handdator

Visa fullständig version : Mycket mättnad lite KCAL?


Johnny8
2012-03-29, 19:10
Postade för någon dag sedan ett inlägg i "Vad har du ätit idag (deffmode)

Då tråden har hängt med ett bra tag och inte särskilt många går in och läser varje nytt inlägg i den tänkte jag att då jag inte fick särskilt mycket feedback på min post att en ny tråd kanske skulle passa bättre.



Äter I alla fall följande maträtter varje dag med små variationer.

Måltid 1:
WHey 80 (45 g)
3 ägg (L)


Måltid 2:
350 gram keso (1,5%)


PWO (25 g)
amino (pre&past)

Måltid 3:
WHey 80 (45 g)
Fläskfile / kycklingfilé (575 g / 660g)


Måltid 4:
300 gram keso (1,5%)

Måltid 5:

300 gram kvarg (1%):

Måltid 6:

Kasseinprotein (45 g)


Samt under dagen:
fiskolja (3 g)
Multivitaminer

Totalt:

kcal 2200

Protein 377 g

Fett 58 g

Kolhydrater 37 g


Är ganska hungrig av mig och ibland skulle man gärna vilja sätta I sig lite mer mat, någon som har något tips på något att byta ut som ger mer mättnad utan att det rinner iväg i Kcal?

Har blivit ganska bekväm av mig med att laga mat men skulle eventuellt kunna slå till med 2 måltider kött om dagen då det känns som det mättar mer än kvarg / keso.

Protedrinkar är lite av dagens höjdpunkt och blandas redan med vatten.


Baktanken med ett så högt proteinintag som 377 gr per dag det innehåller lite kcal och att proteinets TEF ligger på 15-30% av kalorivärdet. Så med detta i bakhuvudet tänkte jag att jag kan äta mer mat utan att det rinner iväg.


Kan också tillägga att jag kört denna dieten i ca 12-13 veckor och gått ner från 103 --> 95 kg dvs -8 kg. Detta ger en ungefärlig viktnedgång på strax över 600 gram i veckan. Ligger kvar på samma styrka / marginell ökning styrkemässigt så dieten har fungerat bra. Har bra med energi på gymmet och kör styrka 5 gånger och cardio en gång i veckan. Så då jag tappar vikt och behåller styrkan är jag nöjd med dieten förutom att jag går och är hungrig då och då och börjar bli lite trött på maten!



I alla fall det jag undrade om är ifall Proteinrik mat är det som ger mest / bäst mättnad per kcal?

Undrar även ifall någon har några bra tips att variera sig med utan att behöva lägga ner allt för mycket tid i köket, öppna keso / kvargburkar i 2 månader har kanske gjort mig aning bekväm.

Fishtank
2012-03-29, 19:12
Broccoli och kött.

begt
2012-03-29, 19:12
Skulle skippa en del whey 80 och äta gröt till frukost istället. Du lär behöva en del fibrer i din kost.

kallinarn
2012-03-29, 19:14
Eftersom du äter så lite kolhydrater skulle jag säga gröt och potatis

vicarious
2012-03-29, 19:27
Fast föda mättar bättre än flytande. Byt ut whey-80 och aminosyrorna mot motsvarande mängd protein & energi från kött & grönsaker.

Zenot
2012-03-29, 19:53
Som sagt, byt ut pulvret mot mat så blir det mycket bättre. Sen har jag för mig att man redan räknat med proteinets TEF när man säger 4kcal?

Personligen skulle jag dra ner på proteinet och öka på kolhydrater/fett istället. Fett mättar ganska bra, och du lär behöva mer kollisar för att prestera optimalt på gymmet.

aijou
2012-03-29, 20:09
Som de flera redan skrivit så hade jag minskat proteinintaget och lagt de kalorierna på kolhydrater istället. Potatis är en bra och mättande kolhydratskälla, även havregryn. Broccoli är bra att fylla ut med om du inte blir mätt.

Sedan tycket jag att du kan skita i att äta sex mål om dagen. Det är en väl etablerad myt att +6 mål om dagen skulle vara "opti". Det går lika bra med färre mål. Själv tycker jag att ca 3 mål om dagen är lagom, men det är ju såklart individuellt vad man trivs med.

Dessutom så upplever i alla fall jag att det är en stor nackdel att äta för många mål om dagen för att man aldrig kan äta sig ordentligt mätt och det verkar ju du också ha problem med.

Här kan du läsa lite om samband mellan hunger och måltidsfrekvens och vad det har för påverkan på blodsocker och vikt.

Johnny8
2012-03-29, 21:57
Broccoli och kött.

Skulle skippa en del whey 80 och äta gröt till frukost istället. Du lär behöva en del fibrer i din kost.

