handdator

Visa fullständig version : Benhinneinflammation?


ps3fanswe
2012-04-01, 10:44
Hej!

Som rubriken lyder så har det börjat göra ont i skenbenet. Sprang igår och ömar lite lätt när jag går idag..

Har kännt av det här nu ett tag. Mest när jag springer. Det känns lite när jag tränar thaiboxning om vi hoppar på tå vilket man gör en del på passen.

Vad bör man göra tips?

Lajvaiskogen
2012-04-01, 12:10
Du har inga antiinflammatoriska hemma som du kan ta i några dagar? Annars avvakta, går inte smärtan över/blir värre vid träning uppsök läkare!

Nadreas
2012-04-01, 12:56
Testa att träna upp styrkan i vaderna.

begt
2012-04-01, 13:02
Om det inte går över efter några dagars vila kanske det kan vara benhinneinflammation.

Det är väldigt vanligt att man är öm i smalben/vader då man just börjat springa.

kalle1321
2012-04-01, 15:42
Kan vara benhinneinflammation. Jag har själv haft det i ca 2 veckor och eftersom jag spelar fotboll så måste jag vila från det ett par veckor till minst. Det är bara att vila från all typ av träning som gör att du får ont. Ta också antiinflammatorisk salva om du har det. I mitt fall hade jag tränat för mycket på hårt underlag (konstgräs som var fryst) och jag hade även lite plattfot. Fick råd att skaffa ett par sulor som är formade efter foten vilket hjälper en del. På den här sidan står det symptom för benhinneinflammation:
http://www.1177.se/Orebrolan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Benhinneinflammation/

ps3fanswe
2012-04-01, 18:12
jag upplever inte symptomen som dom beskriver det. Inte så allvarligt. Jag har inte ont om jag sitter stilla å länge och sen går. Utan de gör bara ont efter träning eller precis i början.

Men speciellt när jag springer. Under thaiboxningen så är det bara lite jag känner av det.

Men de är vid ett läge som det alltid gör ont oavsett om jag tränat eller ej.

Om jag sätter mig på huk å fötterna fortfarande är plant på marken då känns det mkt å speciellt sen när jag ställer mig upp precis då. Sen ingenting.

speedy83
2012-04-01, 18:14
Kan det vara så att du bara är stel/kort i musklerna som ligger där runt? jag har alltid trott att jag har problem med benhinnorna men börjar mer och mer tro att det är för att jag är så ruskigt stel som jag får ont.

ps3fanswe
2012-04-01, 18:22
Kan det vara så att du bara är stel/kort i musklerna som ligger där runt? jag har alltid trott att jag har problem med benhinnorna men börjar mer och mer tro att det är för att jag är så ruskigt stel som jag får ont.

ja de kanske det är, ingen aning. Men de har nog kommit i grunden ifrån uppvärmningen på thaiboxningen där vi ofta står å göra höga knän å då hoppar vi på tå i 10-15 min.

Men nu gör de som ondast om jag springer ute..

Jag ska imorgon innan thaiboxningpasset testa att duscha benet riktigt kallt och sedan varmt och göra det 3 ggr sedan smörja med tigerbalsam och sedan stretcha och se hur de då känns under uppvärmningen.

Va tror ni om de?

kalle1321
2012-04-01, 18:22
jag upplever inte symptomen som dom beskriver det. Inte så allvarligt. Jag har inte ont om jag sitter stilla å länge och sen går. Utan de gör bara ont efter träning eller precis i början.

Men speciellt när jag springer. Under thaiboxningen så är det bara lite jag känner av det.

Men de är vid ett läge som det alltid gör ont oavsett om jag tränat eller ej.

Om jag sätter mig på huk å fötterna fortfarande är plant på marken då känns det mkt å speciellt sen när jag ställer mig upp precis då. Sen ingenting.
Hmm, då vet jag faktiskt inte vad det kan vara. Kanske är så att en benhinneinflammation är på väg? Annars är det nog bäst att vila från löpning och dem aktiviteter som det gör ont under någon vecka eller så. Har det inte gått över är det kanske bäst att besöka vårdcentral så att du får ett hyfsat korrekt svar på vad du bör göra! :)

kamel2
2012-04-01, 21:43
Några tips på vad som kan lindra:

Is efter träning
Se över så att skorna dämpar tillräckligt
Spring inte på asfalt
Strectcha framsidan av vaderna
Sätt dig ner på framsida skenbenen med ovansidan av fötterna i marken. Sätt dig på hälarna och pressa ner

rockdemon
2012-04-02, 10:16
Jag har haft benhinneinflammation som vaknar till liv varje sommar när jag börjar jogga sen 2003. Skitjobbigt!
Det enda som jag märkt hjälper är att aldrig nånsin springa på asfalt samt att ta jättekorta steg och landa platt på foten, inte på hälen. Massage, vadträning, salvor och linement har aldrig hjälpt mig, var tvungen att sluta med innebandy pga detta problem.

cero
2012-04-02, 15:02
Knyta skorna stenhårt (inte bara längst upp) brukar hjälpa.

ps3fanswe
2012-04-02, 15:16
Okej. Men efter tex träning som Thaiboxning ska jag kyla ner benet eller ta på tigerbalsam?

