handdator

Visa fullständig version : Tränar hårt, äter rätt - händer inget. Varför?


Fiedeli
2012-03-30, 13:09
Ni förstår frågan av rubriken. Här kommer kostschema och träningsschema.
Målet är att ligga på -500 till -700 kcal per dag.

Träning&Rörelse
Kontorsarbete fem dagar i veckan.

Måndag
Promenad 45minx1 (innan frukost)
Crosstrainer 60 min (ca 650 kcal)

Tisdag:
Promenad 45minx3 (en innan frukost)
Gym Bröst/Mage

Onsdag
Promenad 45minx1 (innan frukost)
Innebandy 1,5 timmar (match, fullstor plan. Löper extremt för sporten)

Torsdag:
Promenad 45minx3 (en innan frukost)
Gym Bicep/tricep

Fredag:
Promenad 45minx3 (en innan frukost)
Gym Rygg/axlar

Lördag:
Löpning 45-50 min (ca 7-9 km)
ev. Promenad

Söndag:
Vila

Kost
Frukost: 100 gram rökt kalkon, a 20 gram saltade cashewnötter. En halv skiva mjukt flerkornsbröd med Bregott 70%.

Mellanmål: BCAA (10 gram)

Lunch: Kyckling 300 gram. Grönsaker 200-300 gram. Sås+stekfett 150 kcal. En chokladbit á 10 gram. Vatten.

Mellanmål: Protein + ev en liten skiva bröd med smör 70 %.

Middag: 300 gram kyckling stekt i två teskedar flytande margarin + ketchup (mindre socker)

Kvällsmål. 150 gram rökt kalkon. 25-35 gram cashewnötter. Champinjoner. Kolsyrat vatten + ev. mindre chokladbit.

Under träning: BCAA
Efter träning: Protein.

Stats:
Längd: 176 cm
Vikt: 72 cm
Ålder: 20

Gick upp, med flit, 16 kilo efter studenten. Kanske väldigt mycket fett, men ökade samtidigt ca 75-100 % i styrka. Var liten och smidig, men vältränad innan. Vill inte bli jättestor, men större. Har lyckats fått upp styrkan och vill naturligtvis ha en rätt najs beachkropp även i år.

Började deffa i november-december med gott resultat i början. Den utvecklingen tycks ha stannat av.

I går var jag fit som bara den, i dag alldeles slapp runt mage och midja. Vet att det är en naturlig del, men det fett som blir lösare och som därefter ska lossna tycks vara en ändlös cirkel. Jag har deffat förut och märkt av detta tydligt, men då lossnade fettet.

Äter en hel del, men rör samtidigt väldigt mycket på mig. Enligt kcal-uträkningar bör mitt intag ligga -700 varje dag. Men det verkar inte som det. Vad gör jag för fel?

Pretorian
2012-03-30, 13:28
Du rör på dig väldigt så det borde gå åt en del kalorier där men tydligen inte tillräckligt. Ta bort nötterna så sparar du några hundra kalorier per dag.

Står vikten still?

Du verkar ha koll på allt du äter. Väger du ALLT eller är det en uppskattning?

Fiedeli
2012-03-30, 14:13
Bifogar mer info om vikt:

November-Februari.
Ner ca 6 kilo. Från 78 kg till 72 kg.
Ner ca 7 cm i midja. 91-84.

Har under tiden inte minskat i styrka, utan ökat. Inte mycket, men lite.

Vikten samt midjemått står nu stilla. De ökade under en period då jag var sjuk i två, tre veckor. Har fått ned till samma nivå som innan men står nu helt stilla sedan ca en månad, trots att jag rör mig mer nu.

Och jag väger inte allt. Endast kyckling (eller motsvarande) eftersom jag tycker det är svårt att uppskatta. Även proteinpulver, men det är mer en kostnadsfråga (;

Försöker hålla nere kolhydratintaget, men proteinintaget uppe.

Pretorian
2012-03-30, 14:33
Ok. Grattis till den stora viktnedgången.

Det är ju inte omöjligt att du räknar fel någonstans, tex vid nötterna. Av egen erfarenhet (speciellt när man kommit en bit i sin diet) så känns det som om inget händer (och det gör det inte) och då får köra ännu hårdare, förslagsvis dra ner mer på kosten.

Står du still nu och tar bort alla nötter (inget fel på nötter men se det som ett test) så kommer du ha gått ner när du väger dig igen om en vecka.

