handdator

Visa fullständig version : Stereotyper


mikaelj
2012-03-31, 07:53
Jag brukar ofta kunna avgöra vad en människa har för intressen och personlighet genom att titta på frisyr, ansiktsuttryck och klädesplagg. Då menar jag inte uppenbara saker som att någon har målarbyxor och är målare, utan att jag ser huruvida någon tycker om att träna mot att festa som huvudintresse (för att ta två extremer) baserat på väldigt få markörer i en stillbild.

Har också upptäckt att det bara finns ett fåtal stereotyper som människor passar in i.

Hur tror ni att personligheten speglas i utseendet?

juulia_
2012-03-31, 08:03
Intressant! Jag håller med dig och tror också att man omedvetet utstrålar vad för typ av intressen man har. Men däremot tror jag det är svårt att se på någons frisyr om det är en gymnisse eller en festprisse. Utveckla gärna, vilka är dessa stereotyper? :)

Lychgate
2012-03-31, 08:07
Generella drag brukar gå att se på hur människor är rent fysiskt. Jag ser nog ut som en stereotypisk gymnisse då jag mestadels har GASP kläder, tatueringar och tillochmed mohawk frisyr just nu.

:smash:

MilkmaN
2012-03-31, 08:09
Det är väl inte så märkligt att en människa projicerar en bild av sin identitet utåt genom bland annat sin klädsel och stil? Märkligt vore väl annars. Därmed inte sagt att det är utslagsgivande, men placera någon i en stereotyp är såklart möjligt. Enklast är det med folk i ens egen åldersgrupp, medan äldre ofta är svårare.

mikaelj
2012-03-31, 08:18
Det är väl inte så märkligt att en människa projicerar en bild av sin identitet utåt genom bland annat sin klädsel och stil?

Det märkliga är inte att man kan det, utan hur få stereotyper det finns och hur tydliga de är.

Intressant! Jag håller med dig och tror också att man omedvetet utstrålar vad för typ av intressen man har. Men däremot tror jag det är svårt att se på någons frisyr om det är en gymnisse eller en festprisse. Utveckla gärna, vilka är dessa stereotyper? :)

Man får ta mer saker i beaktning än bara frisyren. Intressant att du också märkt det. Vad är dina erfarenheter?

Stereotyperna är (en icke-uttömmande lista, i någon sorts skala från vitt till svart):
* personen som är aktiv och tycker om/behöver röra på sig
* personen som är nyfiken (oftast samma som ovanstående, men inte nödvändigtvis)
* personen som inte vet vad den vill och inte har några särskilda intressen, dock utåtagerande
* som ovan, men blyg
* personen som ser livet genom ett mörkt filter, generellt inte för att röra på sig

Personlighetsdragen kommer från uppväxt, miljö samt (största delen) ens genetik med avseende på hormoner & kopplingar i hjärnan.

Ser jag någon/några bilder (val av motiv, utseende) och ett exempel på skriftspråk brukar jag med stor sannolikhet kunna placera personen i rätt kategori.

KaptenKnäsvag
2012-03-31, 08:20
Det gör man alltid, men väldigt ofta stämmer inte dessa stereotyper. Jag får ofta höra att mitt beteende inte passar in på hur jag ser ut. Vissa drar slutsatsen av mitt skägg att jag är en man som uppskattar ett fint glas whiskey, men jag hatar det.

filmjölk
2012-03-31, 08:26
Vilket är detta fåtal stereotyper?

mini
2012-03-31, 08:27
Ser jag någon/några bilder (val av motiv, utseende) och ett exempel på skriftspråk brukar jag med stor sannolikhet kunna placera personen i rätt kategori.
Hur får du facit på att det stämmer?
Hur placerar du den som både gillar att träna och att festa?

juulia_
2012-03-31, 08:30
Det är ju inte speciellt svårt att se vilken typ av bild en människa vill projicera, utan det intressanta är verkligen vad denna person omedvetet utstrålar genom sitt kroppsspråk och sin utstrålning.

