig med semester.

Nu sitter jag i en tråkig sits då fyra veckor utan lön blir ganska tungt med hyra, alla räkningar osv + mat, bensin och något att göra under dessa veckor. Jag har redan varit i kontakt med a-kassan som var måttligt intresserade av att hjälpa till. Till slut fick jag ur dom att om jag är arbetslös kan jag vända mig till arbetsförmedlingen för att få stämpla. Dock antar jag att de kräver någon typ av bevis på att jag har avslutat min anställning vilket jag då inte har, iom att det finns någon typ av visstidsanställnings-kontrakt. Någon som vet var jag kan vända mig för att få ersättning under dessa veckorna, iom att jag antagligen kommer vara "stämplad" som anställd och inte arbetslös även om det är vad jag tekniskt sett är..

Tacksam för hjälp /

Morty
2012-04-03, 12:49
Sånt här är verkligen superknasigt. Ofrivillig, obetald semester. Jag tror inte att du kan få pengar av några av de officiella källorna eftersom du faktiskt har jobb. Bara inte just då. Betalt för semester har du ju dessutom redan fått.
Det är ju dock 13 veckor tills du är ledig, så jag skulle nog råda dig att försöka spara så mycket pengar som möjligt och försöka ha "riktig" semester.

Snobbe
2012-04-03, 12:53
Inte så mycket du kan göra om du e timanställd vad jag vet.

Nils.R
2012-04-03, 12:55
Du kan ju försöka skaffa nåt sommarjobb under den perioden

Makrill
2012-04-03, 13:21
Ah okej vilket skit, tack så mycket för svaren. Tur att jag fick några tusen tillbaka på skatten åtminstone, i övrigt får det bli att spara så mycket det går och dra in på onödiga utgifter. Sommarvikariat skulle jag absolut kunna tänka mig men antar att dom flesta platserna är tillsatta vid det här laget, men det ska jag kolla mer på.

Kabuto
2012-04-03, 13:30
Jobbat heltid i över 2 år och inte något sparat. Och du hinner inte spara ihop det som behövs på 13 veckor. Hur är detta möjligt?

Makrill
2012-04-03, 13:42
Köpte ny bil i januari för 14k, där gick större delen av sparkapitalet åt, dumt i dagsläget men kände inte till dessa omständigheter då. Men visst, med facit i hand skulle jag varit betydligt mer försiktig med mina pengar.

Snobbe
2012-04-03, 13:47
Köpte ny bil i januari för 14k, där gick större delen av sparkapitalet åt, dumt i dagsläget men kände inte till dessa omständigheter då. Men visst, med facit i hand skulle jag varit betydligt mer försiktig med mina pengar.

Tips är ju när du jobbar tim så har du 12% som är din semester ersättning (vad jag vet). Om du nu får den utbetald varje månad så kan det ju vara bra att lägga undan.

Tigerkotten
2012-04-03, 17:09
Vart bor du?

krellik
2012-04-03, 19:09
Utnyttja chansen att få in en fot på något annat, din trygghet verkar lite si och så på din nuvarande anställning...

Hades
2012-04-03, 21:03
LAS, 5 §:

5 § Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas
1. för allmän visstidsanställning,
2. för vikariat,
3. för säsongsarbete, och
4. när arbetstagaren har fyllt 67 år.

Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2007:391).

tossefar
2012-04-03, 21:59
Tack Hades, så slapp jag hämta lagboken :)

Vandraren
2012-04-03, 22:17
Grattis, du är fastanställd. :)

Ett par hos "oss" som blivit det då firman inte haft koll på datum. :D

kalle_kula
2012-04-04, 06:28
LAS, 5 §:

5 § Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas
1. för allmän visstidsanställning,
2. för vikariat,
3. för säsongsarbete, och
4. när arbetstagaren har fyllt 67 år.

Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2007:391).

Sammanlagt två års heltidsjobb eller?

mn8eii
2012-04-04, 08:02
Köpte ny bil i januari för 14k, där gick större delen av sparkapitalet åt, dumt i dagsläget men kände inte till dessa omständigheter då. Men visst, med facit i hand skulle jag varit betydligt mer försiktig med mina pengar.

På 13 veckor borde du hinna sälja bilen, problem solved!