handdator

Visa fullständig version : Gluten hämnar styrkan?


Brickhead
2012-03-29, 17:28
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=efter_tio&videoid=2175435

Omkring 40minuter är det

De gör ett snabbt styrketest på en person. Han är stark och lyckas hålla emot i början, sen tar han en tugga på en vetebulle och hinner knappt svälja innan de gör ett nytt styrketest, och då är han mycket svagare och orkar inte hålla emot.

Fattar ingeting? Verkar helt skumt *screwy*

Vad säger ni?

Pepz
2012-03-29, 17:53
omg jag måste genast sluta äta gluten så jag blir världsmästare..


larv (utan att ens kolla på länken)

Ristretto
2012-03-29, 18:12
Detta förklarar varför jag så ofta ramlar omkull efter att ha skåpätit en limphalva.

Scratch89
2012-03-29, 19:05
Men va? Är du seriös?

Eddie Vedder
2012-03-29, 19:18
Haha, det var det värsta jag sett. :D Uri Geller framstår ju som hederlig.

Brickhead
2012-03-29, 19:25
Men va? Är du seriös?

Kolla klippet

Hur kan man hitta på något sådant? Det här är ju bara larvigt *gah!*

Sniggel
2012-03-29, 19:27
Gargh, var måste jag spola fram för att se vad de gör?

edit: Usch pallar inte...

Eddie Vedder
2012-03-29, 19:29
Gargh, var måste jag spola fram för att se vad de gör?

Det är i slutet. Kinesiologen håller emot armen på en kille. Sedan äter killen en tugga på en fralla och därefter håller kinesiologen hårdare och bryter ner armen. Vetenskap i sin vackraste form. :)

Silencer
2012-03-29, 19:32
Alltså vad fan är det här.
Att man mår bra av att utesluta gluten är jag helt med på, men det här är ju kvacksalveri.

Sniggel
2012-03-29, 19:43
Det är i slutet. Kinesiologen håller emot armen på en kille. Sedan äter killen en tugga på en fralla och därefter håller kinesiologen hårdare och bryter ner armen. Vetenskap i sin vackraste form. :)

Ungefär som det här?

XK4eXZ2I3sU

Ah, såg det nu. Anki facepalmar mentalt i bakgrunden :D

Alltså vafan. Får man kvacksalva hur mycket som helst i TV?

exevision
2012-03-29, 21:11
Man blir ju nästan sugen på att testa ta en bulle under nästa pass för att testa och motbevisa ;)

MtotheM
2012-03-29, 22:48
Haha, WTF is this shit...

Är det en komedi eller vadå?

Att bete sig värre än powerbalance är fan svårt att lyckas med, men detta klår fan dom...

6gIMxjr3n5U

Morty
2012-03-30, 08:25
Jag äter glutenmjöl rätt ofta. Styrkan är OK, går uppåt.

frippe33
2012-03-30, 08:54
Det ser ju onekligen fjantigt ut.

Men när han testar höftböjaren så flyttar sig ju hela bänken killen ligger på så han tar ju i rätt mycket där. Bänken rör sig inte efter att han käkat mackan.

Är det någon form av hyptnos detta eller?

Ristretto
2012-03-30, 09:13
Det ser ju onekligen fjantigt ut.

Men när han testar höftböjaren så flyttar sig ju hela bänken killen ligger på så han tar ju i rätt mycket där. Bänken rör sig inte efter att han käkat mackan.

Är det någon form av hyptnos detta eller?

Man ser ju tydligt att han nyper honom i pungen samtidigt som han trycker, efter att killen fått smaka på mackan.

Morty
2012-03-30, 09:18
Det ser ju onekligen fjantigt ut.

Men när han testar höftböjaren så flyttar sig ju hela bänken killen ligger på så han tar ju i rätt mycket där. Bänken rör sig inte efter att han käkat mackan.

Är det någon form av hyptnos detta eller?

Oroa dig inte, det är bullshit.

frippe33
2012-03-30, 09:33
jojo, men det vore intressant att veta exakt hur det fungerar. Dom är ju rätt många som tjänar pengar på sånt här trams. Att en muskel kan "kopplas ur" tillfälligt verkar ju stämma men hur gör dom?

Det ser ut lite som att killen inte hinner börja spänna muskeln innan Ulf tar i andra gången. Lite som i armbrytning där den som tar i först ibland kan vinna överlägset för att sedan i nästa match vara helt jämnt.

mini
2012-03-30, 15:46
Ohederligt är det minst sagt.

christian9
2012-03-30, 16:22
Grabbar,

Det här är inte fejkat. Jag har haft mycket problem med muskellåsningar genom hela livet egentligen efter en svår magsjuka på lågstadiet, och när jag gick till en kiropraktor för några år sedan som hjälpt brorsan tillbaks efter en ryggskada spelade det i princip ingen roll vad han gjorde med mig - allt gick tillbaks igen timmarna efter. Så då började han intressera sig för kosten och vi undersökte en rad livsmedel på precis samma sätt de gör i filmen, och när vi testade havre hade jag inte chans. Jag är fortfarande inte helt fri från låsningar och liknande, men efter jag plockade bort havre har det blivit fantastiskt mycket bättre. Och får jag i mig det av misstag på något sätt - genom bröd ex - så har jag svåra problem i någon vecka efteråt.