Ute på stan där folk klär sig casual kan man ju enkelt se vilken typ av kläder, vilket umgänge etc personen har. Desto mera intressant blir det hur personlighetstyp och intressen blir framträdande trots man jobbar på kontor där klädkoden är kavaj och skjorta.

mikaelj
2012-03-31, 08:30
Hur får du facit på att det stämmer?

Genom att prata med dem.

Hur placerar du den som både gillar att träna och att festa?

Listan är som sagt icke-uttömmande. Ovanstående är mer av "karaktäriserande personlighetsdrag". Jag tillskriver dem således attributen "verkar tycka om att träna och att festa" från min första titt.

Det är ju inte speciellt svårt att se vilken typ av bild en människa vill projicera, utan det intressanta är verkligen vad denna person omedvetet utstrålar genom sitt kroppsspråk och sin utstrålning.

Just!

mini
2012-03-31, 08:36
Hur många egenskaper ingår i ditt stereotyp-kartotek?

C.E.J.
2012-03-31, 08:36
Jag är helt på din sida Micke. Till en viss sorts utseende svarar ofta en viss sorts beteende, förnekar man det har man nån pk-agenda.

mikaelj
2012-03-31, 08:39
Hur många egenskaper ingår i ditt stereotyp-kartotek?

Nyfiken, intelligent, grå, negativ, allvarlig, lekfull, försynt, framåt och yta är de huvudsakliga dragen.

Kappman
2012-03-31, 08:55
Jag brukar ofta kunna avgöra vad en människa har för intressen och personlighet genom att titta på frisyr, ansiktsuttryck och klädesplagg.

Det är mänskligt att tro sig vara en bra människokännare. Nästan alla tror det om sig själva. Det ingår i vår natur. På några sekunder har vi tagit in första intrycket och placerat "objektet" i ett fack där vi tycker han/hon passar.

Det är förstås omöjligt att på så kort stund göra en korrekt bedömning, men det tror vi att vi lyckas med. Gång på gång.

När vi "avkunnat vår omedvetna dom" så söker vi aktivt sådant som backar upp den bild vi målat upp. Denna mekanism kan man tydligt se även i andra sammanhang. Exempelvis religion. Samma händelse kan av människor med olika religioner tolka helt olika. Alltid för att man omedvetet vill styrka sig i den uppfattning man redan har.

mikaelj
2012-03-31, 08:59
Det är förvisso så människor fungerar. Så länge man är beredd att revidera sin syn så fort man märker att den inte stämmer är det helt i sin ordning.

Spartansk
2012-03-31, 09:04
Intressant nog får jag ibland höra att jag är "svår att få grepp om". Så jag antar att jag är en av få som är svår att placera in i ett fack.

Det är möjligt att detta i sig skapar obehag hos folk, vilket kan vara en av anledningarna att jag ibland har svårt för att, ja, bli omtyckt.

Tolkia
2012-03-31, 09:10
Intressant nog får jag ibland höra att jag är "svår att få grepp om". Så jag antar att jag är en av få som är svår att placera in i ett fack.

Det är möjligt att detta i sig skapar obehag hos folk, vilket kan vara en av anledningarna att jag ibland har svårt för att, ja, bli omtyckt.
Det lär ju även bero på hur stora behov motparten har av att du skall vara lätt att placera. Det är ju också väldigt olika.

mini
2012-03-31, 09:13
Nyfiken, intelligent, grå, negativ, allvarlig, lekfull, försynt, framåt och yta är de huvudsakliga dragen.

Kan man vara en blandning? Kan man vara en stereotyp i ett sammanhang och en annan stereotyp i ett annat? Hur ofta kan man byta stereotyp?

mikaelj
2012-03-31, 09:16
Kan man vara en blandning? Kan man vara en stereotyp i ett sammanhang och en annan stereotyp i ett annat? Hur ofta kan man byta stereotyp?

Jag tror att man har grunddrag man inte kan tvätta bort.

Spartansk
2012-03-31, 09:18
Det lär ju även bero på hur stora behov motparten har av att du skall vara lätt att placera. Det är ju också väldigt olika.

Ja. Framförallt "machokillar" brukar ha svårt för mig. Och det kan ju tänkas att de är som de är eftersom de tycker att killar ska vara på ett viss sätt. Så killar som är annorlunda kan vara farliga, eller i värsta fall bögar.

mini
2012-03-31, 09:19
Jag tror att man har grunddrag man inte kan tvätta bort.

