handdator

Visa fullständig version : Kan man ha träningsvärk i svanskotan?


wcanka
2012-04-03, 06:26
När jag vaknade så hade jag en lätt lätt värk i svanskotan, ömmar när man trycker där osv.

Igår körde jag:

Knäböj
Militärpress
Marklyft


Är det möjligt att det kan vara träningsvärk?*flex*

svenbanan
2012-04-03, 06:42
träningsvärk har man ju i musklerna, om det verkligen är i kotan så har du väl troligen slagit i nånting.

wcanka
2012-04-03, 06:43
träningsvärk har man ju i musklerna, om det verkligen är i kotan så har du väl troligen slagit i nånting.

Slagit i nått har jag inte gjort, måste vara nått från passet igår :)

Vunnis
2012-04-03, 06:46
Då är det inte i svanskotan. :)

wcanka
2012-04-03, 06:54
SkelDå är det inte i svanskotan. :)

Hmm, vart kan det vara för muskel då ?

Känns ju vid svanskotan,precis i början av arslet, meöllan skinkorna :O

Kan även berätta att smärtan ökar om man spänner arslet :)

Vunnis
2012-04-03, 07:08
Då tänker jag tro att det är en stjärtmuskel.

Mouline
2012-04-03, 07:11
Min svanskota är VÄLDIGT förflyttningsbar och tar stryk vid situps, du kanske har en äkta svans som mig med andra ord? (Med detta sagt, ej utåt stående)

wcanka
2012-04-03, 07:24
Då tänker jag tro att det är en stjärtmuskel.

Det kommer är ju efter träning, så nått sånt äre väl! :)
Har du lust så kan du kolla in min journal där har jag film på lyften, kanske kan vara nått anligt fel ;)

Damien Thorne
2012-04-03, 08:51
Jag har haft ont som du beskriver. För mig var det en låsning längst nere i ryggraden vid svanskotan. Det fixade naprapaten til.

wcanka
2012-04-03, 09:09
Förhoppningsvis går det över och löser sig mef mera knäböj :)

Morty
2012-04-03, 09:55
Det finns enormt många muskler runt ryggraden. Klart att du kan ha ont i dem.

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/images/ency/fullsize/19528.jpg

Rusk
2012-04-03, 10:00
Klart att man får träningsvärk i nedre delen av ryggen efter några jobbiga set marklyft.

wcanka
2012-04-03, 10:01
Vad aktiv du var idag då Morty!

Så det kan mycket väl vara träningsvärk även om det är precis mellan skinkorna, i slutet av ryggen?

svenbanan
2012-04-03, 10:14
Du kan ha träningsvärk och/eller ont som av en sträckning eller dylikt om det är i en muskel eller en sena eller nåt liknande. Men svanskotan den är gjord av ben.

Om du har ont i svanskotan så är det inte träningsvärk eller liknande. Om du har ont i närheten av svanskotan så kan det såklart vara träningsvärk.

Steg 1: Lokalisera var du har svanskotan. Känn med fingret. Det sitter ju typ bara skinn utanpå den. Är du nu helt säker på att du vet var du har svanskotan?

Steg 2: Gör det ont när du trycker på svanskotan? Se till att du trycker på enbart svanskotan. Var gör det ont (enbart i svanskotan/runt om kring svanskotan)?

Morty
2012-04-03, 10:26
Vad aktiv du var idag då Morty!

Så det kan mycket väl vara träningsvärk även om det är precis mellan skinkorna, i slutet av ryggen?

IT-jobb... ;)

wcanka
2012-04-03, 10:38
Du kan ha träningsvärk och/eller ont som av en sträckning eller dylikt om det är i en muskel eller en sena eller nåt liknande. Men svanskotan den är gjord av ben.

Om du har ont i svanskotan så är det inte träningsvärk eller liknande. Om du har ont i närheten av svanskotan så kan det såklart vara träningsvärk.

Steg 1: Lokalisera var du har svanskotan. Känn med fingret. Det sitter ju typ bara skinn utanpå den. Är du nu helt säker på att du vet var du har svanskotan?