Det luriga här är möjligen om dom försöker bevisa att gluten är dåligt för alla, för det testade vi mig mot på samma sätt också utan någon som helst effekt. Men en del har tydligen någon slags "allergi" mot vissa födoämnen som inte visar sig på vanligt sätt genom magproblem, hudutslag osv utan sätter sig på nervsystemet, och det verkar faktiskt som den här tekniken funkar för att upptäcka dom.

Vunnis
2012-03-30, 16:32
Grabbar,

Det här är inte fejkat. Jag har haft mycket problem med muskellåsningar genom hela livet egentligen efter en svår magsjuka på lågstadiet, och när jag gick till en kiropraktor för några år sedan som hjälpt brorsan tillbaks efter en ryggskada spelade det i princip ingen roll vad han gjorde med mig - allt gick tillbaks igen timmarna efter. Så då började han intressera sig för kosten och vi undersökte en rad livsmedel på precis samma sätt de gör i filmen, och när vi testade havre hade jag inte chans. Jag är fortfarande inte helt fri från låsningar och liknande, men efter jag plockade bort havre har det blivit fantastiskt mycket bättre. Och får jag i mig det av misstag på något sätt - genom bröd ex - så har jag svåra problem i någon vecka efteråt.

Det luriga här är möjligen om dom försöker bevisa att gluten är dåligt för alla, för det testade vi mig mot på samma sätt också utan någon som helst effekt. Men en del har tydligen någon slags "allergi" mot vissa födoämnen som inte visar sig på vanligt sätt genom magproblem, hudutslag osv utan sätter sig på nervsystemet, och det verkar faktiskt som den här tekniken funkar för att upptäcka dom.

:thumbup:

mini
2012-03-30, 16:33
Grabben,

kul för dig men hur menar du att det fungerar i kroppen? Skapar havre låsningar, och hur menar du att det fungerar rent fysiskt med det där testet? Äh, nevermind, du är salig på din tro och det är ju fint, men nej, testet säger inget om att gluten gör en person svagare redan innan frallan landat i kistan.

Silencer
2012-03-30, 16:49
Om han inte trycker hårdare kanske det är någon form av suggestion hos testobjektet.
Angående gluten: vissa blir dåliga i magen av det, väldigt många faktiskt. Men blir man inte det så är det väl bara äta. Inget magiskt med att undvika det.

Tydligen har han aldrig varit på en SL klubb. Gofika och kaffepaus. :D

ceden
2012-03-30, 17:05
jag har själv gjort många olika sånna där tester då jag haft problem med Magen Under nästan hela mitt vuxna liv. Oftast har jag också en känsla av att dom trycker på lite hårdare när dom tror att dom ska hitta något som tex vete. Men I dom testerna jag har gjort så har jag inte ens fått äta något utan endast luktat på olika saker.

Jag går på diet nu för tillfället och gör det utan gluten, jag mår alltid prima när jag gör det, sen kan inte jag säga om det är att jag skippar gluten eller om jag äter bättre mat mer kontinuerligt, fastare tider m.m. Det enda jag vet är att när jag går av dieten å börjar käka vanligt så blir min mage helt uppfuckad igen. Det är dock inte bara gluten jag brukar vara känslig mot utan det är väldigt mycket olika saker. Grejen är att jag varit hos läkaren och tittat in i alla hål jag har flertalet ggr och aldrig har dom hittat någon intolerans.

DEt jag tänkte komma till var egentligen ingenting. Men detta är ett sätt många behandlar folk och många blir bra. Är det Placebo, el. att folk lägger om och äter bättre föda, el funkar det på riktigt? jag tycker inte man ska vara så jätte snabb och döma och säga att det är skit då det uppenbarligen fungerar för många människor.

mini
2012-03-30, 17:11
Visst finns det många människor som är överkänsliga eller allergiska mot gluten eller av andra orsaker mår bättre på en kost utan gluten. Det är på långa vägar inte samma sak som att man kan testa styrkan genom att trycka på olika kroppsdelar före och efter en tugga fralla eller som att i ditt fall få lukta på något och komma fram till att man bli svag och skapar obalanser i kroppen av gluten. Det är inte överkänsligheten som döms ut, det är metoden kinesologen använder som kritiseras.

