handdator

Visa fullständig version : Stora tråden om feedback på ens lyft


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Ponitus
2012-03-29, 15:57
Som andra påpekat så är det mycket nya trådar om feedback på ens lyft.
Tar mig därför initiativet att skapa en tråd där alla kan lägga upp filmer på sina lyft och låta folk ge kritik och tips.

Detta är alltså en tråd där man får tips och kritik. Andra filmer ni vill posta hänvisas till Lägg upp era träningsfilmer (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82188)

Mod kan slänga tråden om det inte passar eller ändra om dem så vill.

FrankDrebin
2012-03-29, 15:59
:cheers:


Skulle verkligen behövas fler trådar av denna kaliber. 1000 frågor varje dag som egentligen berör samma områden.

Fredriiik
2012-03-29, 16:02
bra initiativ! Bara alla hajjar att man ska posta här å inte startar ny tråd hela tiden :P

jokem
2012-03-29, 16:04
En sticky-del eller best of del avsedd för detta hade varit underbart. En forumdel där alla kan gå in och få sina svar direkt, videos att jämföra sina egna med. Svar på frågor som redan besvarats 1000 gånger!

Bra trådstart, hoppas bara att folk använder den till det den är till för!

wcanka
2012-03-29, 16:56
Feedback tack :D
Marklyft:

http://www.youtube.com/watch?v=J005_7Y6VKE&feature=youtu.be

Knäböj:

http://www.youtube.com/watch?v=BhFhrdvtEdE&feature=youtu.be

ChrisDEFC
2012-03-29, 17:42
Tycker att det ser helt okej ut. Undvik att ryck i starten i marken. Det är onödigt. Hitta dragläge och ha tryck på stången innan du lyfter. Det ska knappt höras att stången lämnar golvet. Sen kan du säkert ha vikten mer på hälarna, nu är du lite på väg att tippa framåt ser det ut som, du ska snarare va påväg att tippa bakåt.
Sen i knäböjen har du överdriven duckstands vilket gör att det blir en rotationsbelastning på fotleden och när det blir tungt kommer dina knän falla inåt. Fötterna ska peka betydligt mer framåt om jag får bestämma.

wcanka
2012-03-29, 17:58
Tycker att det ser helt okej ut. Undvik att ryck i starten i marken. Det är onödigt. Hitta dragläge och ha tryck på stången innan du lyfter. Det ska knappt höras att stången lämnar golvet. Sen kan du säkert ha vikten mer på hälarna, nu är du lite på väg att tippa framåt ser det ut som, du ska snarare va påväg att tippa bakåt.
Sen i knäböjen har du överdriven duckstands vilket gör att det blir en rotationsbelastning på fotleden och när det blir tungt kommer dina knän falla inåt. Fötterna ska peka betydligt mer framåt om jag får bestämma.

Okej, hade överdrivet brett bara för att komma ner ordentligt, kan testa med tårna lite mer frammåt, vad tror du om stångplaceringen? :)

Pjotor
2012-03-29, 20:04
Okej, hade överdrivet brett bara för att komma ner ordentligt, kan testa med tårna lite mer frammåt, vad tror du om stångplaceringen? :)

Stångplaceringen ser okej ut tycker jag. Prova med olika handavstånd och se om stången kan komma närmare kroppen utan att den hamnar högre. När du blir mer rörlig kommer det antagligen att låta sig göras lättare.

SassyFit
2012-03-29, 21:53
Passar på att slänga in min video när tråden finns.

Jag tror personligen att jag skulle gått lägre ner med röven så jag fick med lite mer ben, kanske hade orkat dra upp 115 kg där jag failade. (maxade på 110x1)

100 kg i mark (hade bara kört 80 kg fram tills idag)
http://www.youtube.com/watch?v=FCYh1zQE158

Är åtminstone nöjd med att jag inte krummar med ryggen.

mystic[-_-]
2012-03-29, 21:56
Passar på att slänga in min video när tråden finns.

Jag tror personligen att jag skulle gått lägre ner med röven så jag fick med lite mer ben, kanske hade orkat dra upp 115 kg där jag failade. (maxade på 110x1)

100 kg i mark (hade bara kört 80 kg fram tills idag)
http://www.youtube.com/watch?v=FCYh1zQE158

Är åtminstone nöjd med att jag inte krummar med ryggen.

Står att klippet är privat

EDIT: Nu funka det

mystic[-_-]
2012-03-29, 21:58
Lite längre ned med röven och försök dra/lyfta igång stången istället för att slita :)

SassyFit
2012-03-29, 22:02
Tack, då var det lite som jag misstänkte. Slita, vad menade du? Kanske rycket?

Med en bättre teknik hade jag förmodligen kunnat ta tyngre, härmed blir det teknikträning!

FrankDrebin
2012-03-29, 22:10
Vägen till diskbråck är kort med den tekniken.

mystic[-_-]
2012-03-29, 22:12
Tack, då var det lite som jag misstänkte. Slita, vad menade du? Kanske rycket?

Med en bättre teknik hade jag förmodligen kunnat ta tyngre, härmed blir det teknikträning!

Precis rycket. Dra igång med benen och röven!

svenbanan
2012-03-29, 22:32
Håller med föregående om att du ska lyfta med lite jämnare fart första biten från marken. Lätt hänt att man får krumrygg annars.

Bra lyft för övrigt. Såg hyfsat lätt ut för dig. Du kanske kan testa att stå lite smalare eventuellt.

Tycker du ska fortsätta att lyfta tungt. Det är svårt att träna in teknik för tunga lyft om man inte lyfter tungt. Du behöver ju säkerligen inte rycka upp vikten då du kör på 80kg, så lösningen borde vara att fokusera på tekniken vid tunga lyft. Tror nog du grejar 100kg utan det där rycket också.

Ponitus
2012-03-29, 22:35
Testa att tänk "Jag ska inte lyfta stången - jag ska köra fötterna igenom golvet."

Kalliban
2012-03-30, 07:42
Tycker att det ser helt okej ut. Undvik att ryck i starten i marken. Det är onödigt. Hitta dragläge och ha tryck på stången innan du lyfter. Det ska knappt höras att stången lämnar golvet. Sen kan du säkert ha vikten mer på hälarna, nu är du lite på väg att tippa framåt ser det ut som, du ska snarare va påväg att tippa bakåt.
Sen i knäböjen har du överdriven duckstands vilket gör att det blir en rotationsbelastning på fotleden och när det blir tungt kommer dina knän falla inåt. Fötterna ska peka betydligt mer framåt om jag får bestämma.
Jag håller inte med om det här. Fötterna ska peka i samma riktning som knäna går och knäna ska du pressa utåt så mycket du kan. Möjligtvis att fötterna pekar lite lite lite få mycket utåt, men det beror ju på hur rörlig du är osv. Kolla detta själv. Du kör ju squat to stands idag. I botten läget kan du sätta dig och pressa knäna utåt. Då kan du justera till fötterna, sedan resa dig och lära dig hur de ska vara. Jag tycker det ser bra ut!

SassyFit
2012-03-30, 09:43
Testa att tänk "Jag ska inte lyfta stången - jag ska köra fötterna igenom golvet."

Bra tips, kändes mer logiskt eftersom man inte tänker att man ska upp och "nästan" hoppar upp.

Och ni andra som svarat, tack för kritiken, jag kör 80 kg 3x6 i träning och jag behöver som nån sa inte "rycka", jag tror min träningskompis den dagen taggade mig lite väl också.

För övrigt märkte jag också att jag inte riktigt gillade hans tänk kring tekniken, så jag kör själv i fortsättningen.

Ska träna lite närmare 3siffrigt ett par veckor och se om jag kan göra bättre lyft.

På återseende!

Kalliban
2012-03-30, 10:54
Denna tråd borde bli en sticky! :thumbup:

wcanka
2012-03-30, 13:48
Jag håller inte med om det här. Fötterna ska peka i samma riktning som knäna går och knäna ska du pressa utåt så mycket du kan. Möjligtvis att fötterna pekar lite lite lite få mycket utåt, men det beror ju på hur rörlig du är osv. Kolla detta själv. Du kör ju squat to stands idag. I botten läget kan du sätta dig och pressa knäna utåt. Då kan du justera till fötterna, sedan resa dig och lära dig hur de ska vara. Jag tycker det ser bra ut!

Jag står på det sättet som känns bäst för mig och står jag med fötterna tätare så kommer jag inte ner ordentligt.

Zizou
2012-03-30, 14:00
Jag står på det sättet som känns bäst för mig och står jag med fötterna tätare så kommer jag inte ner ordentligt.

Fast nu handlade det ju inte om hur tätt du skulle stå med fötterna, utan om vinkeln på dina fötter.

wcanka
2012-03-30, 14:10
Fast nu handlade det ju inte om hur tätt du skulle stå med fötterna, utan om vinkeln på dina fötter.

Det blir ju tätare om jag vinklar in tårna, eller hur? :)

wcanka
2012-03-30, 14:21
Skivstångsrodd:
http://www.youtube.com/watch?v=UkeuUiJvwzY&feature=youtu.be

Bänk:
http://www.youtube.com/watch?v=iuoGZgcCGjs&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=vWqZp510HTs&feature=youtu.be

Feedback? :)

Zizou
2012-03-30, 14:30
Det blir ju tätare om jag vinklar in tårna, eller hur? :)

Inte positionen på hälarna, dom far snarare lite utåt när du vrider in fötterna.

wcanka
2012-03-30, 14:33
Inte positionen på hälarna, dom far snarare lite utåt när du vrider in fötterna.

Hälarna nej, jag pratar tår nu :)

Nej men seriöst, blir det bättre om jag vride in tårna lite?

Kalliban
2012-03-30, 14:48
Jag har kanske 30 graders vinkel. Se bara till att tårna går åt samma håll som knäna när du böjer. Det är det som är det viktiga.

wcanka
2012-03-30, 14:56
Jag har kanske 30 graders vinkel. Se bara till att tårna går åt samma håll som knäna när du böjer. Det är det som är det viktiga.

jajajaja :D

feedback på min bänkpress samt rodd nu :DDDD

stromming
2012-03-30, 15:55
Det blir ju tätare om jag vinklar in tårna, eller hur? :)

Bredd brukar man mäta mellan hälarna så vitt jag vet

ChrisDEFC
2012-03-30, 16:47
Okej, hade överdrivet brett bara för att komma ner ordentligt, kan testa med tårna lite mer frammåt, vad tror du om stångplaceringen? :)

Kommer antagligen strama lite mer om du vinklar fram fötterna men i längden kommer det löna sig. Kolla detta klipp så förstår du mer vad jag pratar om: http://www.youtube.com/watch?v=JBHzXF-mVjY

Angånende stångplaceringen så är det bra att du har stången långt ner men jag kör nog snäppet lägre ändå i böjen men vi är alla skapta olika. Men jag föredrar en låg placering alla dar i veckan. Stabilare, lägre tyngdpunkt, mindre "bryt" på korsryggen i vändläget och lättare för mig att hålla tekniken.

Btw: bänk och rodd ser helt okej ut. Men ligg lite närmare stången i bänk så har du lättare att lyfta in och ut stången.

Passar på att slänga in min video när tråden finns.

Jag tror personligen att jag skulle gått lägre ner med röven så jag fick med lite mer ben, kanske hade orkat dra upp 115 kg där jag failade. (maxade på 110x1)

100 kg i mark (hade bara kört 80 kg fram tills idag)
http://www.youtube.com/watch?v=FCYh1zQE158

Är åtminstone nöjd med att jag inte krummar med ryggen.

Ska jag vara ärligt är det där inge vidare lyft. Du står för brett i förhållande till greppet (tips: stå smalare) knäna är dessutom påväg innåt. Det ser ut som du har stången lite för lång ifrån kroppen (syns betydligt bättre om du filmar från sidan). Du kör rakmark istället för vanlig mark vilket betyder att benen är i princip redan utsträckta innan stången lyfter från marken och du bryter upp den med korsryggen och rumpmusklerna (den lilla vinkel du har på knäna är typ samma som när jag kör mina rakmark). Håller med om att den där tekniken inte kommer kännas smärtfri så värst länge till. Tips: dra stången närmare kroppen. Dra mer med benen. Försök att hålla dig själv mer bakom stången (det ska kännas som du lyfter snett bakåt nästan, kan hjälpa att tänka att vikten ska ligga på hälarna), Tänk dig att höften ska framåt under lyftet, börja lågt och tryck den framåt. Aja, det va lite tips från mig. Plocka ut det du tycker verkar vettigt och testa. Filma gärna igen från sidan och lägg upp igen.

wcanka
2012-03-30, 16:55
Funderar över en sak, var en rätt duktig kille på ett annat forum som skrev att jag skulle inte gå ner så lågt att jag får butt-wink, dvs vänd precis innan, djupet kommer komma med tiden.

Stämmer detta, låter det som ett bra tips? :)

Ponitus
2012-03-30, 17:05
Tja, kör du så pass djupt så att det stramar så blir du väl vigare med tiden. Så det stämmer väl det han säger.

wcanka
2012-03-30, 17:08
Tja, kör du så pass djupt så att det stramar så blir du väl vigare med tiden. Så det stämmer väl det han säger.

