handdator

Visa fullständig version : Kroppen gör sig av med alkoholen före fettet


Uzz
2012-03-29, 14:36
Stämmer detta tro? Letat runt efter mer information men just detta hittade jag inget om.

"Kroppen gör sig av med alkoholen före fettet
Så länge du har alkohol i blodet bränner kroppen väldigt lite fett, eftersom den är mån om att bli av med alkoholen först. Därmed kommer din fettförbränning bli lidande när du festar mycket, förutom att du får för mycket energi och felaktiga matvanor. Nej, vill du gå ner i vikt måste du helt enkelt dricka mindre."

källa : http://svt.se/2.15856/1.237084/alkoskolan_1

Strand93
2012-03-29, 14:40
Ja, det är ju väldigt logiskt. Alkohol är ett gift och självklart ska kroppen prioritera att få bort giftet ur kroppen än att förbränna fett, något annat hade varit konstigt

Uzz
2012-03-29, 14:42
Ja, det är ju väldigt logiskt. Alkohol är ett gift och självklart ska kroppen prioritera att få bort giftet ur kroppen än att förbränna fett, något annat hade varit konstigt

Håller med dig, men vill ha en källa på att det är sant också!

Fredron
2012-03-29, 14:52
Ja fettförbränningen går ner och sen när alkoholen är ur kroppen går den upp igen, vad är det konstiga?
Samma sak sker ju om du äter mycket kolhydrater.
Det spelar ingen roll vad den bränner när, du kan gå ner i fett/vikt och dricka alkohol om du vill, det är kalori in och kalori ut som avgör.

Uzz
2012-03-29, 14:53
Ja fettförbränningen går ner och sen när alkoholen är ur kroppen går den upp igen, vad är det konstiga?
Samma sak sker ju om du äter mycket kolhydrater.
Det spelar ingen roll vad den bränner när, du kan gå ner i fett/vikt och dricka alkohol om du vill, det är kalori in och kalori ut som avgör.

Jag vet att det är kcal in kcal ut som gäller.

Tycker dom bara har formulerat det konstigt.

Alkohol är väl kolhydrater? kan ha helt fel.

Förstår nu i vilket fall, thxbye

King Grub
2012-03-29, 14:54
Alkohol är alkohol, inte kolhydrat.

Uzz
2012-03-29, 14:55
Alkohol är alkohol, inte kolhydrat.

Okej!:)

Sverker
2012-03-29, 18:04
Alkohol förbränns på samma sätt som fett. Alkoholen och fettsyrorna ombildas båda till acetyl-CoA och förbränns i levern.

Betyder att när du dricker kommer levern att välja alkohol före fett. MEN skulle du stuffa runt på dansgolvet kommer din kropp att fortsätta förbränna fett. Alkoholen förbränns i levern och de arbetande musklerna tar fettet.

Sniggel
2012-03-29, 18:22
Inte så himla jätteoriginellt för just alkohol egentligen eller hur?

Tillsätter du samma mängd kolhydrater kommer ju kolhydrater förbrännas i mycket större utsträckning än innan, på bekostnad av lägre förbränning av fett.

Tillsätter man mer bränsle kommer mer utav det bränsle man tillför att förbrännas (på bekostnad av de bränslen man har lagrat sen tidigare).

123123
2013-02-03, 21:56
Hur fungerar det med andra droger, sänker även de fettförbränningen, om vi skulle säga typ röka cannabis eller snorta ameftamin för att välja något.

tjing
2013-02-03, 22:03
Hur fungerar det med andra droger, sänker även de fettförbränningen, om vi skulle säga typ röka cannabis eller snorta ameftamin för att välja något.

Helt för bred fråga för att ge ett entydigt svar då olika droger som bekant har olika effekter. Cannabis vet jag inte, men amfetamin och liknande stimulanter ökar energiförbrukningen, tenderar att minska matintag etc.

exevision
2013-02-04, 10:31
Hur fungerar det med andra droger, sänker även de fettförbränningen, om vi skulle säga typ röka cannabis eller snorta ameftamin för att välja något.

