handdator

Visa fullständig version : ska borja rakna kalorier, behover hjalp.


Shoyan
2012-04-01, 21:34
Hej !
Har tankt att jag ska borja rakna kalorier.
e 174 cm och 63 kg. 16 or gammal.
det blir ungefar 1700 kalorier. sedan gongar jag det pa 2 po traningdagar och typ 1,3 po vilodag.
traningsdag 3400 kalorier och vilodag 2200 kalorier.
gjor jag det rett ?
och sedan om jag ska bulka, ska jag do plusa po 500 till ?

sorry for min stavning har ej de 3 sista bokstaverna

joker560
2012-04-01, 21:44
När jag var 16 va detta nog det sista som jag tänkte börja med. Du är ung och växer, ät bra vanlig mat, står du stilla i vikt börja äta lite mer.

63kg i dagsläget så du har en del att bygga upp så det är onödigt att oroa sig för att bli "fet".

Shoyan
2012-04-01, 21:51
När jag var 16 va detta nog det sista som jag tänkte börja med. Du är ung och växer, ät bra vanlig mat, står du stilla i vikt börja äta lite mer.

63kg i dagsläget så du har en del att bygga upp så det är onödigt att oroa sig för att bli "fet".

okej, gor det nog mer for det ar kul eller jag tror det skulle varit kul. vill bara testa po

Exhale_
2012-04-02, 08:04
Räkna kalorier är inget jag skulle rekommendera. Kan lätt utvecklas till ett kontrollbehov.

Pretorian
2012-04-02, 08:37
okej, gor det nog mer for det ar kul eller jag tror det skulle varit kul. vill bara testa po

Golf är kul, leka med barnen är kul, spela Xbox är kul. Att räkna kalorier är inte kul. Fast det är ju en smaksak vad som är kul.

Shoyan
2012-04-02, 20:42
Räkna kalorier är inget jag skulle rekommendera. Kan lätt utvecklas till ett kontrollbehov.

Okej, men hur ska jag veta hur mycket godis och sånt jag ska äta per vecka ?
Blir det inte lätt att man tar in för mycket kalorier ?
Just nu äter jag chips bara 1 gång i veckan och det är allt onnytigt jag äter utöver snabba kolhydrater efter träning.
Kan jag öka det ?
Äter de ungsbakade chipsen som är fettsnålare än de originela

Exhale_
2012-04-03, 07:12
Käka tre huvudmål och några mellanmål på det. Ät nyttigt, varierat och normala portioner. Ät godis när du känner för det men tänk på att det är "tomma kalorier".

Det är på vågen du märker om du käkar alldeles för mycket. Du är 16 år gammal och väger inte alltför mycket. Käka normalt, träna hårt och se vad som händer med vågen. Ökar du lite i vikt varje vecka så ligger du på ett bra överskott. Låt det ta tid!!

Shoyan
2012-04-03, 20:50
Käka tre huvudmål och några mellanmål på det. Ät nyttigt, varierat och normala portioner. Ät godis när du känner för det men tänk på att det är "tomma kalorier".

Det är på vågen du märker om du käkar alldeles för mycket. Du är 16 år gammal och väger inte alltför mycket. Käka normalt, träna hårt och se vad som händer med vågen. Ökar du lite i vikt varje vecka så ligger du på ett bra överskott. Låt det ta tid!!

Okej, men hur ska jag veta hur mycket chips jag ska äta, utan att få för mycket fett på kroppen.

312
2012-04-03, 20:51
Okej, men hur ska jag veta hur mycket chips jag ska äta, utan att få för mycket fett på kroppen.

Sunt förnuft, eller skit i chips helt.

Ta en näve eller två, typ?

Exhale_
2012-04-04, 06:13
Okej, men hur ska jag veta hur mycket chips jag ska äta, utan att få för mycket fett på kroppen.

Dina funderingar är inte nya och folk har byggt muskler långt innan det ens var möjligt att räkna kalorier. Unna dig chips då och då, låt det inte vara något du äter dagligen. Kroppen är rätt bra på att justera kroppsvikten. Hamnar du långt över ditt energiintag en dag så kanske det kompenseras med att du inte är lika hungrig nästa dag och så balanseras det.

Lyssna till kroppen och avdramatisera det hela. Du är ung och ska inte behöva tänka på kalorier hit och dit.