handdator

Visa fullständig version : Fotnoter i MS Word


rogerQ
2012-04-01, 13:15
Hej,

Hur ändrar man antalet referenser man kan ha i foten på word 2007 om man använder infoga fotnotfunktionen? Just nu är det två och den tredje hoppar automatiskt ner till fäljande sida. Jag vill ha TRE på EN sida

mela
2012-04-01, 13:17
Det beror väl på vart fotnoten är i texten?

rogerQ
2012-04-01, 13:18
Jag skrev bara en upphöjd etta, det kanske man inte ska göra?

Kryss
2012-04-01, 13:22
Använder du inte den inbyggda funktionen för fotnoter?

rogerQ
2012-04-01, 13:25
Nu gick det. Man ska alltså placera markören där man vill ha siffran i texten och sedan trycka "infoga fotnot". Börjar man göra på sitt eget sätt blir det som vanligt väldigt väldigt jobbigt att använda office. Freestylande straffar sig alltid i Office. Tack som fan för hjälpen.

xan
2017-11-29, 21:09
Hur lägger man till mer text till en befintlig fotnot? Klickar jag på infoga fotnot blir det en helt ny. Vill alltså ha olika texter i olika delar av uppsatsen som alla refererar till samma siffra. Använder upphöjda siffror med fotnot längst ned.

tomten1
2017-11-29, 21:40
Hur lägger man till mer text till en befintlig fotnot? Klickar jag på infoga fotnot blir det en helt ny. Vill alltså ha olika texter i olika delar av uppsatsen som alla refererar till samma siffra. Använder upphöjda siffror med fotnot längst ned.

Då refererar man till noten i fotnoten.²

-----

² Se fotnot 1.

LoveMachine
2017-11-30, 03:39
Hur lägger man till mer text till en befintlig fotnot? Klickar jag på infoga fotnot blir det en helt ny. Vill alltså ha olika texter i olika delar av uppsatsen som alla refererar till samma siffra. Använder upphöjda siffror med fotnot längst ned.

Nej det vill du inte. Det blir bara fel och strul. Låt bli.

Edit: Ska du ändå hålla på med sånt så ska du göra det i LaTeX.

Kryss
2017-11-30, 11:28
Nej det vill du inte. Det blir bara fel och strul. Låt bli.

Edit: Ska du ändå hålla på med sånt så ska du göra det i LaTeX.

LaTeX, det fina verktyg som jag både hatar och älskar samtidigt.

Uppsatsen blev väldigt stilig och korrekt, men jävlar vad tid det tog :d

När jag gjorde om min CV nydligen så provade jag ShareLaTeX istället, vilket var ganska smidigt. Mindre strul med libraries och allt.

LoveMachine
2017-11-30, 14:29
LaTeX, det fina verktyg som jag både hatar och älskar samtidigt

Det kan ta lite tid först gången. När jag doktorerade på KTH fick de som skulle skriva sin kandidatuppsats, efter en specifik mall, välja om de skulle använda Word eller LaTeX. De som valde LaTeX grät floder och beklagade sig över att de tappat en veckas arbetstid när de utvärderade kursen. De som använde Word gnällde över tid men inte lika intensivt.

Året efter fick jag i egenskap av LaTeX-ninja i uppgift att ha ett introduktion i LaTeX och dess källhantering. Efter mina tre timmar var det en av femtio som inte kommit igång. Det var för att han hade fuckat installationen och inte brytt sig om att kontrollera att det funkade innan lektionen. Word och Endnote fortsatte att kaosa på medelhög intensitet resten av terminen. När kursen utvärderades var LaTeX gruppen över lag mycket nöjdare.

Det vanligaste problemet är att folk vill göra fel. Det är många saker som LaTeX inte stödjer så bra, men ofta är det eftersom det är en dålig idé ur layouthänseende och inte borde stödjas. T.ex. var det många som ville ändra marginalerna eller textbredden, som är som den är eftersom ett visst antal tecken per rad är optimalt för läsaren.

xan
2017-11-30, 15:33
Hur ska man göra då? Uppsatsen är 4 A4 och handlar om just källkritik (primärkällor från franska revolutionen ska granskas, tolkas osv), så man ska hela tiden anknyta till källorna i alla delar.