Så jag kan fortsätta att öka enligt SL men bara att jag inte låter rumpan "falla" ? :)

Ponitus
2012-03-30, 17:17
Klart du kan.

Men jag är en sån som gärna fixar bra teknik innan jag fortsätter framåt. Speciellt i böjen.

Ska du upp igen innan din rygg faller så blir det ju inte mycket till böj, precis.


Mitt råd: Stanna på lämplig vikt och teknikträna och stretcha om det behövs.

wcanka
2012-03-30, 17:20
Klart du kan.

Men jag är en sån som gärna fixar bra teknik innan jag fortsätter framåt. Speciellt i böjen.

Ska du upp igen innan din rygg faller så blir det ju inte mycket till böj, precis.


Mitt råd: Stanna på lämplig vikt och teknikträna och stretcha om det behövs.

Men duger inte min nuvarande teknik till att fortsätta öka? :D

Ponitus
2012-03-30, 17:22
Jag ska inte säga ifall din teknik är bra eller inte.
Eller, i mina ögon ser det inte bra ut. Jag har mindre buttwink än dig och jag har precis skadat ryggen lite.
Så jag skulle inte rekommendera dig till att fortsätta öka vikten med en sån teknik.

Men man ser ju även videos på folk dagligen där dom har buttwink men ändå håller sig ifrån skador.
Det är väl individuellt antar jag.


"Gasa tills det rasar"? Eller nåt, kanske?

wcanka
2012-03-30, 17:24
Jag ska inte säga ifall din teknik är bra eller inte.
Eller, i mina ögon ser det inte bra ut. Jag har mindre buttwink än dig och jag har precis skadat ryggen lite.
Så jag skulle inte rekommendera dig till att fortsätta öka vikten med en sån teknik.

Men man ser ju även videos på folk dagligen där dom har buttwink men ändå håller sig ifrån skador.
Det är väl individuellt antar jag.


"Gasa tills det rasar"? Eller nåt, kanske?

Hmm jobbigt läge jag sitter i.

Vad är det du tycker är fel i min teknik?

FrankDrebin
2012-03-30, 17:27
Hmm jobbigt läge jag sitter i.

Vad är det du tycker är fel i min teknik?

Vilken teknik är det vi pratar om, du har lagt upp flera videos. Mark och böj tycker jag inte är speciellt farligt men samtidigt kör du på för lätta vikter för att ge en rättvis bedömning. Alla kan hålla en bra teknik under högrep men när det kryper upp till 1-3or det är då man ser vad som är galet.

Adam87
2012-03-30, 17:27
Har övat på tekniken nu i någon vecka och har tagit till mig feedbacken av er i min tråd. Hur tycker ni lyften ser ut ?


3gz5uUck6Mk

wcanka
2012-03-30, 17:29
Vilken teknik är det vi pratar om, du har lagt upp flera videos. Mark och böj tycker jag inte är speciellt farligt men samtidigt kör du på för lätta vikter för att ge en rättvis bedömning. Alla kan hålla en bra teknik under högrep men när det kryper upp till 1-3or det är då man ser vad som är galet.

Det är väl ändå individuellt?

FrankDrebin
2012-03-30, 17:32
Det är väl ändå individuellt?

Jo men det såg väldigt lätt ut, bänken speciellt och några av dom repsen hamnade stången nästan vid naveln.

wcanka
2012-03-30, 17:36
Jo men det såg väldigt lätt ut, bänken speciellt och några av dom repsen hamnade stången nästan vid naveln.

Bänken är fort lätt, ja :)

Böjen körde jag 50kg på idag, var tungt faktiskt :)

Men jag vill veta om jag kan fortsätta öka på böj eller backa och nöta tekniken? :)

FrankDrebin
2012-03-30, 17:45
Bänken är fort lätt, ja :)

Böjen körde jag 50kg på idag, var tungt faktiskt :)

Men jag vill veta om jag kan fortsätta öka på böj eller backa och nöta tekniken? :)

Nöta teknik. Det största misstaget dom flesta gör är att titta för mycket på vikten. När du har tekniken kommer du kunna öka utan behöva dra på dig onödiga skador.

wcanka
2012-03-30, 18:04
Nöta teknik. Det största misstaget dom flesta gör är att titta för mycket på vikten. När du har tekniken kommer du kunna öka utan behöva dra på dig onödiga skador.

Okej, vilken vikt ska jag köra på fram över tycker DU.
Samt vad ska jag försöka ändra i min teknik? :)

Adam87
2012-03-30, 18:10
Har du aldrig slut på frågor wcanka? Det bästa är att bilda en egen uppfattningen av träningen man gör. Det finns ingen expert som vet hur du ska göra det är just du som vet Om vad det gäller vikten du ska köra på märker man själv vad man ska köra på och samtidigt inte mista teknik. Träna teknik på låg vikt sedan när man har rutinen och verkeleligen vet vad man gör då kan man lasta på mer vikt.

ChrisDEFC
2012-03-30, 20:05
Har övat på tekniken nu i någon vecka och har tagit till mig feedbacken av er i min tråd. Hur tycker ni lyften ser ut ?


3gz5uUck6Mk

Ser bra ut men jag tycker du överdriver huvudpositionen. Ser grymt obekvämt ut. Sänk huvudet lite men ha blicken högt. Sen kan du släppa ner stången på samma sätt som du lyfter upp den. Du kan fälla dig lite mer i överkroppen på vägen ner så känns det lite mer harmoniskt. Annars ser det bra ut.

Adam87
2012-03-30, 20:25
Tränar på att hålla huvudet neutralt men ibland kommer det automatiskt när man lyfter.Ska försöka fälla överkroppen mer så långt jag kan i vilket fall. Ska försöka öva upp rörligheten i baksida lår har varit rätt stel nu i veckan . Är det bara stretching och en rejäl upp och nedvärmning som gäller före och efter träning, kan det hjälpa?

Loke
2012-03-30, 21:09
Nöta teknik. Det största misstaget dom flesta gör är att titta för mycket på vikten. När du har tekniken kommer du kunna öka utan behöva dra på dig onödiga skador.

Jag tycker helt tvärtom. Det vanligaste misstaget folk gör är att dom harvar på med låga vikter.

Jag skulle ge rådet att börjat på en vikt som känns trygg och öka 2,5 varje vecka, med två pass i veckan. Håller man volymen hyffsat hög (typ 100 reps varje vecka) så kommer man dels få mycket rutin och dels kommer vikterna hålla sig lite lägre än vad man egentligen klarar automatiskt. Har faktiskt svårt att se hur skaderisken skulle öka nämnvärt med ett sådant upplägg jämfört med att bara harva på.

SassyFit
2012-03-30, 23:50
Ska jag vara ärligt är det där inge vidare lyft. Du står för brett i förhållande till greppet (tips: stå smalare) knäna är dessutom påväg innåt. Det ser ut som du har stången lite för lång ifrån kroppen (syns betydligt bättre om du filmar från sidan). Du kör rakmark istället för vanlig mark vilket betyder att benen är i princip redan utsträckta innan stången lyfter från marken och du bryter upp den med korsryggen och rumpmusklerna (den lilla vinkel du har på knäna är typ samma som när jag kör mina rakmark). Håller med om att den där tekniken inte kommer kännas smärtfri så värst länge till. Tips: dra stången närmare kroppen. Dra mer med benen. Försök att hålla dig själv mer bakom stången (det ska kännas som du lyfter snett bakåt nästan, kan hjälpa att tänka att vikten ska ligga på hälarna), Tänk dig att höften ska framåt under lyftet, börja lågt och tryck den framåt. Aja, det va lite tips från mig. Plocka ut det du tycker verkar vettigt och testa. Filma gärna igen från sidan och lägg upp igen.

Tack så mycket för en riktigt utförlig och bra kritik (någon som bara nämnde diskbråck tänkte jag inte ens ta till mig på grund av den bristande kritiken).
Ska absolut tänka på att ha en lägre startposition (dvs lägre ner med röven) och tänka på att jag ska köra ner fötterna genom golvet med hälarna.

Alla tips jag får tänker jag tillämpa, iallafall pröva. Kommer nog inte köra så tungt som 100 kg nästa gång eftersom jag ska bättra på tekniken.

En fråga... Hur är det med dessa blåmärken, ska jag ha stången närmare kroppen så skrapar jag hela smalbenen och över hälen typ. och jag får JÄMT blåmärke där, inte snyggt när det snart är shortssäsong... Går det någonsin över?

Ponitus
2012-03-31, 00:09
Kan knästrumpor hjälpa mot blåmärkena, tro? :)

jokem
2012-03-31, 00:23
Kan knästrumpor hjälpa mot blåmärkena, tro? :)

Nej, våtdräkt som gäller!

Knästrumpor är det bästa att dra mark med, dels för att man slipper få fula ben och man slipper bloda ner stången ifall man har en SL-stång med sjukt bra lättring!

Rubus
2012-03-31, 19:54
omg plz help, ska jag filma i annan vinkel?
ar7yzOx33aU

FrankDrebin
2012-03-31, 19:56
Det ser ut som att du gör en shrug i toppläget

gustafffsson
2012-04-01, 01:17
http://www.youtube.com/watch?v=mPlhUl4Ry4c

jokem
2012-04-01, 01:20
omg plz help, ska jag filma i annan vinkel?
ar7yzOx33aU

Stången rullar bort från dig precis innan du börjar dra, försök ha den liggandes helt still eller eventuellt rullandes mot dig som vissa föredrar. Sen håller jag med föregående talare om att det ser ut som att du gör en shrug i toppen men skenet kan bedra då vi inte ser ordentligt!

FrankDrebin
2012-04-01, 09:17
http://www.youtube.com/watch?v=mPlhUl4Ry4c

Sticker med röven för tidigt sen ser det ut som att stången är lite för långt ifrån din kropp.

ChrisDEFC
2012-04-01, 10:43
En fråga... Hur är det med dessa blåmärken, ska jag ha stången närmare kroppen så skrapar jag hela smalbenen och över hälen typ. och jag får JÄMT blåmärke där, inte snyggt när det snart är shortssäsong... Går det någonsin över?

Huvudsaken är att du inte har stången 1dm ifrån benen hela vägen upp. Sen behöver du ju inte grajnda stången mot smalbenet för det. Lyft så nära det går utan att det skrapar mot benen, så har jag gjort i alla år och det har funkat. Bak med röven i startläget så får du bort lite av benen och det blir lättare att lyfta utan att skrapa i smalbenen.

Lars Brinkhoff
2012-04-02, 16:22
Mina marklyft. Vad är bra och ska inte ändras? Vad är dåligt och behöver ändras? (Förutom vissa kameravinklar.)

q741omnHbKw

Aljo
2012-04-02, 17:12
http://www.youtube.com/watch?v=Tuu22xcftHQ&list=UUILyLma-SZt3KBl7uiqqxFQ&index=2&feature=plcp


Reprekord på 140kg, kommentera gärna!

http://www.youtube.com/watch?v=Tuu22xcftHQ&list=UUILyLma-SZt3KBl7uiqqxFQ&index=2&feature=plcp

wcanka
2012-04-02, 18:31
http://www.youtube.com/watch?v=9oBNjjZ3nAE&feature=youtu.be

52.5kg

Feedback?

wcanka
2012-04-02, 20:24
Bump!

FrankDrebin
2012-04-02, 20:28
Bump!


Några cm till på djupet kan du bjuda på


Mina marklyft. Vad är bra och ska inte ändras? Vad är dåligt och behöver ändras? (Förutom vissa kameravinklar.)

q741omnHbKw

:thumbup:

wcanka
2012-04-02, 20:30
Några cm till på djupet kan du bjuda på

Jo jag vet att djupet är sådär, men går jag djupare "tappar" jag ländryggen, bestämde mig för att köra såhär tills vigheten tillåter :)

FrankDrebin
2012-04-02, 20:33
Jo jag vet att djupet är sådär, men går jag djupare "tappar" jag ländryggen, bestämde mig för att köra såhär tills vigheten tillåter :)

Ska du inte tävla så kan du fortsätta så *kissass*

wcanka
2012-04-02, 20:38
Ska du inte tävla så kan du fortsätta så *kissass*

Vad bra, här kommer en marklyftfilm jag vill ha feedback på!

http://www.youtube.com/watch?v=IkdDQiA2kEw

FrankDrebin
2012-04-02, 20:43
Proffsen får rätta mig men när du sänker ner stången så faller din rygg men benen följer inte med. Blir mer som ett rakt marklyft i den koncentriska fasen?

wcanka
2012-04-02, 20:43
Proffsen får rätta mig men när du sänker ner stången så faller din rygg men benen följer inte med. Blir mer som ett rakt marklyft i min mening.

