handdator

Visa fullständig version : Hur snabbt tar kroppen upp olika sorters kolhydrater?


Barbastark
2012-03-30, 19:04
Hejhej

Undrar hur snabbt kroppen tar upp kolhydrater från olika kolhydratskällor, samt gör denna energin tillgänglig för kroppen. Tex maltodextrin, snabbmakaroner, potatis, fullkornspasta.

Samt även hur mycket långsammare upptaget blir om man äter en del fett samtidigt.

Anledningen till att jag frågar är för att jag vill veta vad jag ska äta om jag inte ätit på ett tag och det tex är 1h, 2h eller 3h kvar till träning.

MVH

Fredriiik
2012-03-30, 22:14
http://books.google.se/books?id=u1p_G8CJ-mwC&pg=PA557&lpg=PA557&dq=glycogen+depletion+endurance&source=bl&ots=XLVLLevrFH&sig=S55Hx32n7jBreXvWEoKz7U4vpH4&hl=sv&sa=X&ei=qvAyT7yYNeeJ4gS2leTqBA&ved=0CB4Q6AEwADgU#v=onepage&q=glycogen%20depletion%20endurance&f=false

Sinnessjukt bra text/bok.
Kolla ner någon sida så handlar det om kolhydrater innan träning.

Cred till Grub som gav mig länken =)

Sverker
2012-03-31, 06:57
Energin du förbränner under träningen är det glykogenet du lagrat upp sedan förra träningspasset.
Kolhydraterna du äter innan träningspasset är mest för att fylla blodet och levern. Hålla blodsockret uppe så att du kan fokusera på prestationen.

Barbastark
2012-04-01, 10:24
Energin du förbränner under träningen är det glykogenet du lagrat upp sedan förra träningspasset.
Kolhydraterna du äter innan träningspasset är mest för att fylla blodet och levern. Hålla blodsockret uppe så att du kan fokusera på prestationen.

Jag har för mig att jag läst någonstans om olika kolhydratskällors upptagshastighet. Där har det varierat mellan 5-6h till under 1h. Så borde då inte kroppen faktiskt dra nytta av denna energi och kunna använda den i träningspasset?

Vidare så har jag även en upplevelse (kanske felaktig i så fall) om att jag orkar lyfta mer under längre tid om jag innan morgonträningen intar EAA+ca70g malto jämfört med bara EAA.