Räcker det att t ex skriva Dokument A-E² med fotnot i början och sedan i fortsättningen räcker det att skriva "Dokument A", "Dokument E", "Dokument C" osv? Blir lite jobbigt om man är på tredje sidan av uppsatsen och måste scrolla upp hela vägen till första paragrafen på första sidan för att se vilken källa det är.

LoveMachine
2017-11-30, 16:47
Det där låter som en jättedåligt metod för källhantering. Jag förstår inte ens riktigt hur du menar. Varför ska du ens ange ett dokument och sedan lägga en fotnot? Det är rent generellt en utsaga som ska kopplas till en källa, inte en källa som ska kopplas till en till källa. Här är några sätt man brukar göra på.



Variant 1.

Ett extremfall var när svensk fläskfilé, på grund av en felmärkning, såldes för 8,90 kr/kg 1.
---------------------------------------------------------------
1 King Grub, Felmärkning..., (Kolozzeum, 2004)


Variant 2.
I en studie från 2004 drog man slutsatsen att valet att avstå från Coca Cola och Wienerbröd kan hämma muskeltillväxten [1].

Källor
[1] Heinz, Coca Cola = Muskler, Kolozzeum, 2004

Variant 3
Under det sena 2000-talet var fluffandets vara eller icke vara en het omdebatterad fråga. Med fluffande avses att öka blodflödet för att få könet att se mera representativ ut (Slartibartfast, 2007)

xan
2017-11-30, 17:43
Det där låter som en jättedåligt metod för källhantering. Jag förstår inte ens riktigt hur du menar. Varför ska du ens ange ett dokument och sedan lägga en fotnot? Det är rent generellt en utsaga som ska kopplas till en källa, inte en källa som ska kopplas till en till källa. Här är några sätt man brukar göra på.

Grejen är att primärkällorna (dokument i form av brev från franska revolutionen) finns samlade i olika böcker som andra personer har författat.

T ex denna bok (https://www.gleerups.se/40663801-product) utgiven av Gleerups med primärkällor + analyser av Sam Olofsson. I fotnoten skriver jag vilken sida dokumenten finns på.

Uppsatsen handlar som sagt om källkritik, så man ska hela tiden jämföra olika källor. Typ "Dokument A är väldigt tendentiös jämfört med Turgots brev² pga.."

2: Historical and Political memories of the reign of King Lewis XVI by Jean Louise Soulavie, vol.3, p.21 osv osv osv osv

Kryss
2017-11-30, 17:46
Det kan ta lite tid först gången. När jag doktorerade på KTH fick de som skulle skriva sin kandidatuppsats, efter en specifik mall, välja om de skulle använda Word eller LaTeX. De som valde LaTeX grät floder och beklagade sig över att de tappat en veckas arbetstid när de utvärderade kursen. De som använde Word gnällde över tid men inte lika intensivt.

Året efter fick jag i egenskap av LaTeX-ninja i uppgift att ha ett introduktion i LaTeX och dess källhantering. Efter mina tre timmar var det en av femtio som inte kommit igång. Det var för att han hade fuckat installationen och inte brytt sig om att kontrollera att det funkade innan lektionen. Word och Endnote fortsatte att kaosa på medelhög intensitet resten av terminen. När kursen utvärderades var LaTeX gruppen över lag mycket nöjdare.

Det vanligaste problemet är att folk vill göra fel. Det är många saker som LaTeX inte stödjer så bra, men ofta är det eftersom det är en dålig idé ur layouthänseende och inte borde stödjas. T.ex. var det många som ville ändra marginalerna eller textbredden, som är som den är eftersom ett visst antal tecken per rad är optimalt för läsaren.

Jag håller med att när det väl rullade så var det klockrent, otroligt bra system för att hålla koll på att källhänvisningarna är korrekt samt layouten blev bara perfekt. Inget jagande som i word efter konstiga justeringar av misstag, skumma radbrytningar, eller att strula med källhänvisningarna.

Det som jag minns som struligt var de extra packages som behövdes, och att vissa inte verkade lira med varandra. Det var lätt att sjunka ner i wormholes av guider och information mellan forum, som ibland löste problemen och ibland inte. Nu var jag den enda som använde det under min kurs också, så det fanns ingen annan att bolla saker med.