Jo men ska man inte skjuta bak höften tills stången är i höjd med knäna och där efter böja benen? :)

FrankDrebin
2012-04-02, 20:50
Jo men ska man inte skjuta bak höften tills stången är i höjd med knäna och där efter böja benen? :)

Som sagt en fråga för proffsen. Jag tycker att du borde sätta dig ner tidigare så du slipper fälla ryggen framåt.

wcanka
2012-04-02, 20:52
Som sagt en fråga för proffsen. Jag tycker att du borde sätta dig ner tidigare så du slipper fälla ryggen framåt.

Okej, tack tack :)

jokem
2012-04-02, 21:51
Dra stången närmre kroppen!

SassyFit
2012-04-06, 12:37
Okej, efter ett lyft med mycket blandad kritik men generellt var det inte ett riktigt bra lyft ordnade jag en ny video idag.

Körde som mest 95 kg och det kändes bättre än senast. Och jag vågade mig på att fråga tips av en annan tränande.

Jag kan fortfarande bli bättre på att dra stången mer mot mig. Sen vinklade jag visst in knäna lite när jag stod smalare än sist, så jag ska tänka på att försöka hålla knäna ut (per automatik håller de sig raka).

Men rumpan då, jag kommer inte riktigt ner ordentligt men jag tycker ändå det blev bättre? (Har tagit bort den gamla videon, har den kvar på datorn men vill inte ha den uppe, för att lägga det dåliga bakom mig och utvecklas.)
Jag kände iallafall mer av baksida av låren idag.


OBS Vinglade lite när jag glömde bort mig själv en stund där, ingen kritik på det tack.
http://www.youtube.com/watch?v=aF22XlqgQWc&context=C41ee7fbADvjVQa1PpcFMOFS2TOw3shAbS-m4u24FHEVnecDa6mdU=

EDIT:
Andra lyften kunde jag komma ner med röven lite mer men det är så förbannat svårt, känns helkonstigt!

Tack på förhand.

FrankDrebin
2012-04-06, 13:20
Röven sticker för tidigt och prova stå lite bredare.

wcanka
2012-04-06, 15:57
Det där med att tänka " tryck genom hälarna" kanske kan hjälpa dig? :)

wcanka
2012-04-06, 15:58
Okej, efter ett lyft med mycket blandad kritik men generellt var det inte ett riktigt bra lyft ordnade jag en ny video idag.

Körde som mest 95 kg och det kändes bättre än senast. Och jag vågade mig på att fråga tips av en annan tränande.

Jag kan fortfarande bli bättre på att dra stången mer mot mig. Sen vinklade jag visst in knäna lite när jag stod smalare än sist, så jag ska tänka på att försöka hålla knäna ut (per automatik håller de sig raka).

Men rumpan då, jag kommer inte riktigt ner ordentligt men jag tycker ändå det blev bättre? (Har tagit bort den gamla videon, har den kvar på datorn men vill inte ha den uppe, för att lägga det dåliga bakom mig och utvecklas.)
Jag kände iallafall mer av baksida av låren idag.


OBS Vinglade lite när jag glömde bort mig själv en stund där, ingen kritik på det tack.
http://www.youtube.com/watch?v=aF22XlqgQWc&context=C41ee7fbADvjVQa1PpcFMOFS2TOw3shAbS-m4u24FHEVnecDa6mdU=

EDIT:
Andra lyften kunde jag komma ner med röven lite mer men det är så förbannat svårt, känns helkonstigt!

Tack på förhand.

Kör lite uppvärmning/stretchövningar innan passet samt stretching efter, kanske kan hjälpa? :)

SassyFit
2012-04-06, 17:26
I förra klippet stod jag alldeles för brett och nu stod jag lite smalare än axelbrett.
EDIT: I förra klippet stod jag axelbrett men det blev för brett.

Och jag tänkte på hälarna.

Men att röven sticker iväg för tidigt, ska tänka på det. Har nog med hur jag är byggd som det gör att det känns så konstigt och svårt att lyfta med en lägre startposition, finns liksom inte kraft till att lyfta uppåt alls.

FrankDrebin
2012-04-06, 17:32
I förra klippet stod jag alldeles för brett och nu stod jag lite smalare än axelbrett.
EDIT: I förra klippet stod jag axelbrett men det blev för brett.

Och jag tänkte på hälarna.

Men att röven sticker iväg för tidigt, ska tänka på det. Har nog med hur jag är byggd som det gör att det känns så konstigt och svårt att lyfta med en lägre startposition, finns liksom inte kraft till att lyfta uppåt alls.

Då får du helt enkelt sänka vikten på stången och börja därifrån.

wcanka
2012-04-06, 17:34
I förra klippet stod jag alldeles för brett och nu stod jag lite smalare än axelbrett.
EDIT: I förra klippet stod jag axelbrett men det blev för brett.

Och jag tänkte på hälarna.

Men att röven sticker iväg för tidigt, ska tänka på det. Har nog med hur jag är byggd som det gör att det känns så konstigt och svårt att lyfta med en lägre startposition, finns liksom inte kraft till att lyfta uppåt alls.

Jag bara spekulerar lite, men kanske beror på att benen är starkare och bålen inte hinner med upp eller nått :)

SassyFit
2012-04-07, 09:40
Jag har sjukt starka ben (i förhållande till resten av kroppen då), desto svagare rygg men det jobbar jag på.

Kör jag lättare vikter ger det mig ingenting, nu de två senaste veckorna har jag kört tungt i marken och känner mig genast mycket starkare i ländryggen.


Kan inte någon nämna något som är BRA med första eller andra? Jag hade hoppats på konstruktiv kritik...

wcanka
2012-04-07, 09:47
Jag har sjukt starka ben (i förhållande till resten av kroppen då), desto svagare rygg men det jobbar jag på.

Kör jag lättare vikter ger det mig ingenting, nu de två senaste veckorna har jag kört tungt i marken och känner mig genast mycket starkare i ländryggen.


Kan inte någon nämna något som är BRA med första eller andra? Jag hade hoppats på konstruktiv kritik...

Det får nån expert hjälpa dig med, jag har bara kört mark som på max 60kg :D

FrankDrebin
2012-04-07, 10:02
Jag har sjukt starka ben (i förhållande till resten av kroppen då), desto svagare rygg men det jobbar jag på.

Kör jag lättare vikter ger det mig ingenting, nu de två senaste veckorna har jag kört tungt i marken och känner mig genast mycket starkare i ländryggen.


Kan inte någon nämna något som är BRA med första eller andra? Jag hade hoppats på konstruktiv kritik...

00:15 där du rycker upp stången är en snabb väg till ålderdomshemmet. Kan du inte filma där du ex kör på 70kg och jämföra hur du själv upplever tekniken? Konstruktiv kritik innebär att man ger tips och råd på (i det här fallet) hur man kan göra ett lyft utan att skada sig på sikt.

SassyFit
2012-04-07, 19:35
Konstruktiv kritik = man börjar med att säga vad som är bra och sen därefter vad som behöver förbättras. Oavsett vad det handlar om. I den andra delen av kritiken säger man vad som behöver förbättras kommer tips och råd in.

T.ex "Din ryggkurva ser bra ut men rumpan är för högt upp, försök sänka den ytterligare."

VARFÖR är det en snabb väg till ålderdomshemmet? Jag vill veta konsekvenser och mer ingående också. Just för att kunna lära mig.

Jag har otroligt svårt för att ta emot kritik som enbart är det negativa och inte utvecklade av den enkla anledningen att de inte ger mig så mycket. Om ingen kan ge mig en bra konstruktiv kritik här får jag söka mig någon annanstans.

sKedbladh
2012-04-08, 11:17
HDydBVSy5cY&feature

Brukar i vanliga fall sporta ett par Ironwork III, men tänkte att jag skulle se över hur formen höll sig utan klack.

Personligen så tycker jag det ser ut som jag blir lite framtung, och därmed att jag tappar vikten från hälen efter ett par repetitioner.

Kritik och åsikter är välkommet.

FrankDrebin
2012-04-08, 13:06
Börja med att filma i profil så man faktiskt ser något.

apfel
2012-04-08, 14:22
Konstruktiv kritik = man börjar med att säga vad som är bra och sen därefter vad som behöver förbättras. Oavsett vad det handlar om. I den andra delen av kritiken säger man vad som behöver förbättras kommer tips och råd in.

T.ex "Din ryggkurva ser bra ut men rumpan är för högt upp, försök sänka den ytterligare."

VARFÖR är det en snabb väg till ålderdomshemmet? Jag vill veta konsekvenser och mer ingående också. Just för att kunna lära mig.

Jag har otroligt svårt för att ta emot kritik som enbart är det negativa och inte utvecklade av den enkla anledningen att de inte ger mig så mycket. Om ingen kan ge mig en bra konstruktiv kritik här får jag söka mig någon annanstans.
konstruktiv, som (på ett positivt sätt) är inriktad på att bygga upp något; som avser konstruktion.(hämtat från nationalencyklopedin)
han sa vad som kan förbättras, rätta till det.

MilkmaN
2012-04-08, 14:58
Konstruktiv kritik = man börjar med att säga vad som är bra och sen därefter vad som behöver förbättras. Oavsett vad det handlar om. I den andra delen av kritiken säger man vad som behöver förbättras kommer tips och råd in.

T.ex "Din ryggkurva ser bra ut men rumpan är för högt upp, försök sänka den ytterligare."

VARFÖR är det en snabb väg till ålderdomshemmet? Jag vill veta konsekvenser och mer ingående också. Just för att kunna lära mig.

Jag har otroligt svårt för att ta emot kritik som enbart är det negativa och inte utvecklade av den enkla anledningen att de inte ger mig så mycket. Om ingen kan ge mig en bra konstruktiv kritik här får jag söka mig någon annanstans.

Det där var en pissig inställning du. Det är inte så att kolo är dina anlitade rådgivare som måste leverera allting på ett silverfat till dig. Om du är intresserad av mekaniken och anatomin kring ett marklyft och varför olika typer av tekniker kan vara skadliga, ta reda på det då.

Konstruktiv kritik innebär för övrigt över huvud taget inte att man först berättar vad som är bra och sen pekar på någon detalj som kan förbättras. Konstruktiv kritik går ut på att man säger hur man skall göra istället. En icke-konstruktiv kritik skulle vara: Din marklyft är värdelösa. Någon sådan kritik har du dock inte fått, däremot flertalet konstruktiva, lättfattliga och konkreta förslag på åtgärder. Skärp dig.

SassyFit
2012-04-08, 19:41
Varför jag ställer lite krav på kritiken jag får är helt enkelt för att jag inte ser felen som ni gör. 00:15 in på min video kan jag inte se riktigt vad han menade med rycket, för jag rycker inte till där?

Och jag formulerade vad jag tyckte var konstruktiv kritik även om de kritikerna jag fått är användbara. Jag saknade att få veta något som var BRA med mina lyft. Så jag tänker på att inte ändra just det som var bra till förmån för det som ska förbättras.

Men ursäkta att jag ens öppnade truten.

z_bumbi
2012-04-08, 20:25
Du krummar länd- och korsrygg. Varför går inte att säga från den videon men jag gissar att du kör för tungt för vad du orkar hantera.
Sänk vikten och nöt fler set där du jobbar med att få till en jämnare rörelsen där du håller ryggen.

Pzorz
2012-04-08, 20:57
Mattan ser ganska mjuk ut? Jag personligen vill iaf ha något fast under fötterna när jag markar.

MilkmaN
2012-04-08, 21:26
Du börjar ditt lyft genom att böja armarna, går ner med röven och sen drar du snabbt därifrån och när du då får "kontakt" med stången så blir det att rycker du i den. Tanken är att man skall smyga igång vikten med benstyrka. Det är vad han menar med att du rycker, vilket också är ganska så tydligt på filmen.

I övrigt så är det andra problemet att höften stiger snabbare än stången, för ett optimalt marklyft skall de stiga i samma takt. Detta borde också kunna avhjälpas genom att trycka mer med benen i starten.

stemag
2012-04-09, 15:17
HDydBVSy5cY&feature

Brukar i vanliga fall sporta ett par Ironwork III, men tänkte att jag skulle se över hur formen höll sig utan klack.

Personligen så tycker jag det ser ut som jag blir lite framtung, och därmed att jag tappar vikten från hälen efter ett par repetitioner.

Kritik och åsikter är välkommet.


Ser ok ut, men det ser ut som att foten "rullar innåt" på vägen upp.
Prova att trycka ut knäna på väg upp, så att du står kvar på foten bättre.

Svår vinkel att se annars, lite rundning av korsryggen i botten kanske.

AdrianP
2012-04-09, 17:13
5cwahfQ-WZM

Ljumsken kändes bra, tekniken kändes dock inge vidare idag... Den var bättre förr. Tips?

givduL
2012-04-09, 20:01
Varför jag ställer lite krav på kritiken jag får är helt enkelt för att jag inte ser felen som ni gör. 00:15 in på min video kan jag inte se riktigt vad han menade med rycket, för jag rycker inte till där?

Och jag formulerade vad jag tyckte var konstruktiv kritik även om de kritikerna jag fått är användbara. Jag saknade att få veta något som var BRA med mina lyft. Så jag tänker på att inte ändra just det som var bra till förmån för det som ska förbättras.

