handdator

Visa fullständig version : Löpning eller inte?


BiffKriminell
2012-04-02, 19:52
Jag ska börja deffa inför sommaren nu och jag funderar på huruvida jag ska löpa eller inte. Vad är för och nackdelarna med löpning i deffen? Mitt mål är såklart att behålla så mycket muskler som möjligt, ska gå ner 4 kilo på två månader.

rbs
2012-04-02, 19:57
Ut och spring om du tycker det är kul eller om du personligen får ut något av det. Skippa det om du inte gillar det. Skulle påstå att den eventuella skillnaden är marginell.

Att göra något man tycker är kul framför att göra något man vantrivs med har större effekt än att vara s.k ickeoptimal.

Just my centz

vicarious
2012-04-02, 20:31
Att göra något man tycker är kul framför att göra något man vantrivs med har större effekt än att vara s.k ickeoptimal.


Instämmer!

Gald
2012-04-02, 20:35
Det kan vara bra om du blir hungrig ofta då kan du äta mer om du kör cardio, sen är det även bra då du får bättre kondis =)

Håll löpningen och gym passet seperat, ca 6 timmar mellan har jag hört ska vara okej eller olika dagar.

Mvh

srenix
2012-04-02, 20:47
Jag tycker du ska ut och springa för att maxa din deff, sedan ett tips ifrån mig som ligger i deffen är att hålla dig till tre måltider om dagen samt undvik så mycket kolhydrater du kan.

Om du ska gymma samtidigt tycker jag att du ska köra konditionsbaserad styrketräning, dvs låg vikt flera reps&sets.

Har själv gått ner 12kg på den träningen som står ovan. :)

Zenot
2012-04-02, 23:37
Jag tycker du ska ut och springa för att maxa din deff, sedan ett tips ifrån mig som ligger i deffen är att hålla dig till tre måltider om dagen samt undvik så mycket kolhydrater du kan.

Om du ska gymma samtidigt tycker jag att du ska köra konditionsbaserad styrketräning, dvs låg vikt flera reps&sets.

Har själv gått ner 12kg på den träningen som står ovan. :)
Nej, nej och neeeeej.

Så mycket kolhydrater som får plats (efter att behovet av protein & fett är tillgodosett) för att kunna prestera ordentligt på gymmet, och så tung styrketräning som möjligt för att behålla den muskelmassa man har.
Den här bruden är säkert också väldigt duktig på att gå ner i vikt - ska vi göra som hon gör? http://cuteloser.blogg.se/images/2010/anorexia_77268371.jpg

Tala inte ur arslet, tack.

Hette
2012-04-03, 02:55
Nej, nej och neeeeej.

Så mycket kolhydrater som får plats (efter att behovet av protein & fett är tillgodosett) för att kunna prestera ordentligt på gymmet, och så tung styrketräning som möjligt för att behålla den muskelmassa man har.


Nog kan man behålla styrka och prestera bra i gymmet på låga mängder kolhydrater. Själv äter jag inte mycket kolisar heller under deff, och jag känner att jag lyckas prestera minst lika bra som jag gjorde innan deffen då jag käkade mer kolisar. Jag ska inte ljuga och säga att jag inte har tappat lite i styrka men det visste jag redan att -14kg på 4 månader skulle resultera i, oavsett om jag åt mer kolisar.

Bjern
2012-04-03, 05:45
Köp nya BODY ;)

massakay
2012-04-03, 05:55
Klart du ska ut och löpa!! Du får bättre kondis och blir inte lika trött på gymmet. Har själv börjat löpa ca 4 kilometer 2 gånger i veckan. Jag märker att jag orkar ta ut mig mer på gymmet, speciellt dom sista repsen, orkar några till.. lycka till!!

begt
2012-04-03, 06:14
I en annan tråd som postades av King Grub nu i dagarna så tydde en studie t.om. på att det kunde vara bättre med konditionsträning+ styrketräning (i den ordningen) samma dag, jämfört med enbart styrketräning. Det var förvisso bara en studie med 9 deltagare, men det tyder på att det inte är så solklart vad som gäller.

