handdator

Visa fullständig version : Ladda inför kommande pass?


Pretorian
2012-04-02, 14:02
Jag är mitt i min diet och den går bra rent viktmässigt - långsamt nedåt. Men jag märker i min lilla träningsdagbok att jag tar slut ganska snabbt på passen. Orken finns inte riktigt till och jag vill inte tappa för mycket styrka.

Om jag vill testa att ladda med kolhydrater inför ett pass kan jag göra det ett dygn (24 h) innan det passet? Jag tänker mig något så enkelt som att äta mer ris till middagen dagen innan. Eller ska jag ladda vid lunchtid samma dag som kvällspasset?

Fredron
2012-04-02, 14:05
Kör du kreatin?

Sheogorath
2012-04-02, 14:07
Min syn på det hela: Du ska ladda direkt efter passet, gärna i flera omgångar om du har kalorier till det, i 1-timmesintervaller. Du kan också pröva att äta lite kolhydrater precis innan och se om det hjälper dig. Så länge jag har kalorier till det äter jag en skiva bröd någon timme innan jag drar i mig min pre-workout-vassle och tränar jag direkt på morgonen blir det drygt 2 msk druvsocker istället. Lättsmält och bra. Men A och O är laddningen efter passet alltså. I övrigt får man under deff hålla till godo med stimulantia. Koffein eller annat man tycker är lämpligt.

Pretorian
2012-04-02, 14:27
Ok. Då blir det träning som vanligt idag och sen lägger jag till en hel del kolhydrater till middagen som är efter träningen. Just nu struntar jag i om kaloribudgeten spricker (för detta test). Jag vill bara se om något händer på passen och märker jag att det går bättre så kommer jag nog ändra om lite i kosten. Jag är väldigt snål med kolhydraterna men ser jag att de hjälper mig så kommer jag ge dem en chans.

Fredron: Nej, inget kreatin. Jag tar Jacked innan passen men den gör bara så jag blir lite piggare och "pirrig" vilket är skönt men jag får ingen mer energi i själva musklerna av det.

Anders The Peak
2012-04-02, 15:19
Min syn på det hela: Du ska ladda direkt efter passet, gärna i flera omgångar om du har kalorier till det, i 1-timmesintervaller. Du kan också pröva att äta lite kolhydrater precis innan och se om det hjälper dig. Så länge jag har kalorier till det äter jag en skiva bröd någon timme innan jag drar i mig min pre-workout-vassle och tränar jag direkt på morgonen blir det drygt 2 msk druvsocker istället. Lättsmält och bra. Men A och O är laddningen efter passet alltså. I övrigt får man under deff hålla till godo med stimulantia. Koffein eller annat man tycker är lämpligt.

Bara tillägga att man har ca 2 timmar på sig för att utnyttja kroppens utökade kapacitet för inlagring av glykogen. 80-120 gr maltodextrin direkt i anslutning till passet utblandat i vatten med ca 30 gr protein Vassle, 10 gr kreatin, 10 gr glutamin "En koffeintablett innan passet" för att maximera inlagringen. Dessutom behöver man ofta sova mer under deff för att kroppen ska orka med både träning och energirestriktion.