handdator

Visa fullständig version : Första gången med rådeff!


zoem
2012-03-29, 15:36
Goddag!

Hej första gången jag nu faktiskt blir användare på denna sida vilket är helt otroligt med tanke på vilket rykte den har. Tänkte direkt börja utnyttja den kompetens som helt klart finns här och försöka hjälpa till med det jag kan sedan i andra trådar!

Nu är det så att jag ska deffa, detta har jag gjort förut men itne på det sättet som det ska ske utan snarare med en känsla och nyttigt ätande där jag inte räknat kalorier. Denna gång vill jag dock göra det rätt och jag vill att det ska bli bra. Målet med deffningen är att inte tappa speciellt mycket muskler även om jag självklart är redo på ett visst svinn (får vara ganska stort) samtidigt som jag ska tappa ganska mycket i vikt.

Jag har nu vart inne i flera veckor på olika guider/kalkylatorer för att räkna ut ungefär vart i kaloriintag jag ska lägga mig för att förlora så mycket fett som möjligt samtidigt som musklerna inte tar allt för stort stryk men jag kan inte genom att läsa runt / räkna ut få ett helt fast grepp om hur mycket det faktiskt rör sig om. Det är nämligen en del olika variabler som ska in.

Därför hoppas jag på lite hjälp, allmän rådgivning runt detta och saker jag kan tänka på från er här nu. Detta vore helt fantastiskt om ni kunde ta er tid och hjälpa mig med.

Allmän information om mig (försöker få med allt onödigt till måsten):
183 cm lång
107,8 kilo tung. (Gamla hockeylår men även kraftig överkropp)

Jag skulle säga att jag är väldigt deffad (inte bodybuilding men VÄLDIGT strand-deffad) vid 100 kgs vikt. Dvs 7.8kg (kanske lite mer men tror inte det, vägde mig på "militärvåg" idag) är något som jag gärna vill bli kvitt med.

6 gånger i veckan så gymmar jag (intensivt och tungt), det kommer jag även göra under deff där jag självklart lyfter så tungt jag bara kan. Annars på dagarna gör jag inte speciellt mycket. Jag skulle påstå att jag kanske går ca 3 km / dag

Jag har ingen slutgräns på detta, går inte efter beachen utan vill mest känna på en riktigt härlig deff då jag inte någon gång faktiskt kört hela vägen in i kaklet / räknat kalorier etc.

Så för att sammanfatta. Hur mycket tror ni att jag (tränar 6 ggr vecka) får äta för att uppnå dessa mål (7.8kg) relativt fort (dock inte ett måste) samtidigt som jag inte tappar allt för galet med muskelmassa? Det jag hittils har sett som något medelvärde av alla tester jag gjort är 2400 kalorier. Tycker det låter lågt med tanke på min vikt men må stämma:)

Hur lång tid tror du/ni att det kommer ta och tappa dessa 7.8kg under diet och träning?

Om det finns intresse kommer jag som tack/roligt att lägga ut bilder per vecka på deffen som kommer ske tills de där 7.8kg är helt borta:)

Förstår om ni anser att jag bara kommer som ny medlem och kräver från ingenstans men jag lovar att ge tillbaka i sinom tid när jag känner att jag kan!

All hjälp är fruktansvärt uppskattad! Vore grymt att veta hur jag ska göra!

Mvh Zoem

(edit : kreatin under deff?)

zoem
2012-03-29, 15:47
Förklarar även lite mer nu så ni får en än bättre bild av min kropp:

Allmän information om mig (försöker få med allt onödigt till måsten):
183 cm lång
107,8 kilo tung. (Gamla hockeylår men även kraftig överkropp)
BEE : 2307,724
BEE multiplicerat med aktivitet (1.5): 3461,586 - Vet inte om det är rätt att använda 1.5 här? Ni ser hur min dag ser ut träningsmässigt under, kanske ska använda mindre?

King Grubb Citat:
"Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittspersonen, stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger."

