handdator

Visa fullständig version : Häftiga bibel-citat?


Iron Bull
2012-03-30, 13:55
Någon insatt som kan dela med sig av häftiga bibel-citat i stil med "Even though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil, for you are with me. " osv?

IronBug
2012-03-30, 13:56
Tatuering på g?

Ado2000
2012-03-30, 13:58
va e d samuel l jacksons karaktär säger i pulp fiction det var nåt bibel citat iaf

Iron Bull
2012-03-30, 13:58
Tatuering på g?

Aa... är väl medveten om att det står någonstans i bibeln att man inte ska tatuera sig, men det bryr jag mig inte om. Är också medveten om att det är en klyscha att tatuera in bibeltexter, men det bryr jag mig inte heller om!

Pretorian
2012-03-30, 13:59
Här kommer ett:
"U mad bro?!"

.. eller nej, fel tråd va?

Pernam
2012-03-30, 13:59
Du får ta och kika lite på sparven, han är ju täckt av diverse jesuspropaganda.

Loke
2012-03-30, 14:02
Det är inte bibeln, det är en psalm :)

http://runeberg.org/bibeln/19_23.html

älskarcola
2012-03-30, 14:03
va e d samuel l jacksons karaktär säger i pulp fiction det var nåt bibel citat iaf

Fast det var inget riktigt bibelcitat har jag hört. Dom hade iallafall ändrat om det väldigt mycket

Iron Bull
2012-03-30, 14:03
Det är inte bibeln, det är en psalm :)

http://runeberg.org/bibeln/19_23.html

Trodde det var samma sak. Hursomhelst duger dikter, psalmer osv också! Inga låttexter dock

C.E.J.
2012-03-30, 14:04
Det är inte bibeln, det är en psalm :)

http://runeberg.org/bibeln/19_23.html

Ingår inte Psaltaren i Bibeln längre?

Mazr
2012-03-30, 14:04
"Sila mygg och svälja kameler."

Helst i svanken.

Kafka
2012-03-30, 14:06
"Yet she became more and more promiscuous as she recalled the days of her youth, when she was a prostitute in Egypt. There she lusted after her lovers, whose genitals were like those of donkeys and whose emission was like that of horses."

C.E.J.
2012-03-30, 14:08
"I will tread them in mine anger, and trample them in my fury; and their blood shall be sprinkled upon my garments, and I will stain all my raiment." Jes 63:3

Loke
2012-03-30, 14:08
Ingår inte Psaltaren i Bibeln längre?

Så kanske det är iofs. Jag trodde det bara var nån sorts appendix.

Petoria
2012-03-30, 14:13
"Behold, I will corrupt your seed, and spread dung upon your faces." – Malachi 2:3 KJV

Tycker den är ganska häftig

Samuelelel
2012-03-30, 14:13
"Om en kvinna är en häxa ska hon dö"

Minns inte var i bibeln det står, men det är det enda jag minns från konfirmationen för 10 år sedan.

C.E.J.
2012-03-30, 14:18
Så kanske det är iofs. Jag trodde det bara var nån sorts appendix.

Well, det är inget appendix, Psaltaren är del av alla kompletta biblar.

martinmartin
2012-03-30, 14:45
Om du nu vill ha citaten till en tatuering kanske det här är lite långt, men jag tycker det här har ett bra budskap iaf. Tror fler borde ha det i åtanke ibland: 5 Mos 25:11
"Om två män råkar i slagsmål och den enes hustru skyndar till för att hjälpa sin man och sträcker ut handen och griper tag om könet på den som slår hennes make, skall du utan förskoning hugga av hennes hand."

Jens.Andersson
2012-03-30, 14:47
Om du nu vill ha citaten till en tatuering kanske det här är lite långt, men jag tycker det här har ett bra budskap iaf. Tror fler borde ha det i åtanke ibland: 5 Mos 25:11
"Om två män råkar i slagsmål och den enes hustru skyndar till för att hjälpa sin man och sträcker ut handen och griper tag om könet på den som slår hennes make, skall du utan förskoning hugga av hennes hand."