LoveMachine
2017-11-30, 17:56
I slutändan beror det på vilken formatering ni ska ha på er referenser. Men oavsett så är det där en väldigt klumpig lösning. Om du hänvisar till en primärkälla så är det primärkällan som ska redovisas. För denna Sam Olofsson lär knappast ha haft någon korrespondens med Robespierre, eller vem det nu nå vara. Om du sedan hittat brevet återgivet i en bok eller i ett arkiv är mindre viktigt. Man kan däremot med fördel påpeka att primärkällan ingår i en antologi/översättning när man sedan skriver sin källförteckning. Ta en titt på sista delen i länken nedan för att se hur det kan se ut om man använder APA formatering.

http://blog.apastyle.org/apastyle/2013/09/how-to-cite-an-anthology-or-collected-works.html

mattilainen
2017-11-30, 18:01
Vilket referenssystem ska ni ha? Vi har kört APA eller Harvard. Läs sedan deras instruktioner.

xan
2017-11-30, 18:05
Är det inte bra att nämna Gleerups och Sam Olofsson i detta fall? Det är ju dom som accepterat urvalet av 5 primärkällor (som tillsammans ska förklara orsaken till revolutionen), och går också i god för att dom är äkta. I boken står det inte i exakt vilket arkiv dokumenten finns eller ens vem som översatt från franska, men i och med att det är ett så stort förlag kan man lita på att det är korrekt.

Vilket referenssystem ska ni ha? Vi har kört APA eller Harvard. Läs sedan deras instruktioner.

Man får välja. Tog Vancouver eftersom att det ser snyggast ut (?).

LoveMachine
2017-11-30, 18:17
Är det inte bra att nämna Gleerups och Sam Olofsson i detta fall? Det är ju dom som accepterat urvalet av 5 primärkällor (som tillsammans ska förklara orsaken till revolutionen), och går också i god för att dom är äkta.

Läste du inte länken?

xan
2017-12-03, 10:54
Det är rent generellt en utsaga som ska kopplas till en källa, inte en källa som ska kopplas till en till källa. Här är några sätt man brukar göra på.

Variant 1.

Ett extremfall var när svensk fläskfilé, på grund av en felmärkning, såldes för 8,90 kr/kg 1.
---------------------------------------------------------------
1 King Grub, Felmärkning..., (Kolozzeum, 2004)


Variant 2.
I en studie från 2004 drog man slutsatsen att valet att avstå från Coca Cola och Wienerbröd kan hämma muskeltillväxten [1].

Källor
[1] Heinz, Coca Cola = Muskler, Kolozzeum, 2004

Variant 3
Under det sena 2000-talet var fluffandets vara eller icke vara en het omdebatterad fråga. Med fluffande avses att öka blodflödet för att få könet att se mera representativ ut (Slartibartfast, 2007)

Fortfarande lite förvirrad över detta. Det fungerar väl endast om det är 1 utsaga per källa? Om man vill ha flera utsagor per källa (t ex en vetenskaplig studie med många slutsatser) på olika ställen i uppsatsen, så går det inte med Word? *grr*

Läste du inte länken?

Hittade ingen motsvarighet för Vancouver, men jag gjorde om till det andra systemet nu. Muchas gracias.

Ame
2017-12-03, 11:05
Har du inte tillgång till Endnote t ex från skolan? Väldigt smidigt att använda och bra om man t ex vill flytta på ett stycke så att ordningen på referenserna ändras.

LoveMachine
2017-12-03, 16:34
Fortfarande lite förvirrad över detta. Det fungerar väl endast om det är 1 utsaga per källa? Om man vill ha flera utsagor per källa (t ex en vetenskaplig studie med många slutsatser) på olika ställen i uppsatsen, så går det inte med Word? *grr*.

Grr Word, indeed. Det ska gå, men jag använder inte Word på förekommen anledning. Ur ett rent typsättningsperspektiv så ser det lika dant ut andra gången man hänvisar till källan oavsett system. Men den listas naturligtvis bara en gång i källförteckningen. Omvänt om man har flera källor till en utsaga kan det se ut som nedan. Här har vi dessutom bonusproblemet att två av källorna har samma författare och år varför de blir 2003a och 2003b.

The Polar satellite has observed parallel electric fields on the boundary between the ionosphere and the density cavity with magnitudes of up to 400 mV/m [Mozer and Hull, 2001; Hull et al., 2003a, 2003b].