Därför följer här en beskrivning av min kropp för att ni ska kunna veta om det går att räkna så/om jag ska räkna så /måste räkna högre då det ändå är ca 100 kg muskler (deffad allts)

Jag skulle säga att jag är väldigt deffad (inte bodybuilding men VÄLDIGT strand-deffad) vid 100 kgs vikt. Dvs 7.8kg (kanske lite mer men tror inte det, vägde mig på "militärvåg" idag) är något som jag gärna vill bli kvitt med. Då är det med stor sannolikhet magrutor mm.

Sheogorath
2012-03-29, 15:58
Wow. 100 kg deffad på 183 kg. Med hockeylår. Detta vill jag se en bild på.

TheIsh
2012-03-29, 16:09
183cm* Sheo. You're welcome ;)

zoem
2012-03-29, 16:10
Haha ska dock även nämna att folk inte riktigt tror mig vara så tung (bla för att jag inte är så lång)! Har dock en teori om du önskar lite tråkiga tankar ur vardagen hos Zoem.
Jag är brutalt avlång... Kan verkligen inte förklara det. Eller avlång, jag är bredaxlad åt fel håll...öhhh

Okej börjar om :

Jag är bred på bredden, det är jag
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0e/Outline-body.png

Men jag tror min tyngd kommer ifrån att jag är så förbannat jävla bred såhär:
http://pixelchallenge.com/content/tutorials/body/struct/side_stick.jpg

Som sagt det kanske är lite mer så att jag inte känner mig helt bedrövlig så säger vi 9 kg bort så kan jag känna mig säker:)

Edit: Detta är helt klart ett av världshistoriens mest bedrövliga inlägg kännde jag nu när jag skrivit det. Förstår du så är du fan smart

Morrris
2012-03-29, 16:16
Lägg upp en bild så blir det lättare att bedöma hur mkt du behöver skala av för att komma i bra form. :)

zoem
2012-03-29, 16:17
Det ska göras så snart jag kan! Men jag tror mig ändå har koll på det mer bara hur jag ska få bort de där kilona:)

azrael109
2012-03-29, 16:51
Spelar inte så stor roll hur stor du är eller i vilken form. Det är bara följa deffguiden och prova sig fram. Testa lägg dig på -500 en vecka och utvärdera, går det inte som det ska så öka cardio eller dra ner på maten mer.

Dock håller jag med om att 100kg i super bra form gör mig riktigt avis.

zoem
2012-03-29, 17:01
oj man tackar:) Tänkte testa lägga mig 700 under första veckorna bara för att få den där initiala kicken så 2400-2500 kanske är korrekt?


Mina grundfrågor är ju egentligen:
ska jag räkna med 1.5 när jag räknar ut min aktivitet plus bee?
Om jag ligger 700/500 kalorier under hur lång tid tar det då att tappa dessa 7.8 (lite mer ) :)

zoem
2012-03-29, 17:13
3400 har jag enligt Grubb uträkning vilket innebär att jag under deff (500) ska ligga på 2900. Låter extremt högt?:S

Ursäktar att jag inte får bra inlägg just nu sitter mitt i ett arbete men vill så gärna svara dem snabbt som tar tid o svara mig:) Därför det blir lite ryckigt, skärpning kommer ske snarast!

Sheogorath
2012-03-29, 17:20
3400 har jag enligt Grubb uträkning vilket innebär att jag under deff (500) ska ligga på 2900. Låter extremt högt?:S

Ursäktar att jag inte får bra inlägg just nu sitter mitt i ett arbete men vill så gärna svara dem snabbt som tar tid o svara mig:) Därför det blir lite ryckigt, skärpning kommer ske snarast!

2900 är inte extremt högt på din vikt. Det är vad jag ligger på i dietvecka åtta, på <84 kg kroppsvikt. Som andra sagt: börja någonstans och justera beroende på hur vågen uppför sig.

zoem
2012-03-29, 19:58
Tänkte lägga mig på 2500 första 2 veckorna för att sedan gå upp till 2600 2 veckor sen 2700 . Detta kommer justeras men som grundtanke tänker jag ha detta och sedan se hur det går. Tack för hjälpen/goa ord iaf!

Äre någon som kommer på något/något tips så tveka inte o skriv!

:hbang:
peace