Sverker
2012-03-30, 17:14
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=efter_tio&videoid=2175435

Omkring 40minuter är det

De gör ett snabbt styrketest på en person. Han är stark och lyckas hålla emot i början, sen tar han en tugga på en vetebulle och hinner knappt svälja innan de gör ett nytt styrketest, och då är han mycket svagare och orkar inte hålla emot.

Fattar ingeting? Verkar helt skumt *screwy*

Vad säger ni?

Har sett motsvarande tidigare. Misstänker att det är frågan om fokusering och muskelkontakt. Att försökspersonen tappar fokuseringen på musklerna och lägger tankarna på vetebullen istället.

312
2012-03-30, 18:03
Grabbar,

Det här är inte fejkat. Jag har haft mycket problem med muskellåsningar genom hela livet egentligen efter en svår magsjuka på lågstadiet, och när jag gick till en kiropraktor för några år sedan som hjälpt brorsan tillbaks efter en ryggskada spelade det i princip ingen roll vad han gjorde med mig - allt gick tillbaks igen timmarna efter. Så då började han intressera sig för kosten och vi undersökte en rad livsmedel på precis samma sätt de gör i filmen, och när vi testade havre hade jag inte chans. Jag är fortfarande inte helt fri från låsningar och liknande, men efter jag plockade bort havre har det blivit fantastiskt mycket bättre. Och får jag i mig det av misstag på något sätt - genom bröd ex - så har jag svåra problem i någon vecka efteråt.


Precis samma här. Jag fick (vad det nu var) under näsan medan jag höll emot, då försvann ganska mycket styrka, dvs, då vad jag allergisk mot det eller något. Sen om kinesiologen tar i mer just då kan man ju undra, men det tror jag inte. F.ö. så försvann min mors ledproblem osv pga kostmixtring.

Man håller emot när kinesiologen trycker på ens arm, vid vissa saker som vete/mjölk/zink etc så kan man bli svagare, och då ska det uteslutas. Typ så.

SeeYay
2012-03-30, 18:06
Bra humor.

Eddie Vedder
2012-03-30, 18:15
Man håller emot när kinesiologen trycker på ens arm, vid vissa saker som vete/mjölk/zink etc så kan man bli svagare, och då ska det uteslutas. Typ så.

Det låter som samma kvacksalvare som lurar folk till att tro att Gud kan ta dem ur rullstolen. På ren vilja lyckas de ställa sig upp och är sedan helt troende. Det är verkligen fascinerande vad man kan få människor till att klara av (eller i fallet med kinesiologen, inte klara av) på ren inställning. Varför kunde han inte göra det på Anki istället?

jag tycker inte man ska vara så jätte snabb och döma och säga att det är skit då det uppenbarligen fungerar för många människor.

Ingen säger emot att folk är överkänsliga mot ämnen i kosten. Jag tror själv att just spannmål kommer uppmärksammas mer och mer. Men ditt inlägg har inte med diskussionsfrågan att göra. Det är inte människor som du som kritiseras.

frippe33
2012-03-30, 18:26
Var bara tvungen att testa detta på tjejen hemma. Självklart vart det ingen skillnad på styrka. Hur fan skulle det se ut om man bara rasade ihop av en tugga bulle?

Dock lyckades jag senare bryta ner både ben och arm men då tryckte jag precis innan hon hann spänna emot och hon överaskades alltså. Om hjärnan känner att armen är på väg ner så är min teori att den ger upp och inte kämpar emot på samma sätt som om man känner att man kan hålla emot precis i början.

ceden
2012-03-30, 18:44
Det låter som samma kvacksalvare som lurar folk till att tro att Gud kan ta dem ur rullstolen. På ren vilja lyckas de ställa sig upp och är sedan helt troende. Det är verkligen fascinerande vad man kan få människor till att klara av (eller i fallet med kinesiologen, inte klara av) på ren inställning. Varför kunde han inte göra det på Anki istället?



Ingen säger emot att folk är överkänsliga mot ämnen i kosten. Jag tror själv att just spannmål kommer uppmärksammas mer och mer. Men ditt inlägg har inte med diskussionsfrågan att göra. Det är inte människor som du som kritiseras.

Nej jag vet, att det inte var det :) och jag tror inte ens på det. SOm Sverker nämner så låter det mer troligt med en fokuserings bit. Sedan är ju tillvägagångssättet mystiskt och hokus pokus osv. Men jag tycker bara folk är lite hårda och snabba och döma. Han är ju troligtvis övertygad om att detta fungerar och "många" med honom. Plus att det har hjälpt många vilket är bra vad än orsaken är.

Dreas
2012-03-31, 19:47
http://jeneypeney.files.wordpress.com/2012/02/wtfisthisshitpiccard1.jpg

Kinesiolog? Kan inte prestera på topp med vetemjöl!?

