handdator

Visa fullständig version : intervallträning - för korta pass?


jizzinmypants
2012-04-02, 11:04
Hej, jag brukar köra intervallträning, då joggar jag först i typ 5-10 min och sen springer upp för en backe på kanske 50 m och sen går ner för den och upprepar runt 10 gånger. Efter det är jag oftast ganska slut och kan inte göra så många fler men allt går på typ 15-20 minuter. Känns nästan som att det är för kort, men det kanske inte spelar någon roll?

Everest
2012-04-02, 11:07
Vad är syftet med passet?

jizzinmypants
2012-04-02, 11:11
Vad är syftet med passet?

Just ja, det glömde jag skriva. Att få bättre kondition är det primära

Pretorian
2012-04-02, 11:20
På den tiden jag sprang intervaller uppför en backe så försökte jag alltid göra en vända till varje gång så jag gör framsteg.

Zorgus
2012-04-02, 13:26
Känns det som att det är för kort och du inte blir trött, dvs är lite sliten efter passet nån timme eller så, kanske du ska köra lite längre. Det beror lite på hur bra kondition du har nu...ju bättre desto mer får du träna för att fortsätta höja den.

Spetälsk
2012-04-02, 14:36
Just ja, det glömde jag skriva. Att få bättre kondition är det primäraBackintervaller springer man för löpstyrka och bättre löpekonomi. överkurs för joggare.

Masterpan
2012-04-02, 14:52
Backintervaller springer man för löpstyrka och bättre löpekonomi. överkurs för joggare.

Studier som Grub eller Vedder postade visade väl att HIIT var extremt effektivt för konditionen

Spetälsk
2012-04-02, 14:58
Studier som Grub eller Vedder postade visade väl att HIIT var extremt effektivt för konditionenNu väntar vi på Studien som bevisar att jag har fel. Studien som följt 8 fläskiga deltagare i 8 dagar.

svenbanan
2012-04-02, 15:12
Backintervaller springer man för löpstyrka och bättre löpekonomi. överkurs för joggare.

Det där med löpekonomi är ju lurigt. Vissa säger att det är långt och långsamt som är bäst för löpekonomi, och andra säger att det är kort och intensivt som är effektivast.

Vad är det förresten du menar med löpstyrka? Det verkar ibland råda begreppsförvirring kring det ordet. Jag har sett det användas om benstyrka (för att klara av att springa i backar typ), och jag har sett det användas om förmågan att springa snabbt under en längre tid (ungefär så). Själv använder jag nog inte ordet alls...

Själv springer jag backintervaller för att bli bättre på att orka springa i backar , fast jag brukar springa i betydligt längre backar, typ 2min upp.

Player
2012-04-02, 16:00
Det där med löpekonomi är ju lurigt. Vissa säger att det är långt och långsamt som är bäst för löpekonomi, och andra säger att det är kort och intensivt som är effektivast.

Vad är det förresten du menar med löpstyrka? Det verkar ibland råda begreppsförvirring kring det ordet. Jag har sett det användas om benstyrka (för att klara av att springa i backar typ), och jag har sett det användas om förmågan att springa snabbt under en längre tid (ungefär så). Själv använder jag nog inte ordet alls...

Själv springer jag backintervaller för att bli bättre på att orka springa i backar , fast jag brukar springa i betydligt längre backar, typ 2min upp.

Backintervaller kan vara effektiva för att bana in ett ganska starkt och spänstigt löpsteg om man fokuserar på höga knän, höftextension i löpsteget, generell hållning och spänst i vadmuskulatur. Både backsida lår och rumpa får arbeta duktigt om man fokuserar på tidigare nämnda saker samt tar ut ett riktigt steg istället för att bara masa sig upp. Dock krävs det en ganska bra grund för att kunna springa spänstigt i uppförsbacke på sådant sätt, vilket jag tror kan vara anledningen till att tidigare talare menar att det inte är något för svenssonjoggaren. Av denna anledning springer man inte så speciellt långa intervaller i alltför branta backar om man ska fokusera på detta, det blir för jobbigt (tänker jag mig). Att tjura sig igenom ett backintervallpass utan tanke på löpsteg eller hållning är dock otvivelaktigt ett effektivt träningspass, men då är fokus på något helt annat är just löpningen (exempelvis generell kondition i en rolig och relativt skonsam form). Det måste man skilja på.