Och de grunddragen är nyfiken, intelligent, grå, negativ, allvarlig, lekfull, försynt, framåt och yta?

Adama
2012-03-31, 09:25
Micke, placerade du in mig i något fack när vi träffades på liseberg? ;)

Visserligen lite "fusk" eftersom du redan visste en del genom kolo.

filmjölk
2012-03-31, 09:35
I vilket av dina fack placerar du dig själv i Micke? Själv är jag i limbo mellan grå och negativ.

Själv roar jag mig med att försöka placera in kvinnor jag ser i ett av tre fack, baserat på känsla jag får, fack1: säger nej till analsex. fack2: Kan möjligtvis gå med på analsex fack3: Gillar analsex.

Grahn
2012-03-31, 09:36
Människor drar väl automatiskt alla möjliga slutsatser grundade på generaliseringar av tidigare information och upplevelser om andra människor de möter, stereotyper är ju lite av grunden för hur vi tänker.

Det vore inte effektivt att betrakta allt som ett oskrivet blad när man möter något nytt.

"titta ännu en sådan där stor randig fyrbent hårig sak med stora tänder"
"alla tidigare sådana har försökt äta upp mig men denna är en unik individ och kanske vegan...jag ska nog skaka tass och presentera mig!"

;)

det viktiga är ju mest att vara medveten om att en sterotyp är just det.

Spartansk
2012-03-31, 09:38
Själv roar jag mig med att försöka placera in kvinnor jag ser i ett av tre fack, baserat på känsla jag får, fack1: säger nej till analsex. fack2: Kan möjligtvis gå med på analsex fack3: Gillar analsex.

Åh, det där är jag svindålig på! Gissar nästan alltid fel.

Stoltz
2012-03-31, 09:40
Folks första intryck om mig brukar vara helt uppåt väggarna fel :D

Har förvånansvärt ofta blivit titelerad som en person som med all sannolikhet är konservativ och lite rasistisk/homofobisk, och detta endast på grund av mitt utseende. Jag gillar just de två extra mycket :D

awesomooo
2012-03-31, 09:52
Man ser direkt vilka på gymmet som är Innebandyspelare. 20 minuters uppvärmning genom att fixa frisyren och spruta på massa parfym så det icke går att befinna sig i samma lokal som dessa. Sen börjar själva träningen vilket innebär 15 olika magövningar och sen rundar man av träningspasset med 1 set hantelcurls och 1 set hantelpressar.

z_bumbi
2012-03-31, 10:01
Man ser direkt vilka på gymmet som är Innebandyspelare. 20 minuters uppvärmning genom att fixa frisyren och spruta på massa parfym så det icke går att befinna sig i samma lokal som dessa. Sen börjar själva träningen vilket innebär 15 olika magövningar och sen rundar man av träningspasset med 1 set hantelcurls och 1 set hantelpressar.

Du tränar med fel innebandyspelare eller så har de fel tränare. :D

Loke
2012-03-31, 10:55
Jag förvånas över att folk ofta "vet" att jag är gammal hårdrockare, trots att jag sedan länge klippt av håret och aktivt anstränger mig för att inte se ut så.

Generellt tror jag dock inte just kläderna säger så mycket om persoenens personlighet, det säger mer om vilka kretsar personen är i. Tycker det märks så oerhört här i uppsala, folk klär sig verkligen sjukt olika på de olika institutionerna.

Det som märks är snarare kroppspråket och talet, tycker jag. En grej man kan tänka på är hur långsökta kopplingar en person gör i konversationer, sånt tyder väldigt ofta på att personen är intresserade av intellektuella saker, och det är svårt att fakea.

Jag är ett stort fan av Jungs tankar om personligheter, dvs att det går att indela människor i ett relativt litet antal personlighetstyper, som i sin tur skapas av ett ännu mindre antal funktioner. Dessa funktioner är ganska lätta att avgöra genom att observera en person i vardagen, men det avslöjar i sin tur hur personen generellt kommer agera i alla möjliga situationer.

