handdator

Visa fullständig version : varför tappar jag inte vikt?


aldoschadewitz
2012-03-31, 21:05
Hej, varför går jag inte ner i vikt eller fett?

gått en vecka på deffen nu och jag ser inga resultat över huvud taget.. väger för övrigt 70 kg och är ca 174.

såhär såg min kost och träning ut idag, var gör jag fel?


direkt när jag vaknade: power walk raskt tempo 80 min
när jag kom tillbaka: 2 dl havregryn, halvburk kvarg och lite mjölk

mellanmål 1h innan gymmet: 3 stekta äggvitor
precis innan gymmet: 12g bcaa xx och creatin

träning: styrketräning 40min gång på band 40min

eftergymmet: 12g bcaa xx och creatin

1h efter gymmet: 3 stekta äggvitor, 1 burk tonfisk och en halv kvarg burk

middag: en liten portion pasta och två lövbiffrulader

1h efter middagen: 200g keso

tacksam för svar :)

Zizou
2012-03-31, 21:37
Går du inte ner i vikt så äter du för mycket kalorier, du ligger inte på underskott.
Sedan bör man kanske inte bara se på vågen som hjälpmedel, utan även måttband och spegelbild/bilder.

312
2012-03-31, 21:38
Började du precis med kreatin? Det är vätskebindande, brukar vara runt 1-2kg man lägger på sig i vattenvikt.

aldoschadewitz
2012-03-31, 22:18
Men jag ligger på underskott.. ganska kraftigt tror jag..
Nej det var 7 veckor sedan jag började med kreatinet.
Jag menade inte vikten i sig utan fettet.
Jag ser ingen skillnad från dag till dag i spegeln

Ronn
2012-03-31, 22:48
Du har lite orealistiska förväntningar, ge det tid, på en vecka ser man inte så mycket.

312
2012-03-31, 22:49
Du har lite orealistiska förväntningar, ge det tid, på en vecka ser man inte så mycket.

Mjo, på vågen bör man det, särskilt på första veckan. Det är ju då man tappar en massor av vattenvikt. ;)

Ronn
2012-03-31, 22:50
Mjo, på vågen bör man det, särskilt på första veckan. Det är ju då man tappar en massor av vattenvikt. ;)

Fast nu skrev han att det är fettet han inte ser minska, jag tolkar det som att det inte är viktminskning som uteblir. ;)

Vilket fall som helst är ju inte en vecka särskilt lång mätperiod.

312
2012-03-31, 22:53
Fast nu skrev han att det är fettet han inte ser minska, jag tolkar det som att det inte är viktminskning som uteblir. ;)

Vilket fall som helst är ju inte en vecka särskilt lång mätperiod.

Det är sant. Jag tänkte mer på "varför tappar jag inte vikt". Däremot skillnad i spegel etc lär ta ett tag. :)

aldoschadewitz
2012-03-31, 22:57
Okej, men borde det fungera med det här upplägget på ett ungefär förutom de låga intaget av grönsaker som jag tar ikapp i skolan då saladen är det ändå ätbara :p
Eller är det några stora brister, för lite styrka, cardio eller för mycket mat?

Det är möjligt att jag gått ner lite, jag förstår mig inte på vågar.. väger olika hela tiden

aldoschadewitz
2012-03-31, 23:05
När borde jag se märkabara om jag gör allt rätt? :)

312
2012-03-31, 23:18
På vågen borde du göra det på första eller andra veckan. En fråga bara, steker du äggen i smör? Ägg suger åt sig smör ganska duktigt, så du är medveten om att du bör räkna in smöret i din kaloribudget.

bearwolf
2012-04-01, 02:18
Jag ser typ aldrig skillnad vid viktnedgång om jag letar varje vecka, som tur är gillar jag att lida och slita. och efter en månad eller två går jag förbi spegeln och tänker att jävlar det har hänt något. Ta en före och efterbild och nojja inte för mycket :)

strikt
2012-04-01, 02:33
Ställ dig på vågen vid 5 olika tillfällen under en vecka så ska du se att det kan både visa +- 1-2 kg.

Du går även på kreatin som binder upp vätska i kroppen. Så även om du gått ner 2-500 gram fett under veckan så syns det inte på vågen eftersom du intar kreatin och binder upp mer vätska i kroppen.

Ergo, fortsätt slit tills du är nöjd i spegeln.

Sheogorath
2012-04-01, 07:34
Jag ser typ aldrig skillnad vid viktnedgång om jag letar varje vecka, som tur är gillar jag att lida och slita. och efter en månad eller två går jag förbi spegeln och tänker att jävlar det har hänt något. Ta en före och efterbild och nojja inte för mycket :)

This. Trådskaparen talar ju t.o.m. om "dag till dag". Vad tror han egentligen? Det är inte ett rimligt perspektiv! Bättre att utvärdera vikten veckovis (väga sig varje dag och jämför medianerna vecka för vecka) och lita på att det är fett som försvinner om:

Man behåller eller helst ökar styrkan
Äter tillräckligt med protein och näringstimar någorlunda vettigt
Inte går ner för snabbt i förhållande till sitt utgångsläge

Ser ingen skillnad från "dag till dag". Buhu.

Sheogorath
2012-04-01, 07:37
Ställ dig på vågen vid 5 olika tillfällen under en vecka så ska du se att det kan både visa +- 1-2 kg.

Du går även på kreatin som binder upp vätska i kroppen. Så även om du gått ner 2-500 gram fett under veckan så syns det inte på vågen eftersom du intar kreatin och binder upp mer vätska i kroppen.

Ergo, fortsätt slit tills du är nöjd i spegeln.

Fast det här är inte sant. Vikten pendlar inte mer när man går på kreatin utan man bär helt enkelt runt på mer vätska hela tiden. Alltså går det precis lika bra att utvärdera med hjälp av vågen förutsatt att man gjort sin kreatinladdning innan man börjar deffa.

aldoschadewitz
2012-04-01, 14:12
Tack för svaren! Nä jag steker i olivolja men även det är ju fett.. har ingen kaloribudget pga 5/7 luncher äts ändå i skolan o där har jag ingen aning vad de har stoppat i köttbiffarna, smakar mer mjöl än kött

Jag har inte kvar samma styrka längre nej.. vissa dagar är det jobbigt att hålla uppe ögonlocken pga det låga kolh intaget. Förut var typ 50% av energin från det medans nu typ 10

Pretorian
2012-04-01, 17:47
Jag väger mig typ veckovis. Går inte vikten ner så får jag dra in på maten. Har fungerat varje gång för mig.