handdator

Visa fullständig version : Övertränade armar?


Illustrerade mannen
2012-04-02, 13:28
Har ont i armarna - armvecken skulle jag säga, men gissar att det är biceps nedre muskelfäste... Biceps släpar väldigt så jag försöker ge dem lite extra, men nu är det kämpigt...
Kör en 5-splitvariant:
1. Rygg
2. Bröst
3. Ben
4. Axlar
5. Armar
6. Vila
7. Vila

Armarna (biceps) får ju en hel del pisk under ryggpasset, men det borde väl vara nog med tid mellan 1 och 5? Körde armar i fredags och nu idag var det väldigt tungt (för armarna) att köra chins... Vad göra? *gah!*

Pretorian
2012-04-02, 13:33
Måste du köra armar då? Det kanske är lite kontroversiellt men själv kör jag sällan armar. De får tillräckligt på ryggdagen då jag kör breda chins. Bara en tanke.

ChrisDEFC
2012-04-02, 13:48
Vila armarna 1v eller 2. Tips på övninar du kan köra för rygg är pullover, pushdown med raka armar, marklyft, rodd genom att bara dra bak axlarna. Bröst kan tränas med olika flyes varianter om det är armarna du vill vila (kommer dra lite i biceps dock) men är det främs biceps du vill vila så kan du ju köra press som vanligt och istället undvika flyes. Dock är det bra att köra excentrisk träning om du fått en bristning eller liknande i biceps. Då kan du köra koncentrationscurl där du lyfter upp vikten och håller emot på nervägen osv. Så skulle jag ha gjort om jag va i din sits!

312
2012-04-02, 13:54
Jag kan få ont där om jag till e.x. går på biceps med arbetsvikten direkt, istället för att värma upp först. Även om jag går på tunga set direkt på till e.x. ryggövningar. Värm upp med lite lätta hantelcurls först, och se efter.

Jag själv får pisk på armarna 2ggr/veckan (rygg&biceps/bröst&triceps två gånger i veckan), och jag har inga problem. :)

Spetälsk
2012-04-02, 15:14
Har ont i armarna - armvecken skulle jag säga, men gissar att det är biceps nedre muskelfäste...Kan vara brachialis. jag botade mina brachialissmärtor i armvecket med lätta, strikta hammer curls. mitt onda kom inte när handflatorna pekade rakt uppåt utan när de var svagt vinklade inåt, som man kör med ez-stång.

Latissimus Dorsi
2012-04-02, 17:08
Har du ont eller träningsvärkliknande smärta? För när man är ny, eller inte tränat på ett tag får man en sjujävla värk i armvecket dagarna efteråt.