Haha! Detta måste ju varit någon sorts prejudicerande dom på sin tid.

Mental
2012-03-30, 14:53
Huvudsaken är att du inte tar citatet på engelska, för då blir det töntigt i kvadrat.

dream_theater_
2012-03-30, 14:56
Det blir nog rätt töntigt oavsett. Be kolo om hjälp för att hitta ett "coolt" bibelcitat är väl rätt lame. Är du troende?

LoveMachine
2012-03-30, 14:59
Jeremia 51:20-23

Du är min hammare, mitt stridsvapen.
Med dig krossar jag folk,
med dig förintar jag riken,
med dig krossar jag häst och ryttare,
med dig krossar jag stridsvagn och vagnskämpe,
med dig krossar jag man och kvinna,
med dig krossar jag gammal och ung,
med dig krossar jag yngling och flicka,
med dig krossar jag herde och hjord,
med dig krossar jag bonde och oxspann,
med dig krossar jag ståthållare och styresmän.

Uppenbarelseboken 2:13
Jag vet var du bor...


Jag är inte religiös men lite koll har man ju. Föga förvånande men lite tragiskt att de flesta citaten hittills varit på engelska.

Snobbe
2012-03-30, 15:02
I am against religion because it teaches us to be satisfied with not understanding the world.

Grahn
2012-03-30, 15:10
varför vill man tatuera in något random bibelcitat som någon anonym internetsnubbe pekat ut åt en?

Ska man tatuera något sådant så är det väl bättre att välja ett citat som på något sätt berör en själv.

Stefan J
2012-03-30, 15:26
Ur psaltaren 137:9

Lycklig den som får ta dina späda barn
och krossa dem mot klippan.

Arf Pingvin
2012-03-30, 15:26
varför vill man tatuera in något random bibelcitat som någon anonym internetsnubbe pekat ut åt en?

Ska man tatuera något sådant så är det väl bättre att välja ett citat som på något sätt berör en själv.

Men du var ju rolig. Klart killen ska ha random bibelcitat. Party pooper.

mini_Arnold
2012-03-30, 15:27
Ovanför lilleman tatuerar du in "Suck the Zyzz"
EllÅR kanske inte.

Hela bibeln är fylld med "häftig" text, välj nåt bara

dream_theater_
2012-03-30, 15:33
Snälla någon, hitta på ett bra citat som han sedan tatuerar in. Sen blir det "in your face" när han kommer på att det var påhittat, och felstavat.

Stefan J
2012-03-30, 15:43
Du får gärna förklara varför du väljer ett bibelcitat när du uppenbarligen varken är troende eller kan särskilt mycket om kristendomen eller bibeln. Är det inte bättre att tatuera in något som har en innebörd för dig?

Iron Bull
2012-03-30, 15:46
Du får gärna förklara varför du väljer ett bibelcitat när du uppenbarligen varken är troende eller kan särskilt mycket om kristendomen eller bibeln. Är det inte bättre att tatuera in något som har en innebörd för dig?

Jag tycker temat är snyggt. Är det verkligen så viktigt att det man tatuerar in betyder något? Visst är det så att man får dras med det hela livet, men livet är kort.

mangemani
2012-03-30, 15:48
"i am like god and god is like me
i am just as large as him and he is just as small as me
i can not stand underneath him and he not above me"

Grahn
2012-03-30, 16:09
Jag tycker temat är snyggt. Är det verkligen så viktigt att det man tatuerar in betyder något? Visst är det så att man får dras med det hela livet, men livet är kort.

Iofs du kan ha en poäng där, livet kanske känns lite längre när man har tatuerat in något man sedan skäms för :)


Tatuera vad du vill men troligen är det mindre risk att du ångrar dig om du väljer något som anknyter mer till din person än något tufft någon sa stod i bibeln. Speciellt eftersom du garanterat kommer att få frågan om varför du valde just det.