Steg 2: Gör det ont när du trycker på svanskotan? Se till att du trycker på enbart svanskotan. Var gör det ont (enbart i svanskotan/runt om kring svanskotan)?


Sitter den som "under" ryggen, känner den som i början av arslet?

svenbanan
2012-04-03, 11:35
Sitter den som "under" ryggen, känner den som i början av arslet?

Vet du inte var svanskotan sitter?

Du får väl hitta nån anatomibild eller liknande. Internet är ju fullt av grejer, bara att leta. Tailbone på engelska om du inte visste det.

Good hunting.

svenbanan
2012-04-03, 11:45
Här har du en liten bild. Svanskotan (svansbenet) är alltså det som heter coccyx.
http://www.espine.com/Laminectomy/laminectomy.gif

Här kan du läsa lite om du vill.
http://www.brauns.se/nor/download/kv4.pdf

svenbanan
2012-04-03, 11:47
Den här var lite passande kanske.
http://caroliinea.bloggplatsen.se/2012/03/16/7551858-sa-vart-sitter-svanskotan/

Tror att det hon menade är korsbenet.

svenbanan
2012-04-03, 11:52
En beskrivning av hur man hittar svansbenet. http://www.coccyx.org/medabs/heller.htm
Ett tips är att göra detta på toa, annars tror nog folk att du ger dig själv lite prostatamassage kanske... :)

Assessment of Coccyx
How can we assess the tailbone? You will miss most coccygeal problems if you strictly palpate down to the sacro-coccygeal junction. You need to reach the tip of the coccyx. The best method I know is to have the patient sitting, with the doctor behind and to the side. I have the patient loosen their pants, and I palpate between their pants and their underwear. Thong underwear makes the area impossible to feel, so I'll wear a glove and reach under the thong underwear. Reach under the tailbone, and have the patient lean forward. As they lean forward, you slide your index or middle finger further forward until you reach the anterior tip of the tailbone, and then have the patient sit upright slowly, which will bring the tip of the tailbone down onto your hand. If the inferior tip of the coccyx doesn't come into your hand, pull gently posterior and superior with your finger to find this structure. You'll notice that most men have a short stubby coccyx, while most women have a longer coccyx that goes further anterior. Sometimes it is difficult to reach the most anterior part of the coccyx with your finger. Note that the coccyx has multiple segments, but we will treat it as if it is one single bone.

Obviously, you need to tell the patient what you intend to do. The coccyx is a difficult and sensitive area to get to, being at the very bottom of the buttock. Be clear, explain with a model if you need to, and get clear permission for your palpation and correction.

You are looking for tenderness and restriction. When the tailbone is a problem, it will usually be sharply tender. Test with gentle palpation for restriction in the a-p direction and assess the lateral to medial direction on both sides. Tenderness and restriction will usually both be found together.

wcanka
2012-04-03, 12:06
Japp, det ömmar när man trycker på svanskotan, då är ju frågan vad knäböj kan ha för inverkan på detta? :)

Spartansk
2012-04-03, 12:21
Jag hade ont i svanskotan i vintras en gång. Minns inte om det var pga gymmet eller mitt jobb som ställningsbyggare. Vad jag mindes var att jag lyckades få det att försvinna genom att stå upp och spänna skinkorna allt vad jag orkade, tills jag kände ett distinkt "plopp" i svanskotan. Antar att det var något som hade hamnat lite på sned.

wcanka
2012-04-03, 12:37
Jag hade ont i svanskotan i vintras en gång. Minns inte om det var pga gymmet eller mitt jobb som ställningsbyggare. Vad jag mindes var att jag lyckades få det att försvinna genom att stå upp och spänna skinkorna allt vad jag orkade, tills jag kände ett distinkt "plopp" i svanskotan. Antar att det var något som hade hamnat lite på sned.

Intressant, hade du nån jättesmärta då?

Just nu har jag bara så att det gör lite ont när jag spänner arslet :)

Tror ni att jag kan köra böj iallafall?

