handdator

Visa fullständig version : Mjukmedel?


Lalla
2004-01-21, 09:16
Ngn som vet om något ämne som gör att fryst kesella eller lättfil inte blir stenhårt?
Funkar nog inte med tvätt-mjukmedel....;)

Jag brukar blanda Excell chokladpulver, kesella, arraksessens, sötningsmedel o en skvätt havregryn. In i frysen o ät efter ca. 45-60min, rör bara om varje kvart annars blire stenhårt....

Jag skulle vilja förbereda (som tv-kockarna:D ) o ha ett gäng i frysen bara o plocka fram som kvällsmål, men gärna som mjukglasskonsistens istället för tegelstenskonsistens....


Hjälp!

Patrizia
2004-01-21, 15:28
Sprit fryser som bekant inte...du får väl blanda i det:cheers: :smokin: :notme:

herr_Arne
2004-01-21, 16:39
Hmm. Själv har jag glassmaskin. Den fryser in (frysblock) smeten man häller i den under konstant omrörning. Väl klart så kan man förvara det i frysen, iallafall utan att det omedelbart hårdnar (har inte provat mer än till dagen efter, typ, eftersom det är så lätt att göra mer...).

Lalla
2004-01-21, 19:57
Patrizia > Hrrm, kanske borde köra med arrakspunch istället...;)

herr_Arne > Grrr!!! Vill också ha en glassmaskin. Den måste :kickass: helt enkelt...

Sverker
2004-01-21, 20:19
Det där är kemin hos kaseinet ( mjölkproteinet ). Kasein blir tjockt när det är surt som i Kessella och stelar ordentligt när det blir kallt..

Vad du kan gör är möjligen att blanda i en äggula som smörjer upp kaseinet. Annars blir det bikarbonat ( usch ) för att göra smeten basisk och inte så trög.

Glycerol ( extremt sött ) går säkert bra att blanda ut också.

Om något av tipsen är användbart vet jag inte.

Lalla
2004-01-21, 20:32
Sverker > Tackar för ett bra svar (som alltid...)!
En äggula ska jag ta o pröva, men bör man skippa äggvitan då? eller blir inte proteinet i vitan också stenhårt?

Lite fett i kvällsmålet är inte fel:eating:

Sverker
2004-01-22, 06:51
Receptet på Nobis-dresseng ( vitlök ) är ju att koka äggen mycket lösa i tre minuter. Äggvitan stelnar och äggulan använder man till dressingen/majonäsen.

Att man därefter blandar den stelnade äggviten i dressingen är en annan sak.