Fiedeli
2012-03-30, 14:45
Ok. Grattis till den stora viktnedgången.

Det är ju inte omöjligt att du räknar fel någonstans, tex vid nötterna. Av egen erfarenhet (speciellt när man kommit en bit i sin diet) så känns det som om inget händer (och det gör det inte) och då får köra ännu hårdare, förslagsvis dra ner mer på kosten.

Står du still nu och tar bort alla nötter (inget fel på nötter men se det som ett test) så kommer du ha gått ner när du väger dig igen om en vecka.

Tackar! Det är enkelt att gå ned bara man vet hur man ska göra, men nu still. Ska göra så. har varit ute efter "det goda fettet" i dem, men blir det för mycket får det stora konsekvenser.

Ska dra en några dagar till Berlin nästa vecka. Så kolhydratladdar med Öl innan det blir ytterligare några vita månader och stenhård diet (;

Tack för tipsen!

Västkustarn
2012-03-30, 14:52
Vilket kcal intag ligger du på nu?

Du och jag har ungefär samma vikt, längd och mått och likadana jobb. Jag rör dock osckså på mig en hel del på fritiden.

Jag ligger på 2000kcal om dagen typ.

Har du provad PF?

Västkustarn
2012-03-30, 15:01
Ett tips om du vill få ut mer av dina kalorier :)

Ta bcaa 15-20min innan frukost ist. På så sätt toppar du protinsyntesen lagom till första målet. Om du tar den till mellanmål så ger det dig ant inte så mycket för du har redan animinsyror i blodet från första måltiden.
gå från (0) till topp är aldrig fel ;)

Och kvällsmålet byt ut kalkonen mot ägg eller keso eller någon annan "långsam" protin källa. Kalkonen bryts ner ganska fort och då ist äta något som sipprar ut långsammare under nattens fasta är inte heller fy skam :)

Fiedeli
2012-03-30, 15:07
Ett tips om du vill få ut mer av dina kalorier :)

Ta bcaa 15-20min innan frukost ist. På så sätt toppar du protinsyntesen lagom till första målet. Om du tar den till mellanmål så ger det dig ant inte så mycket för du har redan animinsyror i blodet från första måltiden.
gå från (0) till topp är aldrig fel ;)

Och kvällsmålet byt ut kalkonen mot ägg eller keso eller någon annan "långsam" protin källa. Kalkonen bryts ner ganska fort och då ist äta något som sipprar ut långsammare under nattens fasta är inte heller fy skam :)

Svarar på dina ovanstående ((;

Ligger på ca 2200 kcal. Ibland mindre, ibland kanske lite mer. Aldrig över 2 500.

Då kan vi trigga varandra (;

Angående BCAA: Det ska jag pröva (; Man blir ju mätt på det dessutom, så då undviker man den förödande mackan med smör och ost som man annars blir sugen på (;

Keso ska jag köpa hem på en gång - gammal favorit!

abstract
2012-03-30, 18:05
saltade cashewnötter.
mjukt flerkornsbröd
Bregott 70%.
Sås+stekfett
En chokladbit
skiva bröd
smör 70 %.
flytande margarin
ketchup
cashewnötter
chokladbit.

Vad gör jag för fel?[/I]

Ibland undrar jag varför folk inte testar att helt enkelt... välja bort lite... innan de frågar andra om vad de kan göra för att gå ner lite mer i vikt;)

Fiedeli
2012-03-30, 21:04
Ibland undrar jag varför folk inte testar att helt enkelt... välja bort lite... innan de frågar andra om vad de kan göra för att gå ner lite mer i vikt;)

Nja, förstår din poäng.

Nu är det väl som så att jag kan ju inte helt leva på luft. Som stekfett+nötter är mer ett ont måste för att bränna fett. Liksom brödskivan; "Kolhydrater är lågan som fett brinner i", enligt någon deffguide på detta forum.

Chokladbiten och ketchupen kan jag ju själv förstå.

Men har skippat nötterna nu. Hoppas på det. Även smöret bort - helt och hållet. Stekfett kvar. Omega 3 kapslar in. Mer lax kanske?

abstract
2012-03-30, 21:16
Skönt att du tog det så pass bra. Läste igenom inlägget och kunde onekligen ha formulerat mig lite bättre. Grejjen är ju inte att sakerna i sig är onyttiga, men det jag ville få fram är att det är de små bäckarna som skapar floden. Du skriver "liten chokladbit, halv smörgås, några gram nötter osv... Men det är dessa små små saker som eventuellt gör att du inte får resultaten, du märker det inte för att du slår ut det på en hel dag (pf for the win).