Morrris
2012-03-30, 16:19
Du får gärna förklara varför du väljer ett bibelcitat när du uppenbarligen varken är troende eller kan särskilt mycket om kristendomen eller bibeln. Är det inte bättre att tatuera in något som har en innebörd för dig?

Servicehandboken till en Volvo 245 kan säkert ha något passande. Se till att hitta en engelsk upplaga bara.

Grazzafukkinrazzi
2012-03-30, 16:20
Haha! "Carpe Diem" på bajsbryggan eller "Only god can judge me" i svanken kan kanske vara något? Två populära som folk verkar köra på när de bara är ute efter en tatuering för tatuerandets skull.

Å andra sidan ber jag dig att själv upptäcka något som du själv kan relatera till och bära med stolthet. Om du inte gör det för din egen skull, gör det i såna fall för omgivningens skull.

Snobbe
2012-03-30, 16:21
Jag tycker temat är snyggt. Är det verkligen så viktigt att det man tatuerar in betyder något? Visst är det så att man får dras med det hela livet, men livet är kort.

Fast om du inte är troende så är bibeln bara en "vanlig" bok för dig? Typ som o tatuera in twilight quotes.

Sandra81
2012-03-30, 16:26
"He laughs at fear, afraid of nothing; he does not shy away from the sword"

hhhenke
2012-03-30, 16:38
Hela Pulp Fiction-citatet:

"The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he who, in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy My brothers. And you will know My name is the Lord when I lay My vengeance upon thee."

"The passage from the Bible that Jules has memorized was mostly made up by Quentin Tarantino and Samuel L. Jackson. The only part that's similar to what the Bible says is the part where he says, "And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger. And you will know My name is the Lord when I lay My vengeance upon thee." However, the parts about the righteous man and the shepherd are not real."

Från IMDB.

Jockefoten
2012-03-30, 16:47
This thread is Golden!

Reta inte flintisar!

As he was walking along the road some youths came out of the town and jeered at him. “Go on up, you baldhead!” they said. “Go on up, you baldhead!” He turned around, looked at them and called down a curse on them in the name of the LORD. Then two bears came out of the woods and mauled forty-two of the youths. – 2 Kings 2:23-24 NIV


Visa gästfrihet!

Genesis 19:30-38

4 Before they had gone to bed, all the men from every part of the city of Sodom--both young and old--surrounded the house. 5 They called to Lot, "Where are the men who came to you tonight? Bring them out to us so that we can have sex with them." 6 Lot went outside to meet them and shut the door behind him 7 and said, "No, my friends. Don't do this wicked thing. 8 Look, I have two daughters who have never slept with a man. Let me bring them out to you, and you can do what you like with them. But don't do anything to these men, for they have come under the protection of my roof."

Hur ska du ha det nu Gud?

"For I am merciful, saith the Lord, and I will not keep anger forever." (Jeremiah 3:12)
"Ye have kindled a fire in mine anger, which shall burn forever." (Jeremiah 17:4)

"If I testify about myself, my testimony is not valid." (John 5:31)
"Jesus answered: Even if I testify on my own behalf, my testimony is valid." (John 8:14)

Denna är bara rent av elak
8. Deuteronomy 23:1 ESV
No one whose testicles are crushed or whose male organ is cut off shall enter the assembly of the Lord.

thatice
2012-03-30, 17:03
"I keep a close watch on this heart of mine
I keep my eyes wide open all the time
I keep the ends out for the tie that binds
Because you're mine, I walk the line"


J.C.Ashish 50:21-23

krappen
2012-03-30, 17:04
Jag tycker temat är snyggt. Är det verkligen så viktigt att det man tatuerar in betyder något? Visst är det så att man får dras med det hela livet, men livet är kort.

