handdator

Visa fullständig version : kaloriöverskott


crayfish
2004-01-21, 15:48
Jag tänkte lite på att man måste ligga på kaloriöverskott för att bygga muskler och att man då oftast lägger på sig några kilo fett samtidigt.

Hur skulle det bli om man t.ex. har en basalomsättning på 3000 kcal och då käkar 3500 kcal för att öka i muskelmassa men sedan sätter sig på cykeln eller dylikt och kör bort de 500 överskottskalorierna?

Vad jag undrar är alltså om det går att öka på det här sättet då man ätit tillräckligt med "byggnadsmaterial" men kör bort lite kolhydrater/fett efter.

Antagligen fungerar det inte men jag tycker det vore smidigt om det skulle göra det :D

King Grub
2004-01-21, 16:03
Vad säger att just de där 500 kilokalorierna skulle gått till muskelbygge?

crayfish
2004-01-21, 16:10
ja det vet jag inte, något av delen borde dock gå till det i alla fall.

Men det är inte jag som är experten här... ;)

mangs
2004-01-21, 16:18
Nej, detta fungerar inte.

Cyklar du bort 500 kcal en dag och du utan cyklingen ahde förbrännt exakt 3000 kcal måste du tillföra 3500 kcal för att ligga still i vikt. För att öka n´din vikt måste du tillföra mer än du gör av med. Styrketränar du och dessutom håller en bra kondition, vilar tillräckligt och äter bra mat kommer du öka i muskelmassa men antagligen även i fett. Du kan läsa massor om detta i denna delen av forumet.

mvh Mangs

crayfish
2004-01-21, 16:25
ok, tack för svaret. låter ganska logiskt

måste fråga king grub, eller nån annan kunnig för den delen, om hiit kontra "vanlig konditionsträning".

hiit är ju en väldigt krävande träningsform både mentalt och fysiskt. jag själv har svårt att pressa mig upp så högt som man ska i puls vid hiit så istället kör jag 4 ggr i veckan 45 minuter på cykel med en puls som ligger konstant på 70-75 % av min maxpuls.

min fråga är om min träningsstil har några bra fördelar och är bra att forsätta med eller om jag skulle lägga om den på något sätt, t.ex. att man kör 80% kortare tid eller dylikt.

King Grub
2004-01-21, 16:27
Det upplägget är också utmärkt bra för kondition och allmän hälsa, men du får inte samma hormonella fördelar som korta, tokintensiva pass, och dessutom utsöndras vid långvarig aerob träning kortisol (efter 20 minuters intensivt, oavbrutet arbete ökar utsöndringen dramatiskt), och kortisol frigör energi från vävnad vid stress, i det här fallet konditionsträning, och det verkar föredra att ta från just muskelvävnad.

crayfish
2004-01-21, 16:33
Du tycker alltså jag ska fortsätta eller? Jag är inte ute efter att bli Arnold utan att få lagom med muskler. Det ska synas men inget supermuskelberg om man säger så.

Sen undrar jag om det du skrev i en annan post om hiit gäller även för den kondionsträningen jag utför dvs:


King Grub, du säger ju att om man kör HIIT ett par gånger i vecken så läggs lättare det överblivna som annars skulle bli fett i muskelceller istället för i fettceller, om jag inta tar fel?

Jajamen, genom förbättrad insulinkänlighet går en större del av ett eventuellt överskott till glykogeninlagring och muskeluppbyggnad, jämfört med om du hade haft en dåligt insulinkänslighet. Intensiv cardio, bra fetter och att basera kosten på kolhydrater med lågt GI förbättrar insulinkänsligheten; ingen cardio, mättat fett och snabba kolhydrater försämrar den.

King Grub
2004-01-21, 17:01
Du tycker alltså jag ska fortsätta eller? Jag är inte ute efter att bli Arnold utan att få lagom med muskler. Det ska synas men inget supermuskelberg om man säger så.

Jag tycker inget om det. Det får du avgöra själv och ta ställning till, om du tycker det är värt att pressa dig trots att du har svårt för det.

Sen undrar jag om det du skrev i en annan post om hiit gäller även för den kondionsträningen

Ja, men inte i samma utsträckning.