Två små chokladbitar; 150kcal. 55g nötter; 300kcal. 1,5 smörgåsar; 200kcal (minst). See, 650kcal bara på dessa tre ingredienser. Som egentligen inte gör något för mättnaden. Personligen skulle jag strykt dessa rakt av och se om det kanske ger resultat. Det där med fett och nötter för att bränna fett är jag tveksam till, men det är inte jag rätt man att svara på...

Fiedeli
2012-03-31, 13:10
Skönt att du tog det så pass bra. Läste igenom inlägget och kunde onekligen ha formulerat mig lite bättre. Grejjen är ju inte att sakerna i sig är onyttiga, men det jag ville få fram är att det är de små bäckarna som skapar floden. Du skriver "liten chokladbit, halv smörgås, några gram nötter osv... Men det är dessa små små saker som eventuellt gör att du inte får resultaten, du märker det inte för att du slår ut det på en hel dag (pf for the win).

Två små chokladbitar; 150kcal. 55g nötter; 300kcal. 1,5 smörgåsar; 200kcal (minst). See, 650kcal bara på dessa tre ingredienser. Som egentligen inte gör något för mättnaden. Personligen skulle jag strykt dessa rakt av och se om det kanske ger resultat. Det där med fett och nötter för att bränna fett är jag tveksam till, men det är inte jag rätt man att svara på...

Chokladbitarna behåller jag. Resten stryks. Chokladen dämpar ett sjukt sug efter just choklad som jag får efter lunch. Och det hjälper inte med något annat. Kanske försvinner det suget i och med att kolhydraterna i övrigt dras ned på.

Angående fett och nötter - det är ju det mest naturliga fettet som finns och borde därför vara det mest ulitmata fettet att använda sig av. Flera förespråkare för detta finns ju. Men som sagt, de innehåller mängder med kalorier.

isakt
2012-03-31, 13:53
Tänk på att någon timmes promenad om dagen egentligen inte skall räknas som träning såtillvida du inte befinner dig på myrmark...
Menar bara att du kanske ska jogga 45min istället?

Fiedeli
2012-03-31, 18:01
Tänk på att någon timmes promenad om dagen egentligen inte skall räknas som träning såtillvida du inte befinner dig på myrmark...
Menar bara att du kanske ska jogga 45min istället?

Tveksamt om det är bra för kroppen att träna 14 gånger och samtidigt gå ned i vikt. Eller om du vill att jag ska jogga tre gånger om dagen är vi uppe i över 225 gånger.

Och det är rörelsen och fettförbränning jag är ute efter. Då fungerar promenad utmärkt som komplement.

Fiedeli
2012-03-31, 18:03
25 gånger, inte 225 (:

Pretorian
2012-04-01, 17:56
Det är många tips nu. Börja med nötterna så märker vi hur det fungerar.

Jag äter mig väldigt mätt och belåten och tappar vikt i den takt jag vill. Jag använder smör, äter en del nötter och lever gärna på kycklinggryta med cremefraiche eller liknande.

Fiedeli
2012-04-02, 13:38
Det är många tips nu. Börja med nötterna så märker vi hur det fungerar.

Jag äter mig väldigt mätt och belåten och tappar vikt i den takt jag vill. Jag använder smör, äter en del nötter och lever gärna på kycklinggryta med cremefraiche eller liknande.

Kan väl tilläggas att jag ALDRIG tidigare i mitt liv varit "rippad". Jag har varit vältränad och var ovanligt stark för min ålder i högstadiet.

Bestämde mig för att rippa, men det övergick till ätstörningar. Så istället för en snygg kropp blev jag pinnsmal och hamnade på 52 kg.

Nu är jag är, tre år senare drygt och väger 72. Med andra ord har jag fått börja om från början med allt.

carrot
2012-04-02, 15:22
Många bra tips här. Men glöm inte(kan redan ha blivit sagt men ändå) att när du går ner i vikt så går även din kcal förbrukning ner(eftersom att du nu väger mindre). Alltså kommer du stå still om du fortsätter äta på samma mängd kcal som när du vägde mer.
Säger som de andra. Ändra lite i kosten och du ska se att du kommer se resultat.