handdator

Visa fullständig version : Löneförhandla med dum chef


Juxta
2012-04-02, 09:35
Försöker få igång en löneförhandling med chefen men han verkar inte vilja ta tag i det. Frågade honom redan i februari om vi kunde löneförhandla då jag fått ytterligare arbetsuppgifter, som även innebar jobb på annan plats än kontoret. Han sade då att vi kunde prata efter min semester(som jag hade hela februari). När jag kom tillbaka nämnde jag det för honom. Då blev han sur och sa att det där kommer senare. Han sa även "Vadå, tycker du att du fått speciella uppgifter att göra nu?", jag svarar honom lite skämtsamt och det hela blir osäkert om det är ett skämt ett inte. Det blir en skitdålig stämning sen efteråt, vilket båda jag och min kollega förutspådde. Jag avslutade med att säga att han får bestämma sig ganska snabbt om ett datum. Nu tog jag upp detta igen och han gick med på att höra på vad jag säger, men inte löneförhandla. Jag börjar bli riktigt trött på honom nu. Det är ett litet företag med 2-3 anställda. Min kollega har jobbat här i 5 år och gillar honom inte alls, jag har jobbat här ett år och avskyr honom. Min lön är ganska låg inser jag efter att ha pratat med Handels och de drog fram statistik. En kille på 18 år tjänar 120kr/tim medans jag får 117kr/tim. Jag är 35. När jag anställdes fick jag lönen till 20.000/mån men timlön, vilket han räknade fram att det skulle bli 117kr/tim. Det visar sig nu att de timmarna inte alls stämmer utan jag ligger snarare runt 152 tim/mån. Han räknade på 170tim/månaden. Han gjorde en fuling alltså eftersom jag inte visste exakt hur många timmar det skulle bli.

Hur tacklar jag den här snubben? Jag vill nita honom men känner att det inte skulle hjälpa mig i löneförhandlingen. Han är en av de snålaste människorna jag stött på.
Nu känner ni inte honom men hur skulle ni agerat?

Morty
2012-04-02, 09:55
TL;DR

Skicka en förhandlingsframställan så måste han förhandla inom 10 dagar. Annars blir det skadestånd. Du är väl med i något fack?

Han är inte skyldig att gå med på dina krav alls. Det räcker med att han lyssnar på dem och avslutar förhandlingen i oenighet. Att ständigt begära förhandlingar kan vara en stridsmetod.

Du kan dessutom förlänga förhandlingen genom att säga att du inte är klar, och när du känner för att gå begära paus till och med nästa dag.

MBL §16 Part som vill förhandla skall göra framställning hos motparten om förhandling. Om motparten begär det, skall framställningen vara skriftlig och ange den fråga om vilken förhandling påkallas.
I annat fall än som avses i 11-13 §§ skall, om parterna ej enas om annat, sammanträde för förhandling hållas inom två veckor efter det att motparten har fått del av förhandlingsframställning, när motparten är enskild arbetsgivare eller lokal arbetstagarorganisation, och annars inom tre veckor efter det att framställningen har kommit motparten till handa. Det ankommer i övrigt på parterna att bestämma tid och plats för förhandlingssammanträde.
Förhandling skall bedrivas skyndsamt. Om part begär det, skall föras protokoll som justeras av båda parter. Enas parterna ej om annat, skall förhandling anses avslutad, när part som har fullgjort sin förhandlingsskyldighet har givit motparten skriftligt besked om att han frånträder förhandligen.

Mental
2012-04-02, 09:58
Hur stark är din ställning, dvs vad har du att komma med? Kan du gå till ett bättre jobb om han inte höjer din lön? Hur beroende är han av just din kompetens?

Juxta
2012-04-02, 10:24
TL;DR

Skicka en förhandlingsframställan så måste han förhandla inom 10 dagar. Annars blir det skadestånd. Du är väl med i något fack?

Han är inte skyldig att gå med på dina krav alls. Det räcker med att han lyssnar på dem och avslutar förhandlingen i oenighet. Att ständigt begära förhandlingar kan vara en stridsmetod.

Du kan dessutom förlänga förhandlingen genom att säga att du inte är klar, och när du känner för att gå begära paus till och med nästa dag.

