handdator

Visa fullständig version : Smaksätta bönor/linser med ris?


niille
2012-04-02, 17:15
Ska försöka äta mer bönor/linser och ska äta detta ihop med ris. Har ni några enkla och snabba tips på hur man går till väga för att få en hyfsat god måltid på detta? Kanske köra lite bönor med krossade tomater och blanda med ris + en klick smör till? Någon god röra på en bit bröd?

Är inte så kräsen när det gäller smaker men det enda jag är intresserad av är att det ska gå snabbt och helst med så få ingredienser som möjligt, vill inte stå och hacka paprika och lök då detta inte tillför någonting näringsmässigt, lök- och paprikapulver fungerar utmärkt för mig isåfall.

Tacksam för tips!

Aping
2012-04-02, 18:42
Både lök och paprika tillför massvis näringsmässigt även om de inte innehåller så mycket av makronutrienterna (protein, kolhydrat och fett). Det är inte är säkert att du kan hålla en hälsomässigt optimal kost av det du får i dig av de torkade varianterna. Köp i så fall frysta grönsaker eller hacka mycket själv på en gång när det är billigt och frys in. Extremt ojobbigt, testa en gång i alla fall.

Till saken så rekommenderar jag dig att börja gilla asiatiska/indiska köket med alla chili- och curryvarianter och andra spännande kryddblandningar. Svamp är klockrent till all sorts mat, mushroom soy-sås på flaska är en enkel genväg och väldigt gott till alla risrötter. Köp natriumglutamat och sprinkla över maten om du vill ha mer fyllighet i dina rätter. Se till att du är hungrig när du testar ny mat bara så att du maxar din positiva upplevelse :-)

Gl hf.

wcanka
2012-04-02, 18:51
Salsa. nuff said

Kolla upp ett recept på hur man gör egen salsa, sen koka allt ihop!

mela
2012-04-02, 19:48
En kompis gjorde ofta linsgryta med tacogrönsaker när vi käkade tacos. Det kan ju vara något.

Gurkyngel
2012-04-02, 20:44
Jag äter bönor och linser istället för ris. Rätt och slätt eller ibland som du säger i någon tomatsås. Det är gott :)

z_bumbi
2012-04-03, 11:54
Ris och bönor är en av världens vanligaste maträtter så lite sökande på nätet ger garanterat massor av förslag.

Koka bönorna
Koka riset och medan det kokar så:
Stek grovstrimlat bacon, lyft ur köttet.
Svetta rejält med lök, om du har 1 kg bönor (kokta) så minst 0,8 kg lök.
Släng i x antal grovhackade vitlöksklyftor
Släng i en finhackad chilifrukt eller torkad chili. (styr hettan efter egen smak)
En rejäl dos spiskummin
Dags för grönsaker, addera i den här ordningen och låt varje grönsak få lite tid för sig själv.
1 Majs
2 Squash
3 Tomat

Häll nu ner bönorna och låt dem suga åt sig en stund.
Lägg upp riset i en ring, ös över bönorna och sprinkla bacon på toppen.