handdator

Visa fullständig version : Proteinöverskott?


Feelgood
2012-04-01, 19:00
Hejsan , jag undrar om det verkligen stämmer som vissa säger att överskott av protein blir till fett. Jag vet att sålänge man inte överskrider sitt kcal intag så blir det inte fett på kroppen, men folk säger att överskott av protein blir till fett? Hur är det då med bodybuilders som trycker i sig flera hundra gram per dag? Tex. Om jag äter 3000kcal per dag , 500mer än mitt energibehov och jag får i mig 200-300g protein. Blir det då fett iställer eller har folket som säger det helt fel?

312
2012-04-01, 19:02
Hejsan , jag undrar om det verkligen stämmer som vissa säger att överskott av protein blir till fett. Jag vet att sålänge man inte överskrider sitt kcal intag så blir det inte fett på kroppen, men folk säger att överskott av protein blir till fett? Hur är det då med bodybuilders som trycker i sig flera hundra gram per dag? Tex. Om jag äter 3000kcal per dag , 500mer än mitt energibehov och jag får i mig 200-300g protein. Blir det då fett iställer eller har folket som säger det helt fel?

Överskott av protein? Menar du då kaloriöverskott tillsammans med protein?

Bodybuilders måste äta mycket ja, eftersom de även bränner mycket kalorier pga mycket muskelmassa.

Du äter väl annat än endast protein?

Feelgood
2012-04-01, 19:04
Jo asså jag äter allt , men protein blir ju mest då. Och ja jag menar kaloriöverskott med protein. Men folk säger att överskott av protein blir till fett , fattar ej vad dom menar.

312
2012-04-01, 19:06
Jo asså jag äter allt , men protein blir ju mest då. Och ja jag menar kaloriöverskott med protein. Men folk säger att överskott av protein blir till fett , fattar ej vad dom menar.

Och jag förstår inte vad du menar. Kaloriöverskott blir till fett (och annat), enkelt?

Feelgood
2012-04-01, 19:09
Jo det är det jag förstår , att kaloriöverskott går man upp av men möjligtvist inte fett då man tränar. Men att vissa fortfarande säger att protein över sitt dagliga behov omvandlas till fett har jag en någon aning om. Det var därför jag frågade ;)

King Grub
2012-04-01, 19:11
Protein kan omvandlas till fett, men det är inte troligt att det kommer att ske i praktiken. Ett energiöverskott lagras, men just att det är energi från protein som blir fett är osannolikt. Troligtvis äter du både (främst) fett och kolhydrat som lagras först. Du kan inte peka på ett visst mål eller en viss maträtt som "överskottet".

Feelgood
2012-04-01, 19:14
Så om jag trycker i mig 250g kolhydrater , 200-300g protein och resten fett per dag , så är det nog främst kolisarna och fettet som blir till fett? rätta mig om jag har fel :)

King Grub
2012-04-01, 19:26
Främst fettet.

Feelgood
2012-04-01, 19:35
Okej tack :)

Kischen
2012-04-01, 19:50
Slutsatsen är att det inte spelar roll i praktiken, ett överskott lagras.