handdator

Visa fullständig version : Från mask till muskulös!


rekyl
2012-03-29, 12:14
Hej!

Jag är en tjej som är relativt ny som användare här, men varit en trogen läsare länge. Min tanke med denna journal är att "hänga ut" mig själv lite, och detta för att få tips och råd på vägen. Jag spelade basket hela min uppväxt, men lade sedan all träning på hyllan. Jag gick efter detta ned tio kilo (vi behöver inte ens låtsas att det var fett) under det åtföljande året, vilket gav mig en vikt på 59 kilo. Jag åt dåligt och var stillasittande i största allmänhet, men är lyckligtvis naturligt långsmal, så jag blev bara smalfet. En dag tröttnade jag på mina maskar till muskler och min usla kondition, och skaffade ett gymkort.

Opererades i januari och måste ta det relativt lugnt med vissa övningar, och kommer inte få träna bröstmuskulaturen mer. Fokus ligger på att öka i styrka och uthållighet. Jag avskyr dessvärre konditionsträning så det blir i princip ren styrketräning.

Kön: Kvinna
Ålder: 23
Vikt: 66
Längd: 181

Mina prestationer såhär långt:
Mark: 7x80 (borde testa ett maxlyft på 90 kanske)
Bänk: 3x40 (kommer som sagt inte få träna det mer)
Knäböj: 3x60 (innan jag slutade och gick över till smithen p.g.a. ostretchade vader. Kommer att återuppta dessa nu.)
Chins: 1 strikt (måste ta det lugnt på den fronten några månader till)
Bicepscurl: 4x25 (stång, inte hantlar)
Rodd 1km: 4.03

I dagsläget gymmar jag runt fem gånger i veckan. Försöker tvinga ut mig på promenader regelbundet också. Testade förra veckan även spinning för första gången på sex år, vilket höll på att bli min död. Var osäker på om jag ens hade vätska kvar i kroppen. Det blir till att öka konditionsträningen med andra ord. Min fördelning just nu ser ut såhär:

Pass 1: Ben
Pass 2: Armar, axlar och mage.
Pass 3: Rygg (och oftast mage, när man ändå grejar med bålen).

Dessa roterar jag efter vilka kroppsdelar som känns mest alerta.

Mina mål inför framtiden är att öka i styrka, lyckas springa en mil, knäböja exemplariskt och tajta till dallret inför sommaren. Ge mig gärna synpunkter och råd på vägen!