svenbanan
2012-04-02, 16:17
Backintervaller kan vara effektiva för att bana in ett ganska starkt och spänstigt löpsteg om man fokuserar på höga knän, höftextension i löpsteget, generell hållning och spänst i vadmuskulatur. Både backsida lår och rumpa får arbeta duktigt om man fokuserar på tidigare nämnda saker samt tar ut ett riktigt steg istället för att bara masa sig upp. Dock krävs det en ganska bra grund för att kunna springa spänstigt i uppförsbacke på sådant sätt, vilket jag tror kan vara anledningen till att tidigare talare menar att det inte är något för svenssonjoggaren. Av denna anledning springer man inte så speciellt långa intervaller i alltför branta backar om man ska fokusera på detta, det blir för jobbigt (tänker jag mig). Att tjura sig igenom ett backintervallpass utan tanke på löpsteg eller hållning är dock otvivelaktigt ett effektivt träningspass, men då är fokus på något helt annat är just löpningen (exempelvis generell kondition i en rolig och relativt skonsam form). Det måste man skilja på.

Ja visst kan det väl vara så. Men vad hade det med vad jag skrev att göra?

Player
2012-04-02, 16:38
Ja visst kan det väl vara så. Men vad hade det med vad jag skrev att göra?

Ah, dels så quotade jag bara ditt inlägg då det var sist, men dels så har det jag skrev både med löpekonomin och tempot som du nämner att göra. Löpekonomi för att springa snabbt är annorlunda med den för att springa långt, exempelvis. På samma sätt får man skilja på innebörd av löpstyrka för elitaktiva löpare och för joggare. Dessutom ville jag bara nämna skillnader av backintervaller beroende på vad man kan ha för mål, då du nämner att du springer längre backar.

Spetälsk
2012-04-02, 18:25
Det där med löpekonomi är ju lurigt. Vissa säger att det är långt och långsamt som är bäst för löpekonomi, och andra säger att det är kort och intensivt som är effektivast.

Vad är det förresten du menar med löpstyrka? Det verkar ibland råda begreppsförvirring kring det ordet. Jag har sett det användas om benstyrka (för att klara av att springa i backar typ), och jag har sett det användas om förmågan att springa snabbt under en längre tid (ungefär så). Själv använder jag nog inte ordet alls...

Själv springer jag backintervaller för att bli bättre på att orka springa i backar , fast jag brukar springa i betydligt längre backar, typ 2min upp."Löpstyrka" är ett slaskbegrepp. Men det säger ändå något om vad det handlar om. man hanterar jobbigare/intensivare situationer bättre, som stark motvind, uppförsbackar etc, att klara en högre intensitetsnivå utan att spänna sig och springa ineffektivt. buden är skilda i frågan om man verkligen blir starkare i benen av backintervaller.

backpassen var mina favoriter. föredrog också lite längre backar, 200-400 m. fick klipp och driv i steget och bättre hållning. jag har aldrig hört att man tränar löpekonomin med långpass. kanske menar du en annan sak? Kroppen blir bättre på att använda fett som bränsle om man springer långt, det du menar?