Företaget är inte anslutna till kollektivavtalet eller facket men ska följa kollektivavtalet. Funkar det där då?

Hur stark är din ställning, dvs vad har du att komma med? Kan du gå till ett bättre jobb om han inte höjer din lön? Hur beroende är han av just din kompetens?

Jag har en betydande roll men skulle kunna ersättas inom sinom tid. Jobbar som fotograf utöver kontorsjobbet. De fotojobb jag gör har vi fått in just för att de gillade mitt arbete.
Ett bättre jobb kan jag väl gå till, tänkte inte jobba här hur länge som helst men svårt att söka jobb. Har ingen egentlig utbildning.

Morty
2012-04-02, 10:33
Företaget är inte anslutna till kollektivavtalet eller facket men ska följa kollektivavtalet. Funkar det där då?


Ja, MBL är en lag som måste följas av alla företag. Jag vet inte hur det är med förhandlingar och så om man inte är med i ett fackförbund.

spas
2012-04-02, 10:57
Att komma dragande med en massa regler känns inte som ett sätt att höja lönen direkt, framförallt inte på ett litet företag.

Juxta
2012-04-02, 11:08
Han är så skum att jag tror han bara skulle bli sur och ingenting skulle hända. Problemet är ju att jag ska jobba med människan också.

PowPow
2012-04-02, 11:09
Ja, MBL är en lag som måste följas av alla företag. Jag vet inte hur det är med förhandlingar och så om man inte är med i ett fackförbund.

Man får väl förhandla själv, helt enkelt.

MathiasF
2012-04-02, 11:35
Till att börja med tycker jag du ska begära 20k per månad som han har lovat dig,
om han inte infriar det löftet så börja leta ny anställning i smyg.
Dessutom borde han ersätta dig för utebliven lön då du blev lovad motsvarigheten till 20k per månad.

Jag förstår att du inte har så lätt att hitta ny anställning, men gör det i smyg, det kanske tar ett tag men det kommer, ingen ska behöva jobba åt en lögnare.

Morty
2012-04-02, 12:48
Man får väl förhandla själv, helt enkelt.

Jag tänkte rent juridiskt. MBL är väl mellan fack och arbetsgivare afaik.


Till att börja med tycker jag du ska begära 20k per månad som han har lovat dig,
om han inte infriar det löftet så börja leta ny anställning i smyg.
Dessutom borde han ersätta dig för utebliven lön då du blev lovad motsvarigheten till 20k per månad.

Jag förstår att du inte har så lätt att hitta ny anställning, men gör det i smyg, det kanske tar ett tag men det kommer, ingen ska behöva jobba åt en lögnare.

Jag blev förhalad från löneförhandling på liknande sätt av min förra arbetsgivare. Krävde självklart kompensation för det. Det gick bra, höjde lönen några tusenlappar och fick ytterligare tusenlappar för den tid som förhandlingen förhalats.

Juxta
2012-04-02, 13:19
Har samtal med honom nu. Ska se hur det går.

Juxta
2012-04-02, 15:11
Jag bad om 22.000:-, han sa att han skulle fundera på det i en vecka. Vetefan, känns som jag la mig lågt. Funderar på att säga att jag vill ha extra lång lunch mån/ons/fre så jag hinner träna. :)

PowPow
2012-04-02, 17:44
Lunchrasten är normalt obetald så förhandla inte till dig för mycket där :D

Pungis
2012-04-02, 17:46
Du kanske rentav ska byta arbetsplats?
Även om du får löneökning, hur kul är det att jobba för en skitstövel...?

Kappman
2012-04-02, 19:24
Jag bad om 22.000:-, han sa att han skulle fundera på det i en vecka. Vetefan, känns som jag la mig lågt. Funderar på att säga att jag vill ha extra lång lunch mån/ons/fre så jag hinner träna. :)

Du kan inte komma med fler krav efteråt. Det kommer inte att fungera.
Om han går med på det du begärt så är det bara att acceptera och se glad ut.
Om du nu inte är nöjd ens om du skulle få det du själv begärt så vore det ju bäst om han återkom med ett lite lägre motbud. Om han gör det så kan du fråga vad som behövs för att han ska kunna öka lönen ytterligare. Be om specifika beteenden. I samma stund ber du om ytterligare en lönerevision i okt/nov. då du presenterar hur det gått med de specifika sakerna han ville se mer av.