Nu går vi liiite för långt va?

Linjedomarn
2013-02-04, 16:48
Levern renar blodet från gifter (alkoholen). Alkoholen förvandlas då till ättiksyra (egentligen ett salt av ättiksyra) som kroppens celler kan utnyttja som energi. Så kroppen använder nog den energin istället för fettet under fylla. Och det är ju bara att tänka logiskt, fylla är ju ingen hejdar grej, det är inget nytt.


Hur fungerar det med andra droger, sänker även de fettförbränningen, om vi skulle säga typ röka cannabis eller snorta ameftamin för att välja något.

GHB är väl att föredra. Inga kalorier och bättre återhämtning :D . Nä men skämt och sido, inga droger är bra. Inget att spekulera i.

shikami
2013-02-04, 17:18
Helt för bred fråga för att ge ett entydigt svar då olika droger som bekant har olika effekter. Cannabis vet jag inte, men amfetamin och liknande stimulanter ökar energiförbrukningen, tenderar att minska matintag etc.

Om det du nu säger är sant, antar/hoppas att du drar in concerta som har metylfenidathydroklorid även känd som metylfenidat som den aktiva substansen.

Om den nu ökar förbränningen, är det ens nämn värt? är det liknande som koffein eller "starkare"/svagare?

tjing
2013-02-04, 17:38
Om det du nu säger är sant, antar/hoppas att du drar in concerta som har metylfenidathydroklorid även känd som metylfenidat som den aktiva substansen.

Om den nu ökar förbränningen, är det ens nämn värt? är det liknande som koffein eller "starkare"/svagare?

Ja, det gäller även concerta/ritalin/metamina etc. Många rapporterar minskad hunger och avmagring är inte ovanligt med stimulantmediciner både p g a högre ämnesomsättning/fettförbränning (stimulanter påverkar utsöndringen av katekolaminer) och lägre matintag.

Jag kan inte ge några exakta siffror. Kaffe har också liknande effekt men concerta lär vara (dosberoende) starkare.

Substanser som verkar belönande i hjärnan (som ovan nämnda stimulanter) tenderar att göra belöning från mat mindre intressant.

shikami
2013-02-04, 18:12
Ja, det gäller även concerta/ritalin/metamina etc. Många rapporterar minskad hunger och avmagring är inte ovanligt med stimulantmediciner både p g a högre ämnesomsättning/fettförbränning (stimulanter påverkar utsöndringen av katekolaminer) och lägre matintag.

Jag kan inte ge några exakta siffror. Kaffe har också liknande effekt men concerta lär vara (dosberoende) starkare.

Substanser som verkar belönande i hjärnan (som ovan nämnda stimulanter) tenderar att göra belöning från mat mindre intressant.

Jo att man kan bli mindre hungrig etc vet jag om sen innan samt att det kan leda till viktnedgång, men att man skulle få högre ämnesomsättning var/är jag tveksam till.

Funderade på denna fråga när jag var på väg hem sen såg jag att du skrev om det i den här tråden så tänkte att jag kunde passa på att fråga.
Men som sagt, på något sätt känns det väldigt marginellt.

Du har inga referenser jag kan få läsa själv?
Skulle vara intressant att läsa om själv.

tjing
2013-02-04, 18:41
Weight loss on stimulant medication: how does it affect body composition and bone metabolism? - A prospective longitudinal study.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23216890

Dopamine-related genotypes and the dose-response effect of methylphenidate on eating in attention-deficit/hyperactivity disorder youths.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19364291


Metylfenidat ökar ämnesomsättningen:

Methylphenidate hydrochloride increases energy expenditure in healthy adults.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18239661

shikami
2013-02-04, 21:32
Weight loss on stimulant medication: how does it affect body composition and bone metabolism? - A prospective longitudinal study.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23216890

Dopamine-related genotypes and the dose-response effect of methylphenidate on eating in attention-deficit/hyperactivity disorder youths.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19364291


Metylfenidat ökar ämnesomsättningen:

Methylphenidate hydrochloride increases energy expenditure in healthy adults.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18239661

Man tackar, ska ta och läsa igenom dom så får vi se :)

Doctor Snuggles
2013-02-04, 21:39
Helt för bred fråga för att ge ett entydigt svar då olika droger som bekant har olika effekter. Cannabis vet jag inte, men amfetamin och liknande stimulanter ökar energiförbrukningen, tenderar att minska matintag etc.