Spartansk
2012-04-03, 12:43
Intressant, hade du nån jättesmärta då?

Just nu har jag bara så att det gör lite ont när jag spänner arslet :)

Tror ni att jag kan köra böj iallafall?

Nä, någon jättesmärta var det inte fråga om.

Jag skulle testat att köra böj; gör det ont under uppvärmningen är det ju bara att strunta i det.

luderlasse
2012-04-03, 12:45
Haha, humor om du har ont i de sista svansbenen å det inte går över så du måste mobilisera, de görs genom fingrar i stjärten ^^

wcanka
2012-04-03, 12:51
Haha, humor om du har ont i de sista svansbenen å det inte går över så du måste mobilisera, de görs genom fingrar i stjärten ^^

Ska nog inte vara nån fara!
Känner igen den här "smärtan" kommit förr i träningssamanhang, jobbigt att inte veta varför bara!

Håller man sig till bicepscurls så får man inga jobbiga problem i ryggregionen *flex*

mini_Arnold
2012-04-03, 13:19
Förhoppningsvis bara träningsvärk, blir så när du tar i och ja det ska bränna :)
Skynda långsamt toa-kalle, inte värt att skada sig så här tidigt i byggarkarriären!

wcanka
2012-04-03, 13:24
Förhoppningsvis bara träningsvärk, blir så när du tar i och ja det ska bränna :)
Skynda långsamt toa-kalle, inte värt att skada sig så här tidigt i byggarkarriären!

Hoppas hoppas! :)

Nån som kan nån stretchövning för den regionen, skulle vara skönt?

wcanka
2012-04-03, 14:25
http://www.youtube.com/watch?v=pQR_eIL3k7g&context=C4a57f2fADvjVQa1PpcFMj6TUhb4bpBQtVJWUUC0Us c1Kk3sAPgWE=

Nått på min teknik som kan vara orsaken?


kanske är möjligt att det beror på att jag är ovan vid böj? :)

spoon
2012-04-03, 14:29
Jag skulle gissa att det är marklyften som är boven i dramat. Mer fokus på att spänna upp ryggen och att hålla den rak under lyftet. Kanske lägga in lite extra magträning och ryggträning på dina pass också.

T.ex 3x1 minut med plankan på varje pass och 3x10 rygglyft på varje pass.

wcanka
2012-04-03, 14:30
Jag skulle gissa att det är marklyften som är boven i dramat. Mer fokus på att spänna upp ryggen och att hålla den rak under lyftet. Kanske lägga in lite extra magträning och ryggträning på dina pass också.

T.ex 3x1 minut med plankan på varje pass och 3x10 rygglyft på varje pass.

Jasså!

Kanske är mycket möjlig :)

Kör redan plankan 3xfailure :)

spoon
2012-04-03, 14:34
Jasså!

Kanske är mycket möjlig :)

Kör redan plankan 3xfailure :)

Det är bra. Lägg in tre set med Hyperextensions också. Sen full fokus på att hålla ryggen rak när du kör mark. Du kan gärna gå ned till 40kg igen för att se om du har lättare att hålla ryggen då. Använd 10kg vikter med samma storlek som 15kg om det finns. Annars kan du ställa upp stången på en upphöjning av tex viktskivor för att få stången i rätt höjd.

wcanka
2012-04-03, 14:36
Det är bra. Lägg in tre set med Hyperextensions också. Sen full fokus på att hålla ryggen rak när du kör mark. Du kan gärna gå ned till 40kg igen för att se om du har lättare att hålla ryggen då. Använd 10kg vikter med samma storlek som 15kg om det finns. Annars kan du ställa upp stången på en upphöjning av tex viktskivor för att få stången i rätt höjd.