Yes
2012-04-02, 20:02
Du angriper problemet från helt fel håll.

Oavsett vad du tycker om chefen är en bra början att försöka se det ur hans perspektiv. Han är intresserad av att generera vinst till företaget. Lönekostnader är en stor utgift som måste sättas i förhållande till hur mycket som produceras. När du kommer till honom och vill förhandla om lönen är det inte dina behov som är det mest intressanta för honom. Det är företagets behov som sätts först.

Det spelar ingen roll hur lönebilden ser ut i branschen eller vad diverse lagar säger om saken. Att du fått mer arbete förändrar inte heller någonting. Hans uppgift är att få ut så mycket som möjligt av dig till ett så lågt pris som möjligt. Eventuella "mjuka" värden tillkommer endast såtillvida att det tjänar det syftet.

Jag kan ha full förståelse för att det inte känns så roligt, men det här är viktigt att inse. Vidare kan jag förstå att du känner dig lite lurad när du inte får den lön du förväntat dig från början. Tänk dock på att det kan vara ett ärligt misstag från hans sida, men tryck för all del på den punkten när du förhandlar.

Om du ska lyckas förhandla upp lönen utan att göra dig till mer ovän med chefen får till att börja med se över ditt eget värde.

Hur mycket har du producerat? Hur mycket bidrar det till omsättningen? Exempelvis att du producerar X antal bilder per månad och de säljs för X antal kronor.

Vad är din lön med arbetsgivaravgifter inräknade? Vad tar du upp i lokalkostnader, material och utrustning?

Har du ett hyffsat hum om dom siffrorna vet du ungefär vad du är värd för arbetsgivaren.

Utöver det kan du också roa dig med att försöka få en helhetsbild av företagets ekonomi. Gör en överslagsräkning på vad det kostar att driva verksamheten och vad de har för intäkter. Då kanske du får en lite bättre uppfattning om hur du passar in i helheten. Kanske går delar av vinsten de gör på dig till att täcka områden som blöder pengar.

Hursomhelst, med det utgångsläget kan du förhoppningsvis peka på konkreta siffror på varför din lön borde vara högre - och hur mycket. Där hade jag lagt mig en bit över vad tror de kommer gå med på. Som motbud kan du sen lägga en högre lön förutsatt att du uppnår vissa prestationsmål inom X antal månader.

Juxta
2012-04-03, 08:38
Lunchrasten är normalt obetald så förhandla inte till dig för mycket där :D

Haha, jag kan offra 2-3 timmar i veckan om det innebär att jag får träna på lunchen istället. Då slipper jag dessutom folkrushen som dyker upp vid 18.00. :)

Du kanske rentav ska byta arbetsplats?
Även om du får löneökning, hur kul är det att jobba för en skitstövel...?

Jag har febrilt sökt in till Sjukgymnastprogrammet men har insett att jag kanske inte kommer in. Har därför börjat fundera på att leta mig någon annanstans.

Du kan inte komma med fler krav efteråt. Det kommer inte att fungera.
Om han går med på det du begärt så är det bara att acceptera och se glad ut.
Om du nu inte är nöjd ens om du skulle få det du själv begärt så vore det ju bäst om han återkom med ett lite lägre motbud. Om han gör det så kan du fråga vad som behövs för att han ska kunna öka lönen ytterligare. Be om specifika beteenden. I samma stund ber du om ytterligare en lönerevision i okt/nov. då du presenterar hur det gått med de specifika sakerna han ville se mer av.

Men nu fick jag inte ens löneförhandla, han ville bara höra vad jag hade att säga och vi skulle ta upp det på den "riktiga" löneförhandlingen. Bra råd att tänka på dock, tack.

Du angriper problemet från helt fel håll.