Gosti123
2012-04-02, 15:17
Kyla direkt efter.

http://orthopedics.about.com/cs/sprainsstrains/a/sprain_4.htm

ps3fanswe
2012-04-02, 15:21
Okej. Men tigerbalsam innan ?

ps3fanswe
2012-04-02, 15:32
Men länken om att man ska kyla efter är ju direkt efter skadan. De här jag har är nog början till något. De ar legat där lite till och från i 1 månad. Ska inte benet värmas efter träning?

Gosti123
2012-04-02, 16:34
Inte nödvändigtvis, testa och se om det känns bättre.

Edit: Benen är redan varma efter träning, kyl benhinnorna i ca 15 min direkt efter.

ps3fanswe
2012-04-02, 16:42
Okej då gör jag det:)

Men innan då, kallt å varmt vatten för att få igång blodcirkulationen?

Gosti123
2012-04-02, 17:01
Eller så värmer du bara upp ordentligt, men testa om du vill.

ps3fanswe
2012-04-02, 17:07
Men när vi värmer upp då ere försent. De är då vi hoppar på tå å då känns det ibland.

Eller tigerbalsam innan då?

Gosti123
2012-04-02, 17:19
Testa, men kom ihåg att kyla benhinnorna efter passet.

ps3fanswe
2012-04-09, 19:23
Gjorde lite ont efter thaipasset förra veckan...

Har nu vilat helt i 6 dagar nu. Funderar på om jag ska träna thaiboxning imorgon, men vet ej, vad tycker ni??

Jag känner inte av så mkt nu. Men ibland när jag sitter helt still tex så kan de komma en liten smärta i benet. Inte alls mkt så de gör ont utan mer att de kryper i själva benet.
Vet inte hur jag ska förklara. Men de kommer å går genom benet.

Va tycker ni?

kamel2
2012-04-09, 21:53
Gjorde lite ont efter thaipasset förra veckan...

Har nu vilat helt i 6 dagar nu. Funderar på om jag ska träna thaiboxning imorgon, men vet ej, vad tycker ni??

Jag känner inte av så mkt nu. Men ibland när jag sitter helt still tex så kan de komma en liten smärta i benet. Inte alls mkt så de gör ont utan mer att de kryper i själva benet.
Vet inte hur jag ska förklara. Men de kommer å går genom benet.

Va tycker ni?

En benhinneinflammation kan kräva flera månaders vila för att bli bra. Din verkar vara väldigt lindrig så det är möjligt att det kommer funka. Men passa dig så att det inte blir värre. Gör det ont när du trycker på den ömma linjen?

ps3fanswe
2012-04-09, 21:58
När jag trycker på benet så gör de inte alls så ont, de känns ytterst lite. Det är inte båda benen utan bara det högra. De känns jätte jätte lite när jag trycker på vänster sida av skenbenet lixom från sidan och in. Men inte mycket.

Har läst om folk som inte kan gå, är svullna å tycker de känns som benet ska gå av när dom trycker men jag är långt där ifrån.

kamel2
2012-04-09, 22:08
När jag trycker på benet så gör de inte alls så ont, de känns ytterst lite. Det är inte båda benen utan bara det högra. De känns jätte jätte lite när jag trycker på vänster sida av skenbenet lixom från sidan och in. Men inte mycket.

Har läst om folk som inte kan gå, är svullna å tycker de känns som benet ska gå av när dom trycker men jag är långt där ifrån.

Precis det kan bli mycket värre så se till att hålla ett öga på det. Sluta när du känner smärta istället för att härda dig igenom då det bara kommer göra det värre. Det är ett helvete att bli av med en riktig benhinneinflammation när man väl fått det.

ps3fanswe
2012-04-10, 06:59
Men så de är okej att träna så länge de inte gör ont?

Nu har jag ju vilat i 6 dagar. Om jag börjar hoppa å anstränga mig å säg att jag slutar om de gör ont eller att de inte gör ont under träningen utan kommer efter passet? Har jag då inte förstört mina 6 dagarsvila. Alltså är jag inte tillbaka på ruta 1 då?

SkolaN
2012-04-10, 16:00
Om det är benhinneinflammation så hade nog smärtan varit värre än vad du beskriver den. Fortsätt springa eller jogga om du känner för det också. Men oftast så brukar det bara handla om en sträckning som många kan uppleva eller tro vara benhinneinflammation.

kamel2
2012-04-10, 23:42
Men så de är okej att träna så länge de inte gör ont?

Nu har jag ju vilat i 6 dagar. Om jag börjar hoppa å anstränga mig å säg att jag slutar om de gör ont eller att de inte gör ont under träningen utan kommer efter passet? Har jag då inte förstört mina 6 dagarsvila. Alltså är jag inte tillbaka på ruta 1 då?

Vet ej, känns som det behövs någon med medicinsk kompetens för att besvara det. För mig ser det ut som att det finns två alternativ

* Lång vila utan träning -> bättre läkande
* Lätt träning, uppbyggnad av den utsatta muskeln -> tacklar grundproblemet?

Svamlar mest, har ingen aning.

LilMack
2012-04-15, 23:14
Hur många ggr hade du ansträngt dina ben innan värken kom i skenbenet?
När jag hade överansträngt mig, så fick jag tipset att linda en gasbinda runt skenbenet rätt så hårt under löpningen. Det fungerade utmärkt. Masserade även muskeln någon antiinflammatorisk gel.