Jag är med på det du säger men du måste ju förstå att du associerar dig själv med bibeln om du väljer att göra en sådan här tatuering, lika mycket som du kommer förknippas med hitler om du skulle tatuera in en swastika (extremt exempel men samma princip).
Så frågan är, kommer du orka förklara dig varje gång någon ser tatueringen?

thatice
2012-03-30, 17:12
"Well I know what's right, I got just one life
in a world that keeps on pushin me around
but I'll stand my ground
...and I won't back down"

t.Petty 12:21-23

Schroder
2012-03-30, 17:17
måste tatueringar ha masa innebörder hela tiden? kan man inte bara tatuera det man tycker är snyggt etc, behöver inte alltid finnas en förklaring eller en "själ" i tatueringen. ett motiv-snyggt/intressant - tatuera det .

Petoria
2012-03-30, 17:19
måste tatueringar ha masa innebörder hela tiden? kan man inte bara tatuera det man tycker är snyggt etc, behöver inte alltid finnas en förklaring eller en "själ" i tatueringen. ett motiv-snyggt/intressant - tatuera det .

När man tatuerar en text så känns det lite konstigt att inte ha en mening bakom.

Snobbe
2012-03-30, 17:24
måste tatueringar ha masa innebörder hela tiden? kan man inte bara tatuera det man tycker är snyggt etc, behöver inte alltid finnas en förklaring eller en "själ" i tatueringen. ett motiv-snyggt/intressant - tatuera det .

Problemet är att om du tycker något är snyggt och tatuerar in det endast därför så kommer det antagligen inte vara så snyggt för dig om 20år.

Tänk dig alla som hade hockeyfrilla, det var trendigt ett tag. Skulle du vilja sitta fast med den resten av ditt liv?

Schroder
2012-03-30, 17:31
inget angrepp eller så, förstår ert resonemang också. Har själv flertal tatueringar som jag tänkt igenom och så, har tex nordisk mytologi samt kristen sådan, är ej kristen av mig eller någon nordisk mytologi fanatiker, tycker om fatansyhistorierna som de båda har, tror absolut inte på gud men tycker om vissa historier där, gestalter etc.

menar bara, att vissa faktiskt gör tatueringar utifrån snygg design eller motiv utan större baktanke eller ide om tatueringen etc. verkade bara vara sånt mothugg att personen i fråga måste vara troende och snarlikt för han vill ha en text av kristet ursprung.

Sparven från Minsk
2012-03-30, 17:33
Femte mosebok 32:41
If I whet the lightning of my sword, and mine hand take in hand to do justice, I will shew vengeance on mine enemies and will reward them that hate me.

Femte mosebok 32:40
For I will lift up my hand to heaven, and will say: I live ever.

Känns som det var liknande du var ute efter?

Sparven från Minsk
2012-03-30, 17:34
Femte mosebok 32:42
I will make mine arrows drunken with blood, and my sword shall eat flesh of the blood of the slain and of the captive and of the bare head of the enemy

delta_mats
2012-03-30, 17:42
Femte mosebok 32:42
I will make mine arrows drunken with blood, and my sword shall eat flesh of the blood of the slain and of the captive and of the bare head of the enemy

Och det fortsätter i femte mosebok 32:43
I used to be an adventurer like you, but then I took an arrow in the knee

z_bumbi
2012-03-30, 17:53
Deff

Job, 6 Kapitlet
5 Icke skriar vildåsnan, när hon har friskt gräs,
icke råmar oxen, då han står vid sitt foder?
6. Men vem vill äta den mat som ej har smak eller sälta,
och vem finner behag i slemörtens saft?
7. Så vägrar nu min själ att komma vid detta,
det är för mig en vämjelig spis.

Pepparkakssmurfen
2012-03-30, 17:57
Använd kinesiska tecken när du gör tatueringen,plz? :hbang:

Mollestam
2012-03-30, 17:59
"You shall not pass." - Lukas 14:8


Någon som faktiskt kollar upp det?

Kischen
2012-03-30, 18:31
Remember to always be yourself. Unless you suck. — Joss Whedon

Borde vara med i bibeln.

Snobbe
2012-03-30, 18:31
Femte mosebok 32:41
If I whet the lightning of my sword, and mine hand take in hand to do justice, I will shew vengeance on mine enemies and will reward them that hate me.