Människans fördomar är inte en bug, det är en feature. Det hade varit betydligt lättare att skapa en hjärna som likt en dator aldrig antog något, men en gissande hjärna är effektivare och kan skapa mer än summan av sinnesintrycken.

Spartansk
2012-03-31, 11:29
Jag tror att många människor passar in i stereotyper, just för att de gör ett medvetet val att passa in i stereotypen. Många högstadiekillar t ex börjar säkert lyssna på hiphop, klä sig som hiphopare, och kanske till och med börjar med graffiti och börjar begå brott, bara för att passa in i ett coolt gäng, trots att de egentligen föredrar musik av Sven Ingvars, tycker tighta byxor är snyggare än lössittande, föredrar akvarellmålande över sprayburkssprayande, och tycker både stöld, misshandel och skadegörelse är fel.

När jag läste bildkonst var detta väldigt tydligt. Många, framförallt tjejer, passade in i "konstnärsstereotypen". De:
- Klädde sig som typiska konstnärer.
- Röstade åt vänster.
- Var feminister.
- Festade hårt.
- Lyssnade på konstig musik.
- Såg ner på fysisk träning.
- Såg ner på skönhetsoperationer.
- Såg ner på mainstreamkläder.
- Såg ner på folk som röstade till höger.
- Såg ner på mainstreammusik.
- Såg sig själva som moraliskt överlägsna, trots att de själva var lika fördomsfulla och inskränkta som den värsta machokille.

Klart man börjar anpassa sig efter några månader i sånt sällskap. Få människor är så starka att de orkar gå runt och bli föraktade hela dagarna.

C.E.J.
2012-03-31, 12:03
Åh, det där är jag svindålig på! Gissar nästan alltid fel.

Låt tuben stå framme, så försöker du läsa hennes reaktion när hon noterar den.

Silencer
2012-03-31, 13:25
Jag brukar ofta kunna avgöra vad en människa har för intressen och personlighet genom att titta på frisyr, ansiktsuttryck och klädesplagg. Då menar jag inte uppenbara saker som att någon har målarbyxor och är målare, utan att jag ser huruvida någon tycker om att träna mot att festa som huvudintresse (för att ta två extremer) baserat på väldigt få markörer i en stillbild.

Har också upptäckt att det bara finns ett fåtal stereotyper som människor passar in i.

Hur tror ni att personligheten speglas i utseendet?

Har märkt samma sak. Finns undantag men det generella mönstret är obestridligt.

clappen
2012-03-31, 13:28
Ungefär på samma sätt som man kan se skillnad på svenskar och finnar?

Eddie Vedder
2012-03-31, 13:34
Jag tycker också att jag i viss mån "träffar rätt", men självklart är man influerad av confirmation bias så det skriker om det. Men jag har vid jättemånga tillfällen gissat att vissa personer som pluggar inte var plugghästar på gymnasiet. Jag vet att alla aldrig kan dras över en kam men hittills har nästan alla de jag diskuterat intressanta saker med, och de som tänkt utanför "vad fröken säger", varit personer som kommit in i det akademiska genom lite brokiga vägar och/eller högskoleprovet. På min institution är det sjukt tydligt mellan alla duktiga flickor och de som kommit in via andra vägar än toppbetyg från gymnasiet.

TREX
2012-03-31, 13:49
Man vill ju så gärna tro att man inte tillhör något "fack" men det gör man ju förmodligen, att inte tillhöra något fack är ju ett fack för sig.

C.E.J.
2012-03-31, 13:56
Man vill ju så gärna tro att man inte tillhör något "fack" men det gör man ju förmodligen, att inte tillhöra något fack är ju ett fack för sig.

Man kanske ingår i facket av alla fack som inte ingår i något fack.

Anton Fräs
2012-03-31, 14:01
Jag tycker också att jag i viss mån "träffar rätt", men självklart är man influerad av confirmation bias så det skriker om det. Men jag har vid jättemånga tillfällen gissat att vissa personer som pluggar inte var plugghästar på gymnasiet. Jag vet att alla aldrig kan dras över en kam men hittills har nästan alla de jag diskuterat intressanta saker med, och de som tänkt utanför "vad fröken säger", varit personer som kommit in i det akademiska genom lite brokiga vägar och/eller högskoleprovet. På min institution är det sjukt tydligt mellan alla duktiga flickor och de som kommit in via andra vägar än toppbetyg från gymnasiet.

