handdator

Visa fullständig version : Betala mindre i skatt - restskatta nästa år


dream_theater_
2012-04-01, 16:34
Hej!

Är det möjligt/lagligt att be min arbetsgivare sluta betala in skatt för mig? Den summan jag egentligen skulle ha betalat in, lägger jag på mina lån istället. Naturligtvis får jag lägga undan lika mycket pengar som jag inte betalar i skatt, så att jag nästa år kan ta den pengen och betala restskatten.

Måste man betala ränta på de pengar jag måste betala i restskatt?

Xtreme-G
2012-04-01, 16:41
Nej, arbetsgivaren är skyldig att dra av skatt. Räntan räknas från 2013-02-12 med 125 % av riksbankens basränta.

omnibus
2012-04-01, 17:17
Ja du kan be din arbetsgivare att inte betala in skatt. Du får sen betala in skatt året efter, innan Maj-nånting, för att undvika ränta.

dream_theater_
2012-04-01, 17:19
Det sista förstod jag inte riktigt? 1,25 % menar du väl? Hur kommer det i så fall att vissa personer behöver lägga runt 20k i restskatt?

Hur fungerar det för egenföretagare då? De kan väl själva välja om de ska betala någon skatt?

bluelight
2012-04-01, 17:32
Det sista förstod jag inte riktigt? 1,25 % menar du väl? Hur kommer det i så fall att vissa personer behöver lägga runt 20k i restskatt?

Hur fungerar det för egenföretagare då? De kan väl själva välja om de ska betala någon skatt?

125% lär det ju vara?

dream_theater_
2012-04-01, 17:53
[QUOTE=bluelight;5691755]125% lär det ju vara?[/QUOTE

Jaha, nej nu förstår jag. Såklart. Men nu säger folk olika? Jag lär ringa vår ekonomiavdelning i morgon och kolla.

MathiasF
2012-04-01, 19:34
Det sista förstod jag inte riktigt? 1,25 % menar du väl? Hur kommer det i så fall att vissa personer behöver lägga runt 20k i restskatt?

Hur fungerar det för egenföretagare då? De kan väl själva välja om de ska betala någon skatt?

Egenföretagare (Egen firma) skattar i förväg, tror man får välja antingen månadsvis eller kvartalsvis. Deras personliga ekonomi är gemensam med företagets.

Egenföretagare (Aktiebolag) är anställda, precis som vem som helst annars på företaget.