Femte mosebok 32:40
For I will lift up my hand to heaven, and will say: I live ever.

Känns som det var liknande du var ute efter?

Femte mosebok 32:42
I will make mine arrows drunken with blood, and my sword shall eat flesh of the blood of the slain and of the captive and of the bare head of the enemy

Fan den där boken låter verkligen fredlig.

WHITEFOLKS
2012-03-30, 18:40
"He also forced everyone, small and great, rich and poor, free and slave, to receive a mark on his right hand or on his forehead." Revelation 13:16

Ape3
2012-03-30, 19:42
Ta något ur The Devil´s bible? Mer känd som Codex Gigas.
http://www.kb.se/codex-gigas/eng/Browse-the-Manuscript/Djavulen/?mode=1&page=577#content

http://www.kb.se/codex-gigas/

Ristretto
2012-03-30, 19:46
"I'll be back"

-Jesus Kristus (2000 år före Arnold, just sayin')

Tricklew
2012-03-30, 19:49
"I keep a close watch on this heart of mine
I keep my eyes wide open all the time
I keep the ends out for the tie that binds
Because you're mine, I walk the line"


J.C.Ashish 50:21-23

"Well I know what's right, I got just one life
in a world that keeps on pushin me around
but I'll stand my ground
...and I won't back down"

t.Petty 12:21-23

Båda dessa förslagen är väldigt bra, gör någon av dom.

Doctor Snuggles
2012-03-30, 20:03
Deut. 23: 1
No man whose testicles have been crushed or whose organ has been cut off may become a member of the assembly of God.

Petoria
2012-03-30, 20:07
Kör på citatet från Fallout 3 annars


"I am Alpha and Omega, the beginning and the end. I will give unto him that is athirst of the fountain of the water of life freely." (Revelation 21:6)

ceejay
2012-03-30, 20:09
"There she lusted after her lovers, whose genitals were like those of donkeys and whose emission was like that of horses "
EZEKIEL 23:20

Stefan J
2012-03-30, 20:29
Jag tycker temat är snyggt. Är det verkligen så viktigt att det man tatuerar in betyder något? Visst är det så att man får dras med det hela livet, men livet är kort.

inget angrepp eller så, förstår ert resonemang också. Har själv flertal tatueringar som jag tänkt igenom och så, har tex nordisk mytologi samt kristen sådan, är ej kristen av mig eller någon nordisk mytologi fanatiker, tycker om fatansyhistorierna som de båda har, tror absolut inte på gud men tycker om vissa historier där, gestalter etc.

menar bara, att vissa faktiskt gör tatueringar utifrån snygg design eller motiv utan större baktanke eller ide om tatueringen etc. verkade bara vara sånt mothugg att personen i fråga måste vara troende och snarlikt för han vill ha en text av kristet ursprung.

Nä ni har rätt, självfallet behövs det inget vidare motiv bakom en tatuering, att den är vacker är ett lika gott skäl som något annat. Jag formulerade mig lite klumpigt, var ute efter varför det just måste vara ett bibelcitat. Finns ju jättemånga tänkvärda citat att välja mellan från både historiska och okända människor.

Nåja, några bra bibelcitat har jag inte hittat, men jag kan rekommendera lite latinska :)

http://skrattnet.se/kategorier/skamt.php?cat=11&sub=25&id=219

Vad sägs om: Catapultam habeo. Nisi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane mittam. — Jag har en katapult. Ge mig alla dina pengar, eller så slungar jag en gigantisk sten mot ditt huvud.

Eller: Utinam barbari spatium proprium tuum invadant! — Må barbarer göra intrång på din personliga yta!

Eller varför inte en fräsig: Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant! — Må felaktig logik underminera hela din filosofi!

Grotesk
2012-03-30, 21:18
Då det talas om latin: "Navigare necesse est"

Det är vackert.

tp_88
2012-03-30, 21:30
http://www.evilbible.com/

Välj och vraka.