handdator

Visa fullständig version : Super gainer pro eller middag efter träning?


xplojt
2012-03-29, 10:56
Kände att jag behöver någon mer kunnig inom kost att svara på denna fråga som jag har funderat på mycket.

Fråga: Dricka en super gainer pro (innehåller ca 360kcal per p, ca 50g kolisar, 27g protein) efter träning på kvällen eller äta middag (kyckling med sallad), denna ger väl ca samma kcal med i stort sett inga kolisar. Tilläggas ska också att detta ska vara bra i deff.

För att svara på detta behöver ni naturligvis dagens intag, typiskt vanlig dag: 3 ägg till frukost + proteindryck
kyckling, broccoli och ris till lunch
proteiondryck till mellanmål
super gainer pro till middag (endast efter träning).
Detta ser lite ut jag vet, men ligger dock i deff + att jag mår bra och håller mig mätt under hela dagen med detta.

På vilodagar kommer jag ej ta gainer pro utan sallad och kyckling.

Varför: Jag jobbar 9-18, därav blir det träning direkt efter jobbet 1+ timme, lusten att komma hem 19:30 eller senare och laga mat finns inte, och inte heller hungern.

Träning: 4ggr styrka/vecka, 4ggr cardio/vecka.

Mvh

Pretorian
2012-03-29, 11:16
Jag kan tyvärr inte säga om något är bättre eller sämre (detta blir ett bra inlägg känner jag redan nu) men när jag tränar sent på kvällen så vill jag absolut äta riktig och rikligt med mat efter träningen. Jag tycker din gainer verkar vara lite "tam" när det handlar om post-workout.

Exempel på mål kan vara 500 gram fläskfilé med lätt matlagningsgrädde, grönsaker och tandoori-krydda. Det blir närmare 100 gram protein. Även jag ligger i deff.

King Grub
2012-03-29, 11:23
Proteinet i en gainer ökar muskeluppbyggnaden kraftigt, men kortvarigt, och redan efter ett par timmar är den nere på basnivåer igen, så det är nog inte ett så bra val som enda och sista proteinintag för dagen.

Silencer
2012-03-29, 11:24
Du vill få i dig en långsam proteinkälla och även kolhydrater 1-2 timmar efter passen som kan ligga och utsöndras under natten.

vicarious
2012-03-29, 11:38
Skit i gainern och lägg till lite kolhydrater till kycklingen och salladen istället. Ett par potatisar eller lite ris eller pasta.

xplojt
2012-03-29, 11:52
Intressanta svar, tack!
Det är ju delade meningar givetvis.

Pretorian: Det enda bättre jag kan se är att man får i sig kolisar efter träning med gainern. Och spar tid ;).

King Grub/Silencer: Mao så bör man kunna ta kvarg ett par timmar senare efter drinken? Långsamt protein som håller sig under natten.

Pretorian
2012-03-29, 12:18
Intressanta svar, tack!
Det är ju delade meningar givetvis.

Pretorian: Det enda bättre jag kan se är att man får i sig kolisar efter träning med gainern. Och spar tid ;).

King Grub/Silencer: Mao så bör man kunna ta kvarg ett par timmar senare efter drinken? Långsamt protein som håller sig under natten.

Absolut men du kan ju... trumvirvel... KOKA RIS till grytan. *rolleyes*

Och om du inte är sugen på att laga mat efter träningen (vilket jag kan förstå) så får du planera och göra storkok på söndagen så du har mat/middag för några dagar framåt. DET är ett måste för mig under deff.

xplojt
2012-03-29, 12:47
Jo precis, då är vi dock tillbaka till maten där igen. Storkok gör jag på söndagar till lunch givetvis, nybörjare är man endå inte ;).

Största frågan var egentligen om jag får för mycket kolisar i mig under deff, då jag förra året körde samma schema men dock kyckling och sallad före träning och i stort sett inget efter, då gick jag ner 7-8kg och behöll helt ok med muskelmassa, men hade inte vart fel att ha lite mer muskler till sommarn.