Dreas
2012-03-31, 19:54
Tjejer och killar kan inte äta riktigt samma kost när det kommer till LCHF?

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=ar_mjol_farligt_diskussion_i_efter _tio&videoid=2175441 - Jag blir lite trött på sånt här. Och sen går ju massa omkring och köper det här rakt av.

312
2012-03-31, 19:57
Jag kan hålla med om att det verkar vara kvacksalveri, det har jag själv sagt ett par gånger, men ändå tycker jag folk är väldigt trångsynta. Kost har väldigt mycket med om hur vi mår etc. Akne? Går ofta att fixa med kosten. Ofta snorig? Går säkert också att fixa med kosten. Jag tror att mycket lidande av diverse saker kan fixas genom kost.

Det känns lite som att folk tycker det är bättre att trycka mediciner istället för att i alla fall prova att utesluta vissa saker ur kosten som kan hjälpa.

Maten är vårt bränsle, äter vi något vi inte tål så är det väl ganska uppenbart att kroppen kommer att reagera, eller? Mjölk ger mig akne, till e.x.

Men ja, jag tror faktiskt inte heller på kinesiologer, men har blivit tvingad dit en gång av morsan. Jag har inte märkt någon skillnad av kosttillskotten jag får äta (zink, etc), dock gör morsan min det, men det kanske är placebo.

Eddie Vedder
2012-03-31, 19:59
Jag kan hålla med om att det verkar vara kvacksalveri, det har jag själv sagt ett par gånger, men ändå tycker jag folk är väldigt trångsynta. Kost har väldigt mycket med om hur vi mår etc. Akne? Går ofta att fixa med kosten. Ofta snorig? Går säkert också att fixa med kosten. Jag tror att mycket lidande av diverse saker kan fixas genom kost.

Det känns lite som att folk tycker det är bättre att trycka mediciner istället för att i alla fall prova att utesluta vissa saker ur kosten som kan hjälpa.

Maten är vårt bränsle, äter vi något vi inte tål så är det väl ganska uppenbart att kroppen kommer att reagera, eller? Mjölk ger mig akne, till e.x.

Vem i tråden argumenterar du emot? Och vem har ens antytt att medicinering är bättre? Att kritisera lurendrejeri är inte att blunda för sakers komplexitet. Kvacksalvare gillar emellertid att använda just den retoriken och göra sig till martyrer.

312
2012-03-31, 20:08
Vem i tråden argumenterar du emot? Och vem har ens antytt att medicinering är bättre? Att kritisera lurendrejeri är inte att blunda för sakers komplexitet. Kvacksalvare gillar emellertid att använda just den retoriken och göra sig till martyrer.

Jag argumenterar inte mot någon i tråden, utan mer åt folk som inte tror på att kost kan göra stor skillnad. Till e.x. så käkar min flickväns far endast korv/färdigköpta hamburgare och köttbullar/pommes frites/pizza och godis/chips/ostbågar, ENDAST! Han är sjuk oftare än jag kissar på deff. Magsjuka/feber i alla fall en gång i månaden osv. Han äter bara diverse mediciner mot det istället för att inse att äta bättre mat kan göra mycket. Förstår du nu hur jag menar?

Jag säger inte att alla är såhär, jag säger inte att kinesiologer talar sanning.

Jag tar upp akne igen. Roaccutan, som är rena giftet, tas mot akne, istället för att prova att ta bort vissa livsmedel. Jag själv har käkat antibiotika i sammanlagt ett år för akne, när jag bara kunde ta bort alla mjölkprodukter.

Sen förstår jag såklart att alla inte ens VET att kosten kan göra stor skillnad, vilket inte är så konstigt. Min lillasyster har haft magont väldigt ofta, ungefär 1-3ggr/veckan. Jag tror att en läkare ville skriva ut någon medicin, när vi sen insåg att hon var glutenintolerant. Nu mår hon bra, med glutenfri kost. Fick reda på det via boken "kärnfrisk familj", eller vad den heter, har jag för mig.

Eddie Vedder
2012-03-31, 20:10
Förstår du nu hur jag menar?

Ja fast det låter mer som okunskap än att man vägrar acceptera kosten som viktig del i livet. Han vet nog mycket väl att det är illa (inte HUR illa men i alla fall ATT det är illa) men den enkla vägen är att förminska problemet med sitt beteende. Det sistnämnda är ju knappast ett ovanligt fenomen bland Kolozzeums medlemmar exempelvis.

312
2012-03-31, 20:12
Ja fast det låter mer som okunskap än att man vägrar acceptera kosten som viktig del i livet. Han vet nog mycket väl att det är illa (inte HUR illa men i alla fall ATT det är illa) men den enkla vägen är att förminska problemet med sitt beteende. Det sistnämnda är ju knappast ett ovanligt fenomen bland Kolozzeums medlemmar exempelvis.

