handdator

Visa fullständig version : Rullande 3split


Marcuzz
2012-04-02, 12:58
Tjenare, efter kört Stronglifts 5x5 ett tag nu, känner jag att jag vill spendera mer tid på gymmet. Jag tänkte att ett rullande 3splitt skulle passa mig? Men nu har jag synpunkter på vilka övningar jag ska ta bort/lägga till.

Kom gärna med tips hur många set/rep jag ska ha vid varje övning osv! Tack på förhand.


Dag 1 Rygg, Biceps-
Skivstångsrodd-
kabelrodd-
latsdrag,
biceps curl?
_____________________
Dag 2 - Bröst, triceps, axlar och övre traps:
Bänkpress

Hantelpress (Bröst)

Cable cross overs

Dips

Militärpress

Hantellyft åt sidan

Tricepspushdown

Hantelpullover (Stående eller liggande)
-----------------------------

Dag 3 - Löpning (Bandyn)

Dag 4 - Ben, Mage,
Knäböj
Benlyft/chrunches(stronglifts övningen)

Dag 5 - Vila

Dag 6 – Repeat


:Virro (Jag ursäktar för den dåliga strukturen på denna tråd:))

Inge Enveten
2012-04-02, 16:39
Set och reps borde du inte bry dig så mycket om. Fokusera på att bli starkare inom repsintervallet 6-12 typ om större muskler är ditt mål.

Jag hade lagt till mark eller åtminstone hyper extentions på dag 1.
På dag 2 - dips bort. Lägg till någon form av uppåtlutad press. Skit i hantelpullover.
Dag 3 - lägg till benpress och bencurl åtminstone.

Marcuzz
2012-04-02, 17:28
Set och reps borde du inte bry dig så mycket om. Fokusera på att bli starkare inom repsintervallet 6-12 typ om större muskler är ditt mål.

Jag hade lagt till mark eller åtminstone hyper extentions på dag 1.
På dag 2 - dips bort. Lägg till någon form av uppåtlutad press. Skit i hantelpullover.
Dag 3 - lägg till benpress och bencurl åtminstone.

Tack så hemskt mycket :D
Lagt till dom övningarna nu och tagit bort de andra osv. Ska köra mitt första pass med det nu, Blire Nice?!

Marcuzz
2012-04-02, 17:45
Men det känns som det är lite för mycket övningar på DAG 2. ÄR det inte det?

MWA
2012-04-02, 17:55
Men det känns som det är lite för mycket övningar på DAG 2. ÄR det inte det?

Jo, det var det första jag reagerade på. Jag är inte tillräckligt van vid att konstruera scheman för att flytta runt på exakt det schemat du har valt med samma grundläggande idéer utan att helt enkelt göra ett nytt schema från grunden, men det behövs absolut tas bort lite från dag två. Bröst och axlar tycker jag att du ska träna separat.

Jag hade nog flyttat bröst till dag ett, biceps till dag två, axlar till dag fyra och mage till dag två. Eller något åt det hållet i alla fall. Sålänge du inte kör axlar och bröst samma dag.

312
2012-04-02, 18:22
På dag 2: Ta bort dips och hantelpullover tycker jag, och fokusera på resten av övningarna. Gör hantelpressen till sned hantelpress. Lägg in hantellyft åt sidan för att få lite muckler på axlarna. Vad jag har "hört" så är inte militärpressar en "byggövning".

MWA: Varför inte köra axlar på samma dag som bröst? Sen tycker jag inte att han ska köra rygg dagen innan ben.

Inge Enveten
2012-04-02, 18:32
Men det känns som det är lite för mycket övningar på DAG 2. ÄR det inte det?

Jag kör också tresplit fast ben - bröst armar - rygg axlar. Så jag talar väl mer utifrån den erfarenheten.

Vad gäller antalet övningar så är det ju lugnt att ha fler om du kör färre sets så det är också relevant. Antalet övningar eller val av övningar (så länge man har åtminstone en ordentlig övning) blir också ganska irrelevant i det långa loppet om fokus är större muskler. Bara fokusera styrkeprogression så kommer resultaten.

Du kan ju testa som det är nu. Tycker du det blir för många övningar så är det bara att skippa den du tycker är sämst.

Marcuzz
2012-04-02, 19:26
Jag kör också tresplit fast ben - bröst armar - rygg axlar. Så jag talar väl mer utifrån den erfarenheten.

Vad gäller antalet övningar så är det ju lugnt att ha fler om du kör färre sets så det är också relevant. Antalet övningar eller val av övningar (så länge man har åtminstone en ordentlig övning) blir också ganska irrelevant i det långa loppet om fokus är större muskler. Bara fokusera styrkeprogression så kommer resultaten.

Du kan ju testa som det är nu. Tycker du det blir för många övningar så är det bara att skippa den du tycker är sämst.

Jajjemen. Tack så hemskt mycket för din hjälp*kissass*

På dag 2: Ta bort dips och hantelpullover tycker jag, och fokusera på resten av övningarna. Gör hantelpressen till sned hantelpress. Lägg in hantellyft åt sidan för att få lite muckler på axlarna. Vad jag har "hört" så är inte militärpressar en "byggövning".

MWA: Varför inte köra axlar på samma dag som bröst? Sen tycker jag inte att han ska köra rygg dagen innan ben.

Jag har med militärpress med på schemat nu så ska jag ta väck den?

MWA
2012-04-02, 21:42
MWA: Varför inte köra axlar på samma dag som bröst? Sen tycker jag inte att han ska köra rygg dagen innan ben.

Min tanke är att militärpress och bänkpress är två väldigt viktiga lyft som förtjänar mer individuell fokus än att tränas under samma pass, speciellt då de påverkar varandra så mycket. Jag tränar dock främst för styrka vilket antagligen speglas i det rådet. Men oavsett så tycker jag att det är för mycket att träna bröst, axlar och tricep på samma pass. Något kommer att bli lidande. Jag tyckte därför det var passande att flytta bröst eller axlar till ett annat pass. Mitt exakta förslag var i övrigt inte speciellt genomtänkt.

Marcuzz, jag tycker inte att du ska ta bort militärpress då det är en viktig basövning som tränar hela axelpartiet (och även resten av kroppen). I min åsikt en väldigt bra övning både för att stärka och bygga axlar.