handdator

Visa fullständig version : Fundersam angående kosten.


Keviiin
2012-04-01, 03:10
Hejsan, behöver lite hjälp med att lösa några obesvarade frågor angående kosten. Det är såhär att jag har börjat lägga på mig lite vikt efter att jag nästintill slutat att träna/motionera, detta har väl föregått i 1-2 månader. Speciellt runt magen, antar att jag har relativt mycket underhudsfett.

Så jag hade nu tänkt lägga på ett kol inför sommaren 2012, men problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska anpassa min kost. Vill gå ner lite i vikt men samtidigt bygga på mig lite muskler, är detta möjligt eller måste göra dessa två saker separat? Dvs först att lägga på mig muskler, och sedan minska i fett?

Hur skulle den ultimata kosten se ut för mig för att uppnå mina mål? Ska jag ligga på kalorieöverskott eller underskott? Tränar just nu mellan 3-5 styrketränings pass och motionerar (joggar/löper/går) ca 2-3 gånger i veckan, samt att jag minst en gång i veckan håller på med annan aktivitet som t.ex fotboll, simning, basket osv. Inget intensivt men ändå motion.

Så för att sammanfatta det hela:
1. Kan jag gå ner i vikt samtidigt som jag bygger muskler/omvandla mitt fett till muskler.
2. Ska jag ligga på överskott eller underskott, hur mycket under/över.
3. Vad för sorts mat är bra att äta för att uppnå de olika målen?

Är 19år, väger 87kg och är 1.80cm lång.

Tack på förhand. :)

Lychgate
2012-04-01, 05:40
Testa recomp? Ät på +-0 där du lägger till 10-20% kcal på träningsdagar och drar bort 10-20% på vilodagar. Teoretiskt bör du ligga mer viktstabilt medans kroppen får bäst förutsättningar för att bygga muskler de dagar du tränar och att tappa fett på vilodagarna.

Exhale_
2012-04-01, 07:47
Så för att sammanfatta det hela:
1. Kan jag gå ner i vikt samtidigt som jag bygger muskler/omvandla mitt fett till muskler.
2. Ska jag ligga på överskott eller underskott, hur mycket under/över.
3. Vad för sorts mat är bra att äta för att uppnå de olika målen?

Är 19år, väger 87kg och är 1.80cm lång.

Tack på förhand. :)

1. Nej, du kan antingen gå upp i vikt och samtidigt bygga muskler eller så kan du gå ned i vikt och försöka behålla muskelmassan du redan har skaffat dig.
2. Beror på om du vill gå upp eller ned i vikt. Vill du gå ned i vikt är ett generellt råd att ligga ca -500 kcal under ditt energibehov varje dag.
3. Tillräckligt med protein och i övrigt en bra balanserad kost. Variera det du äter och käka mestadels oraffinerat.

Övrigt: Du har ett BMI på 26,8. Det klassas som övervikt om du nu inte är ett berg av muskler.