Ja, okunskap. Det är de jag försöker säga, men jag antar att jag formulerar mig dåligt.

Jag vet inte ens om han förstår det, allvarligt talat. Då borde han nog gjort något åt den. Vem vill kräkas och ha feber så ofta? Fast, vem vet.

Eddie Vedder
2012-03-31, 20:15
Då borde han nog gjort något åt den.

Nu tror jag att du är lite naiv faktiskt. Destruktiva mönster bryts inte bara sådär. Tror du verkligen världens alla rökare saknar kunskap om att rökning är negativt för dem?

Har du själv ett problemfritt liv och en felfri livsstil? Jag menar inget drygt, vill bara klargöra poängen. Människor är inte rationella helt enkelt.

312
2012-03-31, 20:21
Nu tror jag att du är lite naiv faktiskt. Destruktiva mönster bryts inte bara sådär. Tror du verkligen världens alla rökare saknar kunskap om att rökning är negativt för dem?

Har du själv ett problemfritt liv och en felfri livsstil? Jag menar inget drygt, vill bara klargöra poängen. Människor är inte rationella helt enkelt.

Nej, jag kom på det, därav "Fast, vem vet."

Jag själv snusar, fast jag vet att det är dåligt. Dock känner jag inte av några direkta biverkningar sådär, men ja, du har rätt.

Äh, jag blir bara ägd här, jag tror jag drar vidare. :(

cakehole
2012-03-31, 20:23
Det skrevs ju för ett par år sedan om simmaren "Michael Phelps" diet.
12000 kalorier inmundigade den mannen, varav väldigt mycket gluten. Och inte presterar/presterade väl han dåligt inte? :D

Tycker det skrivs för lite om vad/hur mycket elitidrottarna äter (kanske bara är jag som är blind?). Men man kan ju anta att många av eliten (iaf i norden?) käkar mycket gluten för att ladda på ordentligt med glykogen.

Sen är det ju så extremt mycket av en kulturfråga också vad det gäller kosten både för eliten och för alla andra. I asien kanske eliten laddar på med ris, medan norden laddar med sädesprodukter, rotsaker osv.. vad vet jag.

jesse
2012-03-31, 23:45
Har svårt att kolla på sådant här för jag tycker det är så pinsamt. Tricket han använder går ju främst ut på att han lägger sin kraft i lite olika vinklar de olika gångerna vilket gör en väldigt stor skillnad i den muskelkraft som krävs för att hålla emot.

Exhale_
2012-04-01, 07:54
Det är ju rena rama tomtemötet i studion om man bortser från Anki Sundin. Svårt att få en nyanserad och intressant debatt på tjugo minuter iofs men varför ska TV4 alltid bjuda in weirdon?

Eddie Vedder
2012-04-01, 09:10
Det är ju rena rama tomtemötet i studion om man bortser från Anki Sundin.

Jag tyckte läkaren hade en del intressanta påståenden. Han var ju - precis som Anki - på det klara med att det inte är allmänt överförbart på alla och att anekdoter måste verifieras i kontrollerade studier. Så inte var han en tomte tycker ja.

Helt OT så är för övrigt Malou en jobbig programledare som notoriskt avbryter sina gäster och lägger ord i munnen på dem. "Du har ju sagt så här eller hur?" och dylika frågor. Som Ingvar Oldsberg. De två verkar enbart intervjua andra människor för att själva få visa vad mycket de kan om de människorna, inte låta dem berätta själva.

Exhale_
2012-04-01, 09:49
Jag tyckte läkaren hade en del intressanta påståenden. Han var ju - precis som Anki - på det klara med att det inte är allmänt överförbart på alla och att anekdoter måste verifieras i kontrollerade studier. Så inte var han en tomte tycker ja.

Helt OT så är för övrigt Malou en jobbig programledare som notoriskt avbryter sina gäster och lägger ord i munnen på dem. "Du har ju sagt så här eller hur?" och dylika frågor. Som Ingvar Oldsberg. De två verkar enbart intervjua andra människor för att själva få visa vad mycket de kan om de människorna, inte låta dem berätta själva.

Du har en poäng med läkaren. Jag drog min tomtereflektion ett steg för långt där känner jag. Jag håller också med om att det var en del intressanta påståenden som kom upp även om jag tycker det är trist att allt ska dras till sin spets. Jag tror inte att det finns några fördelar med att helt utesluta vetemjöl men samtidigt ser jag inga fördelar med att till stora delar basera sin kost på vetemjölsbaserade produkter.

Ang Malou så kan jag inte annat än hålla med.

