handdator

Visa fullständig version : Energibalansen förändrar födointagets anabola effekt efter träning


King Grub
2012-03-31, 11:31
We previously showed that consumption of protein immediately after exercise in older adults enhances nitrogen balance when energy balance (EB) is maintained. Because daily EB routinely varies, it is important to know whether benefits of postexercise protein consumption also occur with changing EB. Within an experiment, participants consumed an isonitrogenous-isocaloric diet with the timing of a protein (PRO + CHO) or carbohydrate (CHO) beverage immediately after exercise versus earlier in the day. Within hypocaloric and hypercaloric cohorts, 3-day mean nitrogen balance was not different when protein was consumed immediately after exercise, although there was a trend (p = .09) for higher nitrogen balance in the positive EB. However, when data from our three studies were combined, the anabolic effect of postexercise feeding was evident during positive EB but not negative EB. EB is therefore an important consideration in the postexercise anabolic effect of protein feeding.

J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2012 Mar 28. Energy Balance Changes the Anabolic Effect of Postexercise Feeding in Older Individuals.

abstract
2012-03-31, 12:28
För att summera; (den här) studien bekräftar att det ger positiva effekter för muskeltillväxten att inta protein direkt efter träningen, istället för samma mängd utspritt under dagen? Jag blev lite förvirrad av alla svåra facktermer;)

King Grub
2012-03-31, 12:31
Nej, den säger att det krävs kaloriöverskott totalt för att proteinintag efter träning skall ha en anabol effekt hos äldre.

Fredron
2012-03-31, 12:35
Jag tolkar det snarare som att man försökt undersöka effekten av att äta direkt efter passet samtidigt som man intar protein, jämfört med att ha ätit tidigare och endast inta protein efter. För verkar man kan kommit fram till att det inte gjorde någon skillnad så länge man hade en positiv energi balans.
Senare skriver man dock att de anabola effekterna av protein till stor del styrs av energi balansen.

abstract
2012-03-31, 13:38
Nej, den säger att det krävs kaloriöverskott totalt för att proteinintag efter träning skall ha en anabol effekt hos äldre.

Ahhhh! Då är bara frågan vad som räknas som "äldre", då det känns som ett relativt vagt begrepp. 30+, 50+ eller tom 65+...

Zenot
2012-03-31, 14:14
Ahhhh! Då är bara frågan vad som räknas som "äldre", då det känns som ett relativt vagt begrepp. 30+, 50+ eller tom 65+...
Gissar lite på att det är vid den åldern då man inte har lika mycket testo i kroppen, 30+ kanske?

Eddie Vedder
2012-03-31, 14:19
Ahhhh! Då är bara frågan vad som räknas som "äldre", då det känns som ett relativt vagt begrepp. 30+, 50+ eller tom 65+...

This.

I vardagliga tal är det kanske vagt. Men det är klart definierat i vetenskapliga sammanhang.

Scratch89
2012-04-01, 00:27
Inom fysioterapin så brukar man anse att personer på 65 år eller äldre räknas som just "äldre", och de över 80 som "äldre äldre". Det här är väl snarlikt, eller i alla fall relaterat, så jag antar att det är samma indelning här också. Jag har inte läst studien. :D

exevision
2012-04-01, 08:06
Gissar lite på att det är vid den åldern då man inte har lika mycket testo i kroppen, 30+ kanske?

Haha!
Jag tycker det är roligt när tonåringar försöker ge sig på begreppet "äldre".

King Grub
2012-04-01, 09:28
Gissar lite på att det är vid den åldern då man inte har lika mycket testo i kroppen, 30+ kanske?

Runt 30 är när man brukar räknas som "young" i styrketräningsrelaterade studier. Att använda 18-åringar i sammanhangen är värdelöst eftersom man inte vet vad ökningarna beror på, den studerade faktorn eller någon helt random hormonburst.

Zenot
2012-04-01, 12:17
Haha!
Jag tycker det är roligt när tonåringar försöker ge sig på begreppet "äldre".
Jag är inte en tonåring, men bra för dig att du fnissade till lite. :thumbup:
Runt 30 är när man brukar räknas som "young" i styrketräningsrelaterade studier. Att använda 18-åringar i sammanhangen är värdelöst eftersom man inte vet vad ökningarna beror på, den studerade faktorn eller någon helt random hormonburst.
Okej, tack för uppklaringen!

Anders The Peak
2012-04-01, 12:41
Det samma gäller yngre personer eftersom "Dietary Energy Balance Modulates Signaling through the Akt/Mammalian Target of Rapamycin". Inga undantag som sagt.