Backintervaller kan vara effektiva för att bana in ett ganska starkt och spänstigt löpsteg om man fokuserar på höga knän, höftextension i löpsteget, generell hållning och spänst i vadmuskulatur. Både backsida lår och rumpa får arbeta duktigt om man fokuserar på tidigare nämnda saker samt tar ut ett riktigt steg istället för att bara masa sig upp. Dock krävs det en ganska bra grund för att kunna springa spänstigt i uppförsbacke på sådant sätt, vilket jag tror kan vara anledningen till att tidigare talare menar att det inte är något för svenssonjoggaren. Av denna anledning springer man inte så speciellt långa intervaller i alltför branta backar om man ska fokusera på detta, det blir för jobbigt (tänker jag mig). Att tjura sig igenom ett backintervallpass utan tanke på löpsteg eller hållning är dock otvivelaktigt ett effektivt träningspass, men då är fokus på något helt annat är just löpningen (exempelvis generell kondition i en rolig och relativt skonsam form). Det måste man skilja på.Det var inte det jag menade, men jag håller med om det mesta - utom det sista. backträningen är specifik map syfte. vill man bara få allmänt bättre koondis på låg nivå så finns bättre metoder, spring lite mer, lägg in fartlek etc. backintervaller som ger avsedd effekt är för hårda för normaljoggare, de orkar inte.

Player
2012-04-02, 19:21
Det var inte det jag menade, men jag håller med om det mesta - utom det sista. backträningen är specifik map syfte. vill man bara få allmänt bättre koondis på låg nivå så finns bättre metoder, spring lite mer, lägg in fartlek etc. backintervaller som ger avsedd effekt är för hårda för normaljoggare, de orkar inte.

Jag håller med om allt du skrev tidigare. Jag tänkte på just drivet i ett starkt löpsteg för kortare distanser. Och visst har du rätt i att backintervaller generellt är för tufft, men de kan ha sin plats enbart för variation och intensitetshöjning förutsatt att man är någorlunda tränad utan att för den skull satsa på just löpning. Exempelvis kan konditionstränade kampsportare som (någorlunda ofta) springer som älgar eller björnar få ut konditionsträningen utan att för den skull bry sig om just löpningen. Själv tycker jag att fartlek på någorlunda plan mark är jobbigare än backintervaller då det är lätt att komma upp i för hög hastighet.

svenbanan
2012-04-03, 00:36
jag har aldrig hört att man tränar löpekonomin med långpass. kanske menar du en annan sak? Kroppen blir bättre på att använda fett som bränsle om man springer långt, det du menar?


Löpekonomi för att springa snabbt är annorlunda med den för att springa långt, exempelvis.

Det jag menar (tror jag) är nog ungefär det som Player skrev. Delvis är nog fettanvändningen en del i det, men inte enbart.

Eddie Vedder
2012-04-03, 05:55
Studier som Grub eller Vedder postade visade väl att HIIT var extremt effektivt för konditionen

Ja fast inte som har med Spetälsks målgrupp att göra. Men intervallbaserad träning ÄR effektvit och inte är det för kort tid om intensiteten är hård nog. Intervallbaserad träning i sig är heller inte per automatik fel för otränade joggare. Men man får ju tänka på vilken nivå det handlar om. Att jogga lite tuffare än vanligt i 20 sekunder och sedan vila är ju en form av intervallträning exempelvis. Att som otränad tokruscha i backe är nog ingen bra idé. Ingen bra idé alls.

Tanman
2012-04-03, 07:42
Kolla på nedan länkar för förslag på intervallpass, tar lika lång tid och är effektivt. Utöver det så skulle jag fortsätta att springa i backe om jag var dig. Tiden är inte för kort för att utveckla din kondtion oavsett vilket nivå du har idag, möjligen är skaderisken onödigt hög.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17414804
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=543

Macroman
2012-04-03, 11:09
Kolla på nedan länkar för förslag på intervallpass, tar lika lång tid och är effektivt. Utöver det så skulle jag fortsätta att springa i backe om jag var dig. Tiden är inte för kort för att utveckla din kondtion oavsett vilket nivå du har idag, möjligen är skaderisken onödigt hög.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17414804
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=543


Ja, 4x4-intervaller ska var de mest effektiva enligt norska forskningsrön.

Spetälsk
2012-04-03, 11:23
Ja, 4x4-intervaller ska var de mest effektiva enligt norska forskningsrön.Av de jämförda. i de jämförda intensitetsnivåerna. för att öka syreupptaget. på gruppen som studerats. världseliten i marathon springer inte 4*4.

Det finns fler studier på detta gamla forskningsområde.