Eddie Vedder
2012-04-01, 09:53
Du har en poäng med läkaren. Jag drog min tomtereflektion ett steg för långt där känner jag. Jag håller också med om att det var en del intressanta påståenden som kom upp även om jag tycker det är trist att allt ska dras till sin spets. Jag tror inte att det finns några fördelar med att helt utesluta vetemjöl men samtidigt ser jag inga fördelar med att till stora delar basera sin kost på vetemjölsbaserade produkter.

Ang Malou så kan jag inte annat än hålla med.

Sedan vittnar ju hela diskussionen om termen "gluten" och den enkelspåriga demoniseringen av just vetet om en väldig okunskap i ämnet. Det är inte gluten man är allergisk/intolerant mot, det är prolaminerna. Gluten är ju bara det komplex som i just vetet kan bildas av just vetes specifika komposition av prolaminerna.

Prolaminer av annat slag - för vilka man är precis lika allergisk/intolerant - kan ju i råg och korn inte bilda gluten. Synd att inte Anki fick in en fråga till den ologiske kinesen om han vägrar ta emot kunder (jag vägrar använda ordet "patienter" här) om de äter korn och råg också.

Sniggel
2012-04-01, 10:36
Nu är det rätt mycket som är fel i testet som utförs så känns dumt att ens behöva påpeka att en upprepning av samma test efter en kort tid även kan påverka styrkan då man redan ansträngt sig. Dvs förutom det med att tugga en bulle samtidigt sabbar fokuset och att där kryllar av förväntningar hos både testobjektet och den som utför testet.

Tjejer och killar kan inte äta riktigt samma kost när det kommer till LCHF?

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=ar_mjol_farligt_diskussion_i_efter _tio&videoid=2175441 - Jag blir lite trött på sånt här. Och sen går ju massa omkring och köper det här rakt av.

Hon nämnde bl a att för kvinnor skulle man inte äta lika mycket rött kött? (om jag nu inte minns fel)
Borde det inte vara tvärtom eftersom rött kött förmodligen har fler hälsofördelar hos kvinnor än hos män? :D

mini
2012-04-01, 10:43
Synd att inte Anki fick in en fråga till den ologiske kinesen om han vägrar ta emot kunder (jag vägrar använda ordet "patienter" här) om de äter korn och råg också.

Men det var bra att hon fick till en känga om det kategoriska uttalandet om enzymer i tarmen. Heja Anki!

Exhale_
2012-04-01, 11:37
Sedan vittnar ju hela diskussionen om termen "gluten" och den enkelspåriga demoniseringen av just vetet om en väldig okunskap i ämnet. Det är inte gluten man är allergisk/intolerant mot, det är prolaminerna. Gluten är ju bara det komplex som i just vetet kan bildas av just vetes specifika komposition av prolaminerna.

Prolaminer av annat slag - för vilka man är precis lika allergisk/intolerant - kan ju i råg och korn inte lida gluten. Synd att inte Anki fick in en fråga till den ologiske kinesen om han vägrar ta emot kunder (jag vägrar använda ordet "patienter" här) om de äter korn och råg också.

Ja precis. Det är väl prolinet som sägs ha den största skadeverkan på tarmslemhinnan?

Det fetmarkerade: hur menar du här?

Sniggel
2012-04-01, 11:42
Ja precis. Det är väl prolinet som sägs ha den största skadeverkan på tarmslemhinnan?

Det fetmarkerade: hur menar du här?

lida=bilda
tror jag han menar.

Eddie Vedder
2012-04-01, 14:13
Det fetmarkerade: hur menar du här?

Skrev fel. :)

Exhale_
2012-04-01, 15:12
Det var inte lida/bilda jag tänkte på utan mer vad du menade med själva meningen. Fick intrycket av att du menade att gluten inte kan bildas i råg/korn.

Kischen
2012-04-01, 15:24
Dummaste jag sett. Idag.

Eddie Vedder
2012-04-01, 18:09
Det var inte lida/bilda jag tänkte på utan mer vad du menade med själva meningen. Fick intrycket av att du menade att gluten inte kan bildas i råg/korn.

Nej det kan det ju inte. Gluten bildas bara i vete. Det är ju därför kornbröden och rågbröden aldrig blir som vetebröden i strukturen. Eller?

Det är ju oavsett vilket inte gluten man inte tål, gluten är bara ett proteinkomplex som bildas vid bearbetning.

Dummaste jag sett. Idag.

Den bedömningen säger en del på en första april. :D

Nebuchadnezzar
2012-04-01, 18:39
Påminner om nåt några gjorde på en mässa för "ungdomsföretag" (företagande som gymnasiekurs). Det gick ut på att man skulle hålla händerna ihop och kupade med handflatorna uppåt bakom ryggen, varpå presentatören för deras monter tryckte ens händer bakåt så att man tappade balansen. Därefter fick man deras produkt - minns inte vad det var, men jag tror det var nån accessoar som skulle pilla med ens naturliga magnetfält för att öka balans och stabilitet - varpå presentatören tryckte i ens kupade händer igen, men denna gång rakt nedåt, så att ens balans förblev orubbad.