Eftersom du äter så lite kolhydrater skulle jag säga gröt och potatis

Fast föda mättar bättre än flytande. Byt ut whey-80 och aminosyrorna mot motsvarande mängd protein & energi från kött & grönsaker.

tack för samtliga svar, blir nog att prova med gröten så man får i sig lite fiber och dra ner på någon drink med whey även om det är en av dagens höjdpunkter.


Som sagt, byt ut pulvret mot mat så blir det mycket bättre. Sen har jag för mig att man redan räknat med proteinets TEF när man säger 4kcal?

Personligen skulle jag dra ner på proteinet och öka på kolhydrater/fett istället. Fett mättar ganska bra, och du lär behöva mer kollisar för att prestera optimalt på gymmet.

Är ganska säker på att TEF inte är inräknat när man säger att protein innehåller 4kcal per gram. Finns någon längre inlägg med "Den Termogena Dieten" som i princip bygger på att man enbart äter protein pga av TEF-en

http://forum.body.se/showthread.php?t=5414

Dock så är det inte någon strikt termogen diet jag ligger på utan har mer blivit en kombination av mat jag tycker är prisvärt / snabbt / enkelt / gott att äta. Med utgångspunkten att protein ska ge bra mättnad och vara fattigt på kcal.

Finns många som skriver att fett mättar bra men om man räknar med TEF på både protein och fett så är skillnaden 2,7 gånger mer kcal i fett gentemot protein.



Som de flera redan skrivit så hade jag minskat proteinintaget och lagt de kalorierna på kolhydrater istället. Potatis är en bra och mättande kolhydratskälla, även havregryn. Broccoli är bra att fylla ut med om du inte blir mätt.

Sedan tycket jag att du kan skita i att äta sex mål om dagen. Det är en väl etablerad myt att +6 mål om dagen skulle vara "opti". Det går lika bra med färre mål. Själv tycker jag att ca 3 mål om dagen är lagom, men det är ju såklart individuellt vad man trivs med.

Dessutom så upplever i alla fall jag att det är en stor nackdel att äta för många mål om dagen för att man aldrig kan äta sig ordentligt mätt och det verkar ju du också ha problem med.

Här kan du läsa lite om samband mellan hunger och måltidsfrekvens och vad det har för påverkan på blodsocker och vikt.

Glömt att länka?

Aa är medveten om att det är en gammal myt, dock så tycker jag att jag presterat bättre med träning sen jag bytt antal måltider, är väl någon skum placebo effekt sen trivs jag med att äta ofta, bra sysselsättning när man inte har mycket annat för sig.

vicarious
2012-03-29, 22:02
Som sagt, byt ut pulvret mot mat så blir det mycket bättre. Sen har jag för mig att man redan räknat med proteinets TEF när man säger 4kcal?


Det stämmer, men på senare tid (?) har det kommit saker som pekar mot att TEF för protein kanske t om är ännu högre. Siffran 3.2 kcal/g har nämnts.

Johnny8
2012-03-29, 22:18
Det stämmer, men på senare tid (?) har det kommit saker som pekar mot att TEF för protein kanske t om är ännu högre. Siffran 3.2 kcal/g har nämnts.

siffran 3,2 kcal/g är vad då får om du räknar med ett TEF värde på 20%. Har du några källor på att TEF redan skulle vara inkluderad i de 4 kcal som man utgår från i protein?

Menar du att man på senare tid upptäckt att proteinets TEF ligger på hela 20% mer än vad man trott innan?

aijou
2012-03-30, 08:42
Glömt att länka?

Aa är medveten om att det är en gammal myt, dock så tycker jag att jag presterat bättre med träning sen jag bytt antal måltider, är väl någon skum placebo effekt sen trivs jag med att äta ofta, bra sysselsättning när man inte har mycket annat för sig.

LOL. Jag har blivit sjukt tankspridd på sistone. :Virro
Här är länken jag tänkte posta i alla fall. Du kanske redan har läst den.
http://traningslara.se/maltidsfrekvens-aptiten-hungern-och-blodsockret/

Men som sagt, om du trivs bättre med att äta ofta så behöver du såklart inte ändra på det. Det var bara ett förslag utifrån vad jag själv trivs med. Det har hjälpt mig att gå ner ganska mycket i vikt utan att gå hungrig.

Lychgate
2012-03-30, 08:49
Vitkål är ordentligt mättande för lågt kcal innehåll(26kcal/100g).

Sportfiskaren
2012-03-30, 09:07
Du kan ju dra ner lite på måltidsfrekvensen och köra lite periodisk fasta-inspirerat upplägg. T.ex en relativt stor frukost med ägg/bacon/kaffe som mättar under en längre tid, och så äter du inte nästa måltid förrän till på kvällen.

Kan ju vara något att testa på i alla fall.

Knatcharn
2012-03-30, 12:29
Broccoli, morötter, keso och kvarg :)