handdator

Visa fullständig version : 7 set tung knäböj på morgonen- Armpass ~5-6 timmar senare


Nephelite
2012-03-30, 18:06
Är det värt att göra?


min träningskompis vill det, är tveksam men kanske kan funka?
själv skulle jag väl säga- börja armpasset med 7 set böj istället?
Antar att hans motargument blir att man blir grejer-trött efter böjen, vilket är sant.

men då skulle jag säga att det är bättre att skippa antingen armar eller ben om man skall dela upp dem på samma dag - eller kan man köra så någon gång?
tänker på hur kroppen börjar rehaba å skit - eller om det är bra som variation?

Ponitus
2012-03-30, 18:08
Visst att man blir ordentligt trött efter 7 set tunga böj. Men lite armar klarar man väl ändå av att köra efter om man så måste?

Nephelite
2012-03-30, 18:17
but we want ze pumpz =(

Loke
2012-03-30, 18:34
Jag tror att det för de flesta är likvärdigt att träna i samma pass eller dela upp det. Kan iaf inte tänka mig att det skulle vara någon nakdel att köra benen på morgonen och sen armarna.

Masterpan
2012-03-30, 18:38
Tror det endast bara har fördelar. Enda nackdelen är väl om du är helt trött efteråt som kan sänka prestationsförmågan

Rusk
2012-03-30, 18:55
Vill ha för mig att det fanns någon tråd som handlade om detta för något år sedan och att det var dåligt att träna 2 styrkepass på samma dag.
Var något med proteinsyntesen om jag inte minns helt fel.
Rätta mig gärna om jag har fel, var som sagt längesen.

svenbanan
2012-03-30, 19:12
Jag har hört någonstans att ryggraden inte är i så bra form för tunga lyft på morgonen, och att det ska vara högre skaderisk då. Ingen aning om det stämmer. Men om det stämmer skulle det ju kunna vara bättre att köra armarna på morgonen.

Nephelite
2012-03-30, 19:15
samma sak som rusk sade har jag hört ngn gång också hmm..

Fugly
2012-03-30, 19:25
kör bara böjen först och armarna sedan, alt. några lättare set armar i början med lite längre vila så att du orkar

Malone
2012-03-30, 19:31
Jag har hört någonstans att ryggraden inte är i så bra form för tunga lyft på morgonen, och att det ska vara högre skaderisk då. Ingen aning om det stämmer. Men om det stämmer skulle det ju kunna vara bättre att köra armarna på morgonen.

Hört samma sak och att i en studie skadade sig de flesta på morgonen, har jag för mig.

ceejay
2012-03-30, 19:36
öööhööhöhö, wat? Sluta oroa dig och kör bara.

Böj är så piece of cake att det går att köra när som helst :) Kör det som sistaövning

Rahf
2012-03-30, 19:55
Det är troligt att man är lite mer skadebenägen på morgonen. Men så länge du inte kör knäböj direkt efter du klivit ur sängen borde det inte vara några problem. En rejäl uppvärmning räcker nog gott.

Gällande två (tunga) styrkepass om dagen så funkar det på kort sikt om man inte är elitidrottare. Att hålla det i längden är tuuuungt för kroppen.

Wormzie
2012-03-31, 08:28
Gällande två (tunga) styrkepass om dagen så funkar det på kort sikt om man inte är elitidrottare. Att hålla det i längden är tuuuungt för kroppen.

Kroppen anpassar sig.. elitidrottarna vart väl inte födda elit?

Rahf
2012-03-31, 08:28
Nej, men dom stegrade intensiteten. Lägg till kroniska och akuta skador som elitidrottare ådrar sig p.g.a. deras hårda träning.

vicarious
2012-03-31, 08:57
Vad exakt är problemet? Det är väl inga problem att träna två gånger om dagen. Helt skilda muskelgrupper dessutom. Kör hårt.