Massor av folk gick faktiskt på det...

Exhale_
2012-04-02, 11:03
Nej det kan det ju inte. Gluten bildas bara i vete. Det är ju därför kornbröden och rågbröden aldrig blir som vetebröden i strukturen. Eller?

Det är ju oavsett vilket inte gluten man inte tål, gluten är bara ett proteinkomplex som bildas vid bearbetning.


Nu har jag försökt rett ut det här med hjälp av mina åhörarkopior :P

Gluten är samlingsnamn för proteiner i vete, råg, korn och havre.
Aminosyrorna prolin och glutamin bildar en proteinkomponent, så kallat prolamin. I vete kallas prolaminet gliadin och det är skadligt för de med glutenintolerans. Anledning till att det är mest skadligt i vete är halten av prolin (15%) och glutamin (30%). Det sägs vara prolinet som utgör största skadeverkan.
I havre kallas prolaminet avenin, i korn hordein och i råg sekalin. Hordein och sekalin är också skadligt för glutenintoleranta men aveninet benämns numera vara säkert.

Det som ger vetemjölet dess goda bakegenskaper är gluteninet.

Nu ska jag bara försöka komma ihåg detta! :)

christofer79
2012-04-02, 12:12
Grabbar,

Det här är inte fejkat. Jag har haft mycket problem med muskellåsningar genom hela livet egentligen efter en svår magsjuka på lågstadiet, och när jag gick till en kiropraktor för några år sedan som hjälpt brorsan tillbaks efter en ryggskada spelade det i princip ingen roll vad han gjorde med mig - allt gick tillbaks igen timmarna efter. Så då började han intressera sig för kosten och vi undersökte en rad livsmedel på precis samma sätt de gör i filmen, och när vi testade havre hade jag inte chans. Jag är fortfarande inte helt fri från låsningar och liknande, men efter jag plockade bort havre har det blivit fantastiskt mycket bättre. Och får jag i mig det av misstag på något sätt - genom bröd ex - så har jag svåra problem i någon vecka efteråt.

Det luriga här är möjligen om dom försöker bevisa att gluten är dåligt för alla, för det testade vi mig mot på samma sätt också utan någon som helst effekt. Men en del har tydligen någon slags "allergi" mot vissa födoämnen som inte visar sig på vanligt sätt genom magproblem, hudutslag osv utan sätter sig på nervsystemet, och det verkar faktiskt som den här tekniken funkar för att upptäcka dom.

Om nu vete hämmar upptaget av magnesium kanske svaret finns där varför du fick låsningar.. Testa även rå ingefära fungerar bra mot mina låsningar!

Eddie Vedder
2012-04-02, 12:22
Nu har jag försökt rett ut det här med hjälp av mina åhörarkopior :P

Gluten är samlingsnamn för proteiner i vete, råg, korn och havre.
Aminosyrorna prolin och glutamin bildar en proteinkomponent, så kallat prolamin. I vete kallas prolaminet gliadin och det är skadligt för de med glutenintolerans. Anledning till att det är mest skadligt i vete är halten av prolin (15%) och glutamin (30%). Det sägs vara prolinet som utgör största skadeverkan.
I havre kallas prolaminet avenin, i korn hordein och i råg sekalin. Hordein och sekalin är också skadligt för glutenintoleranta men aveninet benämns numera vara säkert.

Det som ger vetemjölet dess goda bakegenskaper är gluteninet.

Nu ska jag bara försöka komma ihåg detta! :)

Jo jag vet att det ÄR samlingsnamnet. Men det borde inte vara det. ;) Begreppet är felaktigt eftersom det är själva komplexet i vetebrödet/vetebullen som är gluten. Att man ändå använder ordet är ju på ren vana. Precis som det felaktiga begreppet glutenintolerans som är fel på två sätt: 1) Det är inte bara en intolerans utan mer nära allergihållet eftersom det är autoimmunt och 2) därför att det som sagt är de alla olika prolaminerna och inte själva glutenkomplexet.

Jag hade den här diskussionen med Agneta Andersson häromdagen eftersom de är i slutfasen med att sammanställa alla manus för nya upplaga av Näringslära för högskolan. Hon är redaktör där. Och just glutenintolerans är ett begrepp som nog kommer problematiseras lite i boken. Eftersom det som sagt är tämligen bristande och det korrekta ordet är celiaki.

Vad man sen säger i vardagstal är ju en annan femma.