Hej! :)

Micke, hur skulle du tolka mitt utseende om du inte kände mig? Är uppriktigt nyfiken på vad du tror.

OnT: Klart man kategoriserar, blir dock ofta förvånad när man lär känna någon lite mer.

Eddie Vedder
2012-03-31, 14:02
Man vill ju så gärna tro att man inte tillhör något "fack" men det gör man ju förmodligen, att inte tillhöra något fack är ju ett fack för sig.

Man kanske ingår i facket av alla fack som inte ingår i något fack.

Att placeras i en kategori är dock inte samma som att vara en stereotyp. Väler vi kategorin "Djurgårdare" har vi ju till exempel Lars Ohly och Fredrik Reinfeldt i samma kategori. Trots att de är lagom olika varandra. Men är någon av dom stereotypen av en Djurgårdare?

Så det är dels en fråga om att kategoriserng bara handlar om vad man väljer att titta på, alltid finns det kategorier. Och sedan är det också en fråga om "Vilka färger finns det i en regnbåge?", dvs att man i all evinnerlighet kan göra kategorierna snävare och snävare och snävare...

Olegh
2012-03-31, 14:10
Jag ogillar att få stereotyper bekräftade.

mikaelj
2012-03-31, 18:11
Mini: Om jag måste få fram en lista på väldigt snabbt är det de egenskaper jag väljer. Får jag mer tid på mig kan jag säkert hosta upp fler egenskaper, men jag tror att de är de viktigaste. Loke förstod för övrigt exakt vad jag menade och uttryckte det utmärkt.

Adama/Filmjölk/Anton: Tyvärr, funkar inte när jag känner er så väl som jag gör. :-) Ni får ge mig en okänd person.

Tricklew
2012-03-31, 18:13
Do me! Do me!


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Tolkia
2012-03-31, 18:47
Vad menas med stereotypen "grå"? Är det inte bara ett annat (på ytan mindre osympatiskt) sätt att säga att just du tycker att personen verkar ointressant? Jag menar, jag har väldigt svårt att tro att det finns personer som inte har någon personlighet.

mini
2012-03-31, 18:53
Jag tror inte jag fattar riktigt. Jag tolkar det som att mikael menar att det finns ett fåtal stereotyper i vilka man kan kategorisera in i princip alla människor, och att man bara kategoriseras i en stereotyp. Är det jag som missförstår?

Eddie Vedder
2012-03-31, 19:19
Vad menas med stereotypen "grå"? Är det inte bara ett annat (på ytan mindre osympatiskt) sätt att säga att just du tycker att personen verkar ointressant?

Inte för mig. Människor jag finner fruktansvärt ointressanta är sällan vad jag ser som "gråa". De är snarare väldigt festande, fikande, Facebookuppdaterande och runtliggande. Alternativt människor var enda intresse i livet är träning. Det är väl de två mest ointressanta kategorierna jag kommer på och ingen av dem är "gråa".

Jag är tämligen grå däremot. :D

Tolkia
2012-03-31, 19:49
Men vad är det då att vara "grå"? Inte ett angrepp (ännu åtminstone ...) utan en fråga. Det är ju knappast hud- eller hårfärg som åsyftas. Svara gärna både två.

Eddie Vedder
2012-03-31, 19:52
Men vad är det då att vara "grå"? Inte ett angrepp (ännu åtminstone ...) utan en fråga. Det är ju knappast hud- eller hårfärg som åsyftas. Svara gärna både två.

Jag ser det som en person som inte gör mycket väsen av sig, inte klär sig avvikande eller trendigt. Den där personen som inte ens ungdomarna på stan från Amnesty lägger märke till.

Kwon
2012-03-31, 19:58
Kan du se hur mkt han militärpressar på frisyren micke? :D


https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcRVS7PGBq5C5ZNNeU8ez3sB7ShCThM6X 7Bf9Bucy8_-Eyyv2kPu