handdator

Visa fullständig version : Armhävningar - Bröstet


litterns
2012-04-02, 17:02
Jag gör armhävningar minst varannan dag i veckan för att träna upp överkroppen och framförallt bröstet (jag är medveten om att allround träning är bäst och jag kompletterar med annat). Har kört med en bred placering på händerna för att just nå bröstmusklerna, men när jag får träningsvärk så känns det inte över hela bröstet utan mest vid det gulmarkerade - se bild (http://i.imgur.com/YyVuC.png).

Är det något klassiskt fel jag gör (placering av händerna)?

Blir det evu bättre om jag har fötterna på en stol?

Jag har ingen aning om vad som är problemet, så det är därför jag vänder mig till er :) Värt att tillägga är att jag inte känner någon jätteansträning i mitten av bröstet under armhävningarna. Min teori var att jag var svagare i armarna och därför satte dom ribban, så att jag aldrig ansträngde mitt bröst tillräckligt.

En liten fråga vid sidan av: Kan man stretcha för mycket? Tänkte om det kunde påverka hur mycket muskeln byggs upp.

312
2012-04-02, 17:12
Testa att ha händerna "längre ner", dvs närmare midjan än huvudet, om du förstå vad jag menar.

Mixtra runt lite mellan breda, smala, hålla händerna långt ifrån kroppen, hålla händerna under bröstet osv osv

Du kan även prova att ha fötterna uppe på något högt när du kör.