Exhale_
2012-04-02, 12:28
Jag håller med fullt ut. Begreppet glutenintolerans gör det bara mer svårförståeligt imo så det ska bli intressant att läsa hur de tacklar det hela i nya upplagan av boken.
Sen vet jag att det jag skrev är gammal skåpmat för din del men jag tänkte att det kan vara andra på forumet som vill få det klart för sig! ;)

MasterChief
2012-04-26, 18:31
Missat den här tråden. Ett par reflektioner av personlig art.

Kinesiologen känner jag genom att hans son gått i samma klass som mitt barn. Han är framgångsrik men enligt min mening mest på dumheter. Åsikter kan dock vara olika. Men när han använder sig av sådana här metoder så sjönk han lägre än vad jag trodde var möjligt.

Jag blev själv utsatt för en sådan här test men då handlade det om magneter och att dessa momentant kunde stärka musklerna genom att blott föras över muskeln. Säljaren använde sig av egen kraft för att bevisa hur mycket lättare han bröt ner min rakt utsträckta arm. Jag bad att få göra ett maxtest med hantel istället. Det blev givetvis ingen skillnad och jag bad han dra dit magneter dras till.

luderlasse
2012-04-27, 01:47
Mjölkprotein va ju tydligen också värdelös och ger en inflamatoriska svar i leder för det är likt vårat brosk, har för mej att allt protein bryts ner till aminosyror i magen :S

Hur kan det vara lagligt att lära ut kinesiologi :S

Manta
2012-04-27, 03:32
En fråga angående celiaki och prolaminer. Som jag förstår det så är det huvudsakligen gliadin som är boven, men att andra prolaminer som hordein och secalin kan skapa problem för att de är strukturellt lika. Nu till min fråga, även majs innehåller prolamin (zein), är den såpass annorlunda att den inte skapar problem, eller skiljer det sig från individ till individ och kan skapa problem? Anledningen att jag frågar är för att min mor som har celiaki äter majsprodukter utan märkabara problem, men hon åt ju även veteprodukter utan märkbara problem under en stor del av sitt liv.

Sverker
2012-04-27, 16:16
Vad jag förstår så definieras prolaminer som förrådsprotein i olika spannmål som har en viss löslighet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prolamin

Det är bara till att antaga att prolaminet i majs inte kan aktivera immunförsvaret medan motsvarande protein i vete gör det hos glutenintoleranta.

maqan
2012-04-27, 20:04
En fråga angående celiaki och prolaminer. Som jag förstår det så är det huvudsakligen gliadin som är boven, men att andra prolaminer som hordein och secalin kan skapa problem för att de är strukturellt lika. Nu till min fråga, även majs innehåller prolamin (zein), är den såpass annorlunda att den inte skapar problem, eller skiljer det sig från individ till individ och kan skapa problem? Anledningen att jag frågar är för att min mor som har celiaki äter majsprodukter utan märkabara problem, men hon åt ju även veteprodukter utan märkbara problem under en stor del av sitt liv.

Alla typer av prolaminer kan ställa till problem men det är väldigt individuellt. Har man celiaki är det dock mer sannoilkt att andra prolaminer också är problematiska.

Sverker
2012-04-28, 05:51
Problematiska på vad sätt ?

Jag har alltid sett majs och cornflakes som säker mat m a p glutenintolerans och andra magbesvär.

maqan
2012-04-28, 08:07
Problematiska på vad sätt ?

Jag har alltid sett majs och cornflakes som säker mat m a p glutenintolerans och andra magbesvär.

Problematiska ur matsmältningsperspektiv.

maqan
2012-04-28, 08:09
Prolaminer i majs och havre är väl dock förhållandevis lättnedbrutna jämfört med övriga sädesslag.

Sverker
2012-04-28, 08:47
Problematiska ur matsmältningsperspektiv.

Hur då ?

Jag vet inte om några inhibitorer eller speciella kostfibrer som blockerar. Tvärtom är kornan gjorda för att lätt smältas av olika enzymer och ge näring åt den växande plantan.

maqan
2012-04-29, 12:38
Hur då ?

Jag vet inte om några inhibitorer eller speciella kostfibrer som blockerar. Tvärtom är kornan gjorda för att lätt smältas av olika enzymer och ge näring åt den växande plantan.

Inte kostfibrer, proteiner. Det är väl dock andra typer av enzymer som verkar i växter jämfört med människor i det här fallet.

Sverker
2012-04-29, 13:38
Jag försöker bara samla på mig så mycket som möjligt om födoämnesallergier.
Majs har jag fått lära mig är säkert m a p glutenintolerans. Mina barn har fått majsvälling för den var mildare, SLV rekomenderar majs till glutenintoleranta osv, osv.
Tuggar man inte på majskornen kan de passera genom kroppen. De gör ingen nytta men jag tror inte man upplever det obehagligt.