handdator

Visa fullständig version : Antal vilodagar på en 2-split?


Limbo
2012-03-31, 19:30
Hej

Jag antar att detta är upp till var och en hur man känner sig i kroppen men om man som jag kör

Dag1: Bröst/axlar/triceps/mage
Dag2: Rygg & baksida axlar/biceps/ben
Vila
Repeat
Repeat
Vila
Vila

Så på den sista vilodagen (söndag) känner jag mig oftast sjukt taggad för att gå till gymmet i hela kroppen. Kan jag köra om Dag 1 igen utan att träna för mycket och inte snöa in för mycket på vad det är för veckodag?

FrankDrebin
2012-03-31, 19:39
varför inte underkropp / överkropp må-tis onsdag vila tor-fre helgen vila.

Rusk
2012-03-31, 20:01
Jag pendlar mellan ett rullande ben/push/pull upplägg och ett 2 split, varje upplägg körs 8 veckor och såhär ser min 2 split ut, kanske kan vara något?
I böj, mark och bänk så har jag valt att slänga in 5/3/1 så första veckan kör du 3x5, andra 3x3 och sista 5-3-1.
Komplementövningarna varierar jag från pass till pass, ibland blir det 6-8 reps och lite explosivare utförande och ibland 10-12 där jag satsar på lite mer "tut".
Kan tillägga att jag aldrig kör till failure i detta upplägget då det är såpass frekvent så hamnar runt 1-2 reps ifrån.

D1 - under A1
D2 - över B1
D3
D4 - under A2
D5
D6 - över B2
D7

1-5 Rep 3 min vila
5-8 Rep 2 min vila
8-12 Rep 1.3 min vila

A1
Knäböj
Benspark 4
Lårcurl 3
Rak mark 3
Benlyft 3
Crunches 3

B1
Bänkpress
Flyes 4
Chins 3
Hantelrodd 4
Militärpress 3
Sidolyft 4
Frenchpress 5
Stångcurl 5

A2
Marklyft
Benpress 3
Benspark 4
Lårcurl 4
Vadpress 6

B2
Bänkpress
Lutande hantelpress 4
Chins 3
Stångrodd 4
Sidolyft 5
Frenchpress 5
Stångcurl 5

svenbanan
2012-04-01, 00:14
Jag tror att det kanske kan bli för mycket att köra ditt schema rullande, så du får 2 vilodagar per vecka istf 3. Det är ju 1/3 av vilan som försvinner... Men det kan ju såklart vara så att det funkar också. Du lär ju märka om du blir sjukt sliten.

Det kan ju helt enkelt vara så att du känner dig extra taggad för att det är söndag också, dvs förutom att du är helt utvilad så är du ledig hela dagen...

Du kanske kunde köra så här istället:

må -
ti push/mage
on pull/ben
to -
fr push/mage
lö -
sö pull/ben

Sheogorath
2012-04-01, 07:07
Hej

Jag antar att detta är upp till var och en hur man känner sig i kroppen men om man som jag kör

Dag1: Bröst/axlar/triceps/mage
Dag2: Rygg & baksida axlar/biceps/ben
Vila
Repeat
Repeat
Vila
Vila

Så på den sista vilodagen (söndag) känner jag mig oftast sjukt taggad för att gå till gymmet i hela kroppen. Kan jag köra om Dag 1 igen utan att träna för mycket och inte snöa in för mycket på vad det är för veckodag?

Jag kör ett sådant schema i en rullande split över tre dagar:

Vecka 1:

1. Vila
2. Press inkl. ländrygg
3. Vila
4. Vila
5. Drag inkl. ländrygg
6. Press utan ländrygg
7. Vila

Vecka: 2

1. Vila
2. Drag inkl. ländrygg
3. Vila
4. Vila
5. Press inkl. ländrygg
6. Drag utan ländrygg.
7. Vila

Dag 1 och 4 passar bra att lägga in kondition om man vill det. På dag 2 kan man ha med övningar som ligger i gränslandet mellan drag och press (sett till muskelgrupper), exempelvis kan man på pressdagen ha pullovers, marklyft, dips, flyes, arnoldpressar etc. På dragdagen kan man ha smala chins/latsdrag, bent-knee-good-mornings eller rumänska mark etc. Helt enkelt kan man pricka in övningar som inte passar in annars. (exempelvis är det ju mycket biceps i flyes, lats förutom bröst i pullovers, quads förutom hams i bent-knee-good-mornings, hams förutom quads i marklyft osv.)

Edit: ser nu att du splittat lite annorlunda än jag. Jag har framsida lår på pressdagen och baksida lår på dragdagen. Rekommenderas. Då får man alltid "ben" tre dagar i veckan och det är fostrande för både kropp och själ. Mage ligger på press och vader på drag.

ChrisDEFC
2012-04-01, 10:59
Hej

Jag antar att detta är upp till var och en hur man känner sig i kroppen men om man som jag kör

Dag1: Bröst/axlar/triceps/mage
Dag2: Rygg & baksida axlar/biceps/ben
Vila
Repeat
Repeat
Vila
Vila

Så på den sista vilodagen (söndag) känner jag mig oftast sjukt taggad för att gå till gymmet i hela kroppen. Kan jag köra om Dag 1 igen utan att träna för mycket och inte snöa in för mycket på vad det är för veckodag?

Klar du kan köra på söndag igen. många som kör 2on 1off repeat. Däremot är jag skeptisk mot din split. Första passet är enormt mycket lättare i förhållande till andra. Hela benen och hela ryggen plus baksida axlar och biceps kan lätt bli dåligt. Släng över biceps och axlarna till dag 1 eller lägg upp splitten på ett annat sätt. Benen kräver mycket och även ryggen. Bröst och axlar är mindre muskler som inte kräver lika mycket energi. Om du absolut vill köra såhär så kör rygg och ben efter vilodagen isf.

z_bumbi
2012-04-01, 11:29
Axlar skulle jag flytta men biceps är mer tveksamt.

Att ha dagar med mindre volym vs dagar med mer volym är dock ingen automatiskt nackdel utan det är mer en fråga om vad man trivs med.

Pungis
2012-04-01, 13:19
Beror på hur många övningar och set. Stora, tunga halvkroppspass är jävligt mycket tyngre än 5-split och det kräver vila