10 skivorna är lite mindre :/

är ju massa ojämnheter på skivorna så det blir helskevt att lyfta från dom tycker jag! Marklyft på fredag igen, jobbigt det här med att öka o sänka :D

Är detta hyperextensions?

http://www.thetotaltoner.com/shapefit-pics/lower-back-exercises-hyperextensions-back-extensions.gif

spoon
2012-04-03, 14:38
10 skivorna är lite mindre :/

är ju massa ojämnheter på skivorna så det blir helskevt att lyfta från dom tycker jag! Marklyft på fredag igen, jobbigt det här med att öka o sänka :D

Det finns inget annat som du kan stapla upp på då? Jag har använt step-up plattor tidigare.

Kanske lite tråkigt att sänka vikterna. Men testa och se om du har lättare att hålla ryggen helt rak på det sättet. Ska du dra 100kg i mark så kan du ju inte skada dig redan nu.

Edit.

Japp det där är hyperextensions.

wcanka
2012-04-03, 14:41
Det finns inget annat som du kan stapla upp på då? Jag har använt step-up plattor tidigare.

Kanske lite tråkigt att sänka vikterna. Men testa och se om du har lättare att hålla ryggen helt rak på det sättet. Ska du dra 100kg i mark så kan du ju inte skada dig redan nu.

Edit.

Japp det där är hyperextensions.

Postar marklyften igen, så får du ge några punkter som jag kan ta med mig till gymmet nästa gång :)

http://www.youtube.com/watch?v=IkdDQiA2kEw&context=C487ec94ADvjVQa1PpcFMj6TUhb4bpBXMFzUtzFow9 zDlykUL6fNc=

Edit: Smärtan känns som mest när jag först spänner arslet, sen med arslet spännt, så spänner jag den där muskeln man spänner när man är jättekissnödig etc

spoon
2012-04-03, 14:46
Postar marklyften igen, så får du ge några punkter som jag kan ta med mig till gymmet nästa gång :)

http://www.youtube.com/watch?v=IkdDQiA2kEw&context=C487ec94ADvjVQa1PpcFMj6TUhb4bpBXMFzUtzFow9 zDlykUL6fNc=


Brösta upp dig mer och spänn latsen samtidigt som du spänner buktrycket. Om möjligt så försök dra stången närmare kroppen.

Mark är en knepig övning så det krävs ett par träningar innan tekniken sitter. Jag tycker inte att det ser förfärligt ut men du krummar ryggen en del.

Du har inte någon på gymet som du kan fråga?

wcanka
2012-04-03, 15:02
Brösta upp dig mer och spänn latsen samtidigt som du spänner buktrycket. Om möjligt så försök dra stången närmare kroppen.

Mark är en knepig övning så det krävs ett par träningar innan tekniken sitter. Jag tycker inte att det ser förfärligt ut men du krummar ryggen en del.

Du har inte någon på gymet som du kan fråga?

Nej, den senaste personen jag såg köra mark, böjde på ryggen istället på benen :smash:

dock fick han upp en +100kg.

Men iallafall, tänkte att jag gör om hela setupen mellan varje rep, släpper stången ställer mig upp osv, vad tror du om det?

spoon
2012-04-03, 15:32
Nej, den senaste personen jag såg köra mark, böjde på ryggen istället på benen :smash:

dock fick han upp en +100kg.

Men iallafall, tänkte att jag gör om hela setupen mellan varje rep, släpper stången ställer mig upp osv, vad tror du om det?

Testa på. Trägen vinner :thumbup:

wcanka
2012-04-03, 15:36
testa på. trägen vinner :thumbup:

? :d

luderlasse
2012-04-03, 16:21
Ska nog inte vara nån fara!
Känner igen den här "smärtan" kommit förr i träningssamanhang, jobbigt att inte veta varför bara!

Håller man sig till bicepscurls så får man inga jobbiga problem i ryggregionen *flex*

Haha lite nervös blir du va? Snart står du där med farbror sjukymnasten i 2an ;)

Men se över dina övningsutföranden, låter ju inte så normalt ändå :P

svenbanan
2012-04-03, 16:40
? :d

trägen vinner = försöker man tillräckligt många gånger så lyckas man till slut

wcanka
2012-04-03, 16:47
trägen vinner = försöker man tillräckligt många gånger så lyckas man till slut

Jaha! vart kommer det talesättet ifrån?