Inte hört talas om munchies? ;)
Cancersjuka använder ju cannabis för att få tillbaka matlusten efter kemo bl a.

Apropå amfetamin så användes det ju som bantningsmedel ursprungligen.
Amfetamin-liknande mediciner används fortfarande i USA ibland för det ändamålet.
Är förstås inte helt utan risker.

tjing
2013-02-04, 22:02
Inte hört talas om munchies?

Haha, bra poäng. Tänkte inte på det :D

Apropå amfetamin så användes det ju som bantningsmedel ursprungligen.
Amfetamin-liknande mediciner används fortfarande i USA ibland för det ändamålet.
Är förstås inte helt utan risker.

Just precis.

Sniggel
2013-02-04, 23:00
Tycker inte man ska undvika effekter av droger eftersom information alltid är bra. Det är neutralt och kan hos en vettig individ leda till vettiga val. Jag tycker vi ska försöka tro gott om människor och inte undvika vissa samtalsämnen för att vissa kan missbruka. Det är inte säkert 123123 försökte leta efter anledningar till att fortsätta med ett eventuellt bruk "Jag deffar just nu men jag vill fortsätta röka på, kan jag det?" (obs påhittat scenario!)
Om vi undviker att svara på frågor eftersom vi är rädda att 123123 (fiktiv person nu om ni inte förstått det) kommer att använda informationen för att berättiga sitt cannabisbruk (påhittat scenrio still! jag anklagar inte den riktiga 123123 för något :P) så kommer bara 123123 söka informationen någon annanstans.

Kan man fakta om exempelvis cannabis så är det ju bara bra att berätta det. En radikal cannabisförespråkare har ju cherry-pickat information och kommer att ge en mer färgad information och risken är att 123123 får informationen därifrån ifall vi undviker att diskutera det här.

Så länge inte frågan tydligt åsyftar att personen tänker röka på och vill ha reda på hur mycket hen ska röka och så länge ingen rekommenderar någon att inta en olovlig substans så tycker jag inte vi ska undvika att diskutera bara för att det är en drog.
Det måste finnas utrymme för sådana här frågor. Vi kan inte vara "anti-kunskap" IMHO.

För vissa är det här självklart men för vissa verkar det tydligen inte vara det. Man avråds från att prata om saker som är olagligt. Men det vinner man inget på. Jag tror snarare det är tvärtom. Mindre kunskap - fler dåliga val.
Jag har själv, tack vare information ändrat mig gällande att bruka AAS de gånger jag varit nyfiken på att pröva. Så fort jag letat information och satt mig in i effekter så har jag efter en stunds research kommit på bättre tankar.

Sen är det nog så att hungern ökar vid intag av cannabis :p

exevision
2013-03-16, 09:54
Förstår jag det rätt att alkohol förbränns i levern och då minskar förbränningen av kolhydrater från levern och det på sikt skulle kunna ge fettlever? Det är inte så att levern får sämre upptag eller lägre lagringskapacitet av kolhydrater vid intag av alkohol?

Sverker
2013-03-16, 12:18
Jag skulle tro att alkoholen snarare blockerar fettförbränningen och lägger fettet på hög i levern istället. Dricker man mycket alkohol så är säkert risken stor att alkohol går in i fettsyrasyntesen istället.


Allmänt känt är att diabetiker kan få lågt blodsocker av alkohol eftersom alkoholen påverkar frisättningen av glukos till blodet från leverglykogenet :(

Ska du dricka alkohol är det säkert bättre att äta fett och kolhydrater samtidigt. Fettet för att bromsa frisättningen av alkoholen i blodet och kolhydraterna för att underlättas leverns arbete att hålla blodsockret på en normal nivå under berusningen.