Men ursäkta att jag ens öppnade truten.


Då får du nog titta extra noga på din video tills du ser det. Ser du inte att du inte fortsätter med samma rörelse? 00:15 sänker du snabbt benen igen för att kasta in din höft framåt eftersom att du inte orkade fortsätta dra ryggen bakåt. BIG no no! Som sagt kan du inte se det felet bör du nog inte göra fler marklyft förrän du fattar vad vi menar, och kan låta bli det.
För övrigt som redan nämnts är det inte till någon hjälp att böja armarna och försöka rycka upp den, då du bara kommer att rycka dig ur position istället.
Enkla tips är: 1. Ställ dig med halva fötterna under stången så brett och med den vinkel du tycker känns naturligt. 2. Böj dig fram och greppa strax utanför fötterna. 3. Lägg skenbenet MOT stången och ha nu armarna sträckta med rak ländrygg och skulderbladen rakt ovanför stången.
Därefter är det bara att hålla allt tight och trycka ifrån med benen.
Om du gör som jag beskrev och ser till att allt är tight och utsträckt (dvs raka armar och din röv är redan så långt upp den kan vara utan att du ändrar något av det jag beskrev), då kommer det vara betydligt enklare att se till så att inte röven sticker först. Om du har röven lägre än den ska vara redan från början, då KOMMER den sticka iväg innan stången lyfter.
Och glöm inte ta ett gigantiskt andetag först så kommer det bli ännu enklare :)

EeJay
2012-04-10, 07:46
Ljumsken kändes bra, tekniken kändes dock inge vidare idag... Den var bättre förr. Tips?

Ser ut som att du är "för stark i ryggen" för ditt eget bästa :P

Du börjar med ganska mycket svank och skaffar ännu mer när du böjer, du skjuter inte i rumpan i lyftet men det ser ändå ut som att vikten hamnar för långt fram.

Testa att börja med lite mindre svank och sätt dig lite mer naturligt. Du kör ju hög stång så du borde kunna vara rakare i ryggen i ditt bottenläge.

AdrianP
2012-04-10, 14:05
Ser ut som att du är "för stark i ryggen" för ditt eget bästa :P

Du börjar med ganska mycket svank och skaffar ännu mer när du böjer, du skjuter inte i rumpan i lyftet men det ser ändå ut som att vikten hamnar för långt fram.

Testa att börja med lite mindre svank och sätt dig lite mer naturligt. Du kör ju hög stång så du borde kunna vara rakare i ryggen i ditt bottenläge.

Tar in infon och kommer med en till film nästa benpass. Hoppas det ser bättre ut då :)

HJÄLTE
2012-04-10, 19:18
Jag har kört SL 5x5 nån månad nu (knappt satt min fot i ett gym tidigare). Och då jag tränar ensam har jag fått noll feedback på mina knäböj.

Har iaf kommit upp till 96kg och det börjar bli lite tungt nu. Antar att mina böjar är långt ifrån optimala men är det någon risk att jag skadar mig om jag fortsätter som jag gör nu? Eller bör jag stanna på denna vikt och träna teknik ett tag?

Tips på förbättringar är såklart välkomna men beskriv gärna också hur jag ska korrigera på ett enkelt vis då jag som sagt är en nybörjare i gymmet
Vet att jag får framåtvikt i första repetionen och tappar balansen lite.

AO33ZdFO54E?hd=1

Zizou
2012-04-10, 19:21
@HJÄLTE;

Jag skulle slopa löpardojjorna vid böj, och försöka hitta ett par med relativt platt sula (T.ex ett par billiga converse eller liknande), för att på så sätt få bättre balans.
Som det ser ut nu så går du upp lite på tå i varje repetition, vilket inte är att rekommendera. Försök att ha vikten mitt på fötterna alt. på hälarna. Detta kan även höra ihop med vilka skor man har.
Sedan ser det ut som att knäna trycks inåt mycket när du är på väg upp, försök att hela tiden fokusera på att trycka knäna utåt under hela rörelsen. Du kan även testa att vinkla in fötterna lite mer, det kan hjälpa lite.
Djupet ser däremot bra ut tycker jag!

HJÄLTE
2012-04-11, 08:55
@HJÄLTE;

Jag skulle slopa löpardojjorna vid böj, och försöka hitta ett par med relativt platt sula (T.ex ett par billiga converse eller liknande), för att på så sätt få bättre balans.
Som det ser ut nu så går du upp lite på tå i varje repetition, vilket inte är att rekommendera. Försök att ha vikten mitt på fötterna alt. på hälarna. Detta kan även höra ihop med vilka skor man har.
Sedan ser det ut som att knäna trycks inåt mycket när du är på väg upp, försök att hela tiden fokusera på att trycka knäna utåt under hela rörelsen. Du kan även testa att vinkla in fötterna lite mer, det kan hjälpa lite.
Djupet ser däremot bra ut tycker jag!
Tack för tippsen!

Du har nog rätt i att jag behöver byta skor, har ett par five-fingers som jag ska testa nästa pass. Är det knäna som tar stryk när dom vinklas innåt eller något annat?

Hur ser ryggen ut? Har ingen lust att skada den.
Kul att djupet är okej iaf :P Är det lättare eller svårare att gå ner djupt om man är lång (är 192cm) ?

Någon annan som ser något galet med min teknik?

MWA
2012-04-11, 12:36
Det kan bli ganska farligt när knäna faller in på det där viset. Det är en onaturlig vinkel för dem och det hjälper inte att du har en viktad skivstång på ryggen. Det bör vara så att knänas riktning är i linje med fotens riktning. Det åstadkommer du bara genom att aktivt pressa ut knäna.

Jag skulle säga att du borde sänka vikten lite och fokusera på att verkligen pressa ut knäna hela vägen. Och då menar jag verkligen. Pressa ut dem på vägen ner, pressa ut dem överdrivet mycket i bottenläget och fortsätt med det på vägen upp. Var inte rädd för att pressa ut dem för mycket, för det går i princip inte. Detta kommer göra rörelsen säkrare för knäna och även aktivera bakre lår och rumpan mer. Så fort du får in det (vilket förhoppningsvis går på några set eller pass) så kan du öka vikten igen.

Fixar du detta så är det mycket möjligt att det inte blir lika vingligt och inte lika mycket framåtlut i övre läget också.

straand94
2012-04-11, 21:54
http://www.youtube.com/watch?v=L0aCAbJhPSw

Vad behövs förbättras?

Martinio0o
2012-04-11, 21:57
http://www.youtube.com/watch?v=L0aCAbJhPSw

Vad behövs förbättras?

Dra stången längs benen hela vägen. På så sätt kan du få både mer kraft samt det är mycket säkrare. Det är väl det som du bör tänka på mest vad jag kan se.

PeterN0rth
2012-04-11, 22:13
Tjuvstartar lite med rumplyft men det är inte hela världen. Stången ska slicka benet.

straand94
2012-04-11, 22:42
Dra stången längs benen hela vägen. På så sätt kan du få både mer kraft samt det är mycket säkrare. Det är väl det som du bör tänka på mest vad jag kan se.

Har mest en fråga till dig angående bänkningen. Varför tar du tag i stången och "glider" fram och tillbaka innan du lägger dig?

Martinio0o
2012-04-11, 22:48
Har mest en fråga till dig angående bänkningen. Varför tar du tag i stången och "glider" fram och tillbaka innan du lägger dig?

Säker på att du syftar på mig? Hur som helst så är det för att jag försöker brygga, något som jag lyckas extremt dåligt med.

straand94
2012-04-11, 22:54
Säker på att du syftar på mig? Hur som helst så är det för att jag försöker brygga, något som jag lyckas extremt dåligt med.

Japp det jag menar, varför gör man så för? Och vad ger det för någon effekt?

Martinio0o
2012-04-11, 22:59
Japp det jag menar, varför gör man så för? Och vad ger det för någon effekt?

Man bryggar för att få kortare lyftväg så att man kan lyfta mer helt enkelt. Om syftet är att bygga muskler är det inget måste.

Fregus
2012-04-12, 00:06
http://www.youtube.com/watch?v=L0aCAbJhPSw

Vad behövs förbättras?

Är verkligen ingen expert så rätta mig gärna om jag har fel.

Tycker att röven lyfter för tidigt samtidigt som du krummar ryggen en aning, ryggen skall snarare vara böjd åt motsatt håll när du lyfter.

Ser ut lite som att du verkligen försöker lyfta vikten med själva ryggen, tänk istället bara på att försöka hålla ryggen i en naturlig kurvatur samtidigt som du trycker hälarna "genom" golvet och låter stången följa benen.

straand94
2012-04-14, 00:37
Tack tack :) Får försöka förbättra det och öva lite teknik till innan jag ökar då :) Kan komma upp någon mer video i veckan som kommer.

Rubus
2012-04-14, 14:42
0hhF2c-aOyA&feature=youtu.be

Hjälp uppskattas :)

Eliasso n
2012-04-14, 17:57
86TmeYpQTzE
Tekniken är jag hyggligt nöjd med, men frågan är om det är någon poäng att ställa sig på en platå för att få längre ROM? På videon stannar jag precis ovanför marken medan på tyngre vikter händer det att jag "faller igen" och touchar marken.

OZ8W1gDOCwQ
Kanske inte är några bra vinklar på filmen, men kritik mottages.
:)

akselvs
2012-04-15, 16:31
0hhF2c-aOyA&feature=youtu.be

Hjälp uppskattas :)

Hjälp och hjälp, det ser du kanske själv, men djupet är inte där på flera av repetitionerna. Du kör ju ett väldigt volym tungt program så det är kanske oundvikligt att tappa lite djup i ett par repetitioner, men kanske något du kan tänka extra på. Du kommer också framåt på tårna i ett par repetioner även fast det ser ut som att du har lyftarskor med klack (?). Kanske också det oundvikligt med ett så volym tungt program.

Vidare ser det ut som att du har väldigt utåt roterade fötter. Särskilt på bortre foten. Kan vara kamera vinkeln, men jag uppfattar det som suboptimalt att böja med för utåt roterade fötter. (Någon med mer kunskap kan nog fylla i, om det nu är ett problem och inte bara en synvilla pga kameravinkeln).

Jag är ingen expert, men det var några observationer som jag delar med välvilja :)

MVH

akselvs
2012-04-15, 16:37
Eliasson,

Endast avseende frontböjen:

Du tappar bröstryggen helt i alla repetitioner vilket får armbågarna att peka nedåt. Minska vikten så att du kan hålla armbågarna i startposition genom hela övningen.
Det torde vara bröstrygg och bål som är för svag för utförande alltså kan du ta in komplementövningar för att stärka dessa.
Kör du med lägre vikter kanske du också kan skippa bältet för att få bättre kontakt i bål?

Ur vinkeln du visar ser det i övrigt bra ut. Bra djup.

Som sagt ovan så är jag ingen expert och det som kommenteras är för att hjälpa :)

Eliasso n
2012-04-15, 22:36
Eliasson,

Endast avseende frontböjen:

Du tappar bröstryggen helt i alla repetitioner vilket får armbågarna att peka nedåt. Minska vikten så att du kan hålla armbågarna i startposition genom hela övningen.
Det torde vara bröstrygg och bål som är för svag för utförande alltså kan du ta in komplementövningar för att stärka dessa.
Kör du med lägre vikter kanske du också kan skippa bältet för att få bättre kontakt i bål?

Ur vinkeln du visar ser det i övrigt bra ut. Bra djup.

Som sagt ovan så är jag ingen expert och det som kommenteras är för att hjälpa :)

Kör vanligtvis utan bälte i frontböjen, är oftast bara vid maxningar och som i lördags då jag behövde få lite motivation i form av kilon på stången.

Tror du är rätt inne med bålen då jag alltid tyckt att magträning är ett jävla mög, men har på senare tid fått lite disciplin och börjat köra åtminstone hjulet och plankan.
Jag vill ju tro att roddar borde vara en bra övning för just bröstryggen, men det verkar inte ha varit tillräckligt för min del. Eller är jag fel ute?
Försökte googla lite bröstryggsövningar men antagligen har jag för dåliga google-skills för jag hittade inget intressant, så har du några bra övningar tar jag gärna emot dom.

Tack för input :thumbup:

Rubus
2012-04-15, 22:48
Hjälp och hjälp, det ser du kanske själv, men djupet är inte där på flera av repetitionerna. Du kör ju ett väldigt volym tungt program så det är kanske oundvikligt att tappa lite djup i ett par repetitioner, men kanske något du kan tänka extra på. Jo, det är jag medveten om. Har inte kört böj så mycket/länge så är fortfarande lite feg.

Du kommer också framåt på tårna i ett par repetioner även fast det ser ut som att du har lyftarskor med klack (?). Kanske också det oundvikligt med ett så volym tungt program.
Vad menar du?