Oavsett vad du tycker om chefen är en bra början att försöka se det ur hans perspektiv. Han är intresserad av att generera vinst till företaget. Lönekostnader är en stor utgift som måste sättas i förhållande till hur mycket som produceras. När du kommer till honom och vill förhandla om lönen är det inte dina behov som är det mest intressanta för honom. Det är företagets behov som sätts först.

Det spelar ingen roll hur lönebilden ser ut i branschen eller vad diverse lagar säger om saken. Att du fått mer arbete förändrar inte heller någonting. Hans uppgift är att få ut så mycket som möjligt av dig till ett så lågt pris som möjligt. Eventuella "mjuka" värden tillkommer endast såtillvida att det tjänar det syftet.

Jag kan ha full förståelse för att det inte känns så roligt, men det här är viktigt att inse. Vidare kan jag förstå att du känner dig lite lurad när du inte får den lön du förväntat dig från början. Tänk dock på att det kan vara ett ärligt misstag från hans sida, men tryck för all del på den punkten när du förhandlar.

Om du ska lyckas förhandla upp lönen utan att göra dig till mer ovän med chefen får till att börja med se över ditt eget värde.

Hur mycket har du producerat? Hur mycket bidrar det till omsättningen? Exempelvis att du producerar X antal bilder per månad och de säljs för X antal kronor.

Vad är din lön med arbetsgivaravgifter inräknade? Vad tar du upp i lokalkostnader, material och utrustning?

Har du ett hyffsat hum om dom siffrorna vet du ungefär vad du är värd för arbetsgivaren.

Utöver det kan du också roa dig med att försöka få en helhetsbild av företagets ekonomi. Gör en överslagsräkning på vad det kostar att driva verksamheten och vad de har för intäkter. Då kanske du får en lite bättre uppfattning om hur du passar in i helheten. Kanske går delar av vinsten de gör på dig till att täcka områden som blöder pengar.

Hursomhelst, med det utgångsläget kan du förhoppningsvis peka på konkreta siffror på varför din lön borde vara högre - och hur mycket. Där hade jag lagt mig en bit över vad tror de kommer gå med på. Som motbud kan du sen lägga en högre lön förutsatt att du uppnår vissa prestationsmål inom X antal månader.

Oj. Du har ju helt rätt i allt du skriver. Det är ju dock helt vansinnigt att jag ska behöva göra en kalkyl för att förhandla om min lön. Något jag tycker att jag förtjänar om jag gör ett bra jobb.
Är jag en värdelös (hypotetisk)chef om jag skulle vilja belöna mina anställda? Istället ska jag kämpa för minsta öre för att jag är den som håller företaget i rullning.

Jag ska läsa igenom ditt inlägg några gånger och se hur jag kan applicera det på min arbetsplats. Stort tack för det inlägget!

Morty
2012-04-03, 09:31
Bara att man har arbetat på samma jobb ett tag är värt mer i lön, eftersom kompetensen för just det jobbet höjs ordentligt. Dessutom är det lojalt att stanna på samma jobb vilket också ska vara värt nåt

Som Yes säger ska man inte bara kräva mer pengar (eller jo, klart man ska, men det lär inte funka) utan tydligt visa hur man är mer värd för företaget och att det ska synas på lönen. Det har jag tagit upp på mina löneförhandlingar och det har alltid gått bra.

Pepparkakssmurfen
2012-04-03, 09:49
http://nyheter24.se/incoming/article655864.ece/ALTERNATES/img514x344/2379416508.jpg

Kappman
2012-04-03, 20:41
Bara att man har arbetat på samma jobb ett tag är värt mer i lön, eftersom kompetensen för just det jobbet höjs ordentligt. Dessutom är det lojalt att stanna på samma jobb vilket också ska vara värt nåt


Njae.... då är det snarare den högre kompetensen man bör få mer betalt för än tiden man jobbat i samma tjänst. Det finns många som av en eller annan anledning slutar utvecklas. Ibland pga låg motivation, ibland pga att kapaciteten inte finns osv. Att stanna på samma jobb behöver inte vara värt pengar. Tänk på att chefen allt som oftast har åtminstone ett par medarbetare som han önskar bytte jobb eftersom de inte motsvarar hans/hennes förväntningar och en sund personalomsättning brukar ligga på ca 5% per år.