Jag skulle tro att kortare löprundor, kanske <30 minuter, inte lär göra mer än marginell om någon skada. Dessutom så kan man ju äta klart mer och det kan vara värt mycket i sig, samt att man får en massa må-bra-hormoner av det. Något som är välbehövligt under deff.

vicarious
2012-04-03, 06:18
Jag tycker du ska ut och springa för att maxa din deff, sedan ett tips ifrån mig som ligger i deffen är att hålla dig till tre måltider om dagen samt undvik så mycket kolhydrater du kan.

Om du ska gymma samtidigt tycker jag att du ska köra konditionsbaserad styrketräning, dvs låg vikt flera reps&sets.

Har själv gått ner 12kg på den träningen som står ovan. :)

1. Konditionsträning är negativt för muskeluppbyggnad. Är man under deff vill man bevara så mycket muskler som möjligt så att springa en massa då låter onödigt. Det går lika bra att justera kaloribalansen via kosten, eller promenader. Med detta sagt, klart man kan springa lite under deffen om man nu känner för det och fortfarande få bra resultat, men det är inget måste.

2. Måltidsfrekvens spelar ingen roll. Det som är avgörande är totala kaloriintaget.

3. Man tränar inte styrketräning för konditionen, utan för att bygga/bibehålla muskelmassan. Det gör man bättre med tung styrketräning och mycket vikt på stången.

4. Grattis till din fina viktnedgång. Att du tappat 12kg betyder dock inte att du inte förlorat några muskler i processen eller att ditt sätt är att föredra framför ett annat.

Lychgate
2012-04-03, 06:18
Kompenseras det med högre energiintag dom dagarna som löpträning utförs är det bara positiva effekter. Ligger du dock på samma energiintag som vid övriga dagar(antar minus) så blir risken för slitage större och det kan i längden ha negativa effekter. Är löpningen endast i syfte att gå ner i vikt och det inte är något du vill utföra så skippa den.

begt
2012-04-03, 06:26
Det viktigaste är nog att, om man ska konditionsträna och styrketräna samma dag, separera träningstillfällena så mycket som möjligt.

srenix
2012-04-04, 10:41
Nog kan man behålla styrka och prestera bra i gymmet på låga mängder kolhydrater. Själv äter jag inte mycket kolisar heller under deff, och jag känner att jag lyckas prestera minst lika bra som jag gjorde innan deffen då jag käkade mer kolisar. Jag ska inte ljuga och säga att jag inte har tappat lite i styrka men det visste jag redan att -14kg på 4 månader skulle resultera i, oavsett om jag åt mer kolisar.
Håller med dig fullt ut, även fast man ligger på underskott på koliar om man nu kan ligga på underskott på det så känner jag själv att jag presterar minst lika bra på gymmet.
-

Zenot
2012-04-04, 15:52
Håller med dig fullt ut, även fast man ligger på underskott på koliar om man nu kan ligga på underskott på det så känner jag själv att jag presterar minst lika bra på gymmet.
-
Du kanske tror det, men faktum är att du inte presterar lika bra utan, som med kolhydrater.

srenix
2012-04-08, 09:25
Du kanske tror det, men faktum är att du inte presterar lika bra utan, som med kolhydrater.

Jo, men personligen isåfall så har det en sådan minimal påverkan att jag märker inte av det. Är säkert skillnad från person till person, men jag utgår ifrån mig själv i detta case.

marcussalman
2012-04-09, 07:45
Klart du ska ut och löpa!! Du får bättre kondis och blir inte lika trött på gymmet. Har själv börjat löpa ca 4 kilometer 2 gånger i veckan. Jag märker att jag orkar ta ut mig mer på gymmet, speciellt dom sista repsen, orkar några till.. lycka till!!

Detta!