handdator

Visa fullständig version : smärta i vänster knäskål vid benträning


k4l_2007
2012-03-30, 21:05
Kön: Man

Ålder: 21

Längd och vikt: 173 cm och ca 70 kg

Smärtbeskrivning: får känningar i vänster knäskål vid belastning f.f.a. vid djupa knäböj samt även marklyft. Det är vid bottenlägena som det känns, när jag ska börja som mest d.v.s. när jag ska upp. Det är alltså i början av rörelsen från bottenläget, när jag ska pressa ut benen då det känns mest. Däremot så får jag varken känningar eller smärta vid samma läge i lårcurl.

Smärtan ökar och förvärras ju tyngre jag tar. Det började för flera månader sen och i början kändes det bara som en känning men sedan märkte jag att det gjorde mer och mer ont ju tyngre jag lyfte, och det började även kännas vid vanlig ansträngning (bortsett från styrketräning alltså). Jag har lagt av med benträningen sedan månader tillbaks och känningarna försvann. Jag provade därför att träna benen igen men känningarna och jag la av för att inte förvärra problemet.

Smärtan är inte för djup, men inte ytlig heller. Någonstans däremellan. Det gör lite ont när jag trycker vid vänster sidan av knäsken, men jag vet inte om det är relaterat till själva träningsskadan. Vid själva lyften så gör det ont i mitten av knäskålen.

Det är ingen skillnad på hur det känns i vardagen om jag ligger, står eller sitter, men som sagt så blir känningarna värre ju mer böjda knäna, samt vid belastning är (som t.ex. då jag börjar pressa i bottenläget av knäböj). Notera dock att känningarna inte uppstår om jag bara befinner mig i själva bottenläget, utan det är först när jag börjar pressa tungt och uppåt då de uppstår.

Var gör det ont? Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Gör det ont någonstans då du trycker? Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Är smärtan skarp eller mer dov? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning? Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det? Hur länge har du haft ont? Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet.

Under den tidsperioden då denna skada uppkom så började jag med tung benträning (kanske för tungt) då jag körde marklyft samt knäböj flera dagar i veckan och väldigt få repitioner (1-3). Jag har alltid varit svag i kroppen, men lyckades på kort tid komma upp i 110kg knäböj (vilket är något som jag aldrig klarat tidigare och maxade kanske 60kg första gången)

Jag har aldrig tagit värktabletter eller nåt liknande mot detta och ingen betydande rehabträning har gjorts (har kört benspark ett fåtal gånger).

Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde hjälpa mig eftersom det är väldigt trist att träna kroppen utan att kunna träna ben, samt att rygg/grepp-träning begränsas (Jag kan inte köra marklyft).

Skön
2012-04-06, 18:04
Rent generellt och som funkat för mig (har hopparknä, PFSS, trasig menisk med mera) är:

OBS! är ej läkare och inte säkert det är rätt väg för dig (kolla upp, magnetkamera eller ultraljud).

Undvik benspark, stretcha rumpan, kör mycket höftlyft och vadpress

tryck på muskelknutar på rumpan, massera vaderna och låren rejält (gärna tvära friktioner), verkligen stärk baksida lår, kolla upp din teknik och q-vinkel. Kanske stretcha hälen/vaden så du kommer ned långt och så rörelsen blir rätt. Kör inte för mycket excentriskt tung knäböj som rehab, vilket man kan göra, för länge om det inte funkar.



Kan nog återkomma om du behöver mer "hjälp"

Lycka till!