King Grub
2012-03-29, 12:58
Det är inte kolhydratintaget som avgör om du förlorar kroppsfett eller inte, utan det totala kaloriintaget kontra din totala kaloriförbrukning. Hur du fördelar kolhydrat- och fettkalorierna spelar ingen speciell roll; gör som du trivs bäst med. Man förlorar lika mycket kroppsfett oavsett, så länge protein- och kaloriintaget är lika stort i jämförelsen.

Strand93
2012-03-29, 13:20
Du kan ju dock ta din Super gainer pro och ta det lugnt ett tag och kanske efter 1 timme göra en stor middag (om du nu kände brist på ork/hunger). Så brukar jag göra ibland... På så sätt ser man till att proteinstyntesen stimuleras kraftigt men eftersom det är under en sådan kort tid så fyller man på med ett redigt mål kort efter för att kroppen ska få smälta det under nattens gång

xplojt
2012-03-29, 13:44
Helt sant det du säger King Grub, men en kost med lagom mängd kolhydrater och fiber bidrar till att man kan hålla vikten på lång sikt, men då är vi inne på pessimisser...
Strand93: True, kroppen behöver jobbar under natten med.

Pretorian
2012-03-29, 13:46
Jo precis, då är vi dock tillbaka till maten där igen. Storkok gör jag på söndagar till lunch givetvis, nybörjare är man endå inte ;).

Jag tycker du ska äta mat efter träningen och jag tycker du ska förbereda även middagarna några dagar i förväg. Gör den mat du redan gör men mer av det.

WHITEFOLKS
2012-03-29, 13:47
Helt sant det du säger King Grub, men en kost med lagom mängd kolhydrater och fiber bidrar till att man kan hålla vikten på lång sikt, men då är vi inne på pessimisser...
Strand93: True, kroppen behöver jobbar under natten med.

Lagom mängd är lagom.

Vilken sorts pessimist är du?

Jag tror inte att kolhydrater och fiber "bidrar" till att du kan hålla vikten på lång sikt.

Tacos
2012-03-29, 13:47
Under en deff skulle jag alla dagar i veckan lägga kalorierna på mat istället för en Super duper kombo mega Pro gainer. Lite EAA eller vassle direkt efter träning, sedan ett redigt mål mat. Men det är jag det......

Dreas
2012-03-29, 13:47
Helt sant det du säger King Grub, men en kost med lagom mängd kolhydrater och fiber bidrar till att man kan hålla vikten på lång sikt, men då är vi inne på pessimisser...
Strand93: True, kroppen behöver jobbar under natten med.Vart kommer fibrer in i bilden och vad säger att man inte kan hålla vikten utan lagom med fibrer och kolhydrater?

WHITEFOLKS
2012-03-29, 13:52
Under en deff skulle jag alla dagar i veckan lägga kalorierna på mat istället för en Super duper kombo mega Pro gainer. Lite EAA eller vassle direkt efter träning, sedan ett redigt mål mat. Men det är jag det......

Nåt sånt.

Om man är för slö för att laga till nåt så kan man ju röra ihop kvarg med musli eller något liknande.

xplojt
2012-03-29, 16:30
Tack för hjälpen grabbar.

Summa sumaru: En "mindre" gainer efter gym och en "mindre" portion mat blir det för mig.

Dreas
2012-03-29, 16:32
Tack för hjälpen grabbar.

Summa sumaru: En "mindre" gainer efter gym och en "mindre" portion mat blir det för mig.Söker fortfarande svar på ditt påstående om kolhydrater och fiber.

xplojt
2012-03-30, 08:29
Söker fortfarande svar på ditt påstående om kolhydrater och fiber.
Varsågod:

http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/kolhydrater/

Mvh

Dreas
2012-03-30, 08:39
Varsågod:

http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/kolhydrater/

MvhHar du ingen vettigare källa till ditt påstående?