Vidare ser det ut som att du har väldigt utåt roterade fötter. Särskilt på bortre foten. Kan vara kamera vinkeln, men jag uppfattar det som suboptimalt att böja med för utåt roterade fötter. (Någon med mer kunskap kan nog fylla i, om det nu är ett problem och inte bara en synvilla pga kameravinkeln).

Jag har börjat ha fötterna lite ''normalare''. Tror det känns bättre.
Jag är ingen expert, men det var några observationer som jag delar med välvilja :)

MVH
Tack för hjälpen :)

Vekelund
2012-04-15, 23:03
Det kanske går att få bra feedback härifrån, så här kommer mitt första inlägg. PB från häromdagen:
LVx4wZZp6BY

akselvs
2012-04-17, 10:18
Eliasson,

Ja, rodd är en bra övning för bröstryggem så det är nog bara att nöta på med olika variationer. Finns en tråd här på forumet som nyligen tog upp övrningar specifikt för bröstryggen.

akselvs
2012-04-17, 10:27
Rubus,

Vad jag menar med att du kommer fram på tårna är att det ser ut som att du i vissa repetitioner kommer ur balans och pressar från tårna. Nu är det nog knappast möjligt att ha perfekt form på alla repetioner, men det innebär att formen kanske kan förbättras i det avseendet. Jag uppfattar det som att man kan lyfta tyngre om man lyfter mer med benets bakre del än med dess främre, alltså om man använder mer gluteus och hamstring. Det är svårt att använda gluteus och hamstring om man pressar från tån.

Hoppas det blir mer förståeligt. :)

wcanka
2012-04-22, 09:34
Marklyft 70kg: http://www.youtube.com/watch?v=oOysUKyGG8g&feature=youtu.be

Böj 60kg: http://www.youtube.com/watch?v=e_8e-eVhjYA

Vad kan jag ändra på? :)

MvH

ChrisDEFC
2012-04-22, 10:08
Marklyft 70kg: http://www.youtube.com/watch?v=oOysUKyGG8g&feature=youtu.be

Böj 60kg: http://www.youtube.com/watch?v=e_8e-eVhjYA

Vad kan jag ändra på? :)

MvH

Du får stången lite lång ifrån dig i marken vilket gör att du tappar ryggen (för stor hävarm) och flyttar säkert vikten framåt på fötterna. Ha vikten på hälen, stången nära benen, sänk röven lite mer och tryck upp bröstet. Ha riktigt mycket luft i lungorna och spänn bålen rejält innan du lyfter.

Böjen tycker jag du ska vinkla in fötterna lite. Ingen fin belastning att ha fötterna i duckstands och sen när det blir tungt så åker knäna in. Stå lite smalare och ha fötterna pekade rakt fram och försök att trycka ut knäna lite när du går ner. Men böjen ser helt klart bättre ut än marken. Sen när du får upp styrka och rörlighet så tycker jag att du kan gå lite djupare (ser inte ut som du har den rörligheten än?).

ChrisDEFC
2012-04-22, 10:11
Det kanske går att få bra feedback härifrån, så här kommer mitt första inlägg. PB från häromdagen:

För att va ett maxlyft på den vikten ser det ruskigt kontrollerat ut. Du har förmodligen några kilo till i dig! Annars ser det bra ut, du håller tekniken rätt bra trots maxtungt.

wcanka
2012-04-22, 10:21
Du får stången lite lång ifrån dig i marken vilket gör att du tappar ryggen (för stor hävarm) och flyttar säkert vikten framåt på fötterna. Ha vikten på hälen, stången nära benen, sänk röven lite mer och tryck upp bröstet. Ha riktigt mycket luft i lungorna och spänn bålen rejält innan du lyfter.

Böjen tycker jag du ska vinkla in fötterna lite. Ingen fin belastning att ha fötterna i duckstands och sen när det blir tungt så åker knäna in. Stå lite smalare och ha fötterna pekade rakt fram och försök att trycka ut knäna lite när du går ner. Men böjen ser helt klart bättre ut än marken. Sen när du får upp styrka och rörlighet så tycker jag att du kan gå lite djupare (ser inte ut som du har den rörligheten än?).

Okej, ska ta med mig det här till nästa pass!

Tack :)

wcanka
2012-04-22, 10:34
Du får stången lite lång ifrån dig i marken vilket gör att du tappar ryggen (för stor hävarm) och flyttar säkert vikten framåt på fötterna. Ha vikten på hälen, stången nära benen, sänk röven lite mer och tryck upp bröstet. Ha riktigt mycket luft i lungorna och spänn bålen rejält innan du lyfter.

Böjen tycker jag du ska vinkla in fötterna lite. Ingen fin belastning att ha fötterna i duckstands och sen när det blir tungt så åker knäna in. Stå lite smalare och ha fötterna pekade rakt fram och försök att trycka ut knäna lite när du går ner. Men böjen ser helt klart bättre ut än marken. Sen när du får upp styrka och rörlighet så tycker jag att du kan gå lite djupare (ser inte ut som du har den rörligheten än?).

Känns ju jätte onaturligt att böja med fötterna rakt fram :O

ChrisDEFC
2012-04-22, 12:52
Känns ju jätte onaturligt att böja med fötterna rakt fram :O

http://www.youtube.com/watch?v=JBHzXF-mVjY&feature=fvwrel

(lite utåtvinklade kan du ju ha men överdriv inte)

wcanka
2012-04-26, 16:07
Slänger upp böjen idag på 55kg, är det någon som kan se varför jag får lite känningar nedanför knäskålen?
http://www.youtube.com/watch?v=4bgkz11kcKE&feature=youtu.be

MvH

burkmannen
2012-04-26, 17:42
http://www.youtube.com/watch?v=JBHzXF-mVjY&feature=fvwrel

(lite utåtvinklade kan du ju ha men överdriv inte)

Ska väl bara följa knäskålarnas riktning? (Utan att ha kollat er konversation)

AdrianP
2012-04-29, 15:35
https://vimeo.com/41231786

typ halvpaus böj

arthax
2012-05-03, 11:14
Håller på att ta mig igenom Extended Russian Routine och är nu på vecka 5 av 9.
5x5 marklyft, och klippet visar det sista setet.
Jag ser nu att nedre ryggen flexar lite (är inte helt i linje med övriga ryggen) och att linnet korvat sig lite under bältet så det ser ut som att jag har en knöl där, vilket jag inte har :)

Är öppen för kritik och tankar till förbättringar, men uppskattar positiv kritik också ;)

https://vimeo.com/41479101

pallemannen
2012-05-03, 12:43
Håller på att ta mig igenom Extended Russian Routine och är nu på vecka 5 av 9.
5x5 marklyft, och klippet visar det sista setet.
Jag ser nu att nedre ryggen flexar lite (är inte helt i linje med övriga ryggen) och att linnet korvat sig lite under bältet så det ser ut som att jag har en knöl där, vilket jag inte har :)

Är öppen för kritik och tankar till förbättringar, men uppskattar positiv kritik också ;)

https://vimeo.com/41479101

Varför vilar du och tar om efter varje rep? du tappar ju kontakten med musklerna vilket kan leda till skador osv osv osv....

arthax
2012-05-03, 12:51
Varför vilar du och tar om efter varje rep? du tappar ju kontakten med musklerna vilket kan leda till skador osv osv osv....

Du tänker på död start? Jag har testat båda, och varierar lyften. Men just denna gång var det döda starter. Menar du att skaderisken är lika stor vid starten av ett lyft som den "döda" starten tre reps in i set-serien?
Vet att det råder delade meningar om döda starter och "touch n go". Skall se om jag kan få filmat touch n go nästa vecka.

filmjölk
2012-05-03, 13:00
Denna videon har jag fått lite kritik för, fular jag så jävligt och kör för tungt? jag tycker själv att det är ganska strikt:

W0s7tgwYyVE

Sheogorath
2012-05-03, 13:03
Vad klagar dom på, filmjölk? Kan det inte bara vara så att dom är lite dumma i huvudet? Jag ger tummen upp!

:thumbup: <- (tummen upp)

mikaelj
2012-05-03, 13:03
Varför vilar du och tar om efter varje rep? du tappar ju kontakten med musklerna vilket kan leda till skador osv osv osv....

Nej, tvärtom. Om du börjar om varje lyft har du full kontroll varje repetition än om du skulle göra dem direkt efter varandra. Särskilt dåligt är det om du skulle köra touch'n'go med lite studs på tunga vikter och råkar få en felträff.

Det är precis så han utför setet man skall göra.

Röda Björnen
2012-05-03, 13:07
Varför vilar du och tar om efter varje rep? du tappar ju kontakten med musklerna vilket kan leda till skador osv osv osv....

Tvärtom, skaderisken sjunker.

MVH

rooz
2012-05-03, 13:08
Varför vilar du och tar om efter varje rep? du tappar ju kontakten med musklerna vilket kan leda till skador osv osv osv....

Va?

Mart|n
2012-05-03, 13:13
Vad klagar dom på, filmjölk? Kan det inte bara vara så att dom är lite dumma i huvudet? Jag ger tummen upp!

:thumbup: <- (tummen upp)

Håller med, klagar dom på att det inte är en fotboll som kastas? :)

arthax
2012-05-03, 13:35
Nej, tvärtom. Om du börjar om varje lyft har du full kontroll varje repetition än om du skulle göra dem direkt efter varandra. Särskilt dåligt är det om du skulle köra touch'n'go med lite studs på tunga vikter och råkar få en felträff.

Det är precis så han utför setet man skall göra.

Tack mikaelj och Röda Björnen för inputen! Inga mer touch n go!

Tycker ni att det finns något som ser helt åt helsike ut eller faller lyftet inom ramarna för vad som är godkänt?:em:

tobake75
2012-05-03, 15:38
Varför vilar du och tar om efter varje rep? du tappar ju kontakten med musklerna vilket kan leda till skador osv osv osv....

På engelska heter det Dead Lift, inte Bounce Lift!!

pallemannen
2012-05-03, 16:40
På engelska heter det Dead Lift, inte Bounce Lift!!

Ifall du tar om och "rycker" i starten har du inte kontakt med musklerna, risken för att sträcka sig ökar.

Mart|n
2012-05-03, 19:11
Ifall du tar om och "rycker" i starten har du inte kontakt med musklerna, risken för att sträcka sig ökar.

Ährm... va? :)

Jagax
2012-05-03, 19:17
Ifall du tar om och "rycker" i starten har du inte kontakt med musklerna, risken för att sträcka sig ökar.

Ja och ? Att säga att felaktigt utförande medför ökad risk för skador är ju en no-brainer men vid korrekt utförande så rycker man inte i starten vid marklyft (vilket inte heller arthax gör) så ditt argument för att inte sätta ned vikten faller ju platt.

arthax
2012-05-03, 19:18
Ifall du tar om och "rycker" i starten har du inte kontakt med musklerna, risken för att sträcka sig ökar.

Om du tycker att jag rycker upp stången får du gärna förklara i vilken repetition du ser detta?

filmjölk
2012-05-03, 19:28
var nu inte för hårda mot pallemannen. Han har nog enbart lyssnat lite för mycket på pratet om konstant TUT etc. Marklyft är lite annorlunda mot bicepscurls (tex), och den negativa fasen där med luft- eller studsvändning har större skaderisk än att göra repetition för repetition med död start. Startar du med stången still i backen kan du få till en säkrare och bättre lyftteknik.

pallemannen
2012-05-03, 19:42
Om du tycker att jag rycker upp stången får du gärna förklara i vilken repetition du ser detta?

oj lol, fel video! ber om ursäkt!!

Akagi
2012-05-03, 19:43
Denna videon har jag fått lite kritik för, fular jag så jävligt och kör för tungt? jag tycker själv att det är ganska strikt:

W0s7tgwYyVE
Tycker det ser väldigt kontrollerat ut, men funderar på varför du inte håller ut mot knopparna?

arthax
2012-05-03, 19:48
oj lol, fel video! ber om ursäkt!!

Ingen fara!

Men för att återkoppla till mitt lyft. Tycker ni att jag lutar för mycket över stången i startläget, och att jag ska "sitta bak" mer?

oggaaaa
2012-05-04, 01:31
Vad tycker ni om denna marklyftstekniken? kanske studsar lite mkt här eller vad säger ni?

http://www.youtube.com/watch?v=LO3NnnMTU6I

jokem
2012-05-04, 09:44
Vad tycker ni om denna marklyftstekniken? kanske studsar lite mkt här eller vad säger ni?

http://www.youtube.com/watch?v=LO3NnnMTU6I

Ja det tycker jag. Varför remmar?

oggaaaa
2012-05-04, 14:50
Ja det tycker jag. Varför remmar?Okej, ska tänka på att stanna upp lite mer mellan repetitionerna. angående remmarna så är det för att jag är för svag i underarmarna för att hålla uppe stången, dom som viker sig före ryggen. :)

jokem
2012-05-04, 15:07
Okej, ska tänka på att stanna upp lite mer mellan repetitionerna. angående remmarna så är det för att jag är för svag i underarmarna för att hålla uppe stången, dom som viker sig före ryggen. :)

Även med mixat grepp? Isåfall måste ni ha stänger av tvål! Om inte slitna OL-stänger dårå.

oggaaaa
2012-05-04, 15:41
Även med mixat grepp? Isåfall måste ni ha stänger av tvål! Om inte slitna OL-stänger dårå.Nä, mixat går bra, men allt känns ju så snett när man håller så. :P

arthax
2012-05-04, 15:57
Nä, mixat går bra, men allt känns ju så snett när man håller så. :P

Göm remmarna, börja kalka och jobba upp ditt grepp. Det går fort! :hbang:

straand94
2012-05-04, 16:05
Ska ner till gymmet imorn och testa köra 1RM på "allt" (marklyft, bänk, militärpress, benböj, och testa och se vad max är i chins+dips) Kan filma lite då och lägga upp :)

Stor Hård Ådrig
2012-05-06, 17:56
När jag kör knäböj och det börjar bli för tungt sista repsen tappar jag ofta svanken och övre ryggen fälls fram (har kvar ländryggen). Finns det nån skaderisk med det och borde man avsluta setet då?

ChrisDEFC
2012-05-06, 18:29
När jag kör knäböj och det börjar bli för tungt sista repsen tappar jag ofta svanken och övre ryggen fälls fram (har kvar ländryggen). Finns det nån skaderisk med det och borde man avsluta setet då?

Ja det finns ökad skaderisk om du tappar svanken. Träna mer bål. Andra saker som kan hjälpa förutoma att träna med bål och baksida lår osv är att flytta ner stången om du har en hög stångplacering, då får du ner tyngdpunken lite och det är lättare att hålla upp bröstet. Tänk att vikten ska vara på hälarna, det brukar hjälpa mig. Svårt att fälla fram ryggen om vikten ligger på hälarna... När du känner att det blir för tungt för bålen så kan du bara sänka vikterna något och klämma ut det sista, alternativt flytta över till benpressen och fortsätta mata benträning där.

Stor Hård Ådrig
2012-05-06, 19:06
Ja det finns ökad skaderisk om du tappar svanken. Träna mer bål. Andra saker som kan hjälpa förutoma att träna med bål och baksida lår osv är att flytta ner stången om du har en hög stångplacering, då får du ner tyngdpunken lite och det är lättare att hålla upp bröstet. Tänk att vikten ska vara på hälarna, det brukar hjälpa mig. Svårt att fälla fram ryggen om vikten ligger på hälarna... När du känner att det blir för tungt för bålen så kan du bara sänka vikterna något och klämma ut det sista, alternativt flytta över till benpressen och fortsätta mata benträning där.

Håller på att hitta en skön placering av stången. Just nu har jag den precis ovanför en del av axelns skelett (svårt att precisera) på nedre delen av övre trapz. Tycker det känns rätt skönt, men jag tror du har rätt i att den är lite för högt upp. Känns bara som om den glider ner ifall jag har den under skelett-delen jag pratade om. Ska testa runt lite mer nästa pass.

hocky
2012-05-06, 22:40
Slänger upp böjen idag på 55kg, är det någon som kan se varför jag får lite känningar nedanför knäskålen?
http://www.youtube.com/watch?v=4bgkz11kcKE&feature=youtu.be

MvH

Vet inte varför.
Men tycker du borde sträcka på dig mer i början, som om nån drog dig i håret.

HJÄLTE
2012-05-10, 20:05
Jag har kört SL 5x5 nån månad nu (knappt satt min fot i ett gym tidigare). Och då jag tränar ensam har jag fått noll feedback på mina knäböj.

Har iaf kommit upp till 96kg och det börjar bli lite tungt nu. Antar att mina böjar är långt ifrån optimala men är det någon risk att jag skadar mig om jag fortsätter som jag gör nu? Eller bör jag stanna på denna vikt och träna teknik ett tag?

Tips på förbättringar är såklart välkomna men beskriv gärna också hur jag ska korrigera på ett enkelt vis då jag som sagt är en nybörjare i gymmet
Vet att jag får framåtvikt i första repetionen och tappar balansen lite.

AO33ZdFO54E?hd=1

@HJÄLTE;

Jag skulle slopa löpardojjorna vid böj, och försöka hitta ett par med relativt platt sula (T.ex ett par billiga converse eller liknande), för att på så sätt få bättre balans.
Som det ser ut nu så går du upp lite på tå i varje repetition, vilket inte är att rekommendera. Försök att ha vikten mitt på fötterna alt. på hälarna. Detta kan även höra ihop med vilka skor man har.
Sedan ser det ut som att knäna trycks inåt mycket när du är på väg upp, försök att hela tiden fokusera på att trycka knäna utåt under hela rörelsen. Du kan även testa att vinkla in fötterna lite mer, det kan hjälpa lite.
Djupet ser däremot bra ut tycker jag!

Det kan bli ganska farligt när knäna faller in på det där viset. Det är en onaturlig vinkel för dem och det hjälper inte att du har en viktad skivstång på ryggen. Det bör vara så att knänas riktning är i linje med fotens riktning. Det åstadkommer du bara genom att aktivt pressa ut knäna.

Jag skulle säga att du borde sänka vikten lite och fokusera på att verkligen pressa ut knäna hela vägen. Och då menar jag verkligen. Pressa ut dem på vägen ner, pressa ut dem överdrivet mycket i bottenläget och fortsätt med det på vägen upp. Var inte rädd för att pressa ut dem för mycket, för det går i princip inte. Detta kommer göra rörelsen säkrare för knäna och även aktivera bakre lår och rumpan mer. Så fort du får in det (vilket förhoppningsvis går på några set eller pass) så kan du öka vikten igen.

Fixar du detta så är det mycket möjligt att det inte blir lika vingligt och inte lika mycket framåtlut i övre läget också.

De senaste passen har jag försökt att trycka ut knäna men tycker inte att jag får till det..

Filmen nedan är från igår och jag tycker att det ser ut som att jag fortfarande vinglar med knäna. Och iom. att jag försöker trycka ut dom känns det som om fötterna "rullar ut" och vikten hamnar på utsidan foten vilket känns lite olustigt.

Tipps?

YrOEYBNHYCo

HJÄLTE
2012-05-11, 13:10
ingen?

kalle1321
2012-05-11, 13:25
De senaste passen har jag försökt att trycka ut knäna men tycker inte att jag får till det..

Filmen nedan är från igår och jag tycker att det ser ut som att jag fortfarande vinglar med knäna. Och iom. att jag försöker trycka ut dom känns det som om fötterna "rullar ut" och vikten hamnar på utsidan foten vilket känns lite olustigt.

Tipps?

YrOEYBNHYCo

Jag tycker det ser ut lite som att din höft åker åt vänster på vägen upp. Detta kan bero på att du har en fotled som är stelare än den andra eller att du har ett ben som är starkare och på det viset så vill kroppen lägga mer vikt på den starka sidan. För mig var det förmodligen så och jag fick tips att stretcha med den här:
88806
Nu har jag stretchat så i några veckor och min böj är mycket rakare! :)

Som några redan har sagt, tänk också på att hela tiden pressa ut knäna genom hela rörelsen. Du kan testa stå lite beredare och se om det hjälper också! :)

HJÄLTE
2012-05-11, 16:36
Tack för feedback Kalle, har precis kört ett pass där jag stog lite bredare och det kändes mycket bättre. Ska se om jag kan filma nästa pass.

HJÄLTE
2012-05-11, 17:53
Fortsätter med att spamma tråden :). Körde lite marklyft idag, har mycket dålig koll på om det jag gör är rätt/fel/skadligt. Har kollat på lite youtube klipp och tycker att jag börjar lyfter med höften lägre ner än de flesta. Är det dåligt?

Tekniktips?
tNxOeyWLxhA

yEk
2012-05-11, 19:52
Lite teknikträning idag när jag körde marklyft.

Vad ska jag förbättra?

http://www.youtube.com/watch?v=nh6icPps8hs&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=KUgGIyMVrbI&feature=youtu.be

straand94
2012-05-12, 01:02
Har som de tidigare två en video på när jag kör marklyft, antar att jag fortfarande lyfter höften för tidigt.

http://www.youtube.com/watch?v=nHZkLP5YRsQ

wcanka
2012-05-12, 07:43
Fortsätter med att spamma tråden :). Körde lite marklyft idag, har mycket dålig koll på om det jag gör är rätt/fel/skadligt. Har kollat på lite youtube klipp och tycker att jag börjar lyfter med höften lägre ner än de flesta. Är det dåligt?

Tekniktips?
tNxOeyWLxhA

Jag tycker du böjer knäna för tidigt, känns som stången studsar på knät.

Böj bak i höften tills stången är i knähöjd, först då böjer du på knäna!


Annars såg det bra ut!:thumbup:

HJÄLTE
2012-05-12, 11:08
Du menar på vägen ner va? isf. håller jag med dig!

Ingen som vill kommentera min startpostition, bör ryggen vara mer parallell med golvet?

sudoo
2012-05-12, 17:31
Du menar på vägen ner va? isf. håller jag med dig!

Ingen som vill kommentera min startpostition, bör ryggen vara mer parallell med golvet?

Tycker det ser ganska bra ut. Men du skulle kunna testa med att ha stången något närmare benen och se hur det känns. Vilken vinkel ryggen får är väldigt individuellt och beror på benlängd, armlängd, överkroppslängd etc.

Det viktiga är att hålla ryggen rak i hela lyftet och undvika att höften sticker före stången. Att börja med höften för lågt om formen i övrigt är bra ska inte ha fler nackdelar än att du inte kan flytta maximal vikt.

sudoo
2012-05-12, 17:36
Har som de tidigare två en video på när jag kör marklyft, antar att jag fortfarande lyfter höften för tidigt.

http://www.youtube.com/watch?v=nHZkLP5YRsQ

Höften kommer alldeles för tidigt där. Tekniken sitter bäst på första repet, men sen blir det fort sämre.

straand94
2012-05-13, 15:09
Höften kommer alldeles för tidigt där. Tekniken sitter bäst på första repet, men sen blir det fort sämre.

Mjo jag är medveten om höften, men förstår verkligen inte hur jag ska få till den. Det låter som världens lättaste sak, men den sticker iväg ändå.

wcanka
2012-05-13, 15:13
Du menar på vägen ner va? isf. håller jag med dig!

Ingen som vill kommentera min startpostition, bör ryggen vara mer parallell med golvet?

Du kan ju kanske luta dig bakåt o sänka ner rumpan lite :)

apfel
2012-05-13, 15:20
Lite teknikträning idag när jag körde marklyft.

Vad ska jag förbättra?

http://www.youtube.com/watch?v=nh6icPps8hs&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=KUgGIyMVrbI&feature=youtu.be
jucka inte i början, tappar bara onödigt mycket energi.
mitt tips är att du går fram till stången, tar tag i den, böjer dig ner till rätt läge och lyfter- inget annat.

wcanka
2012-05-14, 18:56
80kg:
?v=32cbJRIhlpQ&list=HL1337018152&feature=mh_lolz

wcanka
2012-05-15, 10:02
Bumpar lite :)

straand94
2012-05-15, 18:36
Min böj idag, vad tycks?
Jag tror att jag ska luta mig mer bakåt på hälarna, har jag rätt?

http://www.youtube.com/watch?v=QD5zxlIXdEg

Mjölkprotein
2012-05-15, 19:17
Min böj idag, vad tycks?
Jag tror att jag ska luta mig mer bakåt på hälarna, har jag rätt?

http://www.youtube.com/watch?v=QD5zxlIXdEg

Du måste djupare... Du lutar dig för mycket framåt vilket gör att du inte kan komma djupare, kanske har med stelhet att göra.

dauit
2012-05-15, 19:39
Min böj idag, vad tycks?
Jag tror att jag ska luta mig mer bakåt på hälarna, har jag rätt?

http://www.youtube.com/watch?v=QD5zxlIXdEg

som sagt du måste djupare, testa stå bredare, testa även peka fötterna längre ut, eller så kanske du är för stel, men du får till det förr eller senare!
men för tusan, ta bort kudden från stången*gah!* riktiga gymmare kör utan!

lurre86
2012-05-15, 20:15
Teknik tips:)?

-pILUl9i6Co

fkqjEZuMkes[/QUOTE]

straand94
2012-05-15, 20:49
som sagt du måste djupare, testa stå bredare, testa även peka fötterna längre ut, eller så kanske du är för stel, men du får till det förr eller senare!
men för tusan, ta bort kudden från stången*gah!* riktiga gymmare kör utan!

Jag tror (har fått för mig) att jag är för stel och har för dålig balans att gå längre ner, kanske är något jag vänjer mig vid efter ett tag :) nja kudden behåller jag nog gärna, får märken (skavsår) annars :/

MackeJuve
2012-05-16, 00:16
Teknik tips:)?

-pILUl9i6Co

fkqjEZuMkes[/QUOTE]

Jag lutar mig alltid framåt i kabelrodd i den negativa fasen och "hämtar" vikten; sitter inte 90 grader i ryggen med andra ord utan lutar mig framåt, drar med mig vikten tills jag är 90 grader igen och då drar jag bak vikten m.h.a. latsmusklerna. Synpunkter? Tränar alla som lurre86? Alla träningsdokumentärer jag sett kör de som jag beskrev. Fördel/nackdel?

http://www.youtube.com/watch?v=Xl7VzggkUlg tränar mer som denne kille(har ej ljud på så vet inte vad säger i klippet men det är formen jag syftar på)

Jappse
2012-05-16, 06:01
Din hantelrodd hade jag nog gjort på en bänk, med rak rygg. Ser inte så bra ut för ryggen i stående läge.

zpamode
2012-05-16, 08:26
Vill ha teknikråd på mina marklyft. Enda jag vet jag gör fel är att jag lyfter för lite med benen, så röven kommer upp i taket för fort.

aPRj7HvfTfY

tobake75
2012-05-16, 10:00
Jag tror (har fått för mig) att jag är för stel och har för dålig balans att gå längre ner, kanske är något jag vänjer mig vid efter ett tag :) nja kudden behåller jag nog gärna, får märken (skavsår) annars :/

Då är det dags att börja mobiliseringsträning för att komma ner djupt. Det kommer du att tjäna på i längden.

Får man skavsår av stången är det bara ett tecken på att du har för små trapz :-)

tobake75
2012-05-16, 10:02
Vill ha teknikråd på mina marklyft. Enda jag vet jag gör fel är att jag lyfter för lite med benen, så röven kommer upp i taket för fort.

aPRj7HvfTfY


Du sätter ju inte ner stången på marken mellan repetitionerna. Ett marklyft börjar med död start.

Du får ta och sänka vikterna samt tänka bröst upp och att verkligen koncentrera dig på att bibehålla ryggvinkeln i början på draget.

zpamode
2012-05-16, 13:08
Du sätter ju inte ner stången på marken mellan repetitionerna. Ett marklyft börjar med död start.

Du får ta och sänka vikterna samt tänka bröst upp och att verkligen koncentrera dig på att bibehålla ryggvinkeln i början på draget.

Aiight. Ska tänka på det.

straand94
2012-05-16, 16:24
Då är det dags att börja mobiliseringsträning för att komma ner djupt. Det kommer du att tjäna på i längden.

Får man skavsår av stången är det bara ett tecken på att du har för små trapz :-)

Kan ju i och för sig vara felplacering av stången med?

lurre86
2012-05-17, 21:08
Bänkpress

F-ZOsLALOwE

Flyes med hantlar

wK9QeQt1U74

Lutande hantelpress

WMQHRnYsqYE

Hantelllyft åt sidan

JAUwWPTI2z4

Pushdown i cc

EoB9rsqIyDU

Liggande triceps ext.

9pWeSzGizqQ[/QUOTE]

Zorban
2012-05-17, 21:12
Bänkpress

F-ZOsLALOwE

Flyes med hantlar

wK9QeQt1U74

Lutande hantelpress

WMQHRnYsqYE

Hantelllyft åt sidan

JAUwWPTI2z4

Pushdown i cc

EoB9rsqIyDU

Liggande triceps ext.

9pWeSzGizqQ[/QUOTE]
I bänken tycker jag inte du har underarmarna rakt under stången, utan de pekar utåt. Har du provat att hålla något smalare? Du får större kraftöverföring då. Du rör även lite på fötterna/benen.

I triceps-extensions tycker jag, personligen, att du kan gå ännu djupare.

dauit
2012-05-17, 21:27
bänkpress: en tum regel, ryggen ska vara så "kupad" att man kan få igenom en hand, du kanske kan gå lite längre ned annars tyckte jag det såg bra ut, bänkpress är svårt och avgöra sittandes bakom en datorskärm... kan annars rekommendera dig serien "so you think you can bench" på¨youtube, väldig nyttig serie.

flyes, man tappar kontakten i flyes om man går ända upp, egentligen behövs det bara om man går upp typ 20-30 grader, annars såg även det bra ut

lutande hantelpress, du behöver bara gå ned så att armarna är i 90 grader.

hantellyft: en väldigt enkel övning, svårt och göra fel. vissa kör med hantlarna framför kroppen andra längs med kroppen, smaksak enligt mig.

pushdown: det ser ut som om du försöker trycka stången ifrån dig, nu kanske jag dumförklarar dig men försök på lägre vikt och/eller luta dig mer över vikten så kanske det går bättre. det kanske inte är de bästa tipsen men det är vad jag kommer på.

triceps ext: jag personligen går med stången så långt bakom huvudet jag kan och sedan trycker den utåt(dåligt förklarat men jag tror du förstår), på det sättet blir ROM mycket större vilket är vad man vill min triceps ext. men även där spelar det in vad man tycker tar bäst så kör på den versionen du tycker är bäst!

straand94
2012-05-19, 17:54
bänkpress: en tum regel, ryggen ska vara så "kupad" att man kan få igenom en hand, du kanske kan gå lite längre ned annars tyckte jag det såg bra ut, bänkpress är svårt och avgöra sittandes bakom en datorskärm... kan annars rekommendera dig serien "so you think you can bench" på¨youtube, väldig nyttig serie.

flyes, man tappar kontakten i flyes om man går ända upp, egentligen behövs det bara om man går upp typ 20-30 grader, annars såg även det bra ut

lutande hantelpress, du behöver bara gå ned så att armarna är i 90 grader.

hantellyft: en väldigt enkel övning, svårt och göra fel. vissa kör med hantlarna framför kroppen andra längs med kroppen, smaksak enligt mig.

pushdown: det ser ut som om du försöker trycka stången ifrån dig, nu kanske jag dumförklarar dig men försök på lägre vikt och/eller luta dig mer över vikten så kanske det går bättre. det kanske inte är de bästa tipsen men det är vad jag kommer på.

triceps ext: jag personligen går med stången så långt bakom huvudet jag kan och sedan trycker den utåt(dåligt förklarat men jag tror du förstår), på det sättet blir ROM mycket större vilket är vad man vill min triceps ext. men även där spelar det in vad man tycker tar bäst så kör på den versionen du tycker är bäst!

Hantellyften åt sidan, kör man framför kroppen blir det mycket lättare att svinga upp hantlarna. Jag tycker att man bör köra med armarna längs kroppen då det inte finns lika stor möjlighet att fuska.

Yip_man
2012-05-19, 18:05
Du skulle kunna gå djupare i hantelpressarn. Lite längre rom i alla övnngar faktiskt.

fredr1k
2012-05-19, 18:09
Du skulle kunna gå djupare i hantelpressarn. Lite längre rom i alla övnngar faktiskt.


djupare??

då försvinner kontakten

Optimust
2012-05-20, 16:49
Tja! Tacksam för feedback på böjjsen :)

8Eaui7H_v30

apfel
2012-05-20, 17:00
@Lurre86
Du har inte benen tillräckligt spända. Det syns på videon i och med att benen far lite hur dem vill, in och ut. tänk dig att du ska spänna benen lika mycket som du skulle spänna magen då du förbereder dig för att få ett hårt slag där. dina ben ska INTE röra sig in och ut, möjligtvis lite bak och fram beroende om du kör med legdrive eller inte(det gör du inte nu?) men aldrig in och ut.

lurre86
2012-05-20, 17:04
@Lurre86
Du har inte benen tillräckligt spända. Det syns på videon i och med att benen far lite hur dem vill, in och ut. tänk dig att du ska spänna benen lika mycket som du skulle spänna magen då du förbereder dig för att få ett hårt slag där. dina ben ska INTE röra sig in och ut, möjligtvis lite bak och fram beroende om du kör med legdrive eller inte(det gör du inte nu?) men aldrig in och ut.


menar du på bänkpressen?

Zizou
2012-05-20, 17:07
Du skulle kunna gå djupare i hantelpressarn. Lite längre rom i alla övnngar faktiskt.

+1 på hantelpressen och tricepsextension iallafall.

djupare??

då försvinner kontakten

Gör den verkligen det? Aldrig upplevt det själv. Bättre att köra med fullt ROM tycker då jag.

apfel
2012-05-20, 17:17
menar du på bänkpressen?
ja

Optimust
2012-05-21, 15:57
Fail av mig, gick inte att lägga in youtube klipp direkt tråden om de var privata. Gör ett nytt försök med länken då:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8Eaui7H_v30

Tacksam för feedback på knäböj! :)

apfel
2012-05-21, 16:26
Fail av mig, gick inte att lägga in youtube klipp direkt tråden om de var privata. Gör ett nytt försök med länken då:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8Eaui7H_v30

Tacksam för feedback på knäböj! :)
klippet är fortfarande privat.

Optimust
2012-05-21, 16:32
Ah, nu är det fixat iaf!

wcanka
2012-05-21, 18:13
Fail av mig, gick inte att lägga in youtube klipp direkt tråden om de var privata. Gör ett nytt försök med länken då:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8Eaui7H_v30

Tacksam för feedback på knäböj! :)

Jag tycker dom ser jättefina ut, bra djup!

anaticula
2012-05-21, 23:41
Here goes...

Jag försöker lära mig att frivända. En bunt konstigheter har jag säkerligen för mig. Jag har tre klipp för er förströelse...

För det första, när vikten går lite uppåt (>65 kg) så får jag problem med att skicka fram armbågarna:

ykr42qwSuEw

Jag ser också att jag inte riktigt har med mig höfterna:

-70YNOW6nsI

Här försöker jag tänka mer på att räta ut höften ordentligt:

5KDsrrKD2Cc


Vad mer behöver jag tänka på i det här läget?
Till skillnad från när jag drar mark ser jag att jag rycker lite mer med kroppen innan stången lättar från marken, det bör kanske fixas till?

Optimust
2012-05-22, 19:43
Jag tycker dom ser jättefina ut, bra djup!

Tackar för det :)

Ingen som har något som jag kan jobba på med böjsen?

Länkar igen:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8Eaui7H_v30

tobake75
2012-05-22, 23:04
Here goes...

Jag försöker lära mig att frivända. En bunt konstigheter har jag säkerligen för mig. Jag har tre klipp för er förströelse...

För det första, när vikten går lite uppåt (>65 kg) så får jag problem med att skicka fram armbågarna:



Först och främst, du måste sluta upp att dra upp vikten med armarna. Lyften på 70 ser inte ut som frivändningar utan mer som haklyft med greppbyte :-)

Sedan ser det inte hälsosamt när du tar emot stången. Ryggen och bålen tappar all spänning och du ostbågar bakåt. Bål och rygg ska vara en rigid enhet när du frivänder.

Armarna ska vara i stort sett vara krokar som håller i stången. Kraften ska komma från höften.

Det finns massvis av bra instruktionsfilm på webben. T ex här - http://www.californiastrength.com/videos/viewcategory/14/clean

Kolla på dessa, ta in informationen och försök att härma rörelsen.

Yip_man
2012-05-23, 06:11
djupare??

då försvinner kontakten

Nej

straand94
2012-05-23, 19:58
Ny video på mina knäböj, vad tycks?

http://www.youtube.com/watch?v=Nv-FCLyeWAs&feature=plcp

Jappse
2012-05-23, 20:34
Ny video på mina knäböj, vad tycks?

http://www.youtube.com/watch?v=Nv-FCLyeWAs&feature=plcp

Brösta upp dig mer. Blir lite mycket bananrygg :D

straand94
2012-05-23, 21:22
Brösta upp dig mer. Blir lite mycket bananrygg :D

Okej tack! :) Är fortfarande i inlärningsstadiet på böjen :D

abxx
2012-05-27, 20:29
Hej! Skulle vilja att någon erfaren tar en titt på mina lyft.


Stångrodd 60kg
http://youtu.be/gzJJRKyndr0

Marklyft 122,5kg

http://youtu.be/mbcDiIpq5mc

Ledsen för vinkeln på filmerna, vet ej hur man vrider på dem :(

dauit
2012-05-27, 20:56
Hej! Skulle vilja att någon erfaren tar en titt på mina lyft.


Stångrodd 60kg
http://youtu.be/gzJJRKyndr0

Marklyft 122,5kg

http://youtu.be/mbcDiIpq5mc

Ledsen för vinkeln på filmerna, vet ej hur man vrider på dem :(
ser bra ut, men du behöver inte gunga på ryggen när du är stående, onödig rörelse, marklyft alltså!

abxx
2012-05-27, 21:00
ser bra ut, men du behöver inte gunga på ryggen när du är stående, onödig rörelse, marklyft alltså!

Du menar alltså att jag bara ska ställa mig rakt med bröstet utåt ungefär?

dauit
2012-05-27, 21:07
Du menar alltså att jag bara ska ställa mig rakt med bröstet utåt ungefär?

yepp.

arthax
2012-05-27, 21:13
Känner lite på böjen igen efter en skada jag ådrog mig i ländryggen. Därför går jag inte till parallellt. Hur ser detta ut? (frågan skickas rak till böj eliten) :)

https://vimeo.com/42935879

arthax
2012-05-28, 08:05
Skam-bump ..

Jappse
2012-05-30, 20:15
Tjo,

Idag gjorde jag lite testlyft i marken med lite mer "hip-action". Har fortfarande problem me att få rak fin rygg men gör mitt bästa, blir bättre och bättre (Är jävligt stel i ryggenn, vet ej varför).

Vill höra av ni tycker. Ser inte så pjåkigt ut men är inte nöjd!

fg2kBAiVd8k

Latissimus Dorsi
2012-05-30, 20:51
Tjo,

Idag gjorde jag lite testlyft i marken med lite mer "hip-action". Har fortfarande problem me att få rak fin rygg men gör mitt bästa, blir bättre och bättre (Är jävligt stel i ryggenn, vet ej varför).

Vill höra av ni tycker. Ser inte så pjåkigt ut men är inte nöjd!

fg2kBAiVd8k

Pröva att kolla upp lite istället för att trycka ner hakan, då rätas ryggen ut automatiskt.

Appel
2012-05-30, 23:21
Tjo,

Idag gjorde jag lite testlyft i marken med lite mer "hip-action". Har fortfarande problem me att få rak fin rygg men gör mitt bästa, blir bättre och bättre (Är jävligt stel i ryggenn, vet ej varför).

Vill höra av ni tycker. Ser inte så pjåkigt ut men är inte nöjd!

fg2kBAiVd8k

Jag sänker alltid vikterna när folk säger att min rygg börjar böja sig.
Fan sådana här trådar är anledningen till att jag skaffade ett konto här.
Tänkte själv lägga ut en filmsnutt nästa gång jag kör lyft.

pezrulezhaakon
2012-05-30, 23:27
Jappse

Siktar du på SL eller OL-teknik?

Latissimus Dorsi
2012-05-30, 23:33
Jappse

Siktar du på SL eller OL-teknik?

När du ändå är i farten, vad är skillnaden?

pezrulezhaakon
2012-05-30, 23:34
Latissimus Dorsi

Massor! :)

Jag har förklarat lite av skillnaden på Flashback, i nån tråd.

Latissimus Dorsi
2012-05-30, 23:35
Latissimus Dorsi

Massor! :)

Jag har förklarat lite av skillnaden på Flashback, i nån tråd.

Absolut tar o googlar det istället, go kväll!

pezrulezhaakon
2012-05-30, 23:39
Latissimus Dorsi

Jag skrev tex lite av det i "En liten förenklad guide om stöt".

Jappse
2012-05-31, 06:26
Jappse

Siktar du på SL eller OL-teknik?

Jadu, en blandning. Men vill mest träna rygg. Men får väl anpassa mitt lyft utifrån min extrema flexibilitet :P

Uno question: Det känns som att min rygg blir rakare när jag pressar röven in. Då blir mitt startläge lite verticalt. Så ska jag trycka in eller ut rumpan?

Typ som bilden nedan, men lite rakare övre-rygg
http://i.ytimg.com/vi/pWkOI2MaYO4/0.jpg

När jag försöker göra som på nästa bild så får jag problem med att räta ut ryggen.

http://www.wannabebig.com/wp-content/themes/mimboPro_single/images/article_images/training/deadlift_2.jpg

Det känns bättre när jag gör som i bild 1 men många som säger att jag ska vara spikrak (eller mer upp, bild 2) men då förlorar jag mycket kraft och känns allmänt dumt.

Vad tror ni? Ska prova olika röv-stilar så får ni avgöra till nästa klipp. Thoughts so far? :)

pezrulezhaakon
2012-05-31, 12:09
Jappse

Ja, tekniken på första bilden är inget man direkt bör eftersträva. De flesta lyft som bommas inom SL är antingen att stången lyfts tillräckligt högt, och det andra att bröstryggen inte kan rätas.

Så trycker du in rumpan kommer din teknik att bli lite mer åt OL-hållet, vilket är mer skonsamt för kroppen.
Men tänk på att lyfttekniken inte är något man blir "klar" med en dag. Det finns alltså inte EN teknik som är till för alla. Så det tar tid att laborera med fotställningen, greppbredden, rumpans position, mm.

Jag tror mest att det är en tekniksak om du har svårare med bild 2 tekniken.
Väntar nog hellre på ett klipp från dig så det blir lättare att bedömma din teknik.

Jappse
2012-05-31, 12:41
Okay. Ska försöka hitta ett mellanting. Återkommer ;)

mikaelj
2012-05-31, 21:41
Sjunde setet av åtta, 140x4.

SLcKb7CPLNc

På rep 2 sticker jag iväg med höften för snabbt. I övrigt är jag nöjd med mina lyft.

Men det finns alltid något att förbättra. Sågning uppmuntras!

mikaelj
2012-06-02, 16:32
Sjunde setet av åtta, 140x4.

SLcKb7CPLNc

På rep 2 sticker jag iväg med höften för snabbt. I övrigt är jag nöjd med mina lyft.

Men det finns alltid något att förbättra. Sågning uppmuntras!

Inte? Den här då?

hjidSy_SAH0

Det känns som att jag är i otakt, men jag kan inte peka på vad.

spoon
2012-06-02, 16:34
Tekniken ser bra ut mikke. Behåll den tekniken och fokusera på att klara av Smolov :)

Xtronal
2012-06-02, 21:28
Brösta upp dig mer. Blir lite mycket bananrygg :D

inge banan rygg alls ?

wcanka
2012-06-02, 21:36
Slänger in en 5:a på 75kg så att jag kan få lite feedback :)
?v=kI3VwSoLs5Y

simper02
2012-06-02, 21:58
du tappar ryggen på än gång. pausa pricis när du har lyft vikten ca 5 cm så ser man att du har en riktig banan rygg

wcanka
2012-06-02, 22:01
du tappar ryggen på än gång. pausa pricis när du har lyft vikten ca 5 cm så ser man att du har en riktig banan rygg

Okej, är det nått jag gör fel, eller ska jag sänka vikten? :)

simper02
2012-06-02, 22:12
Okej, är det nått jag gör fel, eller ska jag sänka vikten? :)

ja det ser ut att vara för tungt så sänk vikten, har för mig att jag har sätt dig göra bättre lyft förut på lägre vikt hittar det dock inte nu.

wcanka
2012-06-02, 22:15
Jora här är 2 lyft;
65kg:
?v=za3WmbCiTNI&feature=player_embedded

80kg:
?v=32cbJRIhlpQ&feature=player_embedded

simper02
2012-06-02, 22:25
65 kg lyften är en vikt du behärskar ser man, även om ryggen inte är perfekt. men tycker inte det ser skadligt ut. det är bara att kämpa på med tekniken

wcanka
2012-06-02, 22:32
65 kg lyften är en vikt du behärskar ser man, även om ryggen inte är perfekt. men tycker inte det ser skadligt ut. det är bara att kämpa på med tekniken

Hmm, okej kan jag bära mig åt för att fixa ryggen då? :)

simper02
2012-06-02, 22:36
snabbt och enkelt sätt är att ta hjälp av en styrkesport klubb eller någon kunnig på gymmet. eller så självlär du dig men då krävs det att du vet hur ett riktigt bra och snyggt marklyft ser ut, gör du det?

wcanka
2012-06-02, 22:46
snabbt och enkelt sätt är att ta hjälp av en styrkesport klubb eller någon kunnig på gymmet. eller så självlär du dig men då krävs det att du vet hur ett riktigt bra och snyggt marklyft ser ut, gör du det?

Njaaaaaae, men jag antar att du kommer visa? :D

pezrulezhaakon
2012-06-03, 00:49
wcanka

Spänn lats och magen mer, för bak axelpartiet en smula och fram med bröstet lite så kommer du ha lite lättare att hålla ryggen.

Nexiuz
2012-06-03, 02:40
Skulle vilja ha lite feedback på min mark :)

afmjHCqj6Lg

Sheogorath
2012-06-03, 06:43
Skulle vilja ha lite feedback på min mark :)

afmjHCqj6Lg

Det ser ut som att du hittat en bra starthöjd för höften, däremot hade jag gärna sett att du aktivt svankade mer i starten så att ryggen planas ut. Om du tittar så har du en svag S-formad kurvatur åt fel håll just nu. Hade det varit en C-formad jämn båge på bara ett fåtal grader hade det säkert inte gjort något (helst ska ryggen förstås vara rak eller lätt S-formad åt "rätt håll", men ändå), men nu har du en brytpunkt i övergången ländrygg/bröstrygg som blir överbelastad och där finns en risk för tråkigheter. Inte det att jag tror att det kommer att hända om du fortsätter att lyfta så, men du frågar efter feedback och där har du en grej att jobba på.

akselvs
2012-06-04, 19:48
Lite kämpigt i vissa repetitioner, det jag mest funderar över är om ryggen ser rak ut.

Stången ligger högt och jag jobbar på att få in armbågarna mer. Ingen idé att kommentera om ni ska tipsa om att jag ska ha stången lägre för det är ett medvetet val att ha hög placering av stången.

Det går inte att se knä och fotplacering så bra i klippet, men i de delarna är jag hyfsat nöjd så det är inte mycket att kommentera.


http://youtu.be/-GmYusykrh8

akselvs
2012-06-04, 19:53
fattar inte hur man "embeddar"... ngn som vet? :)

wcanka
2012-06-07, 14:15
Liggande tricep extensions, gör jag rätt?

?feature=player_embedded&v=0evOefcGE5Y#!

lurre86
2012-06-07, 21:00
Liggande tricep extensions, gör jag rätt?

?feature=player_embedded&v=0evOefcGE5Y#!

tycker dom ser bra ut.

ganska likt mina

Niqh4hWvyjI

pezrulezhaakon
2012-06-07, 22:37
wcanka

Du kan gott hålla en handbredd bredare på stången men hålla armbågarna i rak linje som du gör.
Sedan behöver du inte gå upp till dödläget framför kroppen, stanna tidigare, och kan även minska lite på överarmens rörelse, och sträcka underarmarna tidigare. :)

pezrulezhaakon
2012-06-07, 22:39
lurre86

Undvik att inåtrotera överarmarna som du gör mot slutläget. Stanna och starta med överarmarna "bakom" vertikallinjen. Håll bredare på stången. Sträck underarmarna tidigare.

straand94
2012-06-08, 19:34
lurre86

Undvik att inåtrotera överarmarna som du gör mot slutläget. Stanna och starta med överarmarna "bakom" vertikallinjen. Håll bredare på stången. Sträck underarmarna tidigare.

Jag får mycket bättre kontakt genom att hålla tätt på stången, känner knappt något när jag kör brett grepp. Antar att jag gör väldigt fel och rör överarmarna för mycket då. Finns det någon fördel med att köra brett grepp? (/nackdel med att köra tätt)

wcanka
2012-06-08, 20:12
wcanka

Du kan gott hålla en handbredd bredare på stången men hålla armbågarna i rak linje som du gör.
Sedan behöver du inte gå upp till dödläget framför kroppen, stanna tidigare, och kan även minska lite på överarmens rörelse, och sträcka underarmarna tidigare. :)

menar du att jag ska hålla så att underarmen går i en rak linje från armbågsleden?

menar du att jag inte behövre låsa ut i armbågarna i toppläget? :)

Mvh

Röda Björnen
2012-06-08, 20:25
menar du att jag inte behöver låsa ut i armbågarna i toppläget? :)

Mvh

Inget måste men jag skulle inte stanna för tidigt heller, ser många som stannar vid pannan och sen går ner. Jag brukar stanna strax innan utlåsning och tricepsen är spänd, ta ett andetag och sen långsamt ner till full ROM.

MVH

wcanka
2012-06-08, 20:28
Inget måste men jag skulle inte stanna för tidigt heller, ser många som stannar vid pannan och sen går ner. Jag brukar stanna strax innan utlåsning och tricepsen är spänd, ta ett andetag och sen långsamt ner till full ROM.

MVH

Jo precis innan utlåsning av armbågen blir nog jättebra :)

Är detta något man bör göra i fler pressövningar, bänkpress,axelpress osv? :)

Röda Björnen
2012-06-08, 20:29
tycker dom ser bra ut.

ganska likt mina

Niqh4hWvyjI

Fina var dem! Men tycker du är väldigt okontrollerad på nervägen samt det Perz sa.

MVH

pezrulezhaakon
2012-06-08, 23:59
straand94

Fördelen med att hålla runt axellbrett är att det är större möjlighet att träffa triceps hårdare till en snällare risk för armbågslederna och axelleden.
Då måste såklart även armbågarna peka i rörelsens riktning och inte vridas utåt.

Nackdelen med tätt grepp är tvärtom vad jag beskrev ovan. Lägre möjlighet att träffa triceps till högre risk för armbågsleden och axelleden.

pezrulezhaakon
2012-06-09, 00:01
wcanka

Ja underarmarna bör gå i en så nära rak linje som möjligt mellan axelleden, armbågen och handleden.
Ja du kan låsa ut rörelsen om du fixerar överarmarna bakom lodlinjen i huvudets riktning.

Huruvida du bör göra detta i andra pressövningar, beror på vilken övning vi snackar om. Vanlig